Igazság az asztalon (prédikáció, Somlószőlős-Kerta, Szentháromság ünnepe utáni 6. vasárnap, 2016.07.03.)
textus:
Róm 6,3-11
„3
Vagy nem tudjátok, hogy mi, akik Krisztus Jézusba kereszteltettünk,
az ő halálába kereszteltettünk? 4 A keresztség által ugyanis
eltemettettünk vele a halálba, hogy amiképpen Krisztus feltámadt
a halálból az Atya dicsősége által, úgy mi is új életben
járjunk. 5 Ha ugyanis eggyé lettünk vele halálának
hasonlóságában, még inkább eggyé leszünk vele feltámadásának
hasonlóságában is. 6 Hiszen tudjuk, hogy a mi óemberünk
megfeszíttetett vele, hogy megerőtlenüljön a bűn hatalmában
álló test, hogy többé ne szolgáljunk a bűnnek. 7 Mert aki
meghalt, az megszabadult a bűntől. 8 Ha pedig meghaltunk
Krisztussal, hisszük, hogy vele együtt élni is fogunk. 9 Hiszen
tudjuk, hogy Krisztus, aki feltámadt a halottak közül, többé nem
hal meg, a halál többé nem uralkodik rajta. 10 Mert meghalt a
bűnnek egyszer s mindenkorra, amely életet pedig él, azt az
Istennek éli. 11 Így azt tartsátok ti is magatokról, hogy
meghaltatok a bűnnek, de éltek Istennek Krisztus Jézusban!”
Valahol
Németországban őriznek egy asztalt. Egy asztalt, ami nekünk
evangélikusoknak egy kicsit talán nagyobb horderővel bír mint
másoknak. Ez az asztal Martin Lutheré, vagy magyarosan Luther
Mártoné volt. Sok mindent láthatott és tapasztalhatott az az
asztal. Mégis a legdrasztikusabb vallomás, ami rákerült, rá
íródott, hovatovább belevéstek, az egy mondat volt latinul (én
magyarul idézem): "Meg vagyok keresztelve". Luther ezt a a
rövid tényközlőmondatot véste bele ebbe az íróasztalába. Hogy
mikor tette, nem tudom, de abban biztos vagyok, hogy nem volt
egyszerű helyzetben. Üldözték, kiátkozták, megvetették, stb.
és ő azt akarta, hogy amikor csak leül ehhez a bizonyos asztalhoz
dolgozni, prédikációt, vagy könyvet írni, vagy éppen imádkozni,
akkor ez a mondat legyen mindennek a teteje és alapja. Meg vagyok
keresztelve!
Vajon
mi késztette a reformátort arra, hogy belevésse egy feltehetőleg
nem olcsó és fontos bútordarabba ezt a mondatot? Miért volt
fontos neki egy olyan esemény, amire nem is emlékszik, ami ellen,
vagy annak érdekében - csecsemőként - tenni semmit sem tudott?
Egy esemény amelyben az ő akarata sehogyan sem játszott szerepet.
Talán pontosan ezért. De ne szaladjunk előre.
Pál
apostol ebben a szakaszban a kereszténység legmélyebb és egyik
legkomolyabb eseményéről beszél, a keresztségről. Amikor ezt a
szakaszt olvasom mindig egy út képe jelenik meg előttem. Egy úté,
ami valahonnan valahova, vagy ha úgy tetszik "a"-ból
"b"-be, tart. Párhozamos fogalmak sorjáznak itt. Halálból
új életbe; régi (ó) emberből új ember; bűnből feltámadás...
Az ember alapvetően egy pontszerű eseményként gondol a
keresztelésre, pedig valójában egy út. De egy olyan út, amit
elsősorban nem az ember jár meg, hanem az Isten.
Sokak
szemét szúrja, hogy mi az egyházban gyerekeket keresztelünk.
