Út, gondolat, teremtés (prédikáció, Rigács-Somlószőlős, Szentháromság ünnepe utáni 6. vasárnap, 2015.07.12.)
textus:
Ézs 43,1-7
„1
De most így szól az Úr, a te teremtőd, Jákób, a te formálód,
Izráel: Ne félj, mert megváltottalak, neveden szólítottalak,
enyém vagy! 2
Ha vízen kelsz át, én veled vagyok, és ha folyókon, azok nem
sodornak el. Ha tűzben jársz, nem perzselődsz meg, a láng nem
éget meg téged. 3
Mert én, az Úr vagyok a te Istened, Izráel Szentje, a te
szabadítód! Kárpótlásul adom érted Egyiptomot, Etiópiát és
Szebát adom helyetted. 4
Mivel drágának tartalak és becsesnek, és mivel szeretlek,
embereket adok helyetted, életedért cserébe nemzeteket. 5
Ne félj, mert én veled vagyok! Napkeletről visszahozom
gyermekeidet, és napnyugatról összegyűjtelek. 6
Ezt mondom északnak: Add ide! – és délnek: Ne tartsd fogva! Hozd
ide fiaimat a messzeségből, leányaimat a föld széléről,
mindenkit, akit rólam neveztek el, akit dicsőségemre teremtettem,
formáltam és alkottam.”
Szeretek logikusan következtetni, szeretem
látni az összefüggéseket. Ha ez történik, akkor annak ez a
következménye, ha ezt teszem, akkor emiatt ez fog történni. Jó
érzés az ok-okozat összefüggésében élni. De lássunk egy példát:
ha dolgozom, akkor pénzt keresek, ha pénzt keresek, akkor azt el
tudom költeni mind arra, amire szükségem van és akkor tovább
tudok élni. Vagy ha befizetem a számlát, akkor lesz villany, víz,
gáz stb. Vagy tudom, hogyha nem foglalkozom a kerttel,
akkor annak az lesz a következménye, hogy elgazosodik és nem termi
meg azt, amit és amennyit kellene.
Nem csak én vagyok ezzel így –
mármint azzal, hogy szeretek logikusan gondolkodni, következtetni –
hanem (vélhetően) minden ember. Hiszen – többek között – ez
különböztet meg bennünket más élőlényektől, teremtményektől, itt a Földön, hogy képesek vagyunk ilyen következtetéseket levonni, és eszerint
élni – és főleg – tervezni az életünket. Úgy is nevezhetnénk ezt: a megfontolt előrelátás képessége. Ha ez a képessége
valakinek, valamilyen oknál fogva nincsen meg, akkor bizony súlyos
és nehéz helyzetekbe futhat bele.
És ez a képesség nem csak az egyének számára lehetőség, hanem egy közösség számára is. Ha a közösség
befogadó, akkor az emberek szeretnek oda tartozni, ha a közösség
rossz irányba halad, akkor a következmények mindenkire hatással
lesznek, aki a közösség tagja vagy annak környezetében, erőterében van stb. Hát, Izrael népe is így
következtetett. Közvetlenül azelőtt a nagyon ismert ige előtt, amit
halhattunk, egy ilyen logikai következtetést von le Izrael népe. Körülbelül Jézus előtt 700 évvel járunk, amikor ezek a sorok
íródtak. Az történt ugyanis, hogy egy akkori nagyhatalom –
Babilon – lerohanta a Közel-Kelet össze kis államát és a
tartományává tette őket és szolgájává lakóit. Sőt,
deportálta is őket a birodalom más részeibe, hogy gyökértelenné
tegye és egybeolvassza a népeket. A jeruzsálemi templomot
lerombolták, az országban kő kövön nem maradt, Izrael népét
pedig kényszerítették otthona elhagyására. Ezt nevezi a Biblia a
fogság időszakának.
És
természetesen, mint mindenki más, Izrael is okokat keres. Miért
történik meg mindez? Miért történik meg a rossz? Mi is ezt
tesszük minden egyes alkalommal, amikor valami negatív, valami
rossz történik velük. Miért? A mai igénk előtt közvetlenül
ezt olvassuk: „Ki engedte meg, hogy kifosszák Jákóbot, és
kirabolják Izráelt? Vajon nem az Úr, aki ellen vétkeztünk? Nem
akartak útjain járni, és nem hallgattak tanítására. Ezért
zúdította rá haragjának hevét és a háború tombolását.
Lángolt körülötte, de nem értette, égette őt, de nem szívlelte
meg.” (Ézs 42,24-25) A nép következtetett: azért történt
meg a rossz, azért van most minden úgy, ahogyan van, mert nem akart
az Úrnak útján járni és nem hallgattak rá. Ezért dühös az
Úr, ezért kapták mindezt a rosszat! És talán – valahol mélyen – igazuk is lehet (valamennyire).
„DE” -
ezzel a szóval kezdi és szólítja meg az Úr a népet, az
igehirdetési alapigében. Miért? Mert itt valami – a logikai
következtetéstől - nagyon eltérő mondanivaló fog következni.
„De most így szól az Úr, a te teremtőd, Jákób, a te
formálód, Izráel: Ne félj, mert megváltottalak, neveden
szólítottalak, enyém vagy!” És ezek után az Úr kijelenti:
védeni foglak benneteket (2-3. vers), ajándékot adok neked (4.
vers) és vezetni foglak téged oda ahol lenned kell (5-7.vers).
Védelem-ajándék-vezetés. Izrael logikusan kikövetkeztette, hogy minden
rossz azért van, mert az Isten haragszik. De az Isten kimondja: „Én
teremtettelek, enyém vagy, én adtam neked a gondolkodás és
következtetés ajándékát, DE: az én gondolataimmal, tetteimmel,
útjaimmal a te logikád nem ér fel.” Ahogyan máshol írja
Ézsaiás: „Bizony, a ti gondolataitok nem az én gondolataim,
és a ti utaitok nem az én utaim – így szól az Úr.” (Ézs
55,8) „Te azt gondolod én büntetlek téged, de én azt mondom
veled vagyok!” Milyen sokszor esünk ma is ebbe a tévedésbe, hogy
Istent egy alapvetően büntető, csupán ok-okozati összefüggéseket
megszemélyesítő valakinek gondoljuk. De ez egyszerűen nem igaz. Izrael
népe valóban bűnöket követett el és valóban a bűnöknek
következménye van – nincs ez ma sem másképpen – de az Isten
nem így gondolkodik. És ha már következtetni akarunk, akkor
tegyük meg ezt az ő szavai alapján, tegyük meg ezt az ő igéi és
kijelentései alapján.
És ilyeneket mond ma nekünk az Úr: „Ne
félj” és ezt mondja: „én vagyok a te […]
szabadítód”; és ezt is mondja: „drágának
tartalak”. Mert ezek a szavak nem csak Izraelnek szóltak
akkor, hanem ma nekünk is szólnak! És ezek a szavak nem vesztik el
érvényüket, akkor sem, ha baj van, ha rossz van, ha nehézség, ha
katasztrófa van. Mert az Isten nem megpróbáltatásoktól mentes
életet, hanem csodás gondoskodást ígért nekünk. Hogy akármi is
történjen Ő védelmez, ajándékait adja nekünk és vezet
bennünket!
De miért
tesz így? Miért teszi ezt? Mert ő ilyen és ő ezt akarja a
teremtményeinek. A mai igeszakaszunkat a teremtés, a teremtettség
keretezi. Az első vers: „így szól az Úr, a te teremtőd […]
enyém vagy” és az utolsó versben: te, „akit
dicsőségemre teremtettem, formáltam és alkottam”. És az
Isten nem csak az ő útjaival kapcsolatban vállal felelősséget,
ahogyan erről a múlt héten beszéltem, hanem
a teremtményei és azok sorsa iránt is. Megszólít bennünket,
magához vonz , mert mindannyian értékesek és drágák
vagyunk az ő számára. És lehetőségünk van erre a hívásra
válaszolni, hogy neki, őérte éljünk. Nem tudok ennél többet
elképzelni ebben az életben, mint hogy a Jézus Krisztusban
megváltottak az Úrnak élnek és neki szolgálnak. Nem véletlen az
sem, hogy az Ószövetség eredeti nyelvében a héberben az előbb
említett „enyém
vagy”, szó szerint
így szól: „nekem te”, vagy kicsit szabadabban „nekem
vagy”. Erre rímel
az utolsó vers, szintén említett, része „dicsőségemre
teremtettem”. Az
Isten a saját dicsőségét akarja rajtunk megmutatni. Azért élünk,
hogy az Úrhoz tartozhassunk, hogy ne „csak” őáltala, de őérte
is legyünk!
Sokszor beszélünk arról, hogy az Úr ezt meg ezt
teszi értünk, hogy ő „miértünk van” (sok-sok idézőjelben),
de beszélnünk kell arról is, hogy minekünk „legalább annyira”
(még több idézőjelben) őérte kell lennünk és élnünk!
Testvérek!
Az Isten csodálatosan gondoskodni akar rólunk, védelmezni, vezetni
akar bennünket. Ha megszólított bennünket, ha megismertük őt,
ha ráléptünk az útjára, akkor szánjuk oda magunkat neki (Róm12,1) egészen és ő sohasem
hagy cserben bennünket. Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése