Hegymenet (prédikáció, Somlószőlős, Böjt 5. vasárnapja, 2015.03.22.)
textus:
Gen 22,1-14
„1Ezek
után történt, hogy Isten próbára tette Ábrahámot, és
megszólította: Ábrahám! Ő pedig felelt: Itt vagyok. 2Isten
ezt mondta: Fogd a fiadat, a te egyetlenedet, akit szeretsz, Izsákot,
és menj el Mórijjá földjére, és áldozd fel ott égőáldozatul
az egyik hegyen, amelyet majd megmondok neked! 3Ábrahám
fölkelt reggel, fölnyergelte a szamarát, maga mellé vette két
szolgáját meg Izsákot, a fiát. Fát is hasogatott az áldozathoz.
Azután elindult arra a helyre, amelyet az Isten mondott neki. 4A
harmadik napon fölemelte tekintetét Ábrahám, és meglátta azt a
helyet messziről. 5Ekkor
így szólt Ábrahám a szolgáihoz: Maradjatok itt a szamárral, én
pedig a fiammal elmegyek oda, imádkozunk, és utána visszatérünk
hozzátok. 6Fogta
tehát Ábrahám az égőáldozathoz való fát, rátette a fiára,
Izsákra, ő maga pedig a tüzet meg a kést vitte; így mentek
ketten együtt. 7De
Izsák megszólította apját, Ábrahámot: Apám! Ő pedig felelt:
Itt vagyok, fiam. A fiú megkérdezte: Itt van a tűz meg a fa, de
hol van az áldozatra való bárány? 8Ábrahám
azt mondta: Isten majd gondoskodik az áldozatra való bárányról,
fiam. Így mentek tovább ketten együtt. 9Amikor
eljutottak arra a helyre, amelyet Isten mondott neki, oltárt épített
ott Ábrahám, rárakta a fadarabokat, megkötözte a fiát, Izsákot,
és föltette az oltárra a fadarabok tetejére. 10De
amint kinyújtotta Ábrahám a kezét, és már fogta a kést, hogy
levágja a fiát, 11kiáltott
neki az ÚR angyala a mennyből: Ábrahám! Ábrahám! Ő így
felelt: Itt vagyo 12Az
angyal így szólt: Ne nyújtsd ki kezedet a fiúra, és ne bántsd
őt, mert most már tudom, hogy istenfélő vagy, és nem tagadtad
meg tőlem a fiadat, a te egyetlenedet. 13Akkor
fölemelte Ábrahám a tekintetét, és meglátta, hogy ott van egy
kos, szarvánál fogva fönnakadva a bozótban. Odament Ábrahám,
fogta a kost, és azt áldozta föl égőáldozatul a fia helyett.
14Azután
így nevezte el Ábrahám azt a helyet: Az ÚR gondoskodik. Ma ezt
mondják: Az ÚR hegyén a gondviselés.”
A
Bibliában mindig fontos szerep jutott a hegyeknek. Persze ez
alapvetően onnan fakad, hogy az ember valahogyan másképpen érzi
magát a hegyen. És itt nem csak a szőlőművelésre kell gondolni,
ami a mi környékünkön annyira meghatározó, hanem úgy általában
is. A hegyen, a magasban az ember valahogyan többnek érzi magát, a
tágas tér és a látvány, mintha belénk költözne, a gondok,
terhek mintha csökkennének, az ember valahogyan szabadabbnak érzi
magát. De a bibliai történetekben nem csak ezért olyan fontosak a
hegyek, hanem azért is, mert a legtöbb esetben a hegy találkozási
pontot jelentett az Istennel. Mintha a hegyen, kicsit magasabban, kicsit közelebb lennénk az éghez, közelebb az Istenhez. Ugyanezt érezték
a bibliai történetek szereplői is. Közelebb Istenhez, ott
tisztelni őt!
A
mai történetünk középpontjában is egy hegy áll. Mórijjá
hegye. Pontosan nem is tudjuk, hogy hol van ez a természeti
képződmény, de talán jobb is, mert nem is az a lényeg, hanem az
út oda, fel a hegyre!
Isten
megszólítja Ábrahámot, szolgáját, aki az egyik legismertebb
bibliai alak, hogy áldozza fel egyszülött fiát Izsákot! Döbbenetes a kérés, és érthetetlen - úgy egyáltalában is - de főleg annak a tudatában,
hogy milyen körülmények között lett gyermeke Ábrahámnak és
feleségének Sárának. Egészen idősek voltak (mondhatni nagyszülő
korúak) és még mindig nem született gyermekük, annak ellenére,
hogy nagyon szerettek volna, és egészen úgy tűnt, hogy már nem
is lesz. Isten angyalt küldött hozzájuk, hogy megüzenje:
gyermekük fog születni. Sára pedig egyszerűen kinevette a
küldöttet. Tudta ő nagyon is jól, hogy már nem lehet gyermeke.
De, ami az embernek lehetetlen az az Istennek lehetséges,
lám, tényleg született gyermekük, akit pont az előbb említett
incidens miatt, na és mert annyira boldogak lettek tőle: Izsáknak,
azaz „Nevetésnek” nevezetek el! És most ezt a csodát, ezt a
„Nevetés” gyermeket akarja az Isten feláldoztatni az apjával
Ábrahámmal. Megrendítő és érthetetlen a kérés. Ábrahám,
akinek neve jelentése „népek atyja”, akinek az Isten azt
ígérte, hogy annyi utódja lesz, mint égen a csillag, annak most
el kell indulnia Mórijjá hegye felé a fiát áldozatként
bemutatni, annak az Istennek, akiben ő megbízott, akire feltette az
életét!
Ábrahám,
alig szólal meg a történetben. De mégis abból a kevésből, amit
mond többször ugyanaz kerül elő: „Itt vagyok.” Isten
megszólítja Ábrahámot és Ábrahám felel: itt vagyok. Vállalja
mindazt amit kap, egészen ott van benne a dologban, rendelkezésére
áll az Istennek!
Itt
vagyok! Ki tudjuk ezt mondani az Istennek. „Itt vagyok egész
életemmel, mindenemmel együtt és a rendelkezésedre állok!” Ki
tudjuk ezt mondani? Tévednénk azonban akkor, hogyha azt gondolnánk,
hogy az Isten gonosz, és nekünk készen kell lennünk, hogy akár
az újabb és újabb dühkitörésében kiszolgáljuk őt. Mert végül
Isten nem kívánja az áldozatot. Nem kell Izsákot feláldozni,
mert az Isten nem ilyen. A kérdés azonban marad: Ki tudjuk mondani:
„Itt vagyok!” Mert ha a csodát, a jót, az ajándékot (mint
amilyen Izsák is volt) el tudjuk fogadni, akkor minden mást is el
kell fogadnunk. Nem „szűrhetjük” meg az Isten, hogy én ezt
vagy azt nem kérem, csak ami nekem tetszik!
A történetünk lényege nem a pusztítás lehetősége, hanem az hogy
el tudunk-e engedni dolgokat személyek! Ez a bizalom próbája.
Bízunk-e annyira az Istenben, hogy rábízzuk, az ő akaratára és
fennhatóságára magunkat – és ami talán ennél is nehezebb –
azokat, akiket szeretünk! Mert ez a hit próbája. Hiszünk
Istenben? Megismertük őt? Bízunk benne? Igen? Akkor rá kell
tudnunk bízni magunkat és mindenünket! Mert hiszünk abban, hogy
Nála vannak a legjobb helyen.
De
sokszor nem is a szeretteinket, vagy éppen a jó dolgokat nehéz
elengedni, hanem inkább a rosszakat. Rossz tulajdonságokat, rossz
szokásokat, félelmeket, bűnöket. Mert ahogyan a kosz, a piszok is
tapad az emberre, a lelkünket beszennyezni akaró gonosz is tapad
ránk! És valamilyen oknál fogva oly sokszor ragaszkodunk hozzájuk.
De az Istennek van hatalma ezeket elvenni, van hatalma megszabadítani
bennünket és megtartani. De nem csak bennünket, hanem
szeretteinket is.
De
mégis, mi a bizonyíték, hogy tényleg így lesz? Mi a biztosítéka
annak, hogy az Isten gondoskodik rólunk és azokról, akiket a
kezébe helyezünk és szabadságot is tud nekünk adni? Hát az,
kedves testvérek, hogy nem csak mi járjuk meg sokszor Mórijjá
keserves útját föl a hegynek, ahogyan Ábrahám is tette, hanem az
Isten is megtette ezt az utat… a Golgotára! A Golgotára, ahol az
egyetlen Fia gyalogolt kereszttel a vállán, miértünk!
Nem
tudunk elengedni valamit, vagy valakit? Gondoljunk arra, hogy az
Isten kit „engedett el” miértünk! Higgyük el testvérek, Jézus
segítségével le tudunk tenni a dolgokat, az ő kezébe tudjuk őket
helyezni!
Mert
ő azért halt meg, hogy nekünk életünk lehessen. Mert az Úr
gondoskodni akar rólunk. Ábrahámról is gondoskodott, megállította
őt az utolsó pillanatban, hogy ne bántsa egyetlen fiát, és
gondoskodott helyette is áldozatról, egy kos volt fennakadva a
bozótban. És ahogyan az ige írja: „így nevezte el Ábrahám
azt a helyet: Az ÚR gondoskodik”.
Az
Isten gondoskodása odáig ment, hogy a Golgotán a saját Fia halt
meg helyettünk. Mert Jézus a mi bűneinket hordozta, vagy úgy is
mondhatnánk a mi gondunkat viselte magán!
Mondhatjuk,
hogy nem igazságos az Isten, amiért sokszor elvesz, nem igazságos,
ahogyan kutyagolunk felfelé a magunk Mórijjá hegyére! És valóban, az
Isten nem igazságos. Ha az lenne, akkor a történet vége nem
boldog lenne! De az Isten igazsága nem a mi igazságunk, nem a mi
eszünk és szívünk szerinti igazság. Ennek köszönheti Ábrahám
nem csak Izsák elvesztésének rémképét, hanem Izsák
megmenekülését is, és mi pedig ennek köszönhetjük Jézus
áldozatát, amely az élet a számunkra!
Legyünk
bátrak és mondjuk ki Ábrahámmal együtt: Itt vagyok!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése