Dühös vagy? (prédikáció, Padragkút-Ajka-Devecser, Szentháromság ünnepe utáni 13. vasárnap, 2017.09.10.)
textus: 1Móz 4,1-16
„1 Azután Ádám a feleségével, Évával hált, aki teherbe
esett, megszülte Kaint, és azt mondta: Fiút kaptam az Úrtól! 2
Majd újból szült: annak testvérét, Ábelt. Ábel juhpásztor
lett, Kain pedig földművelő. 3 Egy idő múlva Kain áldozatot
vitt az Úrnak a föld terméséből. 4 Ábel is vitt elsőszülött
bárányaiból, azok kövérjéből. Az Úr rátekintett Ábelre és
áldozatára, 5 de Kainra és áldozatára nem tekintett. Kain emiatt
nagy haragra gerjedt, és lehorgasztotta a fejét. 6 Ekkor azt
kérdezte Kaintól az Úr: Miért gerjedtél haragra, és miért
horgasztod le a fejed? 7 Hiszen ha jól cselekszel, emelt fővel
járhatsz. Ha pedig nem jól cselekszel, a bűn az ajtó előtt
leselkedik, és rád vágyódik, de te uralkodjál rajta! 8 Ezután
azt mondta Kain a testvérének, Ábelnek: Menjünk ki a mezőre!
Amikor a mezőn voltak, rátámadt Kain a testvérére, Ábelre, és
meggyilkolta.
9 Akkor az Úr megkérdezte Kaintól: Hol van Ábel, a testvéred?
Kain ezt felelte: Nem tudom! Hát őrzője vagyok én a testvéremnek?
10 De az Úr így szólt: Mit tettél? Testvéred kiontott vére
hozzám kiált a földből! 11 Most azért légy átkozott,
kitaszítva arról a földről, amely megnyitotta a száját, hogy
befogadja testvéred vérét, amelyet kiontottál! 12 Ha a földet
műveled, többé ne adja neked termőerejét! Bujdosó és kóborló
légy a földön! 13 Ekkor Kain azt mondta az Úrnak: Nagyobb a
büntetésem, semhogy elhordozhatnám. 14 Íme, elűztél ma erről a
termékeny vidékről, és el kell rejtőznöm színed elől. Bujdosó
és kóborló lettem a földön, és meggyilkolhat bárki, aki rám
talál. 15 De az Úr azt felelte neki: Nem úgy lesz! Ha valaki
meggyilkolja Kaint, hétszeresen kell bűnhődnie. Ezért jelet tett
az Úr Kainra, hogy senki se üsse agyon, ha rátalál.
16 Ezután elment Kain az Úr színe elől, és letelepedett Nód
földjén, Édentől keletre.”
![]() |
csak egy kevés a sok közül |
Az utóbbi időben város szinten is nagy port kavart a(z ajkai)
templomunk sorozatos rongálása. Született róla videó, interjú (lásd lentebb),
sok-sok komment a közösségi médiában. Tudniillik fiatalok,
zömében tizenévesek, rendszeresen a templomdombra jártak bulizni.
Ezzel még önmagában semmi baj nem lenne, csakhogy buli közben,
teleszemetelik a dombot és összefirkálják, rongálják a
templomot. Ez persze nem jó, sőt nagyon rossz dolog. De nagyon
nagyot hibáznánk akkor, ha egysíkúvá téve ezt az egész
helyzetet bűnbakot, vagy bűnbakokat keresnénk. Valahogyan nyilván
meg kell oldani a helyzetet, de nem az a megoldás, hogyha valamikor
valakit tetten érnénk és „elkapnánk”, akkor jól megbüntetve
őt, példát statuálnánk ezzel elborzasztva a többieket a
rongálástól. Miért mondom ezt? Miért nem kelek ki magamból, és próbálok
kézre keríteni valakit? Azért mert ez egy sokkal összetettebb
dolog, mint ahogyan elsőre tűnik. A firkálás, szemetelés, a
féktelen ivászat nem önmagában van, nem ez a „betegség”,
csupán a tünet. Valami belsőnek, valami mélynek, valami sötétnek
a tünete. Meggyőződésem, hogy azok a fiatalok, akik ezt teszik,
nem azért csinálják, mert nincsen jobb dolguk, hanem azért mert
ez az egész belülről fakad. Valami hajtja őket, hogy
„szétcsapják” magukat rendszeresen és módszeresen, és közben
ne csupán önmagukra legyenek hatással, hanem, hogy rongáljanak,
hogy firkáljanak és még ki tudja mit csináljanak. Ez egy nagyon
súlyos tünetegyüttes. És bár a személyes felelősség él,
tehát vállalniuk kell a felelősséget a tetteikért, de ez a
viselkedés a helyzetükből fakad, a körülményeik eredményeként.
Nem ismerem a fiatalokat, nem ismerem a családjaikat, a
környezetüket, de én is voltam tizenéves. És nekem sem volt
könnyű az az időszak. És tudom jól, hogy egy tizenéves, aki ki
van szolgáltatva a környezetének, mert mind egzisztenciálisan,
mind pedig érzelmileg függ a környezetétől, családjától,
sokszor érzi tehetetlennek magát. Nem tud változtatni olyan
dolgokon, amiken egy felnőtt igen. Nem tudja, legalábbis csak
korlátozottan, befolyásolni az élete alakulását. Lehet nem kap
szeretet, figyelmet, törődést, megértést, útmutatást. Vagy
éppen kap, de nem eleget, vagy nem úgy ahogyan ő szeretné. És
ebben a helyzetben pedig nagyon gyorsan és nagyon intenzíven fel
tudnak gyűlni a vélt vagy valós sérelmek, szégyenek, amelyek
kezelés nélkül dühhé alakulnak át. És ez a düh pedig ott csap
le, ahol tud, ahogy tud. Mondjuk az ajkai evangélikus templomon.
A mai igénk nagyon hasonló helyzetet ír le, csak még
súlyosabbat. Ádámnak és Évának, az első emberpárnak a
gyermekeiről szól a történet, Káinról és Ábelről. Mindketten
áldozatot mutatnak be Istennek, de valami miatt Isten nem tekintett
Káin áldozatára. Káin azt érezte, hogy az Isten méltatlanul
hanyagolja őt, és nem foglalkozik vele. Ez a vélt sérelem pedig
dühöt szült benne. „Miért gerjedtél haragra, és miért
horgasztod le a fejed?”-kérdezte tőle Isten. Káin nem
válaszol, és a dühöt, mivel nyilván nem tudta Istenen levezetni,
a testvérére Ábelra zúdította rá, megölte őt.
Tehetett szerencsétlen Ábel erről? Nyilván nem, hiszen Isten
szuverén módon azt hallgatja meg és akkor, amikor akar. Káin az
egyedüli hibás? Nem. Bár a tettéért vállalnia kell a
felelősséget, de akkor sem ez a probléma gyökere, hanem a tünet.
De vajon akkor hol találunk e baj forrására?
Ez az egész szituáció, a sértettség és a düh, a bűn
következménye. Annak az eredménye, hogy Ádám és Éva tettével,
akik bizalmatlanok volt Istennel szemben és nem követték az
útmutatását, szakadék keletkezett Isten és ember között. Ez a
szakadék, ez a távolság pedig egy halálos betegség, aminek a
következménye, tünetegyüttese a tevőleges bűn, a rossz
cselekedet. Káin távol van az Istentől és ezért nem tud jót
tenni, nem tud megoldást keresni, csupán a dühét tudja levezetni
azon, aki éppen, szerencsétlenségére, ott van.
Mégis akkor mi lehet a megoldás? Van-e megoldás Káin számára?
Van-e megoldás korunk dühös „káinjai” számára? Káinnak
viselnie kell a következményeket, amit tette kiszab rá. Káin
szembesülve ezzel a következménnyel ezt mondja: „Nagyobb a
büntetésem, semhogy elhordozhatnám.” Nyilván, akinek a
sértettség és düh is eltöltötte a szívét, többet már nem
tud elviselni. „Íme, elűztél ma erről a termékeny vidékről,
és el kell rejtőznöm színed elől. Bujdosó és kóborló lettem
a földön, és meggyilkolhat bárki, aki rám talál.”- mondja
Kain. Mit lehet ebben a helyzetben tenni? Az Úr válasza ez Káin
számára: „Nem úgy lesz! Ha valaki meggyilkolja Kaint,
hétszeresen kell bűnhődnie. Ezért jelet tett az Úr Kainra, hogy
senki se üsse agyon, ha rátalál. Ezután elment Kain az Úr színe
elől, és letelepedett Nód földjén, Édentől keletre.”
Érdekes megfigyelni, hogy Káin sértettségének és dühének oka,
hogy – ő úgy véli – Isten nem figyel rá, nem foglalkozik
vele. Mégis azt látjuk ebben a történetben, hogy Ábel, a
meggyilkolt testvér meg sem szólal, Káin pedig folyamatosan
beszél… Istennel. Azt érzi, hogy nem törődik vele az Isten,
mégis egyfolytában vele törődik! Még itt, még ezen a ponton is,
amikor a büntetését, tette következményét kiszabja. Még most
is tekintettel van rá, gondoskodni akar róla. Csakúgy mint
szüleiről, Ádámról és Éváról, akiknek bűnük miatt el kell
hagyniuk az Éden kertjét, de Isten ruhát készít a számukra,
hogy legyen ami megvédje őket az elemektől. Káin pedig, aki a
legjobban a haláltól fél, attól, amit maga is okozott, jelet kap,
hogy ne bánthassa őt senki.
A mai káinoknak is ezt kell közvetíteni, a lelkükre, szívükre
kötni. Hogy van aki figyel rájuk. Lehet, hogy más nem, de az Isten
semmilyen körülmények között nem hagyja el őket. A
legmagányosabb, a legsértettebb, a legdühösebb, legsötétebb
pillanatban is ott van és törődik.
Mert a távolságot, ami Isten és ember között van, amely a bűnt
szüli, azt az Isten áthidalta. Nekünk és a mai káinoknak már
lehetőségünk van az Isten közelségére. „Nagyobb a
büntetésem, semhogy elhordozhatnám.”- mondta Káin. De van
valaki, aki sok-sok évvel Káin után el tudta hordozni. De nem csak
az akkori emberek, hanem minden kor minden emberének a büntetését.
Jézus Krisztus azért érkezett meg a világba, hogy a büntetést
elvegye tőlünk, és az Isten és ember közötti szakadékot
áthidalja. „Akik pedig befogadták, azoknak hatalmat adott
arra, hogy Isten gyermekeivé legyenek; mindazoknak, akik hisznek az
ő nevében”- írja János evangélista (Jn 1,12). A düh, a
magunkra maradtság, a veszteség, a sokszor viselhetetlen
körülmények, a mindennapok indokolatlan terhei mind mind nyomják
a vállunkat, lelkünket. De ma az ige azt üzeni, hogy van más
lehetőség mint a reménytelenség, van más mód, mint a düh és
az indulat. Isten gyermekei lehetünk, és ez egy hatalmas ajándék.
Egy szerető családtag vár minket Isten személyében. Az ő
szeretete az, ami átformálhat, ami letakaríthatja bárkiről, akár
rólunk is, a káinságot. Ebben legyünk munkatársai az Istennek,
így forduljunk a másik ember felé. Így tegyük jobb ezt a
világot, azáltal az evangélium örömüzenetét visszük el
másokhoz! Ámen
Templomot rongálni nagyon nem szép dolog, sőt! Mert az, amiről Lelkész úr írt fent, az rongálás.
VálaszTörlésÉn sem akarok persze álszent lenni: jómagam is voltam fiatal, és előfordult, hogy igen, a templom közelében történtek olyan dolgok, amiknek nem lett volna szabad megtörténniük.
Ilyenkor jó az, ha pl. van valaki a társaságban, aki esetleg felhívja a figyelmet arra, hogy "alsó hangon sem helyes, ami történik" (még egy ilyen társaságban is akad néha-néha ilyen ember), de valóban: az ilyesmi tényleg belülről jön.
És sajnos ahogyan haladunk előre az időben, úgy lesz egyre rosszabb. Vagy legalábbis úgy tűnik...
De bízom benne, hogy ez a prédikáció is utat mutathat, és nemcsak azok számára, akik ilyesmiket elkövetnek, hanem bárkinek, aki az Urat keresi!
Hogy mást nem mondjak: láttam már olyat megboldogult fiatalkoromban, hogy valaki hasonló dolgokat tett a templom körül, de később megtalálta Azt, aki benne lakik - ma pedig már ő az, aki tesz azért, hogy az Úr házát védje az 'ilyenektől'.
Adja az Úr, hogy ez a sorminta is folytatódjon!
Már nekem is feltűnt, hogy Isten csak Kainhoz beszél ebben a történetben, miközben ő mellőzöttnek hiszi magát, és már így tanítom a hittanosaimnak. :) Köszi, Viktor!
VálaszTörlés