Nem horror (prédikáció, Virágvasárnap, 2019.04.14.)
textus:
Ex (2Móz) 12,21-28
„21Mózes
ekkor összehívta Izráel összes véneit, és ezt mondta nekik:
Menjetek, vegyetek magatoknak juhokat nemzetségenként, és vágjátok
le a páskát. 22Vegyetek egy köteg izsópot, mártsátok az
edényben levő vérbe, majd kenjetek az edényben levő vérből a
szemöldökfára és a két ajtófélfára. Senki se menjen ki
közületek reggelig a háza ajtaján. 23Amikor átvonul az ÚR, hogy
megverje Egyiptomot, és meglátja a vért a szemöldökfán és a
két ajtófélfán, akkor kihagyja az ÚR azt az ajtót, és nem
engedi, hogy bemenjen a pusztító a ti házaitokba, és megverjen
titeket is.
24Tartsátok
meg ezt az utasítást. Örökre szóló rendelkezés ez nektek és
fiaitoknak. 25Amikor bementek arra a földre, amelyet az ÚR ad
nektek, ahogyan megígérte, akkor is tartsátok meg ezt a
szertartást. 26És ha majd megkérdezik tőletek a fiaitok, hogy mit
jelent ez a szertartás, 27akkor így feleljetek: Páskaáldozat ez
az ÚRnak, mert kihagyta Izráel fiainak a házait Egyiptomban,
amikor megverte Egyiptomot, de a mi házainkat megkímélte. Ekkor
mélyen meghajolt a nép, és leborult. 28Azután elmentek Izráel
fiai, és eszerint jártak el. Úgy cselekedtek, ahogyan Mózesnek és
Áronnak megparancsolta az ÚR.”
Sosem
szerettem a horrorfilmeket. Az a helyzet, hogy kicsit öncélúnak
tartom őket, mivel a legtöbb esetben a horrorfilmeknek egyetlen célja
van csupán: félelmet kelteni. Sokan úgy vannak a horrorral, hogy nem
normális dolog az, hogy valaki szeret félni! És ez valóban nem
normális. Ugyanis azok, akik szeretik a horrort, azok sem félni
szeretnek, hanem megkönnyebbülni. Kutatások kimutatták, hogy
amikor félelmetes filmet nézünk, és tudjuk, hogy jön a baj, jön
a szörny, már mindjárt itt van, a zene is ezt sugallja, sőt még
sötét is van, akkor a néző azt éli át, hogy akár ő is lehet a
következő áldozat. És amikor a szörny ráugrik, és megeszi az
egyik szereplőt, akkor pontosan olyan megkönnyebbülést érzünk
afelett, hogy nem bennünket kapott el, mintha valóban mi is ott
lennénk a történetben, és tényleg megúsztuk volna. Nem véletlen
az, hogy ha ne adj Isten, mégiscsak horrort, de legalábbis egy
félelmetes filmet, vagy egy bármilyen film félelmetes jelenetét
nézzük, akkor megfordul a fejünkben, hogy „jaj, ne húzzák már
a dolgot, már mindegy csak jöjjön már a szörny”, ugyanis a
bizonytalanság adja a félelem legfőbb komponensét. Szóval
megnyugtatok mindenkit, akik szereti a horrort, vagy úgy általában
a félelmetes dolgokat az is ugyanolyan normális mint mások. Ha
pedig nem azok, akkor az nem ettől van!
A
mai igénk kicsit olyan mint egy horrorfilm. Adott egy helyzet:
Izrael népe rabszolgaságban van Egyiptomban, ahonnan Mózes
vezetésével az Úr kihozza őket. Ám a fáraó, az egyiptomi
király nem akarta őket elengedni. Bolond lenne önként lemondani
az ingyen munkaerőről. Ekkor következik be az az esemény, amit a
Biblia tíz csapásnak nevez. Különböző természeti csapások,
anomáliák érik Egyiptomot, a fáraó csökönyössége miatt. És
a mai igében, e tíz csapás közül az utolsó, a tizedik előtt
vagyunk. Ez az utolsó a legszörnyűségesebb. Mivel a fáraó
tizedjére sem engedte le a népet ezért a tizedik csapás nagyon
durva lesz: minden elsőszülött az országban meg fog halni! Isten
küldötte, a pusztító (angyal?) fogja elvégezni ezt a véres
munkát. De! Izrael elsőszülöttjei megmenekülhetnek, ha
elvégeznek egy procedúrát. Rituálisan fel kell áldozni egy
bárányt, majd egy izsóp nevű növényt, csokorba szedve
belemártani a vérébe, és mint egy ecsettel, bekenni vele az
ajtófélfát, illetve a szemöldökfát. És mikor jön a mészárló
küldött, akkor azokat a házakat ki fogja hagyni, ahol vért lát a
bejáraton. Mint egy rossz horrorfilm: természetfeletti, éjszaka,
egy bosszúálló angyal, és vér minden mennyiségben…
Micsoda
kontraszt van az oltári előtti igében felolvasott történet –
Jézus bevonulása Jeruzsálembe (Mt 21,1-9) és e között a
szakasz között! Az Úr érkezése, hogy ilyen Adysan
fogalmazzak (nem sokkal költészet napja után), mennyire másmilyen lehet, mennyire sokféle lehet!
Mert mind a kettőben az Úr érkezik meg. Az igehirdetési
alapigénkben az ítéletet hozza, amely kérlelhetetlen, a
virágvasárnapi történetben, az oltár előtti igénkben pedig
kegyelmet és örömet hoz! Mégis milyen sok kapcsolódási pont van
a két történet között! Bár az ószövetségi a kivonulás
(Egyiptomból), a másik pedig a bevonulás (Jeruzsálembe) igéje,
mégis mind a kettő a szabadulásról szól! Mert amíg az Izrael
népe az Isten ítélete által szabadult meg a rabszolgaságból,
addig mi az Isten kegyelme által szabadulunk meg a bűn fogságából
Jézus Krisztus által.
Ha
egy kulcsfogalmat akarnánk keresni, amely mind a két történetnek
a középpontjában van, akkor az az engedelmesség kell hogy legyen.
Mai igénk nem egy horror történet. Nem azért van, hogy félelmet
keltsen, és aztán mikor lesújt az ítélet Egyiptomra (és nem
ránk), akkor meg megkönnyebbülést, hozzon, hogy „de jó hogy én
megúsztam”. Nem. Hanem arra akar rávilágítani, hogy Isten felé
a sok-sok viszonyulásunk között nem felejthetjük el az egyik
legszorosabb kapcsot, amely a engedelmesség. Nem a vér, mint
olyan, volt az, amely megmentette az izraeli elsőszülötteket az Úr
ítéletétől, hanem az, hogy a nép engedelmeskedett az Isten
akaratának, független attól, hogy mi volt a kérés! A fáraót
és Egyiptomot sem azért büntette meg az Isten, mert rabszolgákat
tartottak, hanem azért, mert mikor az Úr ennek véget akart vetni,
akkor a fáraó nem engedett az Istennek. A nép engedelmessége és
Egyiptom engedetlensége a két oldal.
És
a virágvasárnapi történetben, Jézus bevonulásában is az
engedelmesség a kulcsfogalom. Pál apostol ezt írja: „Isten
formájában lévén nem tekintette zsákmánynak, hogy egyenlő
Istennel, hanem megüresítette önmagát, szolgai formát vett fel,
emberekhez hasonlóvá lett, és emberként élt; megalázta magát,
és engedelmes volt mindhalálig, mégpedig a
kereszthalálig. Ezért fel is magasztalta őt Isten
mindenek fölé, és azt a nevet adományozta neki, amely minden
névnél nagyobb, hogy Jézus nevére minden térd meghajoljon,
mennyeieké, földieké és föld alattiaké; és minden nyelv
vallja, hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére.”
(Fil 2,6-11) – ezt a gyönyörű szakaszt Krisztus-himnusznak
nevezzük. Középpontjában az alázat és az engedelmesség van.
Milyen furcsa valakit azért dicsérni, dicsőíteni, himnuszt
mondani róla, mert engedelmes. Pedig itt ez történik meg.
Krisztus, az emberek és az Atya iránti szeretete táplálta,
engedelmességének a diadalát „énekli meg” Pál.
Az
ember mindig húzza a száját, ha meghallja ezt a szót:
engedelmesség. Nem kevés történelmi tapasztalat táplálja az
ellenérzésünket ez iránt a fogalom iránt, egyházon belül és
kívül egyaránt. Hányszor hangzott el az évezredek során: „Én
csak engedelmeskedtem. Én csak parancsot teljesítettem.”; vagy
„Én csak azt csináltam, amit mondtak!”; vagy „Muszáj volt
engedelmeskednem”; stb. De minden bizonnyal a saját életünkből,
múltunkból is tudnánk számtalan példát hozni, mikor egy
főnöknek, tanárnak, erősebb akaratnak engedelmeskedni kellett,
legjobb meggyőződésünk, véleményünk, vagy éppen értékrendünk
ellenére. Az ember ilyenkor önvesztést él meg, és meghasonul
önmagával. Ez tragédia!
De!
Isten nem ember. Isten nem is olyan mint az ember, csak még
hatalmasabb. Nem Zeusz, vagy Apolló, vagy más olyan kitalált
„isten”, aki pont olyan mint az emberek, csak valami oknál fogva
örökké él és nagyobb a hatalma. Isten Isten. Márpedig az a
szerető Isten, akit a Biblia bemutat nekünk, akinek Krisztus a
végsőkig engedelmeskedik az az Isten nem gonosz! Márpedig, ha az
Isten nem gonosz, azaz jót akar nekem és neked is, akkor a legjobb
és a legtöbb, amit tehetünk, hogy engedelmeskedünk az akaratának.
És nem azért mert muszáj, hanem mert én akarom! Mert tudom, hogy
az életem, a dolgaim, a döntéseim, a családom és mindenem az ő
kezében van a legjobb helyen. És azért is mert jó így is
kapcsolódni őhozzá! Jó, ha tudatosítjuk ezt újra és újra
magunkban, különösen nagyhét küszöbén, amikor Krisztus az
engedelmesség példáját hozza elénk! És nem is csak hozza, hanem
odaéli elénk!
Legyen
ez a nagyhét az Isten akarata tudakolásának ideje! Istenem mit
akarsz az életemmel? Mi a terved velem? Merre menjek? Hogyan tegyem?
Mutasd meg nekem, hadd engedelmeskedhessek akaratodnak! Ámen
Ámen! Ámen! Jöhet a Nagyhét! :-)
VálaszTörlés