"Miért nem várják amíg felnő?"; "Miért nem ő
maga választ hitet?" Nem mondom, hogy nincsen igazság ezekben
és hasonló más mondatokban. Legyen felnőtt, hozzon döntést. De
akkor miért is keresztelünk (általában) gyermekkorban? Azért,
mert a keresztség nem az ember cselekedete! Nyilvánvalóan nem a
gyermeké, de nem is papé, de még csak a szülőké, nagyszülőké,
vagy a keresztszülőké sem! Egyes egyedül az Istené! Ő az, aki
akkor, mikor az ember még nem tett és nem is tehet semmit, a
megfelelő utat megtéve elé fut, kitárja a karját, hogy
"Gyermekem, én készen állok, hogy egymáshoz tartozzunk És
te?" És ez utóbbi kérdésre majd tényleg felnőttként adja
kell megadni a választ. Éppen ezért van, hogy a
felnőttkeresztségben (ami hála Istennek egyre több van) is
először történik meg a keresztség és utána a hitvallás.
Mert
mit olvasunk az igében? A keresztségben "amiképpen
Krisztus feltámadt a halálból az Atya dicsősége által, úgy mi
is új életben járjunk"
Nem a keresztszülő, a gyermek, vagy a pap által, hanem ahogyan
Krisztus, úgy az Atya által mi is új életet kaphatunk! Ez mind
mind rajtunk kívül álló tettek. Ha gy tetszik elszenvedői
vagyunk a keresztségnek a szó legszebb, legjobb és legnemesebb
értelmében.
De
mit történik a keresztségben? Mi az, amit konkrétan eredményez?
Legeslegelőször azt, amit már eddig is leírtam: az Isten kitárja
felénk a karját. Nem véletlen, hogy mindig megkérdezzük a
konkrét keresztelés előtt: Mi a gyermek, vagy felnőtt neve? Azért
tesszük ezt, mert az Isten a keresztség mozzanatában néven nevez,
néven szólítja az embert és magáénak ismeri el és az
Isten-gyermekség lehetőségét ajánlja fel! Ha csak ennyi lenne,
már ez is hatalmas ajándék és csoda lenne!
De
a keresztség még ennél is több! Bűnbocsánatot is ad! Minden
ember legyen bármilyen kicsi és ártatlan, de az Istentől
elszakadottan, bűnben születik. Ez fajunk sajátja, amióta bűn
belépett a világba. Ez ellen mit semmit sem tudunk tenni, de Isten
viszont igen. És az Úr megindul, útra kel név szerint felénk,
feléd, néven szólít és el akarja venni a bűnt az életedből
Krisztus keresztje által! Mert mindazt, ami az Istentől elválaszt
azt Ő, Krisztus felvitte a keresztre és nekünk nem kell cipelni!
Innentől kezdve nem. Mert nincs az a rossz, nincs az a baj, nincs az
a bűn, ami erősebb lenne az Isten szereteténél! Nincs.
"Meg
vagyok keresztelve" - véste bele Luther az íróasztalába. És
talán már meg is kaptuk a választ, hogy miért. Azért mert ez
mindennél erősebb kötelék és biztonság. Ha hiszek ezeknek az
igéknek, akkor keresztség nem csupán egy emlék nélküli emlék
lesz fotókon, nem csupán egy szép családi ünnep, nem csupán egy
újabb keresztkomaság bebiztosítása a családban, hanem az élő
Isten szeretetének eszköze, újra és újra. Bajban vagyok? Meg
vagyok keresztelve és az Isten az én oltalmam. Szomorúság ért?
Meg vagyok keresztelve és az Isten vigasztaló karja ma is készen
áll az ölelésre. Bűn terhel, amivel nem vagyok képes
megbirkózni? Meg vagyok keresztelve és az Isten szeretet minden
helyzetben, elvesz a terhemet, ha lerakom. Betegség gyötör? Meg
vagyok keresztelve, Isten gyógyító szeretetét várhatom. Közel a
vég? Meg vagyok keresztelve, Isten odaát is vár engem! Nem vagyok
megkeresztelve? Akkor itt az ideje! Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése