A családfő és a vacsora (prédikáció, Nagycsütörtök, 2019.04.18.)
textus:
Lk 22,7-20
Van egy közhelyes(nek tűnő) mondásunk, hogy „ahány ház, annyi szokás”. Nyilván sok igazság van benne. Minden háztartásban előbb vagy utóbb kialakulnak olyan szokások (akár jók, akár rosszak), amelyek aztán nagyon nehezen mozdíthatók. Egy új háztartásban talán a leglényegesebb dolog, és a legélesebb helyzet mindig a konyha körül forog. Azon belül is, hogy egyes ételeknek milyennek „kell” lenniük. Nagyon emlékszem még, hogy friss házasok voltunk és az egyik ebédre borsófőzelék volt. A feleségem letette a fazekat az asztalra, felemeltem a fedőt, és megdöbbenve láttam, hogy már a színének sincs köze sem ahhoz, amit én (eddig) borsófőzeléknek tekintettem. Meg is kérdeztem, hogy „Ez meg mi?”. „Ez borsófőzelék.” - mondta a feleségem. „Ez biztosan nem az!”- reagáltam zsigerből. Aztán megszoktam… Persze ez egy viccesnek tűnő, de amúgy komoly történet (is). De ez a kis történet, még nagy messze van attól a beágyazottságtól, amire egy-egy generációkon át beivódott tradíció képes, és nem csak a családban de egy egész társadalom fejében, lelkében.
„7Elérkezett a kovásztalan kenyerek napja, amikor fel kellett
áldozni a páskabárányt. 8Jézus elküldte Pétert és Jánost ezt
mondva: Menjetek el, és készítsétek el nekünk a páskavacsorát,
hogy megehessük. 9Ők pedig ezt kérdezték tőle: Mi a kívánságod,
hol készítsük el? 10Ő így válaszolt: Amikor beértek a városba,
szembejön veletek egy ember, aki egy korsó vizet visz, kövessétek
őt abba a házba, ahova bemegy, 11és mondjátok meg a ház
gazdájának: A Mester ezt üzeni neked: hol van a szállás, ahol
tanítványaimmal együtt megehetem a páskavacsorát? 12Ő majd
mutat nektek egy nagy, berendezett emeleti termet: ott készítsétek
el! 13Akkor elmentek, és mindent úgy találtak, amint előre
megmondta nekik; és elkészítették a páskavacsorát.
14Amikor
eljött az óra, asztalhoz telepedett az apostolokkal együtt, 15és
ezt mondta nekik: Vágyva vágytam arra, hogy szenvedésem előtt
megegyem veletek ezt a páskavacsorát. 16Mert mondom nektek, hogy
többé nem eszem ebből a páskavacsorából, amíg csak be nem
teljesedik az Isten országában. 17Azután vette a poharat, hálát
adott, és ezt mondta: Vegyétek, és osszátok el magatok között!
18Mert mondom nektek, hogy nem iszom mostantól fogva a szőlőtő
terméséből, amíg el nem jön az Isten országa. 19És vette a
kenyeret, hálát adott, megtörte, és e szavakkal adta nekik: Ez az
én testem, amely tiérettetek adatik: ezt cselekedjétek az én
emlékezetemre! 20Hasonlóképpen vette a poharat is, miután
megvacsoráztak, és ezt mondta: E pohár az új szövetség az én
vérem által, amely tiérettetek ontatik ki.”
Van egy közhelyes(nek tűnő) mondásunk, hogy „ahány ház, annyi szokás”. Nyilván sok igazság van benne. Minden háztartásban előbb vagy utóbb kialakulnak olyan szokások (akár jók, akár rosszak), amelyek aztán nagyon nehezen mozdíthatók. Egy új háztartásban talán a leglényegesebb dolog, és a legélesebb helyzet mindig a konyha körül forog. Azon belül is, hogy egyes ételeknek milyennek „kell” lenniük. Nagyon emlékszem még, hogy friss házasok voltunk és az egyik ebédre borsófőzelék volt. A feleségem letette a fazekat az asztalra, felemeltem a fedőt, és megdöbbenve láttam, hogy már a színének sincs köze sem ahhoz, amit én (eddig) borsófőzeléknek tekintettem. Meg is kérdeztem, hogy „Ez meg mi?”. „Ez borsófőzelék.” - mondta a feleségem. „Ez biztosan nem az!”- reagáltam zsigerből. Aztán megszoktam… Persze ez egy viccesnek tűnő, de amúgy komoly történet (is). De ez a kis történet, még nagy messze van attól a beágyazottságtól, amire egy-egy generációkon át beivódott tradíció képes, és nem csak a családban de egy egész társadalom fejében, lelkében.
Jézus
nem kevés ilyen beágyazott tradíciót bont le. Érdemes erre
odafigyelni, mikor (sok esetben) az egyházat alapvetően
hagyományőrző csoportnak tartja a világ. Jézus persze nem
helyezte el magát a progresszív vagy éppen a tradicionalista
mezőnyben, hanem azt az – elviekben nagyon egyszerű, de a
gyakorlatban talán a legbonyolultabb – álláspontot képviselte,
hogy ami jó tartsuk meg, ami rossz, vagy már nem kell azt meg
formáljuk át, vagy szabaduljunk meg tőle. Sokan azért tekintik
abszolút haladónak, progresszívnek Jézust, mert az volt a
látványosabb munka, pedig a megőrzés (pl.: Mt 5,17) éppen olyan
fontos volt a szolgálatában.
A
mai történetünkben Jézus ismét lebont, majd épít valamit. Az
igehirdetési alapigénk, utolsó vacsora története a nagyhét
egyik sarokköve. Jézus a zsidó húsvétra, a páskaünnepre
érkezett meg Jeruzsálembe. Ezt mondta két tanítványának:
„Menjetek el, és készítsétek el nekünk a páskavacsorát,
hogy megehessük.” Ez még önmagában nem is tűnik extrának.
Sőt. Csakhogy érdemes azt tudni, hogy a páskavacsora, a húsvéti
vacsora, amikor Izraelben az Egyiptomi rabszolgaságból való
megmenekülést ünneplik, alapvetően családi ünnep, pontosabban
családi vacsora. Pontos menete van, meg van határozva, hogy mit
esznek és közben szertartásosan felelevenítik a történteket a
családfő vezetésével. Mindezt családi körben. Bár számíthattak
rá, hogy nem, de a tanítványok szerintem titkon reménykedtek
abban, hogy „kimenőt kapnak” és hazamehetnek, ki-ki a maga
családjához. Jézus azonban világosan kijelenti, hogy együtt
fogják megenni a páskavacsorát. Jézus nem kegyetlen, vagy
ilyesmi, hanem ezzel az együtt ünnepléssel az apostolok tanítványi
csoportjából családot formál! És ez is volt az egyik cél: hogy
a tanítványtársakból testvérek lehessenek. Ez ma is cél…
De
ezzel még nincsen vége Jézus szokásokat lebontó munkájának. A
vacsora alatt sehol sem olvassuk a szertartásos szavak, amiket
ilyenkor mondani kellett volna, neki mint az új család
„családfőjének”. Mert itt valami egészen más fog történni.
A tanítványok minden bizonnyal meg kellett küzdeniük azzal, hogy
itt egyrészt biztosan másmilyen volt az étel, mint szokott otthon,
de ez még semmi, azzal az ezeréves tradícióval, pontosabban annak
leépítésével is meg kellett küzdeniük, hogy már nem az
Egyiptomból való szabadulás az ünnep lényege, hanem valami
egészen más. Jézus megalapítja az úrvacsorát, az oltári
szentséget, és új szövetséget ad a tanítványainak az előző
helyett. Nem az Egyiptomból való szabadulás, a mózesi törvények,
hanem az ő élete lesz a pecsét ezen, az Isten által kötött
szövetségen. Ennek az eseménynek döbbenetes teológiai mélységei
vannak, mind minőségét, mind mennyiségét tekintve. Ebbe most nem
mennék bele, viszont arról nagyon fontos beszélnünk, hogy ez
nekünk mit jelent a gyakorlatban, ma, itt, 2019 Nagycsütörtökjén.
Az
eucharisztiát, az oltári szentséget, az úrvacsorát jelenti.
Használjuk bátran bármelyik fogalmat. Egy olyan közösséget,
amit semmi más nem tud megadni számunkra. Mert a Jézussal, mint
„családfőnkkel” való közösség leginkább az igében, az
imádságban és (egészen különleges módon) a szentségben
valósul meg. Miért? Nem csak azért mert „utánozva” a
nagycsütörtöki eseményeket kapcsolódhatunk a jézusi
történethez, hanem azért is, mert nagyon nagy kegyelmet kapunk a
szentség által. De mik ezek a kegyelmek?
1.
A legfontosabb a bűnbocsánat. Az úrvacsorában, amikor Krisztussal
közösségben vagyunk, akkor az ő áldozata megtisztít bennünket.
Magunkhoz vesszük, a szent jegyeket, azaz a kenyeret és a bort, ami
az ige és Krisztus szolgálata által „belsőleg” tisztít meg
bennünket.
2.
Erőt kapunk az úrvacsorában. Akik rendszeresen gyakorolják hit
által nyitottan, az úrvacsorai közösséget, azok pontosan tudják,
hogy micsoda erő van benne. Hogy egy-egy szorult helyzetben, nehéz
pillanatban, vagy csak a hétköznapok sodrában mennyire jó erőt
meríteni Krisztus testéből és véréből, amely egészen
titokzatos módon (misztérium) van jelen az ostyában és a borban.
Ezt nem lehet megmagyarázni, csak hittel lehet elfogadni, befogadni…
Egy csoda értünk.
3.
De milyen szép szimbolikája van maguknak a jegyeknek is. Kenyér és
bor. Kenyér, amelyet gabonából készítenek, amit sok helyen régen
„élet”-nek hívtak. Mert az élet kulcsa a kenyér volt. És
ahogyan a kenyér táplálja a testet, életben tartja, úgy az
ostya, mint Krisztus teste, a lelket éleszti újra és újra. […]
De nem csak élet van az úrvacsorában, hanem életöröm is. Hiszen
ott a kenyér mellett a bor, amely oly sok ünnepen az öröm forrása
tud lenni.
Mert
Jézus urunk nem csak életet akar adni, hanem jó és örömteli
életet. Olyat amiben a dolgoknak, az eseményeknek jelentésük és
jelentőségük van. Nem csupán biológiai lét, hanem sziporkázó
élet! Amit a tavasz tesz a természettel, azt teszi velünk
Krisztus! És ennek egyik – ha nem a legnagyobb – közvetítője
mint az úrvacsora, az oltári szentség.
Ma
is velünk van Krisztus! Ámen
Ennyire jó prédikációt az úrvacsoráról szerintem még soha nem olvastam - köszönöm szépen! :)
VálaszTörlés