Két irányú menetel (Prédikáció, EHE, 2014.06.02.)
textus: Ézs
59,1-2.12-13.20
„Nem az Úr keze rövid ahhoz, hogy megsegítsen, nem az ő füle
süket ahhoz, hogy meghallgasson, hanem a ti bűneitek választottak
el titeket Istenetektől, a ti vétkeitek miatt rejtette el orcáját
előletek, és nem hallgatott meg.
Bizony, sok bűnt követtünk el veled szemben, vétkeink ellenünk
beszélnek. Bizony, tele vagyunk bűnnel, gonoszságunkat be kell
ismernünk. Bűnösök vagyunk, megtagadtuk az Urat, hűtlenül
eltértünk Istenünktől. Erőszakot és lázadást hirdettünk,
szívünk csupa hazugságot gondolt és szólt.
De eljön Sionhoz a
Megváltó, Jákób megtérő bűnöseihez! – így szól az Úr. ”
Volt
időszak, amikor nem nagyon tudtam hova tenni a mennybemenetel
ünnepét. Mert a karácsony, a húsvét, rendben van, értjük a
lényeget, hogy a Krisztus a földre jött és meghalt és feltámadt
értünk. Ez volt a megváltás története. Ez az ami az életet
jelenti, ami az örök életet jelenti mindannyiunk számára. De mit
ünnepelünk, mire emlékezünk, mit jelent nekünk ma a
mennybemenetel? Azt ünnepeljük, hogy Jézus elment és elhagy
bennünket, hogy eltávolodik tőlünk?
Az
ige, amit felolvastam, pontosan egy ellentétes irányú mozgást
mutat nekünk: „De eljön Sionhoz a Megváltó” - mégis
most mennybemenetel kapcsán van előttünk.
Van
egy tábla a KRESZ-ben. Piros háromszög, fehér háttér, és két
ellentétes irányba mutató nyíl. Mit jelent? Azt jelenti, hogy
„vigyázat, szembe jövő forgalom”. Veszélyre hívja fel a
figyelmet. Arra, hogy most már nem csak abból az irányból lehet
haladni, mint amerről mi jöttünk, hanem az ellenkezőből is! Egy
ilyen táblát látunk most magunk előtt. Egy táblát, amin rajta
van egy felfelé mutató irány – Jézus mennybemenetele – de egy
lefelé mutató is „eljön Sionhoz a Megváltó”. Azonban
ez a két állítás – ellentétben a KRESZ táblával – nem
jelez veszély, sőt még csak ellentmondásban sincsen egymással.
Mert
bár tény, hogy a bűn elválaszt bennünket Istentől. Az is tény, hogy
nem látunk még színről színre és ez még nem a mennyei állapot és, hogy nem tudunk úgy élni, ahogyan kellene. És az is tény, hogy
mindig elbukunk, mert nem vagyunk tökéletesek, és ezzel együtt az
Istennel való kapcsolatunk sem lehet tökéletes, sőt. De, mind ezekkel szemben, az is
tény, hogy mindez nem rajtunk múlik. A bűn által okozott távolság
és tökéletlenség mellett a kegyelem hangjai is megszólalnak:
„Nem az Úr keze rövid ahhoz, hogy megsegítsen, nem az ő füle
süket ahhoz, hogy meghallgasson” - nem az Isten az, aki távol
szeretne tartani bennünket magától. Ő nem távolságot akar közte
és köztünk tudni, hanem kapcsolatot. Ez a kegyelem. Az Úr karja
és füle, amely segít-összekapcsol és meghallgat bennünket.
Mennybemenetel
ünnepe pedig ennek a kapcsolatnak, a két irányú mozgásnak az
ünnepe. Nem azt ünnepeljük most, hogy Jézus elmegy, hogy itt hagy
bennünket. Egyrészt ezt miért ünnepelnénk, másrészt pedig ez
így nem is igaz! Ugyanis Jézus nem azért ment a mennybe, mert
megunt bennünket, vagy mert elege lett belőlünk, vagy mert már
nem akar velünk lenni! Hanem azért, hogy kiépítse a kapcsolatot,
amiről az előbb beszéltem. Így lehet a mennybemenetel az „i”-n
a pont, a karácsony (inkarnáció), a húsvét (megváltás) után
az boldog befejezés.
És
tudjátok mi a legjobb az egészben? Hogy bár befejezésről
beszéltem, és valóban a mennybemenetel lezár egy szakaszt, de a
történetnek nincsen vége. A KRESZ táblánk, még mindig érvényes,
hiszen nincsen olyan feloldótábla vagy kereszteződés, ami feloldaná! Ugyanis csak egy
kereszteződés van a világban! Krisztus keresztje! Így ez a tábla
még érvényben van, és Jézus ugyan felment az Atyához, de vissza
is jött, vissza is jön és velünk van. És létrehozza, építi
javítja a kapcsolatot, aminek fenntartására mi alkalmatlanok
lennénk.
Így
van itt ma is köztünk és vár bennünket! Szólítsuk meg hát őt!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése