Mindenki egyért, egy mindenkiért (prédikáció, Somlószőlős, Nagypéntek, 2015.04.03.)
textus:
2Kor 5,14-21
„14Mert a Krisztus szeretete szorongat minket, mivel azt
tartjuk, hogy ha egy meghalt mindenkiért, akkor mindenki
meghalt; 15és azért halt meg mindenkiért, hogy akik élnek,
többé ne önmaguknak éljenek, hanem annak, aki értük meghalt és
feltámadt. 16Úgyhogy mi mostantól fogva senkit nem ismerünk
test szerint: ha ismertük is Krisztust test szerint, most már őt
sem így ismerjük. 17Ezért ha valaki Krisztusban van, új
teremtés az: a régi elmúlt, és íme: új jött létre. 18Mindez
pedig Istentől van, aki megbékéltetett minket önmagával Krisztus
által, és nekünk adta a békéltetés szolgálatát. 19Isten
ugyanis Krisztusban megbékéltette a világot önmagával, úgyhogy
nem tulajdonította nekik vétkeiket, és reánk bízta a békéltetés
igéjét. 20Tehát Krisztusért járva követségben, mintha
Isten kérne általunk: Krisztusért kérünk, béküljetek meg az
Istennel! 21Mert azt, aki nem ismert bűnt, bűnné tette
értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk őbenne.”
Minden
bizonnyal mindenki ismeri Alexandre Dumas regényét a Három testőrt. Ha így most címről nem is, akkor a híres
mondatáról, amit rengetegen feldolgoztak, átdolgoztak,
felhasználtak, kiforgattak, ami eredetileg a francia királyi
testőrök jelmondata volt, bizonyosan. Ez a mondat így szól:
„Mindenki egyért, egy mindenkiért!”. Nem tudom, hogy Dumas
(vagy aki kitalálta) hívő ember volt-e, de nem lepődnék meg, ha
Bibliából származna ez a jelmondat is. Mintha csak innen vették
volna: „Mert a Krisztus szeretete szorongat minket, mivel azt
tartjuk, hogy ha egy meghalt mindenkiért, akkor mindenki meghalt; és
azért halt meg mindenkiért, hogy akik élnek, többé ne önmaguknak
éljenek, hanem annak, aki értük meghalt és feltámadt”.
Azaz mindenki egyért, egy mindenkiért. Pontosabban – és ez
nagyon fontos különbség – egy mindenkiért, mindenki egyért!
Pont fordítva, mint a testőröknél, hiszen ott elsősorban a
testőrök voltak a királyért, aki pedig garantálta, hogy megvédi
a testőrök jogait és érdekeit!
De a mi estünkben pont fordítva van! Mert Krisztus és az ő hívei,
azaz mi, nem olyan viszonyban vagyunk, mint a király és a testőrei.
Krisztust nem kell megvédeni, ahogyan az ő ügyét sem, hanem ő
őriz meg minket és segít nekünk. És – ezen felül –
sorrendiségben van elrejtve a lényeg. Ő halt meg értünk, ő
szolgál nekünk és mi ezért követjük őt, ezért tartozunk
hozzá, és nem fordítva! Nem arról van szó, hogy mi
megteszünk dolgokat, így-úgy-amúgy cselekszünk és akkor majd
megkapjuk kvázi fizetségként a Krisztus szeretetét és az
üdvösséget, hanem a Krisztus szeretete és az üdvösség már el
van készítve a számunkra, és mi hit által ennek birtokában,
szolgálunk neki örömmel és hálából! Nagyon nagy különbségek
ezek! Mert a kereszt, amire ma emlékezünk, és reméljük, hogy nem
csupán egy naptárilag aktuális gondolat marad, hanem életté
válik a számunkra, az Isten kegyelmének ajándéka.
Nem
tudom a testvérek hogyan vannak vele, de én sokszor nagyon nehezen
fogadok el ajándékot. Nem azért mert nem tisztelem azt akitől
kapom, nem is azért, mert nem szeretném az ajándékokat, vagy
azért, mert vagyok érte hálás, hanem azért mert igazán azt
tudom megbecsülni, amiért megdolgoztam, amiért megküzdöttem.
Viszont szembe kellett néznem azzal, hogy ez a kivétel, mégpedig
az leghatalmasabb, ami csak létezik. Mert a kereszt egy olyan
esemény, amely hatalmas port kavart és kavar a világban, nem lehet
mellette elmenni szótlanul, mégis a kereszt „eredményét” csak
elfogadni, vagy elutasítani lehet! Mert értünk történt, de nem
mi általunk. Pontosan azért így mert mi nem lettünk volna képesek
rá. Ki az közülünk, aki ki merne ilyet mondani, hogy „én
megtaláltam az utat az Istenhez és el is vezetek oda bárkit!”.
És még ha valaki ki is merne ilyet mondani, az hazudna. Mert úgy
tetszett az Istennek, hogy egy haljon meg mindenkiért (ti. Jézus),
hogy aztán mindenki őérte és általa éljen!
És
ennek az életnek a közepén Krisztusnak kell lennie. De nem a
történelmi figurának, vagy bárminemű tudásnak ővele
kapcsolatban, hanem a neki, mint személynek, mint Megváltónak,
mint megfeszített Istenfiúnak! Ezért írja Pál apostol, hogy „ha
ismertük is Krisztust test szerint, most már őt sem így
ismerjük”!
És
ha ez megvalósul az életünkben, ha a Krisztus keresztje van a
középpontban, akkor történik valami. Ez a valami pedig nem más,
mint egy változás. Egy változás, ami olyan horderejű, hogy Pál
így nevezi: „új teremtés”. Olyannyira fontos az ember
életében a kereszt, a Krisztus esemény közepe, origója, mint a
világ történetében az, hogy meg lett teremtve! Mert a kereszt, a
megváltás által lesz az ember azzá, akivé lenni kell. A
megváltottságában, Istenhez tartozásában alakul azzá, amilyen
az igazi személyisége, lénye.
Eddig
arról beszéltünk, hogy „egy mindenkiért”, hogy Krisztus mit
tett értünk, hogy mi a kereszt lényege! Most pedig beszéljünk a
másik oldalról, a mi oldalunkról, a „mindenki egyért”-ről.
Mert
ebben a megváltozott helyzetben, életben, amelyet Krisztus a
kereszt által végezett el, teljesen egyértelmű lesz az, hogy az
Krisztust követi, az ő útján jár, hiszem megtapasztalta,
megélte, hogy ez jó a számára, és az egyetlen út! A megváltott
ember éli az evangéliumot, Krisztusért él, „mindenki egyért”.
De
ám itt is van egy nagy különbség a testőrök és miközöttünk.
Mert ameddig a testőröket alapvetően küzdelemre képezték ki, és
a megfelelő harci-taktikai tudást várják el tőlük, és ha úgy
adódik, akkor az ölést, addig Krisztus nem harc útjára hív
minket, hanem a békéjére, amely úton csak egyvalaki halt meg! Ő
maga! Pál ezt írja: „Mindez pedig Istentől van, aki
megbékéltetett minket önmagával Krisztus által, és nekünk adta
a békéltetés szolgálatát. Isten ugyanis Krisztusban
megbékéltette a világot önmagával, úgyhogy nem tulajdonította
nekik vétkeiket, és reánk bízta a békéltetés igéjét. Tehát
Krisztusért járva követségben, mintha Isten kérne általunk:
Krisztusért kérünk, béküljetek meg az Istennel!”
Békességre Istennel, békességre embertársainkkal, békességre
saját magunkkal. Erre hív bennünket ma a kereszt békére.
Testvérek!
Nagyon sokat tapasztalom, hogy mennyire széthúzóak tudunk lenni,
és milyen nagy a háborúság, a gyűlölet, a harag a faluban, de a
gyülekezetben is! Ma a kereszt a békességre, a békülésre hív!
Arra, hogy béküljünk meg az Istennel, fogadjuk el a szeretetét,
és aztán ezzel feltöltekezve béküljünk meg azokkal, akikkel
eddig nem tudtunk! Úgy érezzük: „ez kizárt, nem fog menni”?
Nem is kell, hogy magától a mi erőnkből menjen, mert az Isten
békessége lesz az, ami kimunkálja! Kérjük erre az ő segítségét,
hogy békesség uralkodhasson közösségeinkben, mert ellenező
esetben nem lesz esélyünk a megmaradásra. Sem a falunak, sem pedig
a gyülekezetnek. Mert csak akkor tudunk mindezekért együtt
munkálkodni, ha azt együtt tesszük és nem egymás ellenében!
Sok
evangélikus gyülekezetben szokás, hogy békességet kívánnak az
emberek egymásnak az istentiszteleten. Legyen ez így most nálunk
is, álljunk fel, nyújtsuk a körülöttünk levőknek jobb kezünket
és mondjuk: Legyen békesség köztünk mindenkor!
Ámen
így legyen!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése