Közel, s közel (Prédikáció, Bp-Budafok, Húsvét utáni 2. vasárnap, 2014.05.04.)
textus:
Jn 21,15-19
„5Miután
ettek, így szólt Jézus Simon Péterhez: „Simon, Jóna fia,
jobban szeretsz-e engem, mint ezek?” Ő pedig így felelt: „Igen,
Uram, te tudod, hogy szeretlek téged!” Jézus ezt mondta neki:
„Legeltesd az én bárányaimat!” 16Másodszor
is megszólította: „Simon, Jóna fia, szeretsz-e engem?” Ő
ismét így válaszolt: „Igen, Uram, te tudod, hogy szeretlek
téged.” Jézus erre ezt mondta neki: „Őrizd az én juhaimat!”
17Harmadszor
is szólt hozzá: „Simon, Jóna fia, szeretsz-e engem?” Péter
elszomorodott, hogy harmadszor is megkérdezte tőle: szeretsz-e
engem? Ezért ezt mondta neki: „Uram, te mindent tudsz; te tudod,
hogy szeretlek téged.” Jézus ezt mondta neki: „Legeltesd az én
juhaimat! 18Bizony,
bizony, mondom néked: amikor fiatalabb voltál, felövezted magadat,
és oda mentél, ahova akartál; de amikor megöregszel, kinyújtod a
kezedet, más övez fel téged, és oda visz, ahova nem akarod.”
19Ezt
azért mondta, hogy jelezze: milyen halállal dicsőíti meg majd
Istent. Miután ezt mondta, így szólt hozzá: „Kövess engem!””
Egy
hétköznapi történet is lehetne az imént elhangzott szakasz. Ha
kicsit előbbről olvastam volna, akkor tudnánk azt is, hogy a
Tibériás-tenger, avagy a Galileai tó partján ült Jézus. Tüzet
rakott és várta a tanítványokat. Amikor azok megérkeztek, akkor
letelepedtek mellé a tűz köré. Emlékszem, amikor gyerek voltam
nagyon sokat sátoroztunk. Nagyon szerettem azokat az estéket,
amikor tüzet raktunk leültünk mellé és a felnőttek meséltek
valami érdekes, vagy vicces történetet. Textusunkban a tanítványok
és Jézus is látszólag valami ilyesmit csinálnak. Mondjuk ők
biztosan nem nyársalnak szalonnát, mint ahogyan mi csináltuk,
hanem halászok lévén, inkább halat esznek. Ezzel is kezdődik a
mai igénk: „Miután
ettek, így szólt
Jézus Simon Péterhez”
A
látszólagos idilli és talán semmi különöset magába nem
foglaló történetben van egy nagyon fontos információ, amit eddig
elhallgattam a testvérek elől. Mégpedig az, hogy ez a történet
Jézus feltámadása után történt. Így viszont már igencsak
furcsa a dolog. Az ember valami csodát, valami nagyot, fényeset,
monumentálisat, mennyeit várna a feltámadás után, és helyette kap egy tábortüzet,
egy csendes társasággal és némi sült hallal. Ha ezt a szót
hallom: „feltámadott”, nekem nem az evés jut eszembe először.
Mégis Jézus a tűz körül eszik a tanítványokkal.
Azért tűnhet furcsának ez az egész, mert szerintem, valamiféle rossz beidegződés miatt sok ember –
köztük én is – úgy gondolkodom, hogy a feltámadás után Jézus
még magasztosabb lett, mint addig, és ezáltal valahogyan távolabb
került az emberektől, messzibbre vitte őt ez a megdicsőült
állapot. Mert majd egyszer én is feltámadok, de addig is, Jézus már
odaát van, én meg még itt! Kedves testvérek, ezt a hamis
távolodó-Jézus képet akarja lebontani bennünk az evangélista.
János amúgy is nagyon nagy hangsúly fektet a találkozásokra az
írásaiban, és most fel akarja hívni a figyelmünket arra, hogy a
feltámadt Jézus egy centivel sincsen messzebbre tőlünk, mint a
feltámadás előtti. Pontosan ez a lényege a feltámadásnak, hogy
Jézust nem tarthatta fogva a halál, hanem megszerezve számunkra az
üdvösséget, elhozta nekünk azt. Elhozta, nekünk! Ez annak a
jele, hogy Jézus Krisztus ma is itt van közöttünk, és a
gondoskodást is jól kifejezi, hiszen, ha Krisztusnak nincs is már
a feltámadt testben szüksége az ételre, de a tanítványoknak
igen! Csakúgy mint nekünk. Tehát a Feltámadott nem csak, hogy
mihozzánk van közel, de nincsenek messze tőle a szükségeink és
igényeink sem, hanem ő be akarja tölteni azokat, legyenek azok
lelki, dolog, vagy anyagi szükségek! Adja az Úr, hogy
megtapasztalhassuk ezt!
A
furcsa kezdést egy furcsa, vagy inkább mesés párbeszéd követi.
Mesés alatt most nem azt értem, hogy kevés az igazság benne,
hanem azt, hogy a formáját tekintve mesés elemekkel dolgozik.
