A vége felől (prédikáció, Somlószőlős-Noszlop, Húsvét ünnepe utáni 6. vasárnap, 2016.05.08.)
textus:
1Pét 4,7-11
„7
Mindennek a vége pedig már közel van: legyetek tehát bölcsek és
józanok, hogy imádkozhassatok. 8 Mindenekelőtt legyetek kitartóak
az egymás iránti szeretetben, mert a szeretet sok bűnt elfedez. 9
Legyetek egymás iránt vendégszeretők zúgolódás nélkül. 10
Amilyen lelki ajándékot kaptatok, úgy szolgáljatok azzal
egymásnak, mint Isten sokféle kegyelmének jó sáfárai: 11 ha
valaki prédikál, úgy mondja szavait, mint Isten igéit, ha valaki
szolgál, úgy szolgáljon, mint aki azt Istentől kapott erővel
végzi, hogy mindenkor Isten dicsőíttessék Jézus Krisztus által,
akié a dicsőség és a hatalom örökkön-örökké. Ámen.”
Nem
szeretem az olyan filmeket, amiknek nincsen vége. Pedig a rendezők
nagyon sokszor csinálnak ilyet, mert ezzel akarják rávenni a
nézőket, hogy ha lesz folytatás, akkor azt is megnézzék. Mindig
valamiféle feszültség marad bennem, amikor egy ilyen filmet megnézek.
Persze sokszor nem azért nincs rendes vége egy filmnek, mert
csábítják a nézőt a következőre, hanem lehet, hogy egyszerűen rossz a rendező, vagy a forgatókönyv... De mindegy is,
nekem nem jönnek be a befejezés nélküli filmek.
Az
emberiség szinte minden korban gondol arra, hogy mi lesz akkor, ha a
világnak vége lesz. Mert egyszer biztosan vége lesz, ebben
megegyezhetünk. Vagy úgy, hogy az én számomra ér véget, amikor
az én földi életem életem befejeződik, vagy pedig úgy, hogy
ténylegesen megszűnik ez a világ létezni (jelenlegi formájában).
És bizony, akár a saját szubjektív, akár a világ objektív
végével kapcsolatban úgy érezhetünk, mint én a nem lezárt
filmekkel kapcsolatban. Az egészet a megszakadás, végeszakadás
érzése lengi körül. Hirtelen, egyszer csak vége... E
gondolat fölött mindig hiányérzete van az embernek, és a vágy,
hogy ne legyen vége, hogy folytatódjon! Folytatódjon az élet és
folytatódjon a világ.
A
korai kereszténységben nagyon figyeltek erre, már mint arra, hogy
a világnak egyszer vége lesz majd, így vagy úgy. Manapság nem
fordítunk erre komoly figyelmet, pedig kellene. A Biblia tanúsága
szerint a keresztény ember pontosan ennek a "vég"-nek
fényében szemléli az egész életét. Persze ez nem azt jelenti,
hogy állandóan csak a végre kellene gondolni, vagy éppen a
kereszténység nem lenne más, mint egy világvége-váró
csoportosulás! Mert nem az, legalábbis a hagyományos értelemben
nem.
Péter
apostol, akivel mostanában igen sokat (1,2) foglalkozunk, így kezdi a mai
szakaszt: "Mindennek
a vége már közel van".
Péter nagyon komolyan vette azt a jézusi üzenetet, hogy az utolsó
időket éljük, és egyre közeledünk a ma ismert világ végéhez.
Azonban ebben a fél mondatban nincsen sem pánik, sem háborgás,
vagy düh, nincsen reménytelenség az elkerülhetetlen miatt,
nincsen neheztelés az Isten irányába. Péter nagyon jól tudja, és
ki is fejezi, hogy ez a vég nem egy olyan vég, mint a rossz filmek
vége, mint amit mi is érezhetünk az élet és a világ végével
kapcsolatban. A kifejezés, amit Péter itt használ, az eredeti görögben a "telosz",
ami nem csak "vég"-et, hanem "befejezést",
"befejezett"-et is jelent. Tehát, amikor Péter a
teremtett világ végére, (és véleményem szerint, életünk
végére is vonatkozóan) emlékeztet,
akkor nem riogat, vagy háborog, hanem közli azt, hogy világot az
Isten hozta létre és adta meg neki a kezdő lökést (1), ő tartja fent a
mai napig is (2), és ő lesz az, aki be is fejezi azt, úgy, ahogyan
annak lennie kell (3)! Így kerek, így egész a történet.
Persze
ez nem azt jelenti, hogy addig már csak malmoznunk kell, mert úgyis
mindegy. Pontosan ellenkezőleg. Péter ebben a szakaszban felvázolja
azokat a fontos dolgokat, amikre koncentrálnunk kell, mert a világ
befejezése közeleg (gondoljuk csak el, hogy ha 2000 éve is közel
volt, akkor most milyen közel lehet!) és ennek fényében éljük, Krisztus-követő életünket.
Három
dolgot emel ki ebben a szakaszban Péter: az imádságot (1), a
kitartást a szeretetben (2) és a szolgálatot (3). Péter belülről
kifelé halad: belső rend, kapcsolatok, tennivalók.
Az
első az imádság. Rögtön azután a fél mondat után, amivel
addig foglalkoztunk, Péter így folytatja: "legyetek
tehát bölcsek és józanok, hogy imádkozhassatok".
Milyen furcsa ez a mondat abból a szempontból, hogy az imádság
kapcsán a „bölcsesség” és a „józanság” fogalma kerül
elő, nem pedig a hit! Péter nagyon jól tudja, hogy az imádság
kapcsán három álláspont lehetséges: 1. valaki hiszi, hogy az
Isten van és meghallgatja, ezért imádkozik!; 2. Nem hiszi, hogy
van Isten és ezért az imádságot is badarságnak véli; 3.
Teljesen közömbös, tök mindegy. Az első csoport úgyis
imádkozik, de rá (ránk) is ráfér a bátorítás: "Jól
teszed, szólíts meg az Istent, ő meghallgat és válaszol!".
A második és harmadik csoport pedig számára pedig hiába hozunk
fel hitbeli dolgokat, minimum süket fülekre talál, de lehet, hogy
inkább ellenállásra. Az ő számukra a józan ész az egyedüli
mérvadó dolog (ha egyáltalán!). Péter tehát így kezdi:
"Gondold végig, józan ésszel, bölcsességgel, nézz körül,
hogy vergődik mindenki abban a nyilvánvaló tudatban, hogy világ a
vesztébe rohan. Már minden lehetőséget kilőttünk, nem kellene
megfontolnod az imádságot, az Istennel való kommunikációt? Mert, ha az emberen túlnő a feladat, márpedig ez már megtörtént, Ő
egyedül az, aki segíthet!" Teljesen mindegy melyik csoportba
tartozunk, a lényeg egy: imádkozni és az Isten kegyelmére
válaszára várni!
A
második dolog amit Péter leír: a szeretetben való kitartás. Itt
már nem "csak" az Isten és ember közötti viszonyról
van szó, hanem erre építve, ember és ember közötti
kapcsolatokról. „Az
Isten szeretet”
- írja Péter apostoltársa János (1Ján 4,8), és az ő forrásából
merítve van lehetőségünk megmaradni a szeretetben. De nem afféle
nyálas összeborulásról van itt szó, hanem az Istentől jövő
szeretet elfogadásáról, és tudatos - döntésen alapuló -
továbbadásáról! És ebben bizony el lehet fáradni, nem is
kicsit! Mert mindenki másképpen csinálja, minden másfele vinne-húzna, de a keresztény ember alapléte ez a szeretet, ebben van közösségeink, emberi kapcsolataink kulcsa. Kérjük
Istent, hogy ne engedjen megfáradni!
A
harmadik pedig a szolgálat. Nem is akármilyen szolgálat, hanem a
lelki ajándékokkal való szolgálat. Idegen szóval úgy mondjuk a lelki ajándékokat:
karizmák. Az Úr mindenkinek adott ilyen lelki ajándékokat,
amelyekkel, amik által szolgálni, tenni tudunk. Fel kell fedeznünk, hogy
mik azok a dolgok, azok a szolgálati területek, amelyeket ránk
bízott az Úr, amelyhez tehetséget, akaratot, tanulási
lehetőséget, alkalmat, képességet és időt is adott a Szentlélek
által. Micsoda dicsőség és megtiszteltetés az Isten
munkatársának lenni! És ez bizony minden hívő osztályrésze
lehet!
Imádság
Isten és ember között, egymás iránti szeretet ember és ember
között, szolgálat a közösségben! Ezek azok a dolgok, amelyek -
Péter írása szerint - a világ jó befejezésében, a mi és
környezetünk, a körülöttünk lévők jó befejezését adhatja.
De nem csak a befejezést, hanem az odavezető utat is jóvá - és
ami a legfontosabb - Krisztusivá "varázsolhatja"! Adja
Isten, hogy mindezt örömmel és tudatosan, bölcsességel tudjuk
végezni, az Ő dicsőségére és emberek üdvösségére! Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése