Miért utálnak? (prédikáció, Padragkút-Ajka, Szentháromság ünnepe utáni 2. vasárnap, 2017.06.25.)
Textus: 1Jn 3,13-18
„13 Ne csodálkozzatok, testvéreim, ha gyűlöl titeket a
világ. 14 Mi tudjuk, hogy átmentünk a halálból az életbe, mert
szeretjük testvéreinket: aki nem szereti a testvérét, az a
halálban marad. 15 Aki gyűlöli a testvérét, az embergyilkos; azt
pedig tudjátok, hogy az embergyilkosnak nincs örök élete. 16
Abból ismerjük a szeretetet, hogy ő az életét adta értünk;
ezért mi is tartozunk azzal, hogy életünket adjuk testvéreinkért.
17 Akinek pedig világi javai vannak, de elnézi, hogy a testvére
szükséget szenved, és bezárja előtte a szívét, abban hogyan
maradhatna meg az Isten szeretete? 18 Gyermekeim, ne szóval szeressünk, ne is nyelvvel, hanem
cselekedettel és igazsággal.”
Az ember úgy van teremtve, hogy kapcsolatokban éljen, nem egy szál
magában, hanem más emberektől körülvéve. Éppen ezért talán
az egyik legnehezebben kezelhető állapot a magány. Ezt elkerülendő
az ember igyekszik más emberekkel kapcsolatban lenni, de a
kapcsolatoknak bizony vannak pozitív és negatív hozadékai is.
Tudniillik van amikor rendben vannak a dolgok és van, hogy
feszültségek lesznek konfliktusokba keveredünk. Ezt bizony nem
lehet megspórolni, annak aki közösségekben él.
Mind e mellett, én nem nagyon szeretem azt, ha nem vagyok jóban
valakivel. Persze mondják, hogy ez lehetetlen, mert olyan nincs,
hogy mindenkinek megfeleljünk, de ettől még nem jó dolog rosszban
lenni. Ennek a helyzetnek a felfokozott állapota az ha utálnak.
Nos, ez kifejezetten kellemetlen. Persze vannak olyan emberek, akiket
ez nem hat meg, mert nem foglalkoznak vele, sőt vannak olyanok, akik
azt mondják, hogy nem kell a mások véleményére adni, csak menni
arra, amerre visz a szív, vagy logika – de valljuk be –, senki
sem szereti, ha utálják.
A mai igénkben egy nagyon súlyos mondat szerepel: „Ne
csodálkozzatok, testvéreim, ha gyűlöl titeket a világ.” -
írja János. János itt, „világ” alatt, a nem egyházban élő
embereket érti, a nem hívőket. Márpedig az igen sok. Persze itt
nem arra kell gondolni, hogy minden egyes nem hívő ember utál
minden hívőt, hanem arról, hogy ne csodálkozzunk, ha hitünk
következményeképpen elfordulnak tőlünk emberek. Jobb esetben
semlegesen, lenézőn, vagy tartózkodón, rosszabb esetben pedig
utálattal.
De mi lehet a „gyűlölet” oka? Alapvetően két oka van. Az utálat vagy tettek, vagy egy állapot
miatt alakul ki. Azaz vagy azért, mert az illető tett valamit, amit
nem kellett volna, vagy nem tett meg valamit, amit meg kellett volna,
vagy pedig… azért mert olyan, amilyen, vagy mert éppen nem olyan,
mint amilyennek a másik akarja, elvárja. Tett vagy állapot.
„Mi tudjuk, hogy átmentünk a halálból az életbe, mert
szeretjük testvéreinket: aki nem szereti a testvérét, az a
halálban marad.” - írja János. Ebben a mondatban van állapot
és cselekvés leírás is. Az állapot, hogy a keresztény hívő
ember él, átment a halálból az életbe. Itt nem (csak) a fizikai
valóság végét, a fizikai halált érti János, hanem egy minőségi
változást, amit maga Krisztus munkál ki a hívő emberben. Mert
amikor Krisztus a szívbe költözik, akkor az ember elkezd élni,
úgy igazán, úgy a maga teljességében. Még akkor is, ha a
problémai nem lettek kevesebbek, akkor is, ha látszólag többet
kell küzdeni a helyes úton maradásért.
És van egy cselekvés leírás is, mégpedig a szeretet. A szeretet
cselekedetei. János ilyesféleképpen bontja ki ezt, a szeretet
cselekedetei: az élet és a javak odaszánása jó helyre, másokért.
És ezek valóságos dolgok, nem alibi vagy kamu tettek. A másik
ember érdekében, boldogulásáért, elsősorban a keresztény
testvéréért, a gyülekezetért.
Ez nem tűnik olyasminek, amiért utálni lehetne valakit, hiszen
csupa jó dologról beszélünk. És mégis. És azt hiszem ezzel sem árultam el titkot. Szerintem sokan vannak itt közöttünk olyanok,
akiket pontosan azért utálnak, vagy legalábbis rossz szemmel
néznek, mert keresztény életet él és jó dolgokat tesz. Ezt
ugyanis a világ nagyon nehezen viseli, mert nem ilyen. És innentől
kezdve teljesen mindegy, hogy mit tesz az ember, jót vagy rosszat,
ha nem olyan mint a „többiek”, akkor bizalmatlanságot, haragot,
utálatot vált ki másokból. Persze nem akarok általánosítani,
de tapasztalatból tudjuk, hogy ez így szokott lenni. Tisztelet a
kivételnek. Amikor minden nap az sugárzik
felénk a világból, hogy az érvényesülés és a boldogság útja a másik
emberen keresztül, rajta átgázolva lehetséges, akkor durván
kiborító lehet Krisztusért, az egyházért, a másik
emberért tenni, ráadásul ebben keresni és megtalálni a teljességet, a
boldogságot!
És mind ezzel együtt, az igazi hit „gerincet” ad az embernek
és valódi életet, ahol az ember szabad akaratából lehajol a
másik emberhez, a másik ember érdekében, és nem hajlik meg egy
idegen akarat előtt, a maga érdekében. Miért? Mert ez a szeretet
útja, a megalkuvást nem ismerő (és a szó nemes értelmében),
radikális szeretet útja. És bizony igaza van János apostolnak, ne
csodálkozzunk ha ez kiveri a biztosítékot másoknál. Nem azért
mert rossz, hanem azért mert más, különleges és egyedi.
Nem tudom, hogy tudtuk-e, de a Biblia fejezet és versszámozása,
amely alapján tájékozódunk Isten igéjében, nem tartozik a
Bibliához. Egészen pontosan, csak utólag számoztak be mindent a
könnyebb kereshetőség és olvashatóság érdekében. A Biblia mai
fejezetbeosztása középkori eredetű, Stephen Langton angol érsek
munkája (1205), a versbeosztás pedig Robert Etienne párizsi
nyomdászé (1551). Mégis hiba lenne azt gondolni, hogy ezen
keresztül az Úr nem tud munkálkodni. A mai igénk szerzője János
apostol, aki nem csupán leveleket, de evangéliumot is írt. Hadd
olvassam fel azt egyik leghíresebb mondatát, amit lejegyzett (Jézus
szavairól van szó) az evangéliumban. János 3,16: „Mert úgy
szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki
hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” Azt
hiszem többségünk nem először találkozik ezzel a mondattal. És
most hadd olvassam fel János első levele 3,16-ot (a mai textusunk
egy mondatát): „Abból ismerjük a szeretetet, hogy ő az
életét adta értünk; ezért mi is tartozunk azzal, hogy életünket
adjuk testvéreinkért.” Mintha a mai, levélbeli ige pontosan
az előző evangéliumi mondatra alapozna, utalna vissza. Mi ennek az
üzenete? Az, hogy az az állapot és magatartásforma amely jó, de
sokszor kiborítja a világot, nem a mi érdemünk, nem mi
képességeink folyománya, hanem a Krisztusból, és végső soron
az Atya Isten szeretetéből táplálkozik. Másképpen nem is lehet.
Mi dolgunk van nekünk akkor? Nem más, mint hogy kérjük őt:
bármit is gondoljon, vagy bárhogyan is viszonyuljon hozzánk a
környezetünk, a világ adja nekünk ezt a megalkuvást nem ismerő
szeretetet, hogy megmaradhassunk abban, az egyetlen krisztusi úton.
És ő ezt minden bizonnyal adni is fogja. Ámen
Ámen!
VálaszTörlésCsak azt lehet mondani, hogy ámen, már csak azért is, mert ennek a világnak elképesztően szüksége van az Úrtól jövő szeretetre - hiszen hihetetlen erővel munkálkodik a gyűlölet (ami nem fog örökké tartani, de tudjuk, hogy sajnos maradandó hatásai lehetnek, és általában nem pozitív értelemben...).
Én a melóhelyemen eddig háromszor "fedtem fel" keresztény identitásomat. Az elsőnél még csak furán néztek rám, a másodiknál kvázi én is megkaptam, hogy "aki vallásos, az hülye", a harmadiknál pedig szinte minden valláskritika rám zúdult.
Gyűlöletet ugyan nem váltott ki a dolog, de ízelítőt azért így is kapott (n+1-ik alkalommal) az ember abból, hogyan gondolkodik a "világ".
Ugyanakkor szerintem ez a helyzet az, amikor tényleg nem szabad másokra hallgatni, hanem menni kell a hit útján tovább. Ha valamikor, akkor itt csökönyösnek kell lenni.
Hiszen... és itt az utolsó rövidebb bekezdést kell elolvasni. Pont. :)