A Lélek szabadsága (prédikáció, EHE, Pünkösd hétfő, 2014.06.09.)
textus: Apcsel 15,6-12
„Összegyűltek tehát az apostolok és a vének, hogy
tanácskozzanak ebben az ügyben. Amikor nagy vita támadt, Péter
felállt, és így beszélt hozzájuk: Testvéreim, férfiak, ti
tudjátok, hogy régtől fogva engem választott ki Isten közületek,
hogy az én számból hallják a pogányok az evangélium igéjét,
és higgyenek. A szíveket ismerő Isten pedig bizonyságot tett
mellettük, amikor éppen úgy megadta nekik is a Szentlelket,
ahogyan nekünk, és nem tett semmi különbséget közöttünk és
közöttük, mert hit által megtisztította szívüket. Most tehát
miért kísértitek azzal Istent, hogy olyan igát akartok a
tanítványok nyakába tenni, amelyet sem atyáink, sem mi nem
tudtunk elhordozni? Ellenben mi abban hiszünk, hogy az Úr Jézus
kegyelme által üdvözülünk. Éppen úgy, mint ők.
Ekkor
elcsendesedett az egész gyűlés, és meghallgatták Pált és
Barnabást, amint elbeszélték, milyen nagy jeleket és csodákat
tett általuk Isten a pogányok között.”
Ha alkotunk, legyen az bármilyen jellegű, akkor ismernünk kell az alkotás
folyamatát. Amikor elkezdünk dolgozni egy munkadarabon, művön, zenén, dolgozaton, építményen, vagy bármi máson, akkor arról is kell egy elképzelésünknek lennie, hogy mit és hogyan szeretnénk. De van úgy, hogy ahogyan halad a
munka, az alkotás egy idő után más irányt vesz.
Végül pedig valami egészen más lesz belőle, mint aminek szántuk.
Én a dalírásnál tapasztaltam meg ezt. Volt egy témám egy
hangulatom, ami alapján el tudtam indulni, de aztán valami egészen
más, valami különlegesen új jött össze belőle, amire nem is
számítottam. És ez az "új" pedig sokszor éppen az ellenkezője annak, amit akartam, de
aztán éreztem, hogy így lett azzá, amivé lennie kellett.
Itt is, az alapigében, egy ilyen helyzetről van
szó. Egy vita képezi az alapját az egész eseménynek. Mégpedig
az a vita, hogy mit kezdjen a gyülekezet az igencsak dinamikusan
növekedő pogány hátterű testvérekkel, azokkal, akik nem a
zsidó háttérből tértek meg, hanem valamilyen más vallásból, ami
tekintve a kor igencsak sokszínű hitvilágát, igen széles
paletta lehetett. Különböző vélemények és erővonalak voltak a
gyülekezetben, a gyülekezetek vezetőségében, sőt még az apostolok között is.
Ennek,
az alapvetően heves felhangú eszmecserének, volt egy pozitív
oldala is. Mégpedig az, hogy le tudtak ülni megbeszélni a dolgot. Én
már ezt is a Lélek munkájának gondolom. Nem volt ez mindig így. A Galata levélmásodik fejezetében olvashatjuk, hogy a zsidó származású
keresztények nem vállaltak asztalközösséget a pogányokból lett
keresztényekkel. Úgyhogy az, hogy ez már nem így van, már az is a Szentlélek munkája.
De
hogy miért mondtam el az elején ezt az alkotós-más lett mint
gondoltam dolgot? Azért mert így kezdődik az igénk:
„összegyűltek”. Ez görögül nem más, mint a „συνάγω”
(szünagó) ige, amiből a „zsinagóga” szó származik. Itt már
nem zsidó férfiak gyűlnek össze, hanem keresztény testvérek.
Mennyire nehéz lehetett feldolgozni ezt a zsidó származásúaknak,
hogy az alapvetően kultikus, vallási szempontból használt szó
(szünagó), most már nem Izrael férfiait, hanem egy kitágított
halmazt jelent.
Hiszen
ez az alaptétel, az összegyülekezés oka, hogy a pogányok is
kaptak Szentlelket. Nem csak zsidóké, vagy egy másik kiválasztott
csoporté lehet az ígéret, a Lélek ajándéka/ajándékai, hanem bárkié.
Olyanoké is, aki nem Izraelből származnak és akik egészen más utakon
közelítettek, mint a megszokott ószövetségi. Nehéz volt feldolgozniuk azt, hogy a
Szentlélek jelenléte nem érdem, hanem a szíveket ismerő Isten az, aki bele
tudja helyezni a szívbe. Nincsen különbség már zsidó
és pogány, nő és férfi, ilyen, vagy olyan ember között. Ez
persze nem a mostanság igencsak divatos relativizáló összemosást
jelenti, a határok és vonalak összekuszálást, hanem a testvéri, szeretetbeli, Krisztusban való egységet.
Az
első (zsidó hátterű) keresztények nem erre számítottak, amikor
elkezdték a dolgot. S bár a politikai-katonai messiás képe már
nyilvánvalóan nem játszott, de a gondolkodásuk megmaradt a
választott nép – Izrael – keretein belül. Ezzel szemben valami
egészen tág perspektívát kaptak a Szentlélek által, ami az
egész lakott földet jelentette, a végső határáig (vö. Apcsel 1,4-8).
De, mivel nem bírták feldolgozni, ezért megpróbálták valami módon "megzabolázni". Így rá akarták rákényszeríteni a
pogány-keresztényekre is a törvény "maradékát". Péter így tette fel a kérdést nekik: „olyan igát akartok a
tanítványok nyakába tenni, amelyet sem atyáink, sem mi nem
tudtunk elhordozni?” Megpróbáltak valamilyen emberi keretet
adni ennek az egésznek, még ha az is az ára, hogy elviselhetetlen
lesz.
Testvérek,
olyan sokszor beszélünk a Szentlélekben való szabadságról, de
nagyon keveset a Szentlélek szabadságáról. Hogy Ő arra fúj,
arra megy és azt tesz, amit akar. Ezt a szabadságot próbálták
korlátozni, akadályozni egyesek. Mert nem olyan, mint amit
megszoktak, nem az amit elvártak, nem az „aminek lennie kellene”,
„aminek illene, hogy legyen”. Ez az iga az Isten kísértése,
próbára tevése - ezt mondja Péter.
Nem
is tudom, már hogy miről beszélek. Egy kétezer éves történetről
Izraelben, az első gyülekezetben, vagy pedig mai helyzetről
az egyházban?
Milyen
jó lenne, ha ma is el tudnánk jutni odáig, hogy leülünk egy
asztalhoz, legyen bármilyen durva és szétválasztó egy probléma!
Milyen jó lenne, ha nem indokolatlan terheket tennénk másokra, vagy magunk lennénk azzá az egyház
hajóján, hanem odaadó, hűséges és szorgalmas matrózokká válnánk, akik be
tudják fogni, kegyelemből, a Szentlélek szelét és tudnak ötről
a hatra haladni, úgy hogy közben nem veszítik el azt a
képességüket, hogy megbízzanak a Lélek szelében, hogy arra
viszi őket, amerre szükség van!
És
ez a vágy valósággá tud válni. Lehetséges. Igen az. Mert ugyan a Lélek sokszor kivezet
bennünket a komfortzónánkból, térben, időben, alkalomban,
lehetőségben, gondolkodásban, sőt sokszor teológiailag is, de
mindig megerősíti és bizonyságot tesz arról, hogy mindez nem
hiábavaló és – legfőképpen – lehetséges. „Ekkor
elcsendesedett az egész gyűlés, és meghallgatták Pált és
Barnabást, amint elbeszélték, milyen nagy jeleket és csodákat
tett általuk Isten a pogányok között.” A vita elcsendesedik
és a megoldás már a közelben van, mert a Lélek bizonyságot tesz
jelek és csodák által, hogy az ő munkája milyen és merre tart!
Éppen ezért kimondhatjuk bátran, hogy nem
lehetetlen a Szentlélek eszközének lenni, nem lehetetlen az ő
útján járni és dolgozni. Sokan sokféleképpen akadályozni
akarják, de ahogyan tegnapra, pünkösd vasárnapra kiírt ige
mondta: „Istennek kell inkább engedelmeskednünk, mint az
embereknek.” (Apcsel 5,29)
Merjünk hát
nagyot álmodni! És merjünk tenni is érte! Lehet, hogy
ellenállásba ütközünk, lehet, hogy sokaknak nem fog tetszeni, de
ha ez a Lélek útja, akkor a Lélek bizonyságot fog tenni mellette.
Nem biztos, hogy azonnal, nem biztos, hogy úgy ahogyan mi
elképzeljük, de fog!
Egy
csak a nagyon fontos, mégpedig az, hogy mindezt krisztusi alapja
legyen Isten dicsőségére és emberek üdvösségre. Mert az ő
keresztje, az őbenne való hit az, ami közös platformra hoz
mindannyiunkat a Lélek által. A Lélek is rá mutat, és ő
munkálja a hitet Krisztusban. Mert minden munkának (végezzük azt
mi, és/vagy a Lélek), oka és célja nem más mint az Isten országának
épülése és minél több ember megmentése. A Lélek Jézusra
nyitja a szemünket, hogy lássuk és érezhessük őt mint
megváltónkat, megmentőnket.
A
pünkösd az alkotó, a mértéktelen és a szabad Lélek ünnepe, ami kiáradt az
apostolokra, a pogányokra és ránk is! Szabadon áramoljon át
rajtunk és vezessen el bennünket és rajtunk keresztül minél
többeket az örök életre!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése