A nyitott könyv éjszakája (prédikáció, Somlószőlős-Somlóvecse, Szentháromság ünnepe, 2016.05.22.)
textus:
Jn 3,1-11
„1 Volt a farizeusok között egy Nikodémus nevű ember, a
zsidók egyik vezető embere. 2 Ő egy éjjel elment Jézushoz, és
így szólt hozzá: Mester, tudjuk, hogy Istentől jöttél tanítóul,
mert senki sem képes megtenni azokat a jeleket, amelyeket te teszel,
csak ha Isten van vele. 3 Jézus így válaszolt: Bizony, bizony,
mondom neked: ha valaki nem születik újonnan, nem láthatja meg az
Isten országát. 4 Nikodémus ezt kérdezte tőle: Hogyan
születhetik az ember, amikor vén? Bemehet anyja méhébe, és
megszülethet ismét? 5 Jézus így felelt: Bizony, bizony, mondom
neked, ha valaki nem születik víztől és Lélektől, nem mehet be
az Isten országába. 6 Ami testtől született, test az, és ami
Lélektől született, lélek az. 7 Ne csodálkozz, hogy ezt mondtam
neked: Újonnan kell születnetek. 8 A szél fúj, amerre akar;
hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön és hová megy: így
van mindenki, aki a Lélektől született. * 9 Nikodémus megkérdezte
tőle: Hogyan történhet meg mindez? 10 Jézus így válaszolt: Te
Izráel tanítója vagy, és ezt nem tudod? 11 Bizony, bizony, mondom
neked: amit tudunk, azt szóljuk, és amit láttunk, arról teszünk
bizonyságot, de nem fogadjátok el a mi bizonyságtételünket.”
János
mindig is különbözött a többiektől. Mármint a többi
evangélistától. Máté, Márk és Lukács sok mindenben
hasonlóképpen gondolkodtak és írtak, ezért is nevezzük őket
szinoptikusoknak, azaz együtt-látóknak. János nem követte az ő
történet-központúságukat, hanem valami egészen mást helyezett
az írása középpontjába. Ez pedig nem más, mint a találkozások.
János számára a dialógusok, a beszélgetések jelentik a Jézus-mű
gerincét. Ezzel nem ellentmond a többieknek, nem renitens, hanem
egy új színt hoz be az evangélium világába. Mert hogy egy
evangélium van, nem négy, csak négy ember írása szerint, vagy
hogy egy filmes hasonlattal éljek: ugyanaz a jelenet, csak négy
kameraállásból.
Szóval
János számára a találkozások adják az alapot. Kevés
jelentősebb találkozás van, legalábbis hatástörténet
szempontjából, mint a Nikodémussal való találkozás. Ennek
súlyát akkor érzékeljük igazán, hanem tudatosítjuk, hogy ebben
a beszélgetésben hangzik el (öt verssel később) a
dióhéj-evangélium, azaz az „úgy szerette Isten a világot,
hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen,
hanem örök élete legyen.” (Jn 3,16)
De
hát ki volt ez a Nikodémus? Nikodémus egy zsidó hittudós volt, és
a későbbiekben írják róla, hogy a legfelsőbb körökben mozgott
(Jn 7,40-52). De annak ellenére, hogy mindenki körülötte Jézus
ellen szervezkedett, őbenne megmozdult valami, sőt nem csak őbenne,
hanem valószínűleg másokban is („Mester, tudjuk,
hogy Istentől jöttél tanítóul”). De tudta, hogy egy
Jézussal való személyes találkozás a vesztét okozhatná, így
éjjel jött el hozzá, titokban. Bátorság, vagy éppen gyávaság
volt ez a részéről? Nem számít. A lényeg az, hogy Jézus
fogadja őt, nem utasítja el, beszél vele, mégpedig nagyon komoly
és fontos dologról.
Egy
téma van, amit itt körbejárnak, ebben a beszélgetésben,
találkozásban, ez pedig nem más, mint az újjászületés kérdése.
Nikodémus a találkozás első pillanatában megpróbálja megnyerni Jézust: „Mester, tudjuk,
hogy Istentől jöttél tanítóul” -ezzel Nikodémus egy
szintre próbálja helyezni Jézust magával, hiszen ő maga is
tanító. Ő azt hiszi ezzel felmagasztalja Jézust, pedig valójában
éppen fordítva. „ha valaki nem születik újonnan, nem
láthatja meg az Isten országát.” - hangzik a válasz. Válasz
ez egyáltalán? Nem, ez egy kijelentés. „Kedves Nikodémus! Ne
meccsezzünk, nem kell engem megnyerni, én nem fogok veled játszani,
itt nincsenek hatalmi, vagy tisztségbeni kérdések. Csak te vagy és
én! Nikodémus és Jézus!”, vagy behelyettesíthetnénk ide
bármelyikünk nevét. Mert a mai első üzenet az, hogy Jézus
jelenlétében nem kell és nem is lehet azokat módszereket
alkalmazni, mint emberekkel szemben. Nem kell és nem is lehet
helyezkedni, szépíteni, megnyerni, meggyőzni, pártunkra állítani
stb. Mert Jézus előtt mindannyian nyitott könyvek vagyunk. De ez
nem kell, hogy elborzasszon, vagy elriasszon bennünket, mert ez így
van jól. Csak az tud segíteni, csak az tud jobbítani, aki ismeri a
bajt és ismeri a helyzetet, minden oldalát és momentumát.
Meztelenül állunk Jézus előtt, a szónak lelki értelmében. S
milyen csodálatos ez, hiszen Jézus úgy szeret bennünket, ahogyan
vagyunk! Úgy adta az életét értünk, hogy tudja – egészen
pontosan tudja – milyenek is vagyunk! Mindenestül. Nikodémusnak
még nem adatott meg – ennek a történetnek az idején – hogy
megértse, vagy csak egy kicsit is megragadjon ennek a
jelentőségéből, de nekünk már igen. Jézus értem adta magát,
azért, hogy az Istentől elválasztó hatalmas szakadékon átívelő
(megfeszülő!) hidam lehessen!
De
itt nem „csupán” egy pozíció leírás szerepel, hanem tartalmi
üzenetünk is van. „ha valaki nem születik újonnan, nem láthatja meg
az Isten országát.” - mondja Jézus. Nikodémus nem érti a
dolgot: „Hogyan születhetik az ember, amikor vén? Bemehet
anyja méhébe, és megszülethet ismét?” mert ilyenek
vagyunk. Nem tudunk kilépni a sémákból, rendszerekből, a
„dobozból”! Nyilvánvalóan nem mehetünk vissza az anyaméhbe
újra, de megszülethetünk, újjászülethetünk. És ez nem csak
afféle képes beszéd, nem „olyan mintha”, nem „úgy képzeld
el, hogy”, nem „szimbólum, ami azt jelenti, hogy”, hanem
tényleges megszületés!
Amikor az ember megszületik, akkor
általában annak az országnak, állampolgárságát kapja,
amelyikben megszületik, ill. amilyen felmenőktől származik.
(Magyarországon ez utóbbit részesítik előnyben.) Jézus pontosan
erről beszél: „újjá kell születned ahhoz, hogy az Isten
országához tartozhassál”. Igen, és nem is akárkitől, vagy
akárhogyan: „újonnan” szó kétértelmű az eredeti szövegben,
a görögben. Nem csak azt jelenti, hogy „újonnan”, „újjá”,
hanem azt is „felülről”! Az Isten által, az ő munkája által
kell megszületni, akkor lehetünk mennyei állampolgárok. És Jézus
el is mondja, hogy történik ez: víztől és Lélektől. Keresztség
és hit, ez kell az újjászületéshez. És egyik sem az én
döntésem, egyik sem az én munkám. A keresztségben Isten lép
közel az emberhez, s a hitet a Szentlélek munkálja bennem, ahogyan
Jézustól hallottuk.
S
itt ér össze a mai vasárnapunk tartalmi üzenete. Az egész
Szentháromság, az Atya, a Fiú és a Szentlélek dolgozik azért,
hogy nekem jó legyen! Hogy nekem örök életem, az Istennél
otthonra találó helyzetem, üdvösségem lehessen! Döbbenetes,
hogy a Szentháromság úgy akarja nekem adni a legnagyobb ajándékát,
a beleszületést az Ő országába, hogy mindennel tisztában van,
ami én vagyok! Nem kell sumákolnom, nem kell tepernem, nem kell
kapaszkodnom, csak elfogadnom ezt a hatalmas szeretetet. Adja Isten,
hogy ezt megragadhassuk és az Úr ránk találhasson, újra meg
újra! Ámen!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése