Reménység és kenet (Igehirdetési előkészítő, 2013. Reménység vasárnapja)
Textus: 1Jn
2,24-29
"24Amit
tehát ti kezdettől fogva hallottatok, az maradjon meg bennetek! Ha
megmarad bennetek az, amit kezdettől fogva hallottatok, akkor
megmaradtok ti is a Fiúban és az Atyában. 25Az az ígéret pedig, amelyet ő maga ígért nekünk, az örök élet. 26Ezt azokról írtam nektek, akik megtévesztenek titeket, 27de
bennetek megvan az a kenet is, amelyet tőle kaptatok, ezért nincs
szükségetek arra, hogy valaki tanítson titeket; sőt amire az ő kenete
tanít meg titeket, az igaz, és nem hazugság; és ahogyan megtanított
titeket, úgy maradjatok meg őbenne. 28Mármost,
gyermekeim, maradjatok meg őbenne, hogy amikor megjelenik, bizalmunk
legyen iránta, és meg ne szégyenítsen minket eljövetelekor. 29Ha tudjátok, hogy ő igaz, ismerjétek fel, hogy aki az igazságot cselekszi, az is mind tőle született."
Vasárnap
jellege:
Reménység vasárnapja
az utolsó előtti ez egyházi évben. Mind a három (ítélet,
reménység, örök élet) a végidők, a parúszia, Krisztus
visszajövetele és az előtte való számadás felé fordítja
tekintetünket. Könnyen beleeshetünk abba a hibába, hogy mivel
ezek a vasárnapok szorosan összetartoznak, ezért ugyanarról
beszélünk mind a három alkalommal. Ezt elkerülendő érdemes
megtervezni (akár sorozatként is felfogni) ezeket az alkalmakat.
Így nem veszhet el a lényeg, amely az ítélő Krisztusban való
bizalmat kívánja erősíteni!1
Exegézis:
Sokféle felosztása
lehet ennek a szakasznak, én négy részre osztottam fel és ez
alapján értelmezem a textust: 1. 24-26.v. (Az ige útja); 2. 27.v.
(Kenet); 3. 28.v. (Parúszia); 4. 29.v (Etikai konzekvenciák).
1. Az ige útja
Az evangélium
hirdetésének hatástörténetét olvashatjuk az első két
igeversben. Az igehirdetés és tanítás által az evangélium
terjed, és az Isten szavának jól meghatározható útja van.
HALLANI →
MEGMARADNI → ÍGÉRET
A hit hallásból van (Róm 10,17), a hirdetett ige az a közeg,
amiben a Jó Hír terjedni tud. Ez nem csak a „klasszikus”
szószéki szolgálatot jelenti, hanem minden keresztény hívő
feladatát. De nem mindegy azonban, hogy mit hirdetünk. János
apostol nagy hangsúlyt tesz arra, hogy az evangélium, amit hirdet,
nem változik. Formák változhatnak, de a Krisztus halálának
és feltámadásának lényegi üzenete nem. Ezt fejezi ki az ἀπ'
ἀρχῆς (kezdettől) kifejezés. János apostol,
és/vagy tanítványi köre, egyértelműen a tanítás eredetiségére
és változhatatlanságára utal, csakúgy mint az evangélium
elején, Krisztussal kapcsolatban, és több más helyen is (Jn
1,1kk; 15,27; 15,4 stb.). Nem kijavítani akarja magát, nem
hozzátenni akar a már elmondottakhoz, hanem megerősíteni azt a
„mással” szemben.2
Második lépcsőként,
az eredeti üzenet „bennünk való megmaradására” biztat János.
Amíg a „hallani” az eredetiségre, így a múltra utal, addig a
megmarad (μένω) prezentikus jelleget ad a szakasznak. Ez a
jelenvalóság kétoldalú, ha bennünk megmarad az ige, akkor mi is
megmaradunk „a Fiúban és az Atyában”. Ez pedig csak a
Szentlélek munkájával lehetséges, egy megpecsételt, „merőben
új” teremésként.3
A harmadik és egyben utolsó állomása az igének az ígéret
öröklése, ami nem más, mint az örök élet (τὴν
ζωὴν τὴν αἰώνιον). Ezzel a jövő
idejű lezárással János összefoglalja az evangélium útját, a
kezdetektől, napjainkon át egészen a végső jövőig. De nem egy
általános jellegű, hanem egészen személyes rendszerben, hiszen a
hit hallása, az abban való megmaradás és az ígéretek öröklése
mindenkiben másképpen, más módon és időben zajlik le. Nem
szinteket különböztet itt meg János, hanem inkább egy konstans
küzdelmet, amiben minden hívőnek része van.
2. A kenet
Igencsak izgalmas
vizekre evez itt János. A 2,27 ill. a 2,20 versre egész teológiák
épültek, főleg kisegyházi-szabadkeresztény körökben. Egyszer
hallottam egy történetet egy közeli ismerősömtől a kenettel
kapcsolatban. Sok évig egy szabadkeresztény közösséghez
tartozott, majd evangélikus lett. Néhány év után visszament az
előző közösségébe, de csupán egy látogatásra, egy vasárnapi
alkalomra. Ahogy belépett a istentiszteleti helyiségbe, egyik
régebbi ismerőse, mondhatni jó barátja, jött oda hozzá, de
nagyon kemény tekintettel, dühös arccal. Ezt kérdezte, minden
köszönés nélkül: „És mond, miért jöttél vissza? Kenetet
lopni?” Komoly tévedésben volt az illető, ugyanis úgy gondolta,
hogy a „kenet” mindaz, ami az Istentől jön, amit az Isten
lepottyant nekünk és aki kapja marja. Ezért igencsak fontos, hogy
megkülönböztessük, és ha lehet definiáljuk, hogy mi az a kenet.
Az Ószövetséget
tekintve viszonylag egyszerű dolgunk van. Számtalan igehely (1Sám
10,1; 10,19; 16,13; 2Kir 2,9; Ézs 61,1 stb.) tanúskodik arról,
hogy a kenet egy szertartás volt, amelyben a felkentet
elválasztották a világtól (profántól), ill. a szertartás
kifejezte az Isten kegyelmének áramlásába vetett hitet.4
Hagyományosan a kentet elsősorban papok, próféták, királyok
szolgálatba állításakor alkalmazták legszignifikánsabban. De –
és ez nem változott – a felkenés minden esetben az Isten
cselekedete (act of God) és az Isten Lelkének kiáradásával jár
(outpouring the Spirit of God5).
Az
Újszövetség történeti könyveiben hatalmas többletjelentése
van „kenet”-nek, hiszen maga Jézus a Felkent (kenet: χρῖσμα
→ Felkent: Krisztus). De itt sem változik a tény, hogy a felkenés
Isten tette és a Lelke által viszi véghez (Apcsel 10,38). A kenet
(Krisztusban) már nem csak elválaszt a profán világtól, hanem
hozzáköt a Felkenthez (Krisztushoz) is.
De ez mit jelenet(het)
számunkra a gyakorlatban? Két irányban gondolkodhatunk tovább,
amelyek nem zárja ki egymást, sőt! Az egyik a jakabi vonal, ahol a
kenet a betegekért való imádság és közbenjárás eszköze (Jak
5,14), ill. a jánosi vonal, amely „teológiává emeli” a
kenetet, amely a Szentlélek speciális munkája az hívő emberben.
A kenetnek van egy pecsét jellege, amely elválaszt a világtól,
egy tanítói jellege, amely óv a tévtanításoktól, és a kenet
tesz képessé a mindennapi helyzetekben való etikai döntésekre6.
Tehát a kenet nem áldás, nem karizma, nem „talentum”, nem
szentség, nem az elhívás, és nem is a kegyelem, hanem egy
univerzális-folyamatos munka és aktivitás, amelyet az Isten a
Szentlelken keresztül végez az emberben, Krisztusra mutatva. Ez a
munka pedig mindig aktuális és kontextuális formájában és
etikájában, tartalmában azonban mindig Krisztus központú. És ez
nem valami elvont, vagy éppen hamis (ψεῦδος),
hanem valódi, megélhető és megragadható (ἀληθές).
3. Parúszia
Bármennyire is a
jelennek szól a kereszténység, az Üzenet, azonban nem hagyhatjuk
figyelmen kívül, hogy a végső cél, a végső állomás az
üdvösség, az örök élet. Persze ennek van jelenbeli valósága
is (Jn 6,47), de Jánosnak kettős eszkatológiai látása van
(bifocal eschatological vision7).
Ehhez pedig az utolsó akkordot Jézus Krisztus visszajövetele adja
meg. Ebben az igében - ahogyan ezen a vasárnapon sem – az
ítélet, vagy örök élet van a „legközpontibb” helyen, hanem
a reménység. A reménysége annak, hogy Krisztus visszajön
és hogy bizalmunk lehet őbenne. Mennyire izgalmas, hogy János a
Krisztus visszajöveteléből a bizalmat helyezi előtérbe. Krisztus
visszajön, ítél de bízhatunk abban, hogy pozitívan ítél
meg bennünket. János nem kényszerít bennünket örökké a
„mérlegre”, vagy éppen „pallosra” tekinteni az utolsó nap
kapcsán (bár a lectio elég kemény szakasz), hanem azt mondja,
vesd minden bizalmadat a Krisztusba, mert ugyanaz a Krisztus jön
ítélni, aki meghalt érted!
4. Etikai konzekvenciák
János – hűen önmagához – a jelenre fókuszál a szakasz
végén. Összefoglalja mindazt, amit fontosnak tart elmondani, majd
egy tesz egy „zárójeles” megjegyzést, visszautalva a szakasz
elejére, a tévtanítások elleni harcra. A tévtanítás olyan mint
a hamis pénz, olyan sokféle van belőle hogy képtelenség mindet
megismerni, az egyetlen-igaz-eredetit kell ismerni, és ami attól
különbözik az hamis. Lefordítva, aki az igazságot cselekszi (ὁ
ποιῶν τὴν δικαιοσύνην), az az
Igazhoz (δίκαιός)
tartozik. Ezzel János nem azt mondja, hogy az igaz cselekedet visz
az örök életre, hanem azt, hogy te vagy én sohasem láthatunk
bele igazán a másikba, mi lakik a szívében igazán. Az egyetlen
támpontunk az, hogy megnézzük mit tesz az illető, hogyan él. A
hit következménye a cselekedet (az Istennek való engedelmesség),
nem véletlen, hogy a lectio is erre helyezi a hangsúlyt. És a
kenet tesz alkalmassá, hogy minden szituációban ott lehessen a
helyes döntés, a helyes cselekedet lehetősége.
Az
igehirdetés vázlata
A reménység útja
1. Az igehirdetésünk
– az egyházi év vége félé – érdemes egy kicsit a (fizikai)
emberi élet végessége felé fordítani a gyülekezet tekintetét.
Természetesen nem kell túlgondolni, de ez az időszak arra való,
hogy foglalkozzunk vele.
2. Az ember élete így
jó, ahogyan van, ezzel a végességgel együtt. Az Isten ugyan
eredetileg nem így akarta, de az ember ezt választotta és az Isten
„idomult” az új (véges) formához. Belépett az emberi
történelembe, nem beleerőszakolva magát, hanem „alkalmazkodva”
az emberhez.
3. Szuverén
kaaratából emberré lett Krisztusban, akiben mi új teremtés
vagyunk az ő vére által. Az Isten felemelt bennünket a
mélységből, s bár még mindig csak tükör által homályosan
tekinthetünk rá, de Krisztusban megtapasztalhatjuk az Istennek
valódi szeretetét és kegyelmét.
4. Ennek egyik jele a
kenet, az Isten Lelkének munkája, amely a segítség ahhoz, hogy az
ige, ami hirdetve van, eljusson hozzánk, és életté legyen
bennünk. Sőt ez a kenet az, ami segít bennünket abban is, hogy
aprópénzre lehessen váltani a mindazt, amit az Isten tanít
nekünk. Nem maradhat meg, ugyanis, a elmélet és a gondolat
szintjén az evangélium, hanem tetté kell válnia, ha igaz bennünk.
5. Ebből egyértelműen
következik, hogy nem kell félnünk, ha az életünk a végéhez
érünk, hanem bizalommal kell lennünk a Krisztus iránt, hiszen aki
meghalt értünk, feltámad és munkálkodik mindannyiunkban, az nem
hagyhat bennünket elveszni. És ez a reménység nem afféle
kétségbeesett, „utolsó szalmaszál”, vagy éppen önámító
önszuggeszció, hanem élő reménység (1Pét 1,3-5).
Befejezés
helyett
„Ha egy hűséges
prédikátor beszél, a Lélek belép a választottak szívébe, és
érzékennyé teszi őket Isten törvénye iránt, […] s aztán
elvezeti őket a megtérésen át ahhoz a kegyelemhez, amely a Jézus
vérében van. Ahogyan pedig a kenet meggyógyítja a testet, úgy a
Lélek is – Krisztus vérébe vetett bizalom és a hit által –
meggyógyítja az emberi lelket,...”8
(John
Wycliffe)
1
A vasárnap jellegéről lásd bővebben: Hafenscher Károly:
Liturgika: a keresztény istentisztelet protestáns megközelítésben,
ökumneikus szellemben; Luther kiadó – Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem Egyházzenei Tanszéke; 2010; 386kk
2
The New Interpreters, 1994-2002; 406.o.
3
Lp 1989; 589k
4
Oxford Dictionary, 1958; „anointing” szócikk
5
New Bible Dictionary, 1985; „anointing” szócikk
6
Bolyki, 2008; 139.o.
7
The New Interpreters, 1994-2002; 406kk
8
Bolyki, 2008, 139.o.
Felhasznált
irodalom:
Bolyki
János: A tanúvallomás folytatódik, Kommentár János leveleihez;
Osiris kiadó; Budapest; 2008
Lelkipásztor,
1989.
New Bible
Dictionary, Second Edition; Inter Varsity Press; Leicester, England –
Tyndale Hoese Publishers Inc., Wheaton, IL, USA, 1985
The New
Interpreters Bible; Commentary In Twelve Volumes; Volume XII.,
1994-2002
The Oxford
Dictionary of the Christian Church; Oxford University Press, London,
1958
Megjegyzések
Megjegyzés küldése