Gyümölcsös Lélek (prédikáció, Somlószőlős-Kerta-Kamond, Szentháromság ünnepe utáni 14. vasárnap, 2015.09.09)
textus:
Gal 5,19-25
„16
Intelek titeket: a Lélek szerint éljetek, és a test kívánságát
ne teljesítsétek. 17 Mert a test kívánsága a Lélek ellen tör,
a Léleké pedig a test ellen, ezek viaskodnak egymással, hogy ne
azt tegyétek, amit szeretnétek. Ha pedig a Lélek vezet titeket,
nem vagytok a törvény uralma alatt. 19 A test cselekedetei azonban
nyilvánvalók, mégpedig ezek: házasságtörés, paráznaság,
tisztátalanság, bujálkodás, 20 bálványimádás, varázslás,
ellenségeskedés, viszálykodás, féltékenység, harag, önzés,
széthúzás, pártoskodás, 21 irigység, gyilkosság,
részegeskedés, tobzódás és ezekhez hasonlók. Ezekről előre
megmondom nektek, amint már korábban is mondtam, akik ilyeneket
cselekszenek, nem öröklik Isten országát. 22 A Lélek gyümölcse
pedig: szeretet, öröm, békesség, türelem, szívesség, jóság,
hűség, 23 szelídség, önmegtartóztatás. Az ilyenek ellen nincs
törvény. 24 Akik pedig Krisztus Jézuséi, a testet megfeszítették
szenvedélyeivel és kívánságaival együtt.. 25 Ha a Lélek által
élünk, akkor éljünk is a Lélek szerint.”
Már
jócskán benne vagyunk az aratásban és nemsokára elkezdődik a
szüret is. Éghajlati viszonyainkból adódóan (legalábbis
egyenlőre) ez az időszaka a betakarítás ideje. De nem
csak a nagygazdáknál, hanem a kiskertekben is. Tombol a
paradicsomszezon, a paprika is érik és még ki tudja milyen
zöldségek ill. gyümölcsök gazdagítják az asztalunkat. Ebben az
időszakban kell gondoskodni a tartósításról és télre való
felkészülésről is. Gyümölcs-zöldség időszak.
Mindannyian
tudjuk, hogy ezek nem maguktól lettek. Ugyan van, ami vadon is
megnő, de ha igazán jó termést akarunk, akkor azért dolgozni
kell. És nem is keveset. Most érik be (nem csak konkrétan, de
képletesen is) a munkánk gyümölcse(i)amit vetettünk, ültettünk,
gondoztunk, neveltünk.
És
az is tény, hogy általában a gyümölcsei jelzik a különböző
növényeknek, fáknak, hogy milyen állapotban van az az adott növény. A gyümölcs visszamutat a növényre. Ha jó
a termés, akkor feltételezhetjük, hogy jó a fa/növény is, ha
pedig rossz, akkor el kell gondolkodni, hogy ez miért van, esetleg
megtenni megfelelő lépéseket. Mert - hogy maradjunk a fa
példájánál - jó fa teszi a jó gyümölcsöt és nem fordítva.
És bizony sokszor meg kell küzdenünk a kártevőkkel, betegséggel amelyek - még
az időjáráson felül - igencsak meg tudják keseríteni az
életünket.
Ez
a küzdelem folyik az ember életében, az ember életéért. S bár minden
ember életéért, de csak a keresztény ember van ennek a
küzdelemnek igazi és valódi tudatában, ismerve annak
következményeit. Pál apostol ebben a szakaszban erről a
küzdelemről és ennek kapcsán gyümölcsökről beszél. Persze
nem szőlőről, almáról vagy barackról, hanem a az emberi élet
gyümölcseiről. Arról, hogy mi látszik meg az ember életén.
Mert ami meglátszik rajta és amilyen, az alapján lehet
megvizsgálni egy embernek az életét. Milyen gyümölcsöt terem?
Ellenségeskedést, viszálykodást, irigységet, bálványimádást...?
Vagy jóságot, hűséget, türelmet, örömöt...?
Pál
arról beszél, hogy a keresztény ember élete kétféle fa
egyszerre. A Lélek fája, ahol Jézus Krisztusban jó gyümölcsöket
tud teremni; és a test fája (test cselekedetei ahogyan Pál fogalmaz), ahol rosszakat. És bizony ezek a gyümölcsök, csakúgy mint a növényeknél, visszamutatnak az emberre.
Azonban két dolgot
tisztázunk kell. Az egyik az az, hogy senki sem egyik vagy másik,
hanem mindenki mindkettő egyszerre (1), a kérdés csak az, hogy melyik fa uralja
az életünket, melyik fa a domináns az életünkben. A másik dolog pedig
az, hogy itt Pál a "test" szó alatt nem a biológiai
embert érti (2), hanem az Istentől elszakadt, vele meghasonult
állapotot jelzi az apostol. Elterjedt tévhit volt nagyon sokáig a
kereszténységben, hogy a lélek jó és test rossz. De a Biblia nem
ezt tanítja, hanem azt, hogy az ember egységes egész test és
lélek, az Isten és így van jól. De ezzel nem kisebbítjük a
bennünk és értünk folyó harcot, hanem éppen hogy helyre
tesszük. Mert ha csak a saját testünket kellene legyőzni, az nem
lenne annyira durva, de így (a páli testfogalom, azaz az Istentől
való elszakadottság) egy olyan ellenfél, amivel nem bírnánk. De
van segítségünk! Éppen ezért van a Lélek nagybetűvel írva.
Mert az igazi küzdelmet nem egyedül vívjuk, hanem maga a
Szentlélek az, aki harcol értünk. Harcol az életünkért, a
"termésünkért"! A kérdés csak az, hogy mi melyik
oldalon állunk, melyik mellett törünk lándzsát!
Fontos
azt is tudni, hogy ezek a listák nem elvárásként, hanem
egyértelmű következményekként szerepelnek itt. Tehát nem arról van
szó, hogy az egyik vagy másik listán szereplő tetteket kell
végrehajtani ahhoz, hogy ide, vagy oda tartozzunk, hanem azt
jelenti, hogy ezek fogják jellemezni életünket, jelezni hovatartozásunkat. Nem előírásokat
kapunk Istentől, hanem segítséget és erőt Szentlelke által egy
jobb élethez és a jó oldalon való részvételhez a harcban.
A jó hír pedig az, kedves testvére, hogy a háború már eldőlt! Még folyik a harc, mert még nincsen vége ennek a világnak, de Jézus Krisztusban Isten
győzött a halál és a gonosz felett! Keresztényként mi a
győztes oldalon állunk. A gonosz még dolgozik, hogy
minél többeket rántson magával a bukásba, de Szentlélek által
mi megmaradhatunk az Isten kegyelmében.
Milyen
jó lenne, ha a Lélek gyümölcseit teremnénk mindannyian, ha ezek
a gyümölcsök azt jeleznék, hogy minden külső körülménytől
függetlenül, nekünk bizalmunk és reménységünk van Jézus
Krisztusban. Az a reménységünk, hogy szeretet, öröm, békesség,
türelem, szívesség, jóság, hűség, szelídség,
önmegtartóztatás és hasonló áldások és gyümölcsök
jellemzik majd életünket és közösségünket. Erre vezessen
bennünket az Isten. Ámen
A folytatást itt olvashatod!
A folytatást itt olvashatod!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése