Igehirdetési előkészítő ( Veszprémi Evangélikus Egyházmegye LMK; Szentháromság ünnepe utáni 15. vasárnap; 2014.10.01.)
textus: Gal 2,16-20
„16 tudjuk, hogy az ember nem a törvény cselekedetei
alapján igazul meg, hanem a Krisztus Jézusba vetett hit által.
Ezért mi is Krisztus Jézusban hittünk, hogy megigazuljunk a
Krisztusban való hit és nem a törvény cselekvése által, mert a
törvény cselekvése által nem igazul meg egy ember sem.
17 Ha pedig
Krisztusban keresve megigazulást, magunk is bűnösnek bizonyulunk,
akkor talán Krisztus a bűn szolgája? Szó sincs róla!
19 Mert én meghaltam a törvény által a törvénynek,
hogy Istennek éljek. 20 Krisztussal együtt keresztre
vagyok feszítve: többé tehát nem én élek, hanem Krisztus él
bennem; azt az életet pedig, amelyet most testben élek, az Isten
Fiában való hitben élem, aki szeretett engem, és önmagát adta
értem.”
Egyházi év:
Az elmúlt
időszakban, a Szentháromság ünnepe után, több vasárnap is a
hit és cselekedetek, ill. a hit-törvény-megigazulás témakörét
boncolgatja. Így egyrészt lehet építeni az előző vasárnapokra,
másrészt pedig nehéz mindig valami „újat” mondani a dologról,
és nem csak a száraz „hitből, hit által” tételt
ismételgetni.
Ennek elkerülésére
segít bennünket az egyházi év. Ez a vasárnap ugyanis a hálaadó
vasárnap. Sok helyen ezen a vasárnapon tartják az aratási
hálaadást, de ahol ez nem szokás ott is végiggondolhatjuk, hogy
miért vagyunk hálásak az Istennek. Jó kép lehet a mulandóság
és az aratatás, vagy Krisztusban „keresztre feszítettség” és
a hitben való élet szembeállítása, párhuzama.
Kontextus:
Nagyon izgalmas a
textusnak a környezete. Eleve egy kivágott szakaszról van szó.
Lemarad az az egység első és utolsó verse is. Pedig az első adja
meg a feliratot, a címzést: „Mi, akik zsidónak születtünk,
és nem pogányok közül való bűnösök vagyunk,” (2,15), az
vége pedig a negatív összefoglalás, hogy mi lenne, ha nem az
lenne, amit Pál hirdet: „Nem vetem el Isten kegyelmét: mert ha
a törvény által van a megigazulás, akkor Krisztus hiába halt
meg.” (2,21)
Szélesebb
kontextusban pedig igen érdekes a helye az igénknek. Előtte egy
olyan történeti-teológiai adalék van, amely oly ritka Pálnál és
nem szerepel az Apcselben sem. Valószínűleg Lukács túl széplelkű
volt ahhoz, hogy leírja, hogy hogyan veszett össze Péter és Pál,
pontosabban, hogyan tette helyre Pál a Pétert (2,11-14). Pedig
ebből a történetből következik a textusunk, mint teológiai
magyarázat, amelynek a már említett 15. vers a bevezetése, ill. a
18. vers is erre utal.
Utána pedig
szintén egy unikum következik. Pál ugyanis káromkodik afölötti
haragjában, hogy a galaták vissza akarnak térni az törvényhez:
„Ó, esztelen galaták” (3,1) Az eredeti kifejezés, amit
itt „esztelen”-ként fordít a UFO és a RUF is (ανοητος)
„értelem nélkülit”, „ostobát” jelent.
A
textus:
Négy
részre bontottam a textust:
1.
16. vers
2.
17. vers
3.
18. vers
4.
19-20. vers
1.
16. vers – A
radikális-egyértelmű hang
In
medias res kezdi Pál a szakaszt. Már itt leírja, hogy mi is a
lényeg. Senki sem igazulhat meg cselekedetekből, hanem csak hit
által. A törvény ugyanis nem hozhat már (Krisztus után)
üdvösséget.
A
megigazulásra a „δικαιοω”
igét használja, ami nem enged meg spekulációt, mint azt mondjuk
az „αληθεια”
engedné, itt a teljesen egyértelmű igazságról van szó. Ki igaz
és ki nem! Ezen kívül megfontolandó párhuzam, hogy ahol
az RUF és az UFO is
„ember”-t fordít, ott Pál
„σαρξ”-ot
ír. Ebből következik, hogy az Isten egységben kezeli az embert,
test és lélekként, és a megigazulás a testre is vonatkozik nem
csak lélekre. Pál használhatta volna a „σωμα”-t
is, de nem tette.
2.
17. vers – Hatások
Itt
ebben és a következő versben Pál kilép a belső világból és
külső világ felé fordul. Mit jelent a megigazulás a
környezetünkre nézve? Nagyon igaz az a mondás, hogy ahogyan a
keresztény ember (hát még a pap!) viselkedik, cselekszik, beszél,
úgy ítéli meg a világ a gyülekezetet, az egyházat és az Istent
is. Ezt nagyon szem előtt kell tartanunk! És bár törekednünk
kell arra, hogy egy jó megítélés legyen, de tudnunk kell azt is,
hogy a mi rajtunk keresztül alkotott kép nem lesz teljes mértékben
valódi. És főleg: a mi tetteink, vagy megítélésünk nem hat
vissza Krisztusra! A mi bűnösségünk nem hat a hitünk tárgyára!
3.
18. vers – Hasadás
Mint
említettem ez a vers a textust megelőző szakaszra utal vissza
(2,11-14). Arról beszél Pál, hogyha már egyszer elfogadták a
kegyelmet a galaták, akkor ne akarjanak már visszatérni a
törvényhez, mert akkor képmutatóságuk miatt a hitelüket
vesztik, és nem csak a világ előtt, hanem saját maguk előtt is.
Nem lehet már restaurálni a törvény alatti állapotot, kegyelem
után nem.
Erre
utal a „παραβατης”
kifejezés is, amit a RUF és
az UFO is
„törtvényszegő”-nek fordít. Pedig
ez így nem teljesen helyes. A törvényszegő úgy lenne, hogy
„παραβατης
νομου”.
Önmagában a „παραβατης”
csak „valaminek a megszegőjé”-t jelent. Azzal, hogy Pál itt
nem használ tárgyat, hanem csak magát a cselekvést írja le
általában. Ezzel azt is
kifejezi, hogy az, aki vissaz akar térni a törvény alá, az
általában „megszegő”, vagy mondhatjuk úgy is „meghasonló”
lesz. Olyan, akiben már nincsen semmi igazi, meghasad önmagában,
ellehetetlenül.
4. 19-20. vers – Elkezdődött
Pál itt visszatér a belső világba, hogy leírja, a megigazulás folyamatát. Leírja, hogy már nincsen a törvény alatt, mert Krisztussal együtt meghalt és feltámadt (újjászületés). Így – a megmentettség miatt – már nem ő maga rendelkezik az életével, hanem az, aki megmentette. Ez nem „robot” vagy éppen „beprogramozott” állapotot jelent, hanem azt, hogy ha elfogadom azt, hogy Krisztus meghalt értem, és nekem emiatt van a megigazulásom, akkor éljek is úgy, hogy az életem ezt tükrözze, felvállalva hitemet és meggyőződésemet.
Emellett Pál ismét
megerősíti a test fontosságát azzal, hogy azt írja: „azt az
életet pedig, amelyet most testben élek, az
Isten Fiában való hitben élem”, de egyúttal rámutat arra
is, hogy most ugyan ebben testben élem ezt az életet, de majd lesz
ez máshogyan is. De ez élet ugyanaz az élet lesz, amit majd odaát
élek. Mert az örök életem már elkezdődött!
Gondolatok
a prédikációhoz
1.
A hagyomány kérdése: mit dobjunk ki és mit nem a magunkkal hozott
tradícióból?
2.
„más evangélium”: hamis örömhírek; hamis pénzt úgy lehet
felismerni, hogy az eredetit ismerjük
3.
Adjunk hálát Istennek bátran azokért a dolgokért is, amik a
testünket táplálják (aratási hálaadás)
4.
„Vissza a törvény alá”: sokkal egyszerűbb a törvények és
szabályok mentén élni, mint hittel útmutatást kérni az Istentől
és gondolkodni. A
felszabadító kezdet után könnyebb a hit döntéseit statikus
rendszerbe foglalni, de nem ez a helyes út.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése