Cipelő emberek (prédikáció, Ajka-Öcs, Szentháromság ünnepe utáni 19. vasárnap, 2016.10.02.)
textus: Mt 9,1-8
„1 Jézus hajóra szállva átkelt, és elment a maga városába.
2 És íme, odavittek hozzá egy bénát, aki ágyban feküdt. Amikor
Jézus látta hitüket, így szólt a bénához: Bízzál, fiam,
megbocsáttatnak a te bűneid. 3 Ekkor néhányan az írástudók
közül így szóltak magukban: Istenkáromló! 4 Jézus pedig, mivel
ismerte gondolataikat, ezt mondta: Miért gondoltok gonoszt
szívetekben? 5 Ugyan mi könnyebb? Azt mondani, hogy megbocsáttatnak
a te bűneid, vagy ezt mondani: Kelj fel, és járj? 6 De azért,
hogy megtudjátok, az Emberfiának van hatalma bűnöket megbocsátani
a földön – ekkor ezt mondta a bénának: Kelj fel, vedd az
ágyadat, és menj haza! 7 Ő pedig felkelt, és hazament. 8 Amikor a
sokaság ezt látta, félelem fogta el őket; és dicsőítették
Istent, aki ilyen hatalmat adott az embereknek.”
Aki vizsgázott már bármiből, az tudja, hogy sok mindentől függ
a jó eredmény, és csak egy kis szelete az, hogy mennyit tud
az ember. Nem elég a tudás, hanem azt tudni is kell elmondani,
leírni, vagy tettekbe önteni és úgy tálalni, hogy az
mindenkinek jó legyen. Azt figyeltem meg a saját
vizsgahelyzeteimben, hogy az sem mindegy, hogy ki után megy az ember
vizsgázni, olyan után, aki tudja, amit kell és úgy, ahogyan kell, vagy olyan után, aki egy kukkot sem tud. Van, hogy
így, van, hogy úgy a jobb. Tapasztalat és belátás, vagy éppen
koncepció kérdése a dolog.
Azonban nem csak vizsgahelyzetekben, hanem a leghétköznapibb
szituációkban sem mindegy, hogy mikor szólal meg valaki, mikor
hangzik el egy bizonyos üzenet, tartalom. Ha valaki jól felvezeti,
akkor egy kevésbé érdekes dolog is lehet érdekfeszítő, de a
legfontosabb üzenet is elsikkadhat, ha nincsen megfelelően
„megágyazva” neki.
Máté, a tanítvány és evangélista, pontosan tudta ezt. A mai
történetünk a béna (vagy gutaütött, „magyarul” stroke-os,
agyvérzést kapott beteg) meggyógyítása. Máté komoly szerepet
szán ennek a történetnek. Ugyanis az evangéliumokban a legtöbb
rész, az nem feltétlenül időrendi sorrendben követi egymást,
hanem tematikusan, téma szerint vannak rendezve a szakaszok. Máté
pedig különleges helyet szánt ennek a résznek, ugyanis ezután a
történet után következi a Máté számára – vélhetően –
legfontosabb rész: Az ő elhívása, első találkozása Jézussal. Máté a saját Jézusra
találásának (pontosabban, annak hogy Jézus talált őrá!) ágyaz
meg ezzel a történettel.
Érdemes lesz nekünk is odafigyelni, mert nem kevesebb dologról
van szó ebben a történetben, mint a Krisztus követés és a
tanítványság alapjáról. És ez pedig nem más, mint a hatalom. No,
nem az a fajta hatalom, amitől rosszul vagyunk, aminek hallatán
hideg ráz bennünket, ami alapvetően negatív felhangú, amivel azonnal az elnyomás, diktatúra, stb fogalmakat társítjuk. Itt inkább
kiváltságról, lehetőségről, képességről van szó. (Bár ez
utóbbi kifejezés nem túl szerencsés.) Jézus csodát tesz a beteg
emberrel, és így zárul a történet: „Amikor a sokaság ezt
látta, félelem fogta el őket; és dicsőítették Istent, aki
ilyen hatalmat adott az embereknek.” láthatjuk, hogy itt nem a
diktatórikus, elnyomó, despota hatalom, hanem sokkal inkább a
minden körülmények között cselekedni tudó szeretet értelmében
szerepel a hatalom fogalma.
De miben áll ez a hatalom, lehetőség, kiváltság? Mi ez, ami az
emberek, a Krisztust követő emberek osztályrésze lehet, ami
olyannyira fontos, hogy Máté a saját találkozását Jézussal
ezzel a történettel vezeti be? A gyógyítás? Hatalmas dolog, az
biztos. De mégis, maga Jézus volt, aki másra irányítja a
figyelmet. Pontosabban kettőre.
Az első a bűnbocsánat. „így szólt a bénához: Bízzál,
fiam, megbocsáttatnak a te bűneid. Ekkor néhányan az írástudók
közül így szóltak magukban: Istenkáromló! Jézus pedig, mivel
ismerte gondolataikat, ezt mondta: Miért gondoltok gonoszt
szívetekben? Ugyan mi könnyebb? Azt mondani, hogy megbocsáttatnak
a te bűneid, vagy ezt mondani: Kelj fel, és járj? De azért, hogy
megtudjátok, az Emberfiának van hatalma bűnöket megbocsátani a
földön – ekkor ezt mondta a bénának: Kelj fel, vedd az ágyadat,
és menj haza! ” Jézus a gyógyítással, „csupán” a
bűnök bocsánatának hatalmát „illusztrálta”. Mert valami
oknál fogva fontosabbnak, nagyobb horderejűnek gondolta a
bűnbocsánatot, mint a gyógyulást. Ez persze nem azt jelenti, hogy
Jézus ne foglalkozott volna a testi dolgokkal, vagy bűnösnek dolognak gondolta volna! Dehogyis! Találkoztunk olyan történettel, hogy
Jézus visszautasította volna a segítséget és megtagadta volna a
gyógyulás lehetőségét? Soha. Jézus test és lélek egészeként
tekintette az embert, s tekinti ma is. De akkor mégis miért
fontosabb a bűnbocsánat, mint a gyógyulás? Pontosan azért, mert az ember test és lélek egysége. Azért mert a bűn
minden rossz alapja és kiindulópontja, még a betegségé is. Minden
ember egy olyan állapotban születik, hogy távol van az Istentől,
áthatolhatatlan szakadék van Isten és ember között, ez az
eredendő bűn. Ez tény és nem vita tárgya. Ezt súlyosbítja, a
bűnre való hajlam nyomán, maga az ember a személyesen elkövetett
apróbb, vagy nagyobb rossz dolgaival, amik iránt felelősséggel
tartozik. Ezt a kettős szakadékot számolja fel, hidalja át Jézus,
a kereszten elszenvedett áldozatával, s hatalmával, és ad
bűnbocsánatot.
Sokszor olyan negatívnak hat ez a szó: bűnbocsánat. Talán azért
mert „bűnbocsánatot” mondunk, de „bűntudatot” hallunk!
Bűntudatot ébreszteni, és úgy hagyni valakit, szörnyű dolog! De
ráébreszteni Isten nélküli, elveszett voltára és utána ettől
megszabadítani fantasztikus! Mert a bűnbánatban szabadság van és
nem leterheltség, öröm és nem komorság. Krisztus legmélyebb
szeretete nyilvánul meg ebben a lehetőségben. Éljünk vele,
kérjük őt, hogy számoljon fel mindent, ami leterhel, ami
elválaszt Őtőle!
Miben áll a keresztény ember hatalma. Két dologban, s az egyikről
már beszéltünk, ez a bocsánat, a megbocsátás. Saját részről is,
mert nagyon felszabadító megbocsátani! De a bűnbocsánat komolyan
vételéről és hirdetéséről is, hogy Krisztusnál
megszabadulhatunk a terheinktől, Őnála letehetjük azokat.
De maradt még valami a végére. Mi az a másik dolog, amiben a
keresztény ember hatalma áll, a bűnbocsánaton kívül? Érdekes
megfigyelni, a történet elejét: „Jézus hajóra szállva
átkelt, és elment a maga városába. 2 És íme, odavittek hozzá
egy bénát, aki ágyban feküdt. Amikor Jézus látta
hitüket, így szólt a bénához: Bízzál, fiam,
megbocsáttatnak a te bűneid.” Nem olvastuk, hogy a lebénult
ember mondott, tett, vagy kért volna valamit. Nagy
valószínűséggel semmit ilyesmit nem tett, kért, mondott, mert stroke-ja miatt nem is volt képes
semmilyen mozgásra, vagy kommunikációra. Jézus a barátai hitére
való tekintettel, akik odavitték őt, fordult felé, bocsátott meg
neki! Micsoda hatalom ez! Jézushoz vinni valakit, valakiket. De –
kérdezhetnénk – hogyan tudok én ma Jézushoz vinni valakit? Imádságban. Megragadom, felemelem és Jézus elé viszem. Ezt
nevezzük közbenjáró imádságnak. Olyan ima, ami másokat visz
Jézus elé. És bizony az a reménységünk van, hogy barátként,
rokonként, ismerősként, stb., ha valakit, valakinek az ügyét, sorsát
Jézus elé visszük, akkor ő meghallgat és cselekszik! Annyira jó
lenne, ha minél többen gyakorolnánk az imádságnak ezt a
különleges formáját! A világ jobb lenne tőle! Én egy olyan
világban akarok élni!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése