Épülési terv (Prédikáció Somlószőlős-Kerta-Kamond Szentháromság ünnepe utáni 16. vasárnap, 2015.09.20.)
textus:
Ef 3,13-21
"Kérlek
tehát titeket, ne csüggedjetek el az értetek szenvedett
megpróbáltatásaim miatt, hiszen számotokra dicsőség ez. 14
Ezért meghajtom térdemet az Atya előtt, 15 akiről nevét kapja
minden nemzetség mennyen és földön: * 16 adja meg nektek
dicsőségének gazdagsága szerint, hogy hatalmasan megerősödjék
bennetek a belső ember az ő Lelke által; 17 hogy Krisztus lakjék
szívetekben a hit által, a szeretetben meggyökerezve és
megalapozva 18 képesek legyetek felfogni minden szenttel együtt: mi
a szélesség és hosszúság, magasság és mélység; 19 és így
megismerjétek Krisztus minden ismeretet meghaladó szeretetét, hogy
Isten mindent átfogó teljességére jussatok. 20 Aki pedig mindent
megtehet sokkal bőségesebben, mint ahogy mi kérjük vagy
gondoljuk, a bennünk munkálkodó erő szerint: 21 azé a dicsőség
az egyházban Krisztus Jézus által nemzedékről nemzedékre,
örökkön-örökké. Ámen."
Pálnak
az
efézusi gyülekezethez írott levele egy igaz kincs az
Újszövetségen. Nagyon lényegre törően és praktikusan ír
nagyon komoly és mély dolgokról. Ha egy hasonlatot keresnék,
akkor azt mondanám, hogy olyan mint egy jó tervrajz, mint egy
kitűnő építési terv. Világosan megmutatja tartalmát, annak,
aki tudja, hogy mit keressen. Lépésről lépésre összefoglalja és
részletezi, hogy milyen folyamatok vezetnek oda, hogy az az adott
épület megépüljön. Persze Pál nem egy háznak az építését
írja meg a levelében, hanem a keresztény, a Krisztus követő
ember "felépülését" taglalja. Azt, hogy hogyan tud a
hívő ember épülni fejlődni - vagy ahogyan Pál fogalmaz -
„felnőni”!
Van
egy kulcsszava ennek a szakasznak. Egy nagyon különleges kulcsszó.
Olyannyira különleges, hogy mindössze kétszer fordul elő az
egész Bibliában. Ez a szó a "belső
ember"
(ld. még Róm 7,22). Pál azt mondja, hogy minden ember rendelkezik
egy ilyen "belső emberrel". Ez az a "fele", vagy
inkább, az a része az egész embernek, amelyik az Istenhez
ragaszkodik, az a része, amelyik az Isten oldalán áll. És ennek a
belső embernek a megerősödése, vagy meggyengülése az, ami által
az életünk közeledik az Istenhez és az ő akaratához, vagy pedig
távolodik tőle. Ezen a belső emberen, pontosabban ennek a belső
embernek az állapotán múlik az egész ember Istenhez való
tartozása. Nem véletlen, hogy Pál ezt mondja: "adja
meg nektek (ti.
Isten) dicsőségének
gazdagsága szerint, hogy hatalmasan megerősödjék bennetek a belső
ember".
Mert egy fejlődni akaró, és Istenből mind többet megismerni,
megérteni vágyó keresztény ember számára ez a kulcs: a belső
ember fejlődése, megerősödése.
Na
de hogyan tud fejlődni, megerősödni ez a belső ember, az én
belső emberem? Mit kell tennem azért, hogy ez megtörténjen? Hát
- őszintén - nagyon sokat, és valójában semmit! Mert igen, a
belső ember megerősödését segíti a ige hallgatása (pl. az
istentiszteleten), az ige olvasása (Biblia), az imádság, a
testvérei közösség, a szeretet cselekedete stb. egyszóval a
keresztény élet színei... de valójában egyetlen egy valaki adhat
ehhez elegendő löketet... így szól a fentebb említett mondat
teljes egészében: "adja
meg nektek (ti.
Isten) dicsőségének
gazdagsága szerint, hogy hatalmasan megerősödjék bennetek a belső
ember az
ő Lelke által"
Bizony a Szentlélek munkája az emberben az elsődleges és
egyetlen, ami táplálni és megerősíteni képes a belső embert. A
Szentlélek az, aki
lángra tudja gyújtani bennünk a vágyat az ige olvasás,
hallgatás, imádság, szeretet stb. iránt. Ki vagyunk szolgáltatva
Neki! De ez egy csodálatos kiszolgáltatottság, mert a Lélek soha
nem használ ki bennünket, soha nem hagy cserben bennünket, soha
nem csap be, és nem visz tévútra! Ha kérjük és várjuk, akkor
bizton számíthatunk arra, hogy hatalmasan és csodálatosan
megerősíti bennünk a belső embert.
És
a Szentlélek által - a belső ember megerősödése nyomán - sok
minden megváltozik az életünkben. Például elkezdünk helyesen
látni. Itt persze nem dioptriákról
van szó, hanem lelki látásról, vagy sokkal inkább lelki
érzékelésről. Hogy "képesek
legyetek felfogni
[...] mi
a szélesség és hosszúság, magasság és mélység"
Ez persze szintén nem centiket, vagy métereket jelent, hanem a
valóság, a minket körülvevő világ, az élet helyes látását,
érzékelését és felfogását. Hihetetlenül nagy érték az, ha
valaki jól látja a lényeget. Ma, amikor mindenki meg akarja
mondani, hogy hogyan a helyes és mi a jó, az Isten képességet
akar adni nekünk,
Szentlelke által, hogy magunk meg tudjuk látni a lényeget! Nem
szájbarágásról van itt szó, nem is etikai, cselekvési
kódexekről vagy titkos tudásról, hanem tisztánlátásról, amit
a Lélek adhat a számunkra. Micsoda ajándék ez!
Ezen
kívül azt írja Pál, hogy a Lélekre, nem csak a helyes látás
kapcsán van szükségünk, hanem a Krisztus szeretetének
megismerése, megértése, értelmezése miatt is. A Krisztus
szeretetét megérezni bárhogyan és bármikor, akár hitetlenül is
lehet, de annak mélységét megérteni, Krisztus áldozatának
nagyságát - akárcsak felületesen is - megismerni, a Lélek által
lehet, máshogyan nem! És hát, ha az ember egyszer megérezte,
megtapasztalta a Krisztus sárból felemelő szeretetét, akkor
hogyne akarna belőle többet, és jobban megismerni?! Hát persze,
hogy akar! Én is ezt akarom! Vágyom arra, hogy minél többet
megismerjek és megértsek a Krisztus útjából. Mert jó a
közelében lenni, és ez teljessé teszi az életemet!
És
mi a cél? Van ennek valami konkrét kifutása? - kérdezhetnénk.
Egyrészt maga az út a cél, maga a megismerés, de Pál ennél
konkrétabbat is megfogalmaz: mindez azért van "hogy
Isten mindent átfogó tejességére jussatok"
Ahogyan azt a prédikáció elején mondtam, az efézusi
gyülekezetnek írt levél olyan mint egy építési terv. Az előbb
felolvasott vers pedig megfogalmazza a végső állapotot, megmutatja
a felépítendő "épületet", amely nem más, mint a Isten
teljességére jutás. Ez nem azt jelenti, hogy "istenekké"
válunk, hanem azt, hogy teljesen belesimulunk a
Teremtő-Megváltó-Megszentelő Isten világába, tervébe,
akaratába. Pál itt egy olyan görög szót használ az eredetiben
(„pléróma”), amit a "teremtett világ"-nak, vagy a
"teljes univerzum"-nak is fordíthatnánk. Pál itt nem
kevesebbet állít, mint azt, hogy a megerősödött belső ember
által tisztán látó és a megváltó szeretetet jobban megismerni
vágyó, keresztény ember teljesen helyére találhat az
univerzumban, azáltal, hogy az egész világon a legfontosabb
személlyel kapcsolatba kerül: Krisztussal! Akiből merít, akiben
épül és növekszik, aki által örök élete van.
Hát
erről beszél ma nekünk az efézusi gyülekezethez írt levél.
Világosan és érthetően fogalmaz, úgy hogy mindannyian
megérthessük. Viszont egy dolgot még nem mondtam el. Azt, hogy
mindez egy imádság keretében hangzik el. Pál így kezdi: "Ezért
meghajtom térdemet az
Atya előtt"
És így fejezi be: "Ámen"
mindez
pedig arra mutat rá, hogy mindez csakis az Isten erőterében
valósulhat meg. Tegyünk mi is így, imádkozzunk!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése