Noé, a tolvaj és szolga (prédikáció, Somlószőlős, Örök élet vasárnapja, 2015.11.22.)
textus:
Mt 24,37-51
"37
Mert ahogyan Nóé napjaiban történt, úgy lesz az Emberfia
eljövetele is. 38 Mert amiképpen azokban a napokban, az özönvíz
előtt, ettek, ittak, házasodtak és férjhez mentek egészen addig
a napig, amelyen Nóé bement a bárkába, 39 és semmit sem
sejtettek, míg el nem jött az özönvíz, és mindnyájukat el nem
sodorta, úgy lesz az Emberfiának eljövetele is. 40 Akkor ketten
lesznek a mezőn, az egyik felvétetik, a másik otthagyatik, 41 két
asszony őröl a kézimalommal, az egyik felvétetik, a másik
otthagyatik. 42 Vigyázzatok tehát, mert nem tudjátok, hogy melyik
órában jön el a ti Uratok!
43
Gondoljatok arra, ha tudná a ház ura, hogy mikor jön el éjjel a
tolvaj, akkor virrasztana, és nem hagyná, hogy betörjenek a
házába. 44 Ezért legyetek ti is készen, mert abban az órában
jön el az Emberfia, amelyikben nem is gondoljátok.
45
Ki tehát a hű és okos szolga, akit azért rendelt szolgái fölé
az úr, hogy a maga idejében eledelt adjon nekik? 46 Boldog az a
szolga, akit ilyen munkában talál ura, amikor megjön! 47 Bizony
mondom nektek, hogy egész vagyona fölé rendeli őt. 48 Ha pedig az
a gonosz szolga így szólna szívében: Késik az én uram – 49 és
verni kezdené szolgatársait, és együtt enne és inna a
részegesekkel; 50 megjön annak a szolgának az ura azon a napon,
amelyen nem várja, és abban az órában, amelyben nem is gondolja;
51 akkor kettévágatja, és a képmutatók sorsára juttatja: ott
lesz majd sírás és fogcsikorgatás."
Nem régen volt a TV nézés világnapja (nov.21.). Nos, azért jutott ez eszembe, mert a cím amit a prédikációnak választottam (Noé, a tolvaj és a szolga), olyan mintha a Magyar Népmesékből vettem volna. Már várjuk is Szabó Gyula jól ismert
megnyugtató-dörmögő hangját, hogy "Egyszer volt, hol nem
volt..." De a mai igénk nem mese és közel sem megnyugtató.
Legalábbis látszólag.
Mai
textusunk és alkalmunk az utolsó az egyházi évet záró három
vasárnap között (ítélet, reménység – és most – örök
élet). Egyfajta szilveszter, amely az egyházi év utolsó
vasárnapja. Mégis ez a mai vasárnap – és ezzel együtt az
igénk is – nem búcsúztat, nem visszanéz, nem értékel, hanem
előre tekint. Mégpedig nem a holnapba, nem a következő évbe,
hanem egyetlen egy napra fókuszál: Krisztus visszajövetelének a
napjára. Ott folytatja (nagyjából), ahol az ítélet vasárnapi
ige abbahagyta (Mt 24,15-31).
A
címben említett három szereplőn keresztül mutatja meg nekünk
Máté evangélista az utolsó idők legutolsó pillanatait, az
Emberfia visszajövetelét.
Noé
Ezen
a hajdan volt ősatyán keresztül mentette meg Isten az emberiséget,
a Biblia tanúsága szerint. Az özönvíz, amely volt hivatva
megtisztítani a Földet, és az új kezdet lehetőségét adni az
emberiségnek. És ahogyan az özönvíz pontos időpontja sem volt
kiplakátolva mindenütt, úgy Jézus visszajövetelének az
időpontja is titok. "Vigyázzatok
tehát, mert nem tudjátok, hogy melyik órában jön el a ti
Uratok!"
- mondja az ige.
A
tolvaj
De
egyszer eljön és pont akkor, amikor nem is várjuk. Jézus annyira
drasztikusan fogalmaz és annyira a szívünkre akarja helyezni ezt a
tényt, hogy képes egy ilyen erős és negatív példát hozni: ő
akkor jön vissza, mikor nem várjuk, csakúgy mint a tolvaj. Nem
csak az időpont titkossága teszi embereken felülvalóvá Krisztus
visszajövetelét, hanem a váratlansága is.
Noé
és a tolvaj
És
mégis, annak ellenére, hogy nincsen kiplakátolva az időpont, és
pont akkor fog jönni, amikor nem várjuk, de számunkra, igeolvasó
és hallgatók számára, vannak jelek és vannak emberek, akik ezt
hirdetik. Ahogyan Noé bárkája készült a sivatag közepén, úgy
nekünk is adatnak jelek, amelyek figyelmeztetnek, hogy az idő
közel, és vannak emberek, akik hirdetik még az örömhírt, akik
még tanúskodnak a mindent átfogó isteni szeretetről.
Mert
Istennek nem az elveszettség és főleg nem a teljes és örök
elveszettség – a nélküle való lét – az akarata. És éppen
ezért, bár úgy jön el majd az a nap, mint a tolvaj, de nem
elvenni akar, hanem éppen ellenkezőleg: adni. Adni: örök életet.
"Na
jó, de ha nem tudom mikor jön ez a nap és váratlansága miatt nem
tudok felkészülni rá, akkor hogyan várhatom azt, hogy az Úr örök
életet adjon?" – kérdezhetnénk.
A
szolga
Máté
az első két szereplő által figyelmeztetni akar bennünket:
"Vigyázzatok!" – hangzik több ízben is. De az ige nem
engedi el a kezünket és nem hagy magunkra. Nem csupán
figyelmeztet, de utat is mutat számunkra, hogy hogyan is álljunk
hozzá ehhez az egészhez.
Két
példa után egy példázatot kapunk, az Okos és a gonosz szolga
példázatát. Két szolga-típus áll most előttünk. Az egyik,
mivel nem jön az Ura az őáltala elfogadottnak vélt
időintervallumon belül, úgy gondolja, bármit megtehet
következmények nélkül. A másik pedig kitartóan végzi a
munkáját, és nem fordul el mindattól, ami a dolga és feladata.
Mi
a különbség kettejük között? Hogy az egyik jó, a másik rossz?
Korántsem. Valóban, a gonosz szolga rosszat tesz, nem azt, amit
kellene neki. De másik szolga nem "jó"! Sehol nem
olvassuk azt az igében, hogy "jó", és még csak azt sem,
hogy jól végezte a feladatát. "Csupán" azt, hogy
elvégezte, azo(ko)n a feladat(ok)on dolgozott, ami(ke)t az ura
rábízott, nem hagyta abba, és nem tért másfelé, akkor sem,
amikor – úgy tűnt – nem jön időben az ura.
Éppen
ezért, az örök élet viszonylatában, már csak váratlansága
folytán is, a gonosz és rossz ellentéte nem a jó. Nem szabad azt
képzelnünk, hogy bármilyen cselekedettel megvásárolhatnánk
Jézust az utolsó napon. Nem lesz semmilyen mérleg, semmilyen
teljesítmény kimutatás, mert nem a "jó"-ság a lényeg,
hanem az okosság és főleg a hűség. Az eredeti görög szövegben
ez utóbbi kifejezésnek ugyanaz a gyökere, mint a "hit"-nek.
Mert a hit és hűség kéz a kézben együtt jár. Az okos szolga
hite adta a hűségét, és minket is hitünk tarthat csak meg. Ne
jók legyünk, hanem hittel, hűségesen ragaszkodjunk Urunkhoz és
az ő akaratához.
Kapaszkodjunk
bele, ragadjuk meg a hitünkkel Megváltónkat, tudakoljuk meg és
végezzük el a ránk bízott feladatokat. És maradjunk is meg
ebben. Ez az egyetlen út, nem az idők méricskélése, nem határok
és határidők vélése, vagy szabása, hanem az Emberfia
jelenlétében és akaratában való megmaradás. És akkor az utolsó
napon Belé kapaszkodva, a tőle kapott hittel megragadva Őt
mondhatjuk: "Uram, fogadj be örök országodba, add nekem az örök
élet koronáját, a Te nevedért, a te szeretetedért, a te
megváltásodért."
Megjegyzések
Megjegyzés küldése