Analfabéta hit? (prédikáció, Padragkút-Ajka, Szentháromság ünnepe utáni 22. [Biblia] vasárnap, 2018.10.28.)
textus:
Lk 7,20-23
Izgalmas és tanulságos rátekinteni arra, hogy hogyan is alakulnak az utóbbi időben az emberek olvasási szokásai. Sokat panaszkodnak az idősebbek, hogy a mai fiatalok (és fiatal felnőttek) mennyire nem olvasnak már annyit, mint régen. Pedig ez egyszerűen nem igaz! Sokkal többet olvasunk ma, mint régen.
„20
Amikor odaérkeztek hozzá ezek a férfiak, ezt mondták: Keresztelő
János küldött minket hozzád ezzel a kérdéssel: Te vagy-e az
Eljövendő, vagy mást várjunk? 21 Jézus abban az órában sokakat
meggyógyított betegségükből és bajukból, megszabadított
gonosz lelkektől, és sok vaknak adta vissza a látását. 22 Ezért
így válaszolt nekik: Menjetek el, vigyétek hírül Jánosnak, amit
láttatok és hallottatok: Vakok látnak, sánták járnak, leprások
tisztulnak meg, süketek hallanak, halottak támadnak fel, a
szegényeknek hirdettetik az evangélium, 23 és boldog, aki nem
botránkozik meg énbennem.”
Izgalmas és tanulságos rátekinteni arra, hogy hogyan is alakulnak az utóbbi időben az emberek olvasási szokásai. Sokat panaszkodnak az idősebbek, hogy a mai fiatalok (és fiatal felnőttek) mennyire nem olvasnak már annyit, mint régen. Pedig ez egyszerűen nem igaz! Sokkal többet olvasunk ma, mint régen.
Az
írásbeliség körülbelül 5-6 ezer évvel ezelőtt jelent meg a Földön, a mély olvasás, azaz összefüggő hosszabb szövegek
értelmezése, pedig még sokkal később. De persze az emberek nagy
része, még nagyon sokáig egyáltalán nem tudott olvasni.
Gondoljunk csak bele, hogy például egészen 1868-ig nem volt
általános tankötelezettség Magyarországon. Eötvös József volt
az, aki tető alá hozta a dolgot. És ez sem azt jelentette, hogy
1869-re mindenki tudott olvasni. Még a második világháború után
sem volt ritka dolog analfabéta emberekkel találkozni. De, amikor
tényleg általánosan, és tényleg mindenki járt iskolába, a 20.
század második felétől, az emberek akkor sem olvastak annyit mint
ma. Ötven-hetven évvel ezelőtt, amikor még az emberek többsége
Magyarországon falvakban lakott vajon mennyit olvashattak? Nem
sokat. Tudtak olvasni, de sok mindenre jutott idő, csak az olvasásra
nem… Azt lehet mondani, hogy Magyarországon talán a hatvanas
évektől kezdett általánossá válni az olvasás, mint szabadidős
tevékenység, a szónak klasszikus értelmében, hiszen ekkorra lett
olvasás-képes a társadalom nagyobbik része, és ekkorra lett a
könyv és az újság tömegcikké. Ez tartott egészen a kétezres
évek elejéig, mikor is a számítógép és egyéb eszközök
„átvették” az időnk fölött az uralmat, és azóta a könyv,
mint olyan mélyrepülésbe kezdett.
Tehát
igen, bizonyos értelemben, kevesebbet olvasunk ma. De nem betűt,
hanem könyvet! Gondoljuk csak végig, akik internetet használnak,
számítógépet és okos eszközöket, más se csinálnak egész
nap, mint olvasnak. Olvasnak posztokat, írásokat, cikkeket,
bejegyzéseket, reklámokat, képaláírásokat, stb. Nem az
olvasásunk mennyisége, hanem a szöveghez, szövegekhez való
viszonyunk változott meg. Már nem folyamatos, egybefüggő
szövegeket mély-olvasunk, hanem rövid, pár szavas, mondatos
írásokat böngészgetünk! Ez önmagában nem rossz, csakhogy van
két – nem biztos, hogy pozitív – hozadéka is. Az egyik, hogy
az agyunk igencsak adaptív, azaz alkalmazkodik a körülményekhez.
Magyarul az idegrendszerünk áthuzalozódik (szó szerint) erre az
olvasási rendre, és ezek után nagyon nehéz mély-olvasni egy
hosszabb és/vagy komolyabb szöveget! A másik pedig az, hogy az
elektronikus olvasással kihúzzuk a látáson kívüli
érzékelésünket az olvasás folyamatából. Hiszen amíg a
könyvnek illata, tapintása és a lapozásnak hangja van, addig a
számítógépnek, a telefonnak, a tabletnek, vagy az e-könyv
olvasónak ilyen nincsen! Így jóval nehezebben fogadjuk be az
olvasottakat, és sokkal nehezebben jegyezzük is meg.
A
mai, Szentháromság ünnepe utáni 22. vasárnapot, hagyományosan
Biblia-vasárnapnak nevezzük. Mi, ma emlékezünk a Reformáció
ünnepére is, amely nyilvánvalóan a Biblia olvasásának ünnepe,
hiszen a reformáció egyik legnagyobb vívmánya a nemzeti nyelvű
Biblia kézbevételének lehetősége, így a hitünk épülése
ilyen módon is.
De a fent említettek fényében igen érdekes arról beszélni, hogy Biblia a hitünknek az alapja. Hiszen a Biblia (bár lehet elektronikusan is olvasni, de akkor is) egy igen komoly és hosszú, összetett szöveg. Márpedig a mai olvasási szokások nem arra mutatnak, hogy egy ilyen, sokszor egészen komplex, szöveget értelmezni tudjunk. Mondjuk e mellett az sem nagyon segít, hogy a mai oktatási rendszer romokban hever. Egzakt számok és kimutatások bizonyítják, hogy pl. a nyolcadikos gyerekek legalább 20%-a funkcionális analfabéta, azaz tud olvasni abban az értelemben, hogy egymás után tudja rakni a betűket, szavakat, de az egész szöveg értelmét nem fogja fel. És ez nem a pedagógusok hibája a legtöbb esetben, hanem a rendszeré, amelyben dolgozni kénytelenek!
De a fent említettek fényében igen érdekes arról beszélni, hogy Biblia a hitünknek az alapja. Hiszen a Biblia (bár lehet elektronikusan is olvasni, de akkor is) egy igen komoly és hosszú, összetett szöveg. Márpedig a mai olvasási szokások nem arra mutatnak, hogy egy ilyen, sokszor egészen komplex, szöveget értelmezni tudjunk. Mondjuk e mellett az sem nagyon segít, hogy a mai oktatási rendszer romokban hever. Egzakt számok és kimutatások bizonyítják, hogy pl. a nyolcadikos gyerekek legalább 20%-a funkcionális analfabéta, azaz tud olvasni abban az értelemben, hogy egymás után tudja rakni a betűket, szavakat, de az egész szöveg értelmét nem fogja fel. És ez nem a pedagógusok hibája a legtöbb esetben, hanem a rendszeré, amelyben dolgozni kénytelenek!
De
nehogy azt higgyük, hogy ezzel a helyzettel unikális lenne a
korunk. Egyáltalán nem az. A mai igénkben egy nagyon hasonló
helyzetről van szó. Keresztelő János tanítványai mennek
Jézushoz. János, aki már Jézus előtt hirdette Isten igéjét (és
ebben nagyon népszerű volt), azt mondta, hogy majd el kell jönnie
valakinek, aki nagyon lesz nála, aki a Messiás lesz, a Megváltó.
János aztán szembesül egy csomó élménnyel, ami azt mutatja,
hogy ez Jézus. De mégis ő is és tanítványai is
elbizonytalanodnak. Ott vannak nekik az Írások (a mi Bibliánk
Ószövetsége), ott vannak a jelek és szavak, de egyszerűen nem
értik meg az összefüggést, vagy ha úgy tetszik, a helyzet mély
olvasata nem nyílik meg előttük. „Te vagy-e az Eljövendő
[azaz a Megváltó],
vagy mást várjunk?”- teszik fel kérdést Jézusnak. Mi meg
csak csóváljuk a fejünket, hogy „Hát nem nyilvánvaló! Hiszen
ott van minden az Ószövetségben, és szemetek láttára történik
meg.”
Jézus
azonban nem szégyeníti meg őket, hogy „nem veszitek észre?!”.
Miért? Mert nem érdemlik meg. Mert ők nem az elit. De amikor, pl.
Nikodémus, aki farizeus és tanító volt, (akinek amúgy az lenne a
szakmája, hogy értelmezzen) és ő nem érti a lényeget, akkor
neki azt mondja Jézus: „Te Izráel tanítója vagy, és ezt nem
tudod?” (Jn 4,10) De nekik, Keresztelő János tanítványainak
nem. Miért? Mert nem képesek rá, hogy megértsék, megragadják,
ráébredjenek Jézus személyére.
Tegyük
fel a kérdést: Ha azok, akik ott voltak Jézussal egy légtérben,
és nem tudtak olvasás után Jézusban hinni, de legalábbis
bizonytalanok voltak, akkor (és akinek nem inge…) az elsősorban
digitálisan olvasó, mély olvasásra már biológiailag nem
képes, sokszor funkcionális analfabéta mai társadalom hogyan
tudna? Sehogy. […] De akkor mit lehet tenni? Menjünk haza,
mert úgyis mindegy, hiszen a klasszikus értelemben vett olvasással,
véget ért a kereszténység kétezer éves története?
Hála Istennek, nem. Merthogy a történetünk folytatódik. Milyen érdekes, hogy Jézus nem azt mondja, hogy „na, menjetek
haza, olvassátok át légyszi még egyszer Ézsaiás próféta
könyvét, meg még Zakariást is, és vegyétek már észre, hogy
rólam van szó benne!”. Nem ezt mondja, hanem azt, hogy „Menjetek
el, vigyétek hírül Jánosnak, amit láttatok és hallottatok:
Vakok látnak, sánták járnak, leprások tisztulnak meg, süketek
hallanak, halottak támadnak fel, a szegényeknek hirdettetik az
evangélium.” „Nézzétek meg, halljátok meg, tapintsátok
meg, hogy mi történik itt! Az én erőteremben, az én munkám
által emberi éltek jönnek helyre, hiányok töltődnek be, az élet
győzedelmeskedik a halál felett, és mindez ti értetek való jó
hír, evangélium! Na, ezt mondjátok meg Jánosnak!”
Mit
tesz Jézus? A már olvasott Írások (Biblia) mellé bevonja a
személyes tapasztalatot is. Majd hozzárak még egy dolgot: a szót,
az élő szót; „vigyétek hírül Jánosnak, amit láttatok és
hallottatok”. „Tegyétek hozzá a ti tapasztalatotokat!
Meséljétek el, hogy mit láttatok és hallottatok”
Pál
írja a római levélben: „A hit tehát hallásból van, a
hallás pedig Krisztus beszéde által.” (Róm 10,17) Nem
olvasásból, hanem hallásból. Félreértés ne essék, én nem
buzdítok arra senkit, hogy ne olvassa a Bibliát, amely evangélikus
egyházunk legnagyobb értéke! Dehogyis nem! Tessék olvasni, nap, mint nap! Tessék "megküzdeni" vele! Éppen csak azt teszem hozzá, amit maga a Biblia is
mond, hogy az ige szó volt, amely – Krisztus beszéde és a
vele való kapcsolat történései, ajándékai által – embertől
emberig, szívtől szívig ért, és ma is szóvá akar válni,
pontosan ugyanígy! Ugyanis analfabéta és olvasás-szegény korok jönnek és mennek, olvasási szokások
változhatnak, alakulhatnak, de az ige örök! Ahogyan a 119. zsoltár
is írja: „Uram, igéd örökké megmarad, szilárdan,
akár az ég.”
(119,89)
Reformáció
üzenete Isten igéjén alapul. És meg vagyok győződve arról,
hogy ez nem „csupán” az olvasott ige. Nem lehet „csak” az!
Hanem bizony a tapasztalt és hirdetett ige! Nem csak a szószékről,
nem csak lelkésztől, hanem minden egyes keresztény hívő
embertől, „vigyétek hírül, amit láttatok és hallottatok”.
Ne várjuk azt, hogy tömegek fognak beesni az egyházba, és
olvassák majd buzgón a Bibliát. Bárcsak megadná az Úr, de ma
nem ezt látjuk. Nekünk viszont világos feladatunk van: vigyük
hírül életünkkel, szavainkkal, tetteinkkel, minden érzékszervre
hatóan, hogy Jézus a Krisztus, Jézus a Megváltó! Hogy jó hozzá
tartozni, hogy az egyház nem egy régi történetekkel foglalkozó
klub, hanem az élet helye! Ahol a feltámadott Krisztus ma is
cselekszik, ahol az ő erőterében az ő munkája által emberi
éltek jönnek helyre, hiányok töltődnek be, az élet
győzedelmeskedik a halál felett, és mindez ti értetek való írott és hirdetett jó
hír, evangélium! Na, ezt mondjátok meg mindenkinek! Ámen
Wow! :-) Elképesztően jó prédikáció lett! Noha ezt most "csak" olvastam, de igyekszem majd meghallgatni is (valamiért olyan szenvedélyesnek, "pörgősnek" képzelem el, és nemcsak az utolsó bekezdés miatt! :-)).
VálaszTörlésTényleg: elolvasásra, megfogadásra, vagy egyszerűen akár "csak végiggondolásra" szigorúan ajánlott!