Jézus háromszor kérdez, rá ugyanarra, és háromszor vár választ
Pétertől, a kérdésére: „Szeretsz-e
engem?”. De ne szaladjunk előre, erről majd
később. … Már önmagában az jelzésértékű, hogy hogyan
szólítja meg Jézus Pétert: „Simon,
Jóna fia”. Nem „Péter”-nek
hívja, azon a néven, amit ő adott neki, hanem az eredeti,
születési nevén: Simon, Jóna fia. Akkoriban még nem volt olyan,
hogy családnév, hanem a sok azonos keresztnevű embert úgy
különböztették meg, hogy hozzárakták, hogy kinek a fia/lánya! Miért
nem Péternek szólítja az apostolt Jézus?
Három
helyen fordul elő az evangéliumokban, hogy így szólítja Jézus
Pétert: amikor a Péter nevet adja neki (Jn 1,42), amikor Péter
hitvallást tesz és kimondja Jézusról: „Te
vagy a Krisztus!”
(Mt 16,17) és itt, a feltámadás után. Az elhívás (1), a
hitvallás (2) és a feltámadott Jézus megtapasztalása (3),
mérföldkövek egy tanítvány életében, Jézus mégis a teljes,
születéskori névvel – Simon, Jóna fia – felhívja a figyelmet
arra, hogy az ő követése nem azt jelenti, hogy elveszítjük a
valósággal a kapcsolatunk, és még csak azt sem, hogy az
identitásunkat elveszítjük, hanem itt a földön, a realitások
talaján mozogva, de elfogadva azt, hogy Krisztusnak minden
lehetséges, járjuk a nekünk megszabott utat. Soha ne felejtsük
el, hogy honnan jöttünk, mert csak akkor fogjuk azt is tudni, hogy
hova tartunk.
Jézus
tehát megkérdezi Pétertől: „Simon,
Jóna fia, szeretsz-e engem?”,
és nem is egyszer – ahogyan említettem – hanem háromszor!
„Simon, Jóna fia,
szeretsz-e engem?, Simon, Jóna fia, szeretsz-e engem?, Simon, Jóna
fia, szeretsz-e engem?”
És Péter háromszor válaszol: „Igen,
Uram, te tudod”
Hát, ez nem is kétséges, mármint az, hogy Jézus tudja mi van Péterben. „Igen Péter – mondhatná Jézus –
Én tudom, hogy van-e benned szeretet irántam! De te vajon tudod-e?
… Biztos vagy benned, hogy szeretsz engem, úgy ahogyan kell? Mert
nagyon biztosnak kell benne lenned!” Miért ilyen fontos ez? Azért,
mert Péternek feladata van. De nem csak Pétertől kérdezi Jézus
ezt, hanem ma tőlünk is. Szereted-e Jézust? Igen? Biztos vagy
benne? Mert azt el tudjuk mondani viszonylag „könnyen”, hogy
alázat van bennünk iránta, hogy engedelmeskedünk Jézusnak, hogy hiszünk
benne, hogy féljük a nevét, hogy hűségesek vagyunk hozzá,... De
vajon azt is el tudjuk mondani, hogy szeretjük őt?
Mert
nem csak Péter, hanem mi is feladatot kaptunk, és érdekes
módon a Feltámadott Jézus nem a hitet, az engedelmességet, a
hűséget, a bátorságot, az alázatot, vagy bármilyen idevalónak
tűnő tulajdonságot jelöl meg a feltételnek, a végrehajtás
sikere érdekében, hanem csak egyetlen egy dolgot: a szeretetet! Ha
szeretjük Krisztust, akkor a többi jönni fog előbb, vagy utóbb
és el tudjuk végezni azt a feladatot amit ránk bíz a Krisztus.
Péternek a Krisztus-követők őrzése és pásztorolása volt a
feladata, mi is tudakoljuk Jézus akaratát, hogy micsoda a mi feladatunk!
Mert testvérek, mindenkinek van kivétel nélkül!
És
hogy ezt honnan tudom? Onnan, amit Jézus utoljára mond Péternek a
textusunkban: „Kövess
engem!”
Ez az elhívásnak a mondata. És már elhangzott egyszer, hiszen
Pétert már az elején elhívta Jézus a tanítványának. Ez a
„Kövess engem!”
Pétert „csupán” megerősíteni szándékozott, de nekünk az
életet jelenti. Mert ebből az egy mondatból „Kövess
engem!”
biztosan tudhatjuk, hogy van elhívás, van Jézus követés a
feltámadás után is! A Feltámadott ma is ugyanúgy elhív magának
tanítványokat. Ezt senki és semmi nem akadályozhatja meg.
Jézus a halálon is átment értünk és most megszólít
mindannyiunkat: „Kövess
engem!”
Kövessük
hát a feltámadottat, aki nincs távol tőlünk (1), akitől
mindennapi szükségünk és hiányosságaink sincsenek távol (2),
aki nem egy földtől elrugaszkodott életet akar nekünk, hanem azt
akarja, hogy emlékezve, arra, hogy honnan jöttünk, megtartva
egyéniségünket, boldogok legyünk már itt ebben az életben (3)!
Imádkozzunk,
hogy őt követve, megláthassuk személyre szabott küldetésünket! Ámen!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése