A hangzavar evangéliuma (prédikáció, Padragkút-Ajka-Devecser, Szentháromság ünnep utáni 16. vasárnap, 2016.09.11.)
textus: Lk 7,11-17
„11 Ezután Jézus elment egy Nain nevű városba, és vele
mentek tanítványai nagy sokasággal együtt. 12 Amikor közeledett
a város kapujához, íme, halottat hoztak kifelé, egy özvegyasszony
egyetlen fiát, és a városból nagy sokaság követte. 13 Amikor az
Úr meglátta az asszonyt, megszánta, és így szólt hozzá: Ne
sírj! 14 Azután odalépett, és megérintette a koporsót. Akik
vitték, megálltak, ő pedig így szólt: Ifjú, neked mondom, kelj
fel! 15 Erre felült a halott, és elkezdett beszélni; Jézus pedig
átadta az anyjának. 16 Félelem fogta el mindnyájukat,
dicsőítették az Istent, és ezt mondták: Nagy próféta támadt
közöttünk, és meglátogatta Isten az ő népét. 17 Ez a hír
elterjedt róla egész Júdeában és az egész környéken.”
Biztosan tudom, hogy vannak közöttünk olyanok, akik panelben laktak, laknak, nőttek fel. Én is. És a panelnak, mint minden
lakóhelynek, ahol sok ember él viszonylag kis helyen, egymás mellett, megvannak a
maga sajátosságai. És persze vannak írott és íratlan szabályok,
amelyek közül „Némelyik megkerülhető. A többit megszegheted.” De persze az
ember megpróbál – legalábbis a többség – a körülményekhez
képest harmonikusan élni a másikkal, hiszen ez mindannyiunknak
érdeke. De gond és probléma mindig van, mert sok jó ember, kis
helyen is sok jó ember… és nem is mindig jó...
Az egyik legnagyobb és
legáltalánosabb gond a hang szokott lenni. Nem is mindig
szándékosan, de a papír vastagságú falak, és a beton jó hangvezető képessége
miatt, sokszor az volt az érzésem, anno, hogy abban a 120 lakásos
tízemeletesben mind együtt élünk, ha akarunk ha nem. Amikor a
gyerekek rohangálnak a fejünk fölött, vagy a szembe szomszédnak
meg van bolondulva a kutyája és ugat egész éjszaka, vagy a
mellettünk lévő lakásban bulit tartanak, mert szülők elutaztak, stb. Tanúi vagyunk, ha akarjuk, ha nem a szinte mindennek. És az ember pedig megpróbálkozik, hogy valahogyan elszigetelje magát. Mert nem akar
mindent hallani. Inkább semmit. De nem csak ezért, hanem azért is,
hogy a mi dolgainkat ne hallják mások, (legyen az bármilyen kicsi,
vagy nagy…) Az emberek többsége hangszigeteléssel próbálkozik.
Szigeteljük az ajtót, az ablakokat, meg amit lehet. Vagy éppen másik
utat választ, és maga is olyan hangosan kezd el élni, hogy a saját
maga hangjaitól ne hallja a másét.
Az a baj, hogy az ember sokszor
ezt nem csak a panelben, és nem csak az ottani élet-zajok kapcsán
szigeteli el magát, hanem az élet minden területén, minden és „hanggal” szemben. Annyi fajta és mennyiségű inger ér bennünket, annyi
mindenki akar megszólítani, kérni, ránk tukmálni, adni, elvenni,
ránk telepedni… hogy az ember elkezd „szigetelni”, vagy hagyományosabb kifejezéssel élve, "kérget növeszt", ezzel
védekezik. Csakhogy a szigetelésnek van egy nagy hibája. Mégpedig
az, hogy nem válogat a hangok között, hanem minden hangot kizár.
A sok beérkező inger miatti szigetelés, nem csak védelmet
nyújthat, de el is szigetel a másik embertől. S a ma társadalma
ilyen kis „járkáló szigetek” halmaza. Nem, nem csoportja és
főleg nem közössége, inkább csak halmaza. Olyan emberek, akik
nem tudnak, vagy már nem is akarnak odafigyelni a másikra. Ez nem
hiba, vagy valakinek a hibája, hanem egy folyamat, amiben részt
veszünk, akár tetszik akár nem.
Egy nagyon hangos történetbe
csöppenünk bele a mai igénkkel. Sok ember, hangzavar, mindenfajta
érzelemmel és irányultsággal. A mai történetben két hangos
tömeg találkozik egymással. Az egyik a Jézust követő tömeg
(„Ezután Jézus
elment egy Nain nevű városba, és vele mentek tanítványai nagy
sokasággal együtt.”),
a másik pedig egy gyászmenet („Amikor
közeledett a város kapujához, íme, halottat hoztak kifelé, egy
özvegyasszony egyetlen fiát, és a városból nagy sokaság
követte.”)
A két tömeg szemben halad egymással. Nagyon más hangulat uralkodik
ebben a két tömegben, csoportban. A Jézust követők azért
hangosak, mert a Mester éppen ezelőtt gyógyított meg valakit, (Lk 7,1-10) és az efelett érzett csodálat és öröm lett úrrá az
embereken. A másik csoport azonban a gyásztól hangos. Egy asszony
hármas tragédiájától. Hiszen egy özvegyasszony egyetlen fiát
viszik eltemetni. Ezt azt jelenti, hogy (1) az asszony elvesztette a
férjét, (2) most elvesztette a fiát, és (3) ő maga is
ellehetetlenült, ugyanis Jézus idejében ha egy özvegyet nem
fogadott be valaki, akkor szimplán koldusbotra jutott.
És ez a két nagyon hangos
tömeg találkozik egymással az úton. Az ember mindig olyan furcsán
érzi magát, amikor nagyon más hangulatú emberekkel találkozik,
próbál idomulni, vagy éppen elhatárolódni, de ez mindig furcsa.
Ebben a furcsa és hangos helyzetben pedig valakinek döbbenetesen jó
a „hallása”. Jézus az ünneplő és örömködő tömeg
központi alakja a hangzavar „epicentruma” meghallja és kiszűri
a hangot, amit meg "kell" hallania. Jézus meghallja, meglátja a
özvegyasszony tragédiáját, megszánja és így szól hozzá „Ne
sírj! ”. És
mielőtt valaki azt mondhatná, hogy „már hogyne sírna, már
hogyne gyászolni, hiszen elképzelhetetlen tragédia történt
vele!”, Jézus odamegy a koporsóhoz megérinti azt és ezt mondja:
„Ifjú, neked mondom,
kelj fel!” És a
halott Jézus hangjára felkel, de nem valamiféle torz
élőhalottként, hanem teljes értékű egész emberként. Ezt
olvassuk: „elkezdett
beszélni; Jézus pedig átadta az anyjának.”
Már önmagában a történet is
döbbenetes, hogy Jézusnak van hatalma a halottakat is feltámasztani
(de hát pont ezért reménykedhetünk mi is a feltámadásban az
utolsó napon). De van ennek a történetnek három nagyon fontos
üzenete.
Az első az, hogy Jézus soha
nem szigeteli el magát. Soha nem lesz elege és nincsen olyan
helyzet, amikor ő el kezdene szigetelni. Ő nem telítődik és nem
terhelődik túl. És számára nincsen olyan helyzet, vagy olyan
alkalom, amikor ne lenne nyitott a hangunkra. Még ebben a hatalmas
hangzavarban is eljutott hozzá az özvegyasszony sírása. És ő, (a
legjobban „halló”) tud nekünk is erőt, segítséget adni, hogy
kiszűrjük ugyan a rossz hangokat, de ne zárkózzunk el a másiktól,
aki a mi velünk való kapcsolatra szomjazik, ilyen vagy olyan oknál
fogva.
A második az, hogy Jézus
hangja minden „szigetelésen” átmegy. Hatalmas dolog ez. Jézus
hívó szavát nem korlátozhatja semmi, csakis ő saját maga! Jézus
nem csak hogy meghallja a hangunkat bármilyen helyzetben és
bármikor, hanem a válasz is megérkezhet akármi is próbálná
akadályozni. Még a halál áthatolhatatlannak tűnő határvonala
sem akadály neki, hogyan lenne akkor bármi más…!
És harmadik talán nem olyan
evidens. Nem tudom, hogy észrevettük e a szakasz hallgatása
(olvasása) közben, hogy a halott ifjú, „csupán” az
„elszenvedője” a történteknek. Jézus az asszonyra való
tekintettel adta őt vissza neki! Nem kérte senki, nem volt itt
hittel teli beszélgetés, semmi. Csak az isteni kegyelem határtalan
megnyilvánulása.
Mit mond ez nekünk? Ha Jézus a
ki nem mondott kéréseket, szükségeket is meghallja. És, ha akkor is
hajlandó segíteni, amikor azt senki sem kérte, akkor hogyan ne
segítene akkor, amikor kérjük? Amikor mi, gyermekei, az ő szaván
és személyén felbuzdulva hittel és bizalommal megszólítják őt!
Micsoda ereje lehet az imádságnak és másokért való
közbenjárásnak Urunk előtt, ha ezek nélkül is megtapasztalható
az ő kegyelme! Döbbenetes micsoda ajándékunk van Őtőle! Így
szólítsuk meg most őt…
Megjegyzések
Megjegyzés küldése