A megbocsátásban rejlő erő (igetanulmány, Győr, Munkaévkezdő lelkészkonferencia, 2015.08.25.)
Vezér ének: EÉ 474. (3. versszak)
"Légy
tűrő megbocsátó, Ha ér, ha szúr tövis! az Úr szájából
hallod: 'Még hetvenhétszer is!' Tedd, szóld az igazságot, De
mindig szelíden, Hangozzék szeretetből A nem és az igen!"
Mindig
azt tanították nekem idősebb kollégák és teológiai tanárok,
hogy sohasem lehet elkezdeni így egy prédikációt, hogy "amikor
az igehirdetésre készültem...", mert egyrészt senkit sem érdekel, másrészt pedig nem az igehirdetésre való készülést, hanem magát
az igehirdetést kell felvinni a szószékre. Most mégis így fogom
kezdeni. Az egyik ok az, hogy igazából a mai alkalmunk, avagy a
szószéki szolgálat határhelyzetben van/lesz tudniillik
egyensúlyozni próbál az igetanulmány és prédikáció között,
másrészt pedig az alapfelvetésben is fontos szerepet játszott a
felkészülés.
Tudniillik, amikor püspök úr felhívott, hogy megtiszteljen ezzel felkéréssel,
amire nagy örömmel mondtam igent, akkor azt mondta: a téma a
bűnbocsánat ereje lesz. Én nagy lelkesedéssel kezdtem el készülni
azon frissiben és összeraktam valamiféle gondolathalmazt, hogy
miről fogok itt nektek beszélni. Aztán megjött e-mailben a végleges
program, amelyben ez szerepelt: "A megbocsátásban rejlő erő".
És bizony a kettő nagyon nem ugyanaz. És lehet, hogy én
emlékeztem rosszul, az is lehet, hogy véletlenül így alakult
(bár ez egy puszta szófordulat, mert véletlenek nincsenek), de
mindenesetre én hálás vagyok ezért, mert ez a kis "félreértés"
igen termékeny lett.
Ugyanis,
ha amúgy el is felejtettem volna, de így bizonyosan elém került
az a tény, miszerint a megbocsátás és az abban rejlő erő nem
önmagában áll a keresztény ember életében és nem alap nélkül
való. Ugyanis a megbocsátás erejét nem a magunk erkölcsi fölénye,
vagy éppen jóindulata adja, hanem a Krisztus általi bűnbocsánatnak
az ereje, amelyet magunk is megtapasztalunk remélhetőleg. És éppen
ezért a megbocsátás mást jelent a keresztény ember tekintetében,
mint világi értelemben, mert más a módja és más az útja, mint
a világban.
Mert
a világi megbocsátás alapja lehet sok minden, lehet a motiváció
jó vagy rossz, de a keresztény, a Krisztus követő ember
megbocsátásának alapja csakis a Krisztusban való bűnbocsánat
ténye és tapasztalata lehet! Mert a keresztény ember
alapbeállítása, hogy nem a magáéból, a maga erejéből éli
hitbéli dolgait, hanem a Krisztusból merít. Nem önmegváltás
történik, hanem a Krisztus váltott meg minket. Nem is olyan régen volt
textus az 1Kor 15 eleje, amelyben Pál ezt írja: "Mert
én elsősorban azt adtam át nektek, amit én magam is kaptam, hogy
Krisztus meghalt a mi bűneinkért"
(1Kor 15,3) Pál nagyon is jól tudja, hogy az evangélium
középpontja, a kereszt nem másért történt, mint a bűnök
bocsánatáért. Amelyet maga is megtapasztalt és most tovább akar
adni. Mert innentől kezdve, aki Krisztust követi, annak a
megbocsátása is Krisztustól függ, az az alapja és eredője,
tudniillik a keresztben megnyilvánuló bűnbocsátó szeretet
továbbadása.
Mert
a bűnbocsánat minden esetben három személyes dolog, mert a
vétkezőt (1) és a megbocsátót (2), a bocsánatban összekapcsolja
a Krisztus (3). És így egészen más dolgokról beszélhetünk a
gyülekezetben, az Egyházban és másról a világban.
Ezt
taglalja a a bibliai szakasz is, amely meg van említve a 474-es ének
3. vsz-ban is. "Az Úr szájából hallod: ˋMég hetvenhétszer
isˋ". Ez a gonosz szolga példázata. De önmagában nem
nézhetjük a példázatot, hanem hozzávesszük az előző részt
is. Először ezt olvassuk el:
(Mt 18,15-21)
"15 Ha
pedig vétkezik ellened a testvéred, menj el hozzá, fedd meg
négyszemközt: ha hallgat rád, megnyerted a testvéredet. 16 Ha
pedig nem hallgat rád, végy magad mellé még egy vagy két embert,
hogy két vagy három tanú szava erősítsen meg minden vallomást.
17 Ha
nem hallgat rájuk, mondd meg a gyülekezetnek! Ha pedig a
gyülekezetre sem hallgat, tekintsd olyannak, mint a pogányt vagy a
vámszedőt! 18 Bizony
mondom nektek: amit megköttök a földön, kötve lesz a mennyben
is, amit pedig feloldotok a földön, oldva lesz a mennyben is.
19 Bizony
mondom nektek azt is, hogy ha közületek ketten egyetértenek a
földön mindabban, amit kérnek, azt mind megadja nekik az én
mennyei Atyám. 20 Mert
ahol ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott vagyok
közöttük."
De a szakasz, amelyet konkrétan vizsgálni fogunk Mt 18,21-35:
"21 Akkor
Péter odament hozzá, és ezt kérdezte tőle: Uram, hányszor kell
megbocsátanom az ellenem vétkező testvéremnek? Még hétszer
is? 22 Jézus
így válaszolt: Mondom neked, nemhogy hétszer, hanem még
hetvenszer hétszer is.
23 Ezért
hasonló a mennyek országa ahhoz a királyhoz, aki el akarta
számoltatni a szolgáit. 24 Amikor
hozzákezdett, egy olyan embert vittek elé, aki tízezer talentummal
volt adósa. 25 Mivel
nem volt miből fizetnie, megparancsolta az úr, hogy adják el őt
és feleségét, gyermekeit és mindenét, amije van, és úgy
fizesse meg. 26 A
szolga ekkor leborult előtte, és így esedezett: Légy türelemmel
irántam, és mindent megfizetek neked. 27 Az
úr pedig megszánta a szolgát, elbocsátotta, és elengedte az
adósságát. 28 Amikor
azonban kiment az a szolga, találkozott egyik szolgatársával, aki
száz dénárral tartozott neki. Megragadta, fojtogatni kezdte, és
ezt mondta neki: Fizesd meg, amivel tartozol! 29 Szolgatársa
ekkor leborult előtte, és így kérlelte: Légy türelemmel
irántam, és megadom majd neked. 30 De
az nem engedett, hanem elmenve börtönbe záratta őt, amíg meg nem
fizeti a tartozását. 31 Amikor
szolgatársai látták ezt, nagyon felháborodtak. Elmentek, és
jelentették uruknak mindazt, ami történt. 32 Akkor
magához hívatta őt ura, és így szólt hozzá: Gonosz szolga,
elengedtem minden tartozásodat, mivel könyörögtél nekem. 33 Nem
kellett volna neked is megkönyörülnöd szolgatársadon, amint én
is megkönyörültem rajtad? 34 És
ura haragjában átadta őt, hogy kínozzák, amíg meg nem fizeti
neki az egész tartozását. 35 Így
tesz majd az én mennyei Atyám is veletek, ha szívetekből meg nem
bocsátotok, mindenki az ő testvérének.”"
A
legfontosabb alappillére ennek a hosszú szakasznak az, hogy egy
speciális helyzetét taglalja a megbocsátásnak. Ugyanis minden,
ami itt elhangzott, ebben a szakaszban, az a gyülekezetre és a
testvéri közösségre vonatkozik. Erre nagyon szépen utal a
szóhasználat is. Minden interakcióban a megbocsátás kapcsán az
"adelfosz" (testvér) kifejezést olvassuk, ellentétben mondjuk a
klasszikus "plészion" (felebarát)-val, ami mondjuk az
irgalmas samaritánus történetében van (Lk 10,29). Ezért ma én
is erről beszélek. A Krisztus keresztjében való testvéri
megbocsátásról.
Szerintem
nem kell taglalnom azt, hogy mennyire a sarokköve a gyülekezeti
életnek a megbocsátás. Magam is tapasztalom, hogy évtizedes
haragok, feszültségek, sérelmek vannak a gyülekezeti tagok
között. Például egy karácsonyi istentisztelet kapcsán mondta az
egyik ős tagunk, hogy szívesen olvas fel lekciót, de azzal nem! És
itt az "azzal"-t egy másik gyülekezeti tagra, testvérre
gondolta. Hogyan is nevezhetjük testvérnek, ha nem olvasok fel vele
együtt evangéliumot?! De nem csak gyülekezeti tag és gyülekezeti
tag között, hanem lelkész és gyülekezeti tag, vagy éppen
lelkész és komplett gyülekezet között is lehetnek ugyanolyan,
hanem még durvább terhek, amiket minden fél magán cipel. Nem
mondom, hogy ezeknek soha nincsen alapja, de a kereszt nem
indokolatlan teherviselésre, hanem ezen terhek letételére hív! És
nekem meggyőződésem, hogy a bűnök és sérelmek keltette harag,
teher, hovatovább gyűlölet az egyik legnagyobb akadálya a
növekedésnek mind lélekben, mind létszámban.
Érdekes
Péter kérdése a példázat előtt a 21. versben. "Uram,
hányszor kell megbocsátanom az ellenem vétkező testvéremnek? Még
hétszer is?"
Péter nagyon kíváncsi a határokra: hányszor? "De most
komolyan tényleg többször meg kell bocsátanom ugyanannak az
embernek? Még hétszer is?" Jézus válasza abszolút meglepő:
"Mondom
neked, nemhogy hétszer, hanem még hetvenszer hétszer is"
nyilván itt Jézus nem arra gondolt, hogy ha a megbocsátások eléri
a 490-et akkor utána 491-edszer már nem kell. Jézus itt az
állandóságra, a "mindig"-re gondol, hiszen jól tudjuk a
"7"-es szám a teljességet szimbolizálja. Hát még akkor
a 70X7!
És
éppen ezért van az, hogy az ezután következő példázatban sem
válaszol Jézus érdemben Péternek mennyiségre vonatkozó
kérdésre, mert Péter nem a jó kérdést tette fel. A jó kérdés
nem a "hányszor", hanem a "hogyan"! Ugyanis ha
egyszer igazán megy, akkor 491-edjére is menni fog. És emiatt
hasonló a mennyek országa az ezután következő példázat
történetéhez. (Máté így köti össze a két részt a 23. versben
"dia" + acc. = valami miatt, valamiért.)
Az
ez után következőkre való tekintettel meg kell jegyeznem, hogy
példázatról van szó, nem receptről vagy kódexről. Jézus sem
mondja, hogy az Isten országa ugyanilyen lenne, hanem azt mondja
hasonló (az eredetiben: "hómoióthé"). De mind e emellett kezeljük ezt a szakaszt
is igeként, az Isten felénk szóló aktuális üzeneteként.
A
példázatban három szereplő van. A király az első szolga (szolga1) és a
második szolga (szolga2). És csakúgy mint a Jézus és Péter közötti
beszélgetésben, itt is mintha nem lenne azok a kérdések/kérések
és válaszok lennének, ami első látásra összeillenek. De
lássuk:
Első
interakció:
szereplők: úr és szolga1
szolga1: "Légy türelemmel mindent megfizetek neked"
úr: "elengedte az adósságát"
szereplők: úr és szolga1
szolga1: "Légy türelemmel mindent megfizetek neked"
úr: "elengedte az adósságát"
Második
interakció:
szereplők: szolga1 és szolga2
szolga1: "Fizesd meg amivel tartozol" (fojtogat)
szolga2: "Légy türelemmel irántam és megadom majd neked"
szolga1: börtönbe küldi szolga2-t
szereplők: szolga1 és szolga2
szolga1: "Fizesd meg amivel tartozol" (fojtogat)
szolga2: "Légy türelemmel irántam és megadom majd neked"
szolga1: börtönbe küldi szolga2-t
Harmadik
interakció:
szereplők: szolga1 és úr
szolga1-et beárulják
úr: "Nem kellett volna megkönyörülnöd szolgatársadon, ahogyan én tettem veled?"
szereplők: szolga1 és úr
szolga1-et beárulják
úr: "Nem kellett volna megkönyörülnöd szolgatársadon, ahogyan én tettem veled?"
Az
összes interakció középpontjában a "elengedés" ill.
"megbocsátás" szava áll (az eredetiben: "afiémi" - 26.32.35.v.) mert
e két fogalmat ugyanaz a szó jelöli.
A
szolga1 türelmet kér, de elengedést kap, a szolga2-nek jóformán
ideje sincs kérni, már fojtogatják és börtönbe küldik, végül
az úr megbünteti a szolgát, aki nem úgy tett, ahogyan vele tett
az ura, ahogyan példát adott. És itt vissza is csatolunk a
előzőekhez. Nem a haszonnak, nem az erkölcsi fölénynek, nem "az
okos enged szamár szenved"-nek kellett volna motiválnia
szolga1-et az elengedésben, avagy megbocsátásban, hanem az úr
tettének és példájának.
Bizony
a mi megbocsátásunk alapja sem a haszon, nem az erkölcsi fölény,
nem "az okos enged szamár szenved" kell, hogy legyen,
hanem az Úr példája. És ti nem látjátok, de itt már nagy
betűvel írtam az Urat. Mert bár nem receptről van szó, de ez a
példázat világosan megmutatja, hogy testvérek között a
Krisztusban való bűnbocsánat motiválja a megbocsátást. Éppen
ezért írja a Miatyánk "bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi
is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek" (ugyanúgy "afiémi").
Na
de hogyan tudok megbocsátani? Ez a nagy kérdés. Hogyan megy ez a
dolog? Vegyünk példát a példázatról, mert ahogyan a neve is
mutatja, ezért van. Mit tesz az úr, amit szolgának is tennie
kellett volna szolgatársával? Elengedte a tartozást, azaz nem tette
meg azt, ami jog és igazság szerint megtehető lett volna,
tudniillik eladni őt, családját, mindenét, hogy kifizesse a tartozást.
Még így is nonszensz lett volna, hiszen 10.000 talentum arannyal,
azaz 400.000 kg-mal(!) tartozott. El lett engedve a mérhetetlen
tartozás, meg van bocsátva minden. (Főleg durva ez a tény,
mármint a megbocsátás, annak a tükrében, hogy mennyi ideig,
milyen mennyiségig türelmes volt az úr, hogy ennyit kölcsön
adott. Hogyan tehette? De ez legyen egy másik igetanulmány témája.) A mi számunkra az érdekes, hogy az úr nem élt a jogával
és megbocsátott.
Hát
ember és ember között a való életben is így kell zajlania a
megbocsátásnak. Meghozok egy tudatos döntést, hogy nem élek a
jogaimmal, az igazságommal és megbocsátok. Pedig a másik
megérdemelné, rászolgált, az lenne az igazságos, ha retorzió
érné, akár fojtogatás, vagy börtön... De nem így teszek.
Miért? Mert mást láttam az Uramtól.
Egészen
meglepő, de sajnos nagyon sűrű eset, hogy a megbocsátás inkább
teher mint megkönnyebbülés. A keresztény ember próbál
megbocsátani és azt érzi, hogy nem megy. "Hogyan tudnék
megbocsátani annak, annak a testvérnek aki, annak ellenére, hogy
testvér valami súlyosat elkövetett ellenem?" (ne feledjük, a
gyülekezetről közösségről van még mindig szó!) "Megbántott?"
"Vagy annak a kollégának, aki ilyen-olyan-amolyan dolgot tett?
Sőt, többször is!" És úgy tűnik, hogy a megbocsátásra
való képtelenség, mint egy kolonc nyomja a vállamat! "Pedig
még akarnám is!" "Vagy legalábbis kellene."
Véleményem
szerint rossz helyen kutatunk. Azt látom, hogy emberek őrlődnek a
megbocsátás hiánya, vagy valami annak tűnő dolog miatt és
közben nincsen tényleges megbocsátás és nincsen gyógyulás.
Mert a bűnökkel terhelt világunkban és gyülekezeteinkben csak a
megbocsátás hozhat gyógyulást. A retorzió, vagy az büntetés
igazságot szolgáltathat, és van amikor arra (is) van szükség. De
hosszútávon csak a megbocsátás segíthet.
Úgy
gondolom, hogy a probléma ott gyökerezik, hogy a megbocsátás
alapjának nem a Krisztus által kapott bűnbocsánatot és az ez
alapján hozandó tudatos megbocsátó döntést tekintjük, hanem
azt, hogy mit érzünk! Pedig az érzelem nem az alapja, hanem a koronája a
megbocsátásnak. A megbocsátás azt jelenti, hogy - ahogyan azt
már mondtam - hogy nem élek a jog és az igazam adta
lehetőségekkel, hanem eltekintek ettől és Krisztus bűnbocsátó
kegyelme alapján viselkedem, cselekszem az ellenem vétkezővel.
Ettől még nem fogok a keblére borulni, ölelgetni, csókolgatni.
Nem is kell. Legalábbis eleinte. Ha nem bocsátok meg, ha nem
hozom meg ezt a döntést, nem kérem a Lélek segítségét meghozni
ezt a döntést, akkor gát leszek. Gátja a rajtam keresztül
munkálkodó isteni szeretetnek. Pedig ez a szeretet hatni akar
rajtam, mint megbocsátón keresztül.
"ha
szívetekből meg nem bocsátotok"
- mondja a példázat végén Jézus. Úgy tűnik, hogy nincsen
igazam, mintha maga Jézus mondana ellent nekem, hogy egyszerűen hamis, amit eddig mondtam. De vajon mit mond
itt Jézus? Fel kell tenni a kérdést, hogy vajon a szív itt mit
jelent. Azt hiszem mondanom sem kell, hogy az ószövetségi
szimbolika nyelvezetében a szív az intellektus helye volt és vese az érzelmeké. (Innen jön a mondás: "A vesémbe lát") Vajon itt Jézus mire gondolt? Melyikre gondolt? Ez
még az ószövetségi intellektus, vagy már az érzelem? Nem
tudjuk. Éppen ezért kell hagyni, hogy a szívünkben lévő Krisztus
maga segítsen a megbocsátásban. Hogy az ott uralkodó Krisztus
motiváljon bennünket ne más. És igen, lehet, hogy egyszer majd
minden megbocsátást megkoronázhatunk érzelmekkel, amikor
ténylegesen el tudom majd engedni a bűnt, ami miatt megbocsátottam,
de Krisztus mind a két fél gyógyulását akarja és ebben nekünk
is feladatunk van.
Így
legyen!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése