Bátraké a... (prédikáció, Somlószőlős-Karakószörcsök, Szentháromság ünnep utáni 9. vasárnap, 2016.07.24.)
textus:
1Kor 10,1-13
„1
Tudjátok meg, testvéreim, hogy atyáink mindnyájan a felhő alatt
voltak, és mindnyájan a tengeren mentek át, 2 és mindnyájan
megkeresztelkedtek Mózesre a felhőben és a tengerben. 3 Mindnyájan
ugyanazt a lelki eledelt ették, 4 és mindnyájan ugyanazt a lelki
italt itták, mert a lelki kősziklából ittak, amely velük ment.
Az a kőszikla pedig Krisztus volt. 5 De többségükben nem lelte
kedvét az Isten, úgyhogy elhullottak a pusztában. 6 Mindez példává
lett a számunkra, hogy ne kívánjunk gonosz dolgokat, amint ők
kívántak. 7 Bálványimádók se legyetek, mint közülük
némelyek, amint meg van írva: „Leült a nép enni és inni, majd
mulatozni kezdtek.” 8 De ne is paráználkodjunk, mint ahogy
közülük némelyek paráználkodtak, és elestek egyetlen napon
huszonháromezren. 9 Krisztust se kísértsük, ahogyan közülük
némelyek kísértették, és elpusztultak a kígyóktól. 10 De ne
is zúgolódjatok, mint ahogyan közülük némelyek zúgolódtak, és
elveszítette őket a pusztító angyal. 11 Mindez pedig példaképpen
történt velük, és figyelmeztetésül íratott meg nekünk, akik
az utolsó időkben élünk. 12 Aki tehát azt gondolja, hogy áll,
vigyázzon, hogy el ne essék! 13 Emberi erőt meghaladó kísértés
még nem ért titeket. Isten pedig hűséges, és nem hagy titeket
erőtökön felül kísérteni; sőt a kísértéssel együtt el
fogja készíteni a szabadulás útját is, hogy el bírjátok azt
viselni.”
Ha
azt mondom, hogy keresztény erény, keresztény tulajdonság vagy
éppen bibliai jó tulajdonság, akkor milyen fogalmak jutnának
eszünkbe? […] Jóság? Szentség? Önmegtartóztatás?
Irgalmasság? Szelídség? Béketűrés? Engedelmesség?
Igazságosság? Ezek mind-mind jó gondolatok, erények.
De ezen kívül vannak még, talán olyanok, amelyekre nem is
gondoltunk volna. Ez egyik ilyen a bátorság! Igen a bátorság!
Persze, attól, hogy valaki bátor még nem lesz automatikusan
keresztény, de keresztény ember igen nagy bátorságról tesz
tanúbizonyságot. Miért? Egyrészről azért, mert az Istenbe veti
a bizalmát, olyasvalakibe, akit nem lát, aki nem kézzel fogható.
Erre nem minden ember érzi magát képesnek, pedig hittel és
bizalommal az Úr közelről megtapasztalható valóságos személy, és
teljesen valóságos munkája is az életünkben! De ettől még nagy
bátorság kell hozzá!
Mind e mellett bátorság kell ahhoz is, hogy
az Isten ajándékaival élni tudjunk. Mindazzal, amit ő adott és
úgy, azzal a tudattal, hogy ő adta! Merjünk hálát adni érte,
merjünk kérni, merjünk várni – és ami talán a legfajsúlyosabb
– merjük használni! Rengeteg ajándékot készített el és készít ma is az Úr számunkra. Helyzeteket, embereket, eseményeket, lehetőségeket, útjelzőket. És ez utóbbiak közül a legfontosabb a Szentírás, a
Biblia! Az ige, amit használni kell! Mert az Úr nem azért adta, hogy a vitrinben pihenjen, vagy
azért, hogy a polcon porosodjon, hanem azért hogy olvassuk,
tanulmányozzuk, hovatovább használjuk!
Rengeteg
kép sorjázik a mai bibliai szakaszban. Pál, az Újszövetség nagy
alakja és írója, rengeteg ószövetségi történetet sűrít bele
ebbe a tizenhárom újszövetségi versbe. Talán számunkra nem
egyértelműek ezek a sztorik, de az akkori olvasó számára
teljesen azok voltak. (Bárcsak nekünk is azok lennének!) Pál
azonban nem csak idézi ezeket a történeteket, nem csak úgy
utalgat rájuk, hanem használja őket. Nagyon bátran és nagyon
határozottan használja őket. Eredetileg ezek az ószövetségi
történetek Izrael népéről és Izrael népének szóltak, de Pál
egyértelműen megfogalmazza, hogy nekünk, keresztényeknek, is
fontos üzenetet hordoznak, sőt, talán sokkal mélyebb értelemre is találhatunk, mint az eredeti „szereplők”. Pál apostol
világosan kijelenti, hogy ezek a történeket Krisztusra is
rámutatnak, arra Krisztusra, aki évszázadokkal később jött el,
mint amikor ezek a történek megíródtak. Pálnak azonban volt
bátorsága arra, hogy nyitottan a Szentlélek vezetésére,
kijelentse ezt és használja mindazt, amit az Istentől kapott.
Odáig elmegy, idézem: „Mindez pedig példaképpen történt
velük, és figyelmeztetésül íratott meg nekünk” - ezek az
igék a mieink, az Isten ajándéka, hogy épüljünk belőle és ne
kövessük el azokat a hibákat, amelyeket ők ott akkor elkövettek.
Az utolsó két vers egyfajta
záradék ebben a szakaszban. „12 Aki tehát azt gondolja, hogy
áll, vigyázzon, hogy el ne essék! 13 Emberi erőt meghaladó
kísértés még nem ért titeket. Isten pedig hűséges, és nem
hagy titeket erőtökön felül kísérteni; sőt a kísértéssel
együtt el fogja készíteni a szabadulás útját is, hogy el
bírjátok azt viselni.” Az első vers egy figyelmeztetés. „12
Aki tehát azt gondolja, hogy áll, vigyázzon, hogy el ne essék!”
- „Azt hiszed, hogy jó keresztény vagy? Úgy gondolod, hogy jó
evangélikus vagy? Úgy gondolod, hogy jó úton jársz?” „Vigyázz,
hogy nehogy észrevétlenül rossz helyre tévedjél
elbizakodottságból!” Mert igen, bátorság kell a hívő élethez,
bátorság az Isten szerint élni és használni igéjét és más ajándékait. De ez
a bátorság nem arra kell, hogy késztessen bennünket, hogy újra
és újra megdicsérgessük magunkat és megveregessük a saját
vállunkat, hogy „lám, milyen bátor és jó voltam!”, hanem
arra, újra és újra Ahhoz térjek vissza, Aki mindezt lehetővé
tette számomra, Őhozzá, aki az ajándékait és a hozzájuk való
bátorságot is adja nekem.
Az
utolsó vers pedig egy biztatás! „Emberi erőt meghaladó
kísértés még nem ért titeket. Isten pedig hűséges, és nem
hagy titeket erőtökön felül kísérteni; sőt a kísértéssel
együtt el fogja készíteni a szabadulás útját is, hogy el
bírjátok azt viselni.” Biztatás ez arra, hogy az Isten az ő
bátor hívet nem küldi, nem vezeti lehetetlen helyzetbe. Mindig
lesz megoldás, mindig lesz lehetőség, hogy a hitből fakadó
bátorság Isten cselekvő szeretete által kihúzzon bennünket a
mélységből. Mert, ha mégis lehetetlennek tűnő helyzetbe
kerülünk (magunk vagy más hibájából), ha mégis nem látjuk a kiutat, az akkor is ott van, mert az
Isten elkészítette és segíteni fog bennünket abban, hogy
megtaláljuk, rálépjünk arra az útra és végül eljuthassunk az
Ő örök országába. Ámen.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése