Jézus a nyilvánvaló (prédikáció, Vízkereszt ünnepe, 2019.01.06.)
textus:
Ef 3,1-7
„1
Ezért vagyok én, Pál Krisztus Jézus foglya értetek, a
pogányokért. 2 Ha ugyan hallottatok arról, hogy Isten kegyelme
milyen szolgálatot bízott rám a ti javatokra, 3 amikor
kinyilatkoztatásával megismertette velem a titkot, ahogy előbb
röviden megírtam. 4 Ha elolvassátok, megtudhatjátok belőle,
hogyan értem én Krisztus titkát, 5 amely más nemzedékek idején
nem vált ismertté az emberek fiai előtt úgy, ahogyan most
kinyilatkoztatta szent apostolainak és prófétáinak a Lélek
által: 6 hogy tudniillik a pogányok örököstársaink, velünk egy
test, és velünk együtt részesek az ígéretben is Krisztus
Jézusért az evangélium által. 7 Ennek lettem szolgájává Isten
kegyelmének ajándékából, amelyben hatalmának ereje által
részesített engem.”
Az
a különleges naptári helyzet adódott idén, hogy Vízkereszt
ünnepe vasárnapra esik. Így talán egy kicsit jobban előtérben
lesz ez az ünnep, mely szerves részét képezi egyházi évünknek,
és nagyon gazdag jelentéstartalommal bír.
Ha
egy mondatban szeretném összefoglalni, hogy mit is jelent
vízkereszt, akkor ezt mondnám: Vízkereszt Jézus személye
nyilvánvalóságának ünnepe. Azaz, az ünnep, ahol kiderül, hogy
kicsoda is Jézus. Nos, persze nem „matematikailag”, nem
kiszámítható, levezethető módon, hanem a lélek és a hit
számára megragadható titokként!
Alapvetően
két történet kapcsolódik Vízkereszt ünnepéhez. Az egyik, az
oltár előtt, olvasmányként elhangzott szakasz a napkeleti bölcsek
látogatásáról (Mt 2,1-12 Igen, bölcsek és nem pedig királyok!), a másik pedig Jézus
megkeresztelkedése (Mt 3,13-17). Ez utóbbi történetről
kapta az ünnep a magyar nevét. Ugyanis más nyelvterületeken az
ünnep neve: Epifánia, azaz „megjelenés”. Jézus megjelenik a
világban, akkor és most nekünk is. Most már csak az a kérdés,
hogy mi kit látunk meg benne? Vajon a mi „érzékszerveink”
hogyan tudják befogadni a jézusi „ingereket”?
Édesapám
sajnos már nem él. Kapcsolatunk, hogy úgy mondjam, igencsak vegyes
színezetű volt. Azonban mindig nagyon jól el lehetett vitázni
vele hitbeli kérdésekről. Ő maga hívőnek mondta magát, ahogyan
ő fogalmazott: „a saját hiedelemrendszerem szerint”.
Már
teológiára jártam, amikor egyszer elmentem hozzá. Szokása
szerint a kanapén feküdt és olvasott. Láttam, hogy Biblia van a
kezében. Meg is lepődtem, bár tudtam, hogy esetenként forgatta a
Szentírást. Felnézett, felült és csillogó tekintettel ezt
mondta: „Kisfiam, megértettem, hogy mit jelent az, amikor Jézus
azt mondja magáról, hogy ő az »Emberfia«! Azt, hogy Ő az egész
emberiségé! Ő mindenkié!” Teljesen ledöbbentem. Én az
egyetemen rengeteget tanultam erről, hogy mit jelent az, hogy
„emberfia”! Hogy mit jelent a prófétáknál, hogy Jézusnál…
De apám magyarázata a maga triviális egyszerűségében szinte
földhöz vágott! Istenem, mennyire igaza volt! És ez volt az a
pillanat, amikor megtanultam egy nagyon fontos dolgot: Jézussal
kapcsolatban sokféleképpen lehet gondolkodni, de az biztosan nem
igaz, hogy Jézus csak így, vagy csak úgy, vagy csak neki, vagy
csak nekik… Jézus egész szolgálata azt tanítja, hogy lépjünk
ki abból a „kockából”, hogy valamit csak így, vagy csak úgy
lehet. Főleg Istennel kapcsolatban! Pontosan ő mutatta meg, hogy
mennyire kreatív, és számunkra felfoghatatlanul sokszínű módon
szól az Isten, akár olyanokhoz is, vagy éppen olyanok által,
akiktől ezt a legkevésbé sem várnánk.
Pál
apostol is a bőrén tanulta meg ezt. „Ezért vagyok én, Pál
Krisztus Jézus foglya értetek, a pogányokért.” és
„tudniillik a pogányok örököstársaink, velünk egy test, és
velünk együtt részesek az ígéretben is Krisztus Jézusért az
evangélium által” Pál, aki a korabeli zsidó elit tagja
volt, maga is farizeus, talán még pár évvel ezelőtt a mondatok
előtt, elképzelni sem tudta volna, hogy ilyet mond! „Hogy nem
zsidók is lehetnek keresztények? Hogy nem csak a választott népért
jött el a Messiás, hanem mindenkiért? Hogy az Emberfia az egész
emberiségé?” Még a gondolatot is istenkáromlásnak tartotta
volna, nemhogy Ő lesz az, aki majd meg is valósítja!
De
az Jézus Emberfia mindenki számára nyilvánvalóvá válik! Hiszen
születésekor is két csapat érkezett hozzá: a társadalom
perifériáján, vallási szempontból tisztátalan pásztorok, és
külföldről érkezett gyüttment bölcsek voltak az első hódolói!
Miért? Mert Jézus az egész világ számára nyilvánvalóvá
válik! Ezt jelentette ki Isten Jézus megkeresztelésekor a
mennyből, amikor a Szentlélek galamb formájában leszállt rá:
„Ez az én szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm.” (Mt
3,17). Az Emberfia Isten Fiaként jött el az egész emberiségért.
Éppen
ez az oka annak, hogy az Egyház olyan sokszínű ma is. Mert nincsen
még egy olyan közösség, amely ennyiféle-fajta embert egy tető
alá tudna hozni, és közösséggé formálni. Hiszen magának
Krisztusnak a munkája az közöttünk, hogy ez békességben
megtörténhessen. És ez nem a kényszer szülte egybeterelés, hogy
„eszi, nem eszi nem kap mást”, hanem ahogyan Pál írja egy pár
verssel a mai szakaszunk előtt: „megölte az ellenségeskedést
önmagában, és eljött, békességet hirdetett nektek, a
távoliaknak, és békességet a közelieknek.” (Ef 2,16b-17)
Krisztus halála az üdvösség – azaz az Isten és ember
kapcsolatának az örök életben való kiteljesedése – mellet az
ember és ember közötti viszonyra is befolyással van. És ennek a
nagyon pozitívan és nemesen értett befolyásnak a keresztény
gyülekezetben kell leginkább megjelennie, felbuzognia. Jézus
ugyanis nem erőszakkal tartja össze az ő „testét” (ahogyan
Pál nevezi az Egyházat), hanem békességgel. És ez igaz akkor is,
ha nagyon mások az emberek az egyházban, legyenek bármilyen
színűek, származásúak, gondolkodásúak, képviseljenek bár
ilyen-olyan-amolyan politikai nézetet! És ez hogyan lehetséges?
Úgy, hogy bennünket nem a nézetek, vagy faji, törzsi, származási,
politikai stb. gondolatok kötnek össze, hanem csak és kizárólag
Krisztus! Én és a keresztény testvérem közötti kapcsolat nem
(elsősorban) direkt, hanem Krisztuson keresztül valósul meg!
És
ezt ma különösen is komolyan kell venni. Miért? Mert a
gyülekezetben, amely Krisztus teste, kell leginkább látszódnia és
megmutatódnia a Krisztusnak! Ha azt mondtuk, hogy Vízkereszt Jézus
nyilvánvalóságának ünnepe, akkor a keresztény és a gyülekezeti
élet egy folyamatos „Vízkereszt”! Hiszen mi vagyunk a Krisztus
követői, letéteményesei. Ha nálunk nem tud megvalósulni, akkor
hol? Ha nálunk nem tud ilyen lenni, akkor hogyan is vehetné
komolyan a világ amit hirdetni akarunk neki?
S
bár aktívan kell a vízkereszti egységen dolgozni, de annak teljes
megvalósulása a Krisztus munkája. És hogy hogyan is van ez, az
bizony titok, misztérium. Nem megfejteni kell, nem kiszámolni,
kalkulálni, hanem élni benne, megélni azt! Bárcsak mindig így
lenne közöttünk is! Ámen
Nagyon szép lett! 10/10! :-)
VálaszTörlés