Mit mondhatnék? (ünnepi beszéd, Somlószőlős, községi ünnepség, 2015.03.14.)
Mit
tehet egy evangélikus lelkész, ha megkérik arra, hogy mondjon
beszédet egy március 15-i ünnepségen? Mit mondhat úgy, hogy ne
lépje át a saját maga és hivatása határait...
...hogy ne legyen
politikus, mert abból még semmi jó sem származott, ha az egyház
politizál. És hogy ne legyen történész sem, mert ugyan szeretem
a történelmet, de nem vagyok a tudósa, és nem mellesleg, oly
sokszor ráfogták már az egyházra, hogy nem több egy
hagyományőrző egyesületnél, így tehát nem szeretném még csak
véletlenül sem ezt a hamis nézőpontot megtámogatni.
Mit
tehet, miről beszélhet egy evangélikus március 15-én? Mert arról
már beszéltünk, hogy mit nem mondhat, de arról még mindig nem, hogy mit
igen!
Egy
evangélikus, március 15-én, büszke lehet, háromszorosan is!
Először is büszke lehet arra, ha megkérik, hogy nyilvánosan
beszéljen, mert mindig nagy megtiszteltetés önök előtt/előttetek
beszélni! Sokszor olyan magától értődőnek tartjuk azt, hogy
beszélhetünk és mások meghallgatnak. Pedig egyáltalán nem
egyértelmű! Maga az intézmény, a szólásszabadság is egy
vívmány, egy ajándék, amely különösen is aktuális március
15-én!
Másrészről,
egy evangélikus büszke lehet hőseire! Petőfi, vagy eredeti nevén
Petrovics Sándor Kiskőrösön keresztelt tót evangélikus volt. Ő az a költő,
akitől szerintem mindenki ismer legalább egy sort. És Kossuth
Lajos Monokon született evangélikus államférfi, akit az egész
világ a legnagyobb korabeli politikusként tart számon. Két olyan
alak, akikre magyarként és különösen evangélikusként nagyon
büszkének lehet lenni. Mert olyan múlhatatlan érdemeket
szereztek, amelyek méltán öregbítik egyházunk nevét és
megbecsülését!
Végül,
de nem utolsósorban, pedig egy evangélikus büszke lehet a
szabadságára. Arra, hogy szabadon élhet. Szabadon az elnyomástól
– legyen az külső vagy belső – szabadon az ésszerűtlen
korlátoktól – legyen az külső vagy belső – amely nem kis
részben érdeme a márciusi ifjaknak és a márciusi bölcseknek. És
büszke lehet arra, és hálás lehet érte, hogy ezzel a
szabadsággal élni is tud, vagy legalábbis meg van a lehetősége,
hogy a szabadságával jól éljen.
Mert
az igazi szabadság, amely az ember alapvető szükségletei között
szerepel, belül a szívben és a lélekben van. A külső szabadság,
az, hogy demokrácia, a szólásszabadság, vagy éppen a
vallásszabadság intézménye, mind-mind csak külső jelei,
megnyilvánulásai annak a vágynak, amely belül, legmélyebben,
formálódik minden egyes emberben! Meggyőződésem, hogy a minket
formáló-teremtő Isten ujjlenyomata ez bennünk! Mert neki az az
akarata, hogy szabadok lehessünk és ezt a szabadságot igazán meg
tudjuk élni!
Mert
nagyon sok minden akarja ma is elvenni szabadságunkat! Félelmek,
szorongás, betegségek, rossz szokások, függőségek, rossz
irányok és célt tévesztések. De Isten, a jó utak Istene, aki
így szól Pál apostol által: „Krisztus szabadságra
szabadított meg minket, álljatok meg tehát szilárdan, és ne
engedjétek magatokat újra a szolgaság igájába fogni.” (Gal
5,1)
Mert
erről szól a hit, ez a lényeg, hogy a szabadság végső,
tökéletes legbensőbb formáját Krisztus hozta el! Aki nem szolgákat, hanem barátokat akar magának.
Büszke
vagyok arra, hogy magyar lehetek! Hálás vagyok azért is, hogy itt
most megszólalhattam. Büszke vagyok azokra, akik 167 évvel ezelőtt
oly sokat tettek a szabadságért. De legbüszkébb és leghálásabb
azért vagyok, hogy Isten Krisztusban a legmélyebb szabadságot
készítette elő, amelyért ő harcolt és nekünk ajándékozott,
mindannyiunk nagy lehetőségeként.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése