Szimpatikus főpap (prédikáció, Somlószőlős-Karakószörcsök, Böjt 1. vasárnapja, 2016.02.14.)
textus:
Zsid 4,14-16
„14
Mivel tehát nagy főpapunk van, aki áthatolt az egeken, Jézus, az
Isten Fia, ragaszkodjunk hitvallásunkhoz. 15 Mert nem olyan főpapunk
van, aki ne tudna megindulni erőtlenségeinken, hanem olyan, aki
hozzánk hasonlóan kísértést szenvedett mindenben, de nem
vétkezett. 16 Járuljunk tehát bizalommal a kegyelem trónusához,
hogy irgalmat nyerjünk, és kegyelmet találjunk, amikor segítségre
van szükségünk.”
Nem
hinném, hogy Valentin, illetve Bálint napján elhagyható lenne az,
hogy egy kicsit kitérjünk erre e nap témájára. Érdekes az, hogy
mennyire a kultúránk része lett ez az "ünnep". Persze a
gazdasági szereplők, üzletek, cégek is ráharaptak a dologra, és
elárasztották a piacot mindenfajta tárgyi vagy élmény szerű
ajándék lehetőséggel, amivel megajándékozhatjuk szívünk
választottját. És persze mondhatjuk, hogy micsoda önös ez,
meg kiüresedett már régen ez a dolog; csak a csillogás csak az
ajándék. És ha alapvetően nem is tartjuk ezt az ünnepet,
akkor sem lehet megszabadulni tőle, hiszen ezekben a napokban a
csapból is ez folyik.
De
mondhatunk kígyót-békát az mégiscsak jó dolog, hogy van egy nap
az évben, amikor az emberi kapcsolatok egyik legszebbjét a szerelmi
kapcsolatot ünnepeljük. Ez szerintem jó. Ennek kapcsán
gondolkodtam el azon, hogy az ember mi alapján választ magának
társat. De itt most társ alatt érthetünk házastársat,
élettársat, de akár barátot, és ha van lehetőség munkatársat,
beosztottat is. Mégis mi a választásunk alapja? Mert ezekben a
helyzetekben nem dönthetünk tisztán a logika szerint,
racionálisan. Éppen ez a lényege, főleg a párkapcsolatnak, a
szerelemnek, hogy csak nem a logika vezérli, hanem valami más is.
Arra
jutottam, hogy minden kapcsolat kezdetén az egyik legfontosabb
dolog, hogy az illető szimpatikus legyen. Mert ha szimpatikus, akkor
még bármi lehet a dologból, de ha nem akkor eleve nincs esélye
semmi komolyabbnak. Ha valaki szimpatikus, akkor szeretném jobban
megismerni, kapcsolatba kerülni vele.
A
mai igénkben is szerepel ez a fogalom: szimpátia. Amikor az ige azt
írja, hogy "Mert [Jézus Krisztus személyében] nem
olyan főpapunk van, aki ne tudna megindulni erőtlenségeinken"
- akkor itt a "megindulni" kifejezés helyén az eredeti
szövegben a "szümpathészai" kifejezés van, ami
"szimpatizál" szavunk alapja. Persze itt ez a szimpátia
nem azonos azzal a szimpátiával, amit mi érzünk, ha találkozunk
egy szimpatikus emberrel. Nem, itt éppen az ellenkezője van, azaz
Krisztus szimpátiája nem a mi szimpatikusságunk, kedvességünk,
vagy teljesítményünk megérdemelt eredménye, hanem az ő
szeretetéből fakadó magatartás. Ez független mindattól, ahogyan
kinézünk, ahogyan viselkedünk, amit teszünk. Krisztus úgy akar
velünk kapcsolatba kerülni, hogy ismer bennünket a legmélyebb és
legtitkosabb dolgainkat is, és mind e mellett, vagy éppen ennek
ellenére, ő megváltónk - és ahogyan az ige fogalmaz - főpapunk
akar lenni.
Mert,
igen ő megváltó és igen ő főpap, de vajon a számunkra is az-e?
Jézust sokféleképpen szoktuk emlegetni, de viszonylag ritka, hogy
főpapként gondolunk rá. A Zsidókhoz írt levél szerzőjének ez
alapvető dolog volt, hiszen egy olyan környezetből jött és egy
olyan környezetnek írt, akik még emlékeztek arra, hogy milyen
volt - az azóta lerombolt - jeruzsálemi templom istentisztelete,
ahol a főpap bemutatta az áldozatot a nép bűneiért. Jézus
Krisztus azonban egy személyben megtestesíti az áldozatot
(gondoljunk a keresztre) és főpapot. Mert mi a főpap dolga?
Közbenjár a népéért. Isten elé áll és az ügyüket képviseli.
És igen, Jézus ezt teszi. Odaáll az Atya elé és bennünket
képvisel. Ismeri bajainkat, terheinket, bánatunkat és örömeinket,
hiszen maga is megélte ezeket a emberré válása során. Együtt
élt és él, együtt halt, de fel is támadt értünk. És mind a
mai napig küzd is értünk.
Ehhez
érdemes tartozni, őt érdemes követni, ezt érdemes megtartani,
vele kapcsolatban lenni. Szerintem. Az ige is erre biztat bennünket:
"Mivel tehát ilyen főpapunk van, aki áthatolt az egeken,
Jézus, Isten Fia, ragaszkodjunk hitvallásunkhoz." És itt nem
az Apostoli Hitvallásról van szó, amit minden istentiszteleten
elmondunk. Nem ahhoz kell ragaszkodni, hanem ahhoz, akiről szól:
Krisztushoz. Mert hitvallás lényege mindig az, akiről/amiről
szól, aki, vagy ami mellett hitvallást teszünk, amihez
ragaszkodunk, el nem eresztjük. Miért? Nem azért, mert
beleragadtunk, vagy rágörcsöltünk, hanem azért, mert szükségünk
van rá, mert kell és mert hisszük, tudjuk és megtapasztaltuk,
hogy mennyire jó az Úr közelsége... és nem utolsó sorban a
segítsége.
Ezért
biztat bennünket az ige arra is, hogy bátran szólítsuk meg,
"járuljunk" Őhozzá, mert segít, és irgalmat és
kegyelmet találhatunk nála. Ilyenkor böjtben különösen is
aktuális ez a dolog, hiszen a böjt az Istenre való felfokozott
odafigyelés időszaka az egyházi évben.
Krisztus
munkájára és áldozatára (és most főpapságára) figyelve
azonban valamit szem előtt kell tartanunk. Az ige így ír:
"Járuljunk tehát bizalommal a kegyelem trónusához".
Trónról, trónszékről, uralkodásról olvasunk itt. Jézus
Krisztusnak a győztes arca, győztes oldala mutatkozik meg. Már nem
a betlehemi "Kisjézuska" jászla felett állunk, és nem
is csupán a kereszt véres eseménye kell, hogy előttünk legyen,
hanem a dicsőséges uralkodó Krisztus. Aki elég "szimpatikusnak"
tartott minket ahhoz, hogy bármit megtegyen. És itt a "bármi"-t
szó szerint kell érteni! És van is ereje és hatalma ezt a
"bármit"-t megtenni!
Testvérek,
a böjti időszakban járuljunk oda Megváltónkhoz. Még akkor is,
ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, akkor is, hogy úgy érezzük
távol van tőlünk, s talán sohasem volt közel. Legyünk bátrak
és meg fogjuk tapasztalna Főpapunk kegyelmét és szeretetét,
ebben biztos vagyok, mert ős ezt senkitől nem akarja megvonni.
Ámen.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése