Szívbesítés szabadon (prédikáció, Ajka-Nemeshany-Pusztamiske, Szentháromság ünnepe utáni 17. vasárnap, 2016.09.18.)
textus: Ef 4,1-6
„1 Kérlek tehát titeket én, aki fogoly vagyok az Úrért:
éljetek ahhoz az elhívatáshoz méltón, amellyel elhívattatok, 2
teljes alázatossággal, szelídséggel és türelemmel; viseljétek
el egymást szeretettel, 3 igyekezzetek megtartani a Lélek egységét
a békesség kötelékével. 4 Egy a test, és egy a Lélek,
aminthogy egy reménységre kaptatok elhívást is: 5 egy az Úr, egy
a hit, egy a keresztség, 6 egy az Istene és Atyja mindeneknek; ő
van mindenek felett és mindenek által és mindenekben.”
Mi teszi az embert emberré? Rengetegen fejtegették már a kérdést.
Minden kor gondolkodóinak non plus ultra gumicsontja ez. És persze mindenkinek
meg vannak a válaszai, gondolatai és érzései ezzel kapcsolatban. Az
egyik nagyon hangsúlyos gondolat, ami tartja magát, és kulcsa lehet a válasznak, az a nyelv. Nem a
testrészre gondolok itt, hanem a beszélt (és írott) nyelvre.
Persze a természetben lévő élőlények közül a legegyszerűbbek
is kommunikálnak, használnak valamiféle „nyelvet”, de olyan
összetett, sokszínű és (majdnem) mindenre kiterjedő nyelv
alkotására és használatára csak az ember képes. Én nem akarok
itt voksot tenni e mellé a gondolat mellé, de meg kell hagyni, az
egyik legfontosabb mérföldkő az emberiség történetében és
fejlődésében a nyelv. Gondoljunk csak bele, mi az, amit először tanulnak a gyerekek, amikor iskolába mennek? Írni és olvasni. És mekkora öröm, a család számára, mikor a kisgyermek először megszólal! A mi szívünk különösen is nagyot
dobbanhat ha a nyelvvel kapcsolatos fejtegetéseket hallunk, hiszen a magyar nyelv a Föld egyik
legösszetettebb és legnehezebb nyelve. Éppen ezért oly sok
mindenre alkalmas.
Az a jó – többek között – a nyelveben és különösen is a
nyelvben használt szavakban, hogy bizonyos szintig, személyesen és
egyedileg alakíthatók. Alkothatunk újakat, keverhetünk régieket,
és ha ügyesen csináljuk, akkor mások még meg is értik, amit
mondani akarunk. Emellett fűszerezhetjük is a nyelvet (és még
mindig nem a testrészről van szó), mégpedig hangulattal,
érzésekkel is. Ugyanaz a szó, ugyanis teljesen mást jelenthet, ha
más érzelmet kifejező hangsúllyal mondom ki.
De a szavak jelentése úgy is változhat, hogy más környezetben
mondom ki. Például ha azt mondom, hogy „körte”, akkor
egy kertész számára a gyümölcs, egy villanyszerelőnek pedig az
izzó jut eszébe. Ha azt mondom, hogy „hódítás”, akkor egy
katonának egy elfoglalt terület, egy szerelmesnek a szeretett
személy, egy hegymászónak pedig a hegy meghódítása ugrik be. Ha
azt mondom, hogy „lép”, akkor egy túrázónak az előrevivő
lépései, az orvosnak, vagy egészségügyi dolgozónak pedig az a
bizonyos belső szervet jelenti a szó. És még sorolhatnám a
példákat.
A hívő ember számára, akit Isten igéje és szeretete mozgat és
alakít, sok szónak a jelentése változik meg. Vannak olyanok, amik
pozitívról negatívra, de legtöbb talán éppen fordítva,
negatívról pozitívra változik. Találkoztunk már ilyennel két héttel ezelőtt, amikor is arról beszéltünk, hogy az Úrnak tulajdonává lenni, az Ő tulajdona lenni egy jó, és nem egy áldatlan állapot.
A mai igénkben is találunk egy ilyen fogalmat. Ez pedig a fogoly.
Nem a madár, hanem az
állapot. Ha ezt meghalljuk, hogy „fogoly”, akkor alapvetően két
dolog juthat eszünkbe: a börtön és a hadifogság. Ezek
egyike sem kellemes, nem jó, sőt nagyon is rossz állapotok. Mégis
a szakaszunkban Pál ezt mondja: „én,
aki fogoly vagyok az Úrért”.
Mégis itt mire gondol. Egyrészt gondol arra, ami a nyilvánvaló,
hogy a hittéért fogságban van a római államgépezet intézkedése
folytán, másrészt azonban úgy is ért(het)i, hogy „én,
aki fogoly vagyok az Úrban”,
azaz „a Úr foglya vagyok”.
Volt lehetőségem több ízben
is büntetés végrehajtási intézetekben (magyarul börtönben)
szolgálni és ott egészen másképpen hangzott volna ez a mondat.
Talán el sem mondtam volna, mert az ott lévők nem tudtak volna
elvonatkoztatni a saját helyzetüktől. (Persze lehet, hogy pont
ellenkezőleg.) De ma, itt valami egészen mást jelent ez nekünk,
mint egy börtönben, vagy mint általában. Mert Pál büszkén
mondja mindezt. Büszkén és örömmel. Egyrészt, mert büszke
arra, hogy az Úr útjáért ítélik el őt, nem azért mert rosszat tett,
de örül annak is, hogy a Krisztus magához láncolta, kötötte őt, és viszont, Pál is odakötötte magát a Krisztushoz.
Az ember nagyon félti a
szabadságát, azt a szabadságot, amin sokszor nem is az, és nem
is olyan, mint aminek látszik, érződik. Ugyanis az a téves
elképzelés uralkodik a közgondolkodásban, miszerint a szabadság
azt jelenti, hogy azt csinálok, amit akarok, pedig ez az anarchia
definíciója. Most, amikor elvileg demokrácia és elvileg szabadság
van, sem csinálhatok azt, amit akarok, mert ha így lenne, akkor
akarva akaratlanul is a másik ember „szabadságát” korlátoznám, és ő az enyémet. A mindennapi életben is keretek, törvények
szabályozzák az együttélést.
Ennek fényében hogyan is
értsük Pál szavait: „fogoly
vagyok az Úrért/-ban”?
Nagyon egyszerűen. Így: szabad vagyok! A szónak legnemesebb és
legtágabb és legélhetőbb értelmében! Hiszen mi lehet nagyobb
szabadság annál, hogy a végtelen Istenhez kötöm magamat, akinek
kreativitása és munkája nyomán jött létre ez a világ és
alakul még ma is? Az Istenhez, aki emberré lett értem, hogy
felismerjem őt? Az Istenhez, aki közösséget és teljes életet
adhat nekem? Szerintem ennél nincsen nagyobb szabadság! És hogy
nem mindent szabad? Nincsen olyan élethelyzet, amikor mindent
szabad (és nem is lenne jó), hát akkor nem az legjobb, ha az Úrért teszem, amit
teszek, és nem teszem, amit nem teszek! És mindezt hálából
szabadon, mert tudom, hogy nem ez alapján ítél meg engem, hanem
(elsősorban) végtelen kegyelme és irántam érzett szeretete
alapján.
Hogy elszaladt az idő (és a
karakterszám) és még csak az első vers első feléről esett szó.
Még lenne öt és fél vers az alapigéből. Valódi kincsesbánya
ez a szakasz. De nem kell mindig mindenről beszélni…
Azonban még engedtessék meg,
hogy az első verset befejezzük: „Kérlek
tehát titeket én, aki fogoly vagyok az Úrért: éljetek ahhoz az
elhívatáshoz méltón, amellyel elhívattatok”
-így a teljes vers. A szabadság, amely az Úr foglyaként lehet a
részünk, meghívásos módon működik. Nem kényszer alatt, hanem
az Úr felajánlja ezt nekünk. És, ha elfogadjuk, munkatársainak
vár bennünket az Úr. És most akkor gyártsunk egy új szót, ahogyan a magyar nyelv megengedi, és talán mindenki érteni fogja. Isten munkatársainak vár bennünket ennek a meghívónak a kézbesítésében, vagy
egészen pontosan „szívbesítésében”. Fogadjuk el ezt a szolgálatot,
hogy minél több ember tapasztalhassa meg az Úrban való fogság igazi szabadságát. Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése