Ébresztő! (prédikáció, Padragkút-Ajka, Advent első [Filadelfia-] vasárnap, 2016.11.27.)
textus: Róm 13,11-14
„11 Ezenfelül tudjátok, hogy az idő sürget: ideje már az
álomból felébrednetek, mert most közelebb van hozzánk az
üdvösség, mint amikor hívőkké lettünk. 12 Az éjszaka múlik,
a nappal pedig már közel van. Vessük el tehát a sötétség
cselekedeteit, és öltsük fel a világosság fegyvereit. 13 Mint
nappal illik, tisztességben éljünk: nem dorbézolásban és
részegeskedésben, nem bujálkodásban és kicsapongásban, nem
viszálykodásban és irigységben, 14 hanem öltsétek magatokra az
Úr Jézus Krisztust; a testet pedig ne kényeztessétek úgy, hogy
bűnös kívánságok ébredjenek benne.”
Manapság egyre többet lehet hallani az alvás – és az ezzel
kapcsolatos dolgok – fontosságáról. Mennyit alszunk, hogyan
aszunk, mikor alszunk. Csináljunk egy rövid közvélemény
kutatást. Most megkérdezném a jelenlevőket, hogy általában
mennyit szoktunk aludni. Tegye fel a kezét, aki hat órát vagy
kevesebbet… Aki hat és hét óra között… Aki hét és nyolc
óra között… Aki nyolc óránál többet… Remélem a gyerekek
mind ez utóbbi csoportba tartoznak, mert számukra igen fontos a sok
alvás. Azonban, ahogyan egyre idősebbek leszünk egyre kevesebb
alvásra van szükség, de persze mindez nagyon személyfüggő.
Igen sokat beszélünk arról, hogy hogyan lehet jól aludni,
könnyen elaludni és az alvással kapcsolatos beszélgetések jó
része is ezek körül forog. De nagyon keveset beszélünk az
ébredésről, ami legalább olyan fontos. Egyrészt persze, hogy
felébredjünk, de a felébredésnek a módja is. Nem tudom, hogy
hallottunk e már az alvási ciklusokról. Az ember nem úgy
működik, hogy elalszunk, alszunk, aztán valamikor felébredünk,
hanem az alvásnak nagyon szigorú menete van, különböző
szakaszokra és folyamatokra oszlik, és ez az ébredéssel is így
van. Olyannyira fontos ez, hogy ezt a meghatározott menetet akkor is
végigjárja a szervezetünk ébredés előtt, ha az éjszaka közepén
felráznak bennünket! Persze korán sem ez ideális. A legjobb, ha a
napszakokhoz viszonyítva élünk és alszunk. Ugyanis például a
napfény hatására az agyunk leállít olyan enzimtermelés, ami
elősegíti a jó és természetes ébredést. Milyen jó, hogy az
Isten ennyire kreatívan és jól rakta össze az emberi biológiát.
Ebben is az ő hatalmas szeretetét fedezhetjük fel!
A „biológia” szóról jut eszembe. Tudtuk, hogy a „biológia”
kifejezés szerepel a Bibliában, a görög „biosz” szóból
származik, és „életet” jelent? Nagyon izgalmas, hogy van egy
másik görög szó a éltre, a „dzóé”. S bár ez is életet
jelent, de egy teljesen más összefüggésben. Amíg a „biosz” a
biológiai, fizikai létet jelenti, addig a „dzóé” az egész
létezést, a maga, testi, de főleg lelki, szellemi, spirituális
egészében, teljességében. Nem véletlen, hogy két fogalom
létezik az életre, hiszen nagyon erős analógiákat, párhuzamokat
tudunk a testünk, biológiai létünk és egész
lelki-szellemi-spirituális életünk között. Ennek oka az Isten
teremtő szándéka, miszerint az ember test és lélek összetartozó,
szét nem választható, egységes egésze.
„ideje már az álomból felébrednetek” - írja Pál
apostol. És ő itt most nem az alvási szokásainkat akarja
boncolgatni. „Az éjszaka múlik, a nappal pedig már közel
van.” - folytatja, és itt sem a napszakok szerinti egészséges
életre akarja fordítani a figyelmünket. Hanem egy példát hoz,
egy párhuzamot a fizikai, biológiai létből. Természetesen ő még
nem tudta, hogy a napfény elősegíti bizonyos enzimek által az
ébredés, de azt tudta, érezte, hogy az a természetes, ha reggel
ébredünk fel, ha eljön a nappal világossága.
És ez bizony így van az egész létezés kapcsán. Ugyanis a világ
nagy része „egészségtelen” álomba van merülve. Pál azt
mondja, hogy nem csak fizikailag lehet aludni, hanem lelki szinten
is. De ebből az álomból is fel kell ébredni, amikor eljön a
fény, mert így természetes, ez az ember élet legmélyebb
mozdulata. És itt „fény” alatt nem valami ezoterikus humbugot,
vagy titkos tudást kell érteni, hanem Jézus Krisztust. „Én
vagyok a világ világossága: aki engem követ, nem jár
sötétségben, hanem övé lesz az élet világossága.” (Jn
8,12) – ezt Jézus mondja magáról.
Mert az egész világ egy egészségtelen álomkórban alva jár.
Létezik a szó biológiai értelmében, eszik, alszik, dolgozik,
családot alapít (vagy nem), nyugdíjba megy (ha megéri) és
meghal. Tud, vagy tudni vél, érez, szeret, gyűlöl, simogat, vagy
háborúzik… de alszik. Aludni kell, de nem így! Az alvás jó, de
nem így!
Betört a fény a világba, Jézus Krisztus eljött értünk. A
Fény, aki utat mutat, aki nyilvánvalóvá tesz dolgokat, és…
felébreszt! Teljes életre ébreszt bennünket. Egy olyan életre,
amely az Úrhoz kapcsolódik, amely felránt a mélységből, abból
az álomkóros mélységből, amiben mindannyian benne
vagyunk/voltunk. Mert mindenkinek szüksége van erre az egészséges
ébredésre, különben sötétben marad, aminek a vége halál, és
a szónak nem biológiai értelmében.
Mert ez a bizonyos ébredés legfontosabb dolog az ember életében.
Az „álomból felébredni” kifejezés így hangzik az eredeti
szövegben „hüpnon egerthénai”. Felfedezünk egy általunk is
ismert szót ebben? Hüpnon? Hipnózis. Ezt a kifejezést úgy is
fordíthatnánk – szabadon – hogy „hipnózisból feltámadni”!
Döbbenetesen erős kifejezés. Annak is kell lennie, hiszen a
Krisztus fényébe való kilépés fogja minden és mindenki másnak
is megadni az igazi helyét és értelmét az életünkben. A
családnak, a munkának, a tanulásnak, a hobbinak, s minden másnak
is. Hiszen mindezeknek csak ébren van értelmük, nem igaz?
Advent első vasárnapján meggyújtottuk az első gyertyát az
adventi koszorún. Milyen jól szimbolizálja ez az egész
folyamatot. Ahogyan az egyre növekedő, egyre jobban ragyogó fény
betölti templomteret, vagy otthon a szobát, kell, hogy egyre jobban
betöltse a Krisztus az életünket. Hogy helyreállítsa,
megváltoztassa, kitakarítsa belőle azt, ami nem odavaló, hogy ne
„pizsamában” alva járjunk egész életünkben, hanem igazi,
valódi életet élhessünk, „magunkra öltve” (14.v.) a
Krisztust, s végül helyet kapjunk az ő örök országában. Ámen
Tetszett, ismét. :)
VálaszTörlés