Hiszem, ha látom (prédikáció, Ajka-Nemeshany-Pusztamiske, Szentháromság ünnepe utáni 21. vasárnap, 2016.10.16.)
textus: Jn 4,46-54
„46 Azután ismét a galileai Kánába ment, ahol a vizet borrá
változtatta. Kapernaumban pedig volt egy királyi tisztviselő,
akinek betegen feküdt a fia. 47 Amikor meghallotta, hogy Jézus
megérkezett Júdeából Galileába, elment hozzá, és kérte, hogy
jöjjön, és gyógyítsa meg a fiát, mert halálán van. 48 Erre
Jézus ezt mondta neki: Ha nem láttok jeleket és csodákat, nem
hisztek. 49 A királyi tisztviselő kérte őt: Uram, jöjj, mielőtt
meghal a gyermekem! 50 Jézus így válaszolt: Menj el, a te fiad él!
Hitt az ember a szónak, amelyet Jézus mondott neki, és elindult.
51 Még hazafelé tartott, amikor szembejöttek vele a szolgái a
hírrel, hogy a gyermeke él. 52 Ekkor megkérdezte tőlük, hány
órakor lett jobban. Ezt mondták neki: Tegnap délután egy órakor
hagyta el a láz. 53 Megértette tehát az apa, hogy abban az órában
történt ez, amikor ezt mondta neki Jézus: A te fiad él. És hitt
ő, valamint egész háza népe. 54 Ezt pedig második jelként tette
Jézus, miután megérkezett Júdeából Galileába.”
Manapság divat szkeptikusnak lenni és mindent megkérdőjelezni.
Alapvetően nem rossz ez a hozzáállás, hiszen az embert
gondolkodásra sarkallja. Oly sok történelmi kor volt és ma is oly
sok olyan helyzet és terület van, ahol az embernek „nem szabad”
gondolkodni, hogy üdítőleg hat, ha értelmesen végiggondolhatjuk a
dolgokat. Azonban azt vettem észre, hogy egyre inkább l’art pourl`art-rá válik a szkeptikusság, szinte életvitel szerűvé.
Azaz mindent megkérdőjelezünk, de csak azért, hogy meg legyen
kérdőjelezve.
Különösen is érvényes ez a hitbeli dolgokra. Azok
a gondolatok és hitek, amelyek évszázadokon keresztül
alapértelmezettek voltak az emberek mindennapi életében,
megkérdőjeleződtek. Ennek meg van a maga haszna is, hiszen az
„alapértelmezés” évszázadaiban meglehetősen elkényelmesedett
az Egyház (értve ezalatt minden felekezetet), hiszen magától
értődő volt a jelenléte és az üzenete, de ma még a
létjogosultság elismeréséért is meg kell küzdeni. Ez pedig
önvizsgálatra, önmeghatározásra és életszerűségre
kényszerít. Ez pedig jó! De! Ebben a küzdelemben folyton
beleakadunk a magáért való, értelmetlen megkérdőjelezésekbe.
Amelyek ugyan sokszor valóban hasztalanok, de hatással vannak a
hívő emberre is, pl. abban, ha nem tudja „megmagyarázni” a
hitét, vagy ha „bizonyítania” kell Istent. Ilyenkor mi is
elbizonytalanodhatunk: „lehet, hogy tényleg nem is úgy van?”,
„lehet, hogy tényleg valami ábrándot kergetek én is?” Ilyen
és hasonló kérdések merülhetnek fel bennünk. A keresztény
ember nem tehet mást ezekben a helyzetekben, mint elmondhatja,
elmesélheti, hogy vele mi történt, hogy hogyan szólította meg az
Isten, talán megmagyarázhatatlan módon, és hogy mit kapott Tőle!
Az a tapasztalatom, hogy erre az emberek többsége pozitívan
reagál. De ha mégsem, akkor általában elhangzik az a szállóige (legalábbis
tartalmilag biztosan): hiszem, ha látom. Minden bizonnyal, akár az
előbb elmondott helyzetben, vagy másfélében, de találkoztunk már
ezzel a mondattal. Hiszem, ha látom.
A mai történetünk – a kapernaumi tisztviselő fiának
meggyógyítása – pontosan erről, a „hiszem, ha látom”
dologról rántja le a leplet. Valami hasonló mondás már Jézus
idejében is létezhetett, mert Ő pontosan tudta, hogy ilyenek az
emberek: „Ha nem láttok jeleket és csodákat, nem hisztek.”
- mondta.
De mi is történt pontosan? Egy királyi tisztviselő, mikor
meghallotta, hogy Jézus közeledik, akkor elment hozzá, hogy kérje,
jöjjön el hozzá és gyógyítsa meg a fiát, aki halálos beteg.
Mit mondott neki Jézus? „Menj el, a te fiad él!” (Itt
Jézus imperfectum, azaz befejezetlen módot, használ, ami a görög
nyelvben a folytonosságot fejezi, ki. Magyarra – kicsit szabadon –
úgy is fordíthatjuk, hogy „él, és élni fog”.) Hát, nem tudom
én mit szóltam volna, ha nekem valaki, akitől a gyógyulást
várnám ennyit mondana, hogy „menj el, a gyermeked él”. Ha ez a
kórházban történik meg, akkor biztosan nem hagytam volna
annyiban. De még, ha a utolsó szalmaszálként mentem volna is
Jézushoz, akkor is kicsit többet várnék puszta szavaknál.
Milyen döbbenetes, hogy az apa viszont nem háborodik fel, nem csap
balhét, nem borul ki, hanem „Hitt az ember a szónak, amelyet
Jézus mondott neki, és elindult.” - olvassuk. ÉS csodálatos
tapasztalatban lehetett része. Tényleg meggyógyult a gyermeke,
mire hazaért.
„Hiszem, ha látom.” - mondja a szkeptikus. Ez a történet
pedig világosan megmutatja, hogy ebben a szállóigében rossz
sorrendben vannak a szavak. Nem „hiszem, ha látom”, hanem „ha
hiszem, látom”, azaz – kicsit kiegészítve, az érthetőség
kedvéért – „ha hiszem, akkor majd meglátom”. Jézus
egyértelműen megmutatja, hogy Ő hajlandó mindent megtenni az
emberért, gyógyít, tisztít, bűnbocsánatot ad, sőt, életét is
adja. Akár jelet, csodát is hajlandó tenni, de elsősorban nem a
szkeptikusok meggyőzésére, hanem a benne hívők üdvösségére.
Mert a szkeptikus csodát követel, a hívő pedig csodát vár. És
e kettő között nagyon nagy a különbség. Mert Jézus nem eszköze
az embernek erre vagy arra, legyen bármilyen nemes is a szándék,
hanem Ura és célja az életének.
Mit tegyünk hát? János evangélista, így kezdi a szakaszt:
„Azután ismét a galileai Kánába ment, ahol a vizet borrá
változtatta.” s így fejezi be: „Ezt [ti.
a gyógyítást] pedig második jelként tette Jézus,
miután megérkezett Júdeából Galileába.” E két keretező
mondat megmutatja, hogy ezt a történetet és a víz borrá
változtatását (Jn 2,1-12) egy egységként is kezelhetjük,
mint első és második jelet. Mindkettő történetben az eseményt
megelőző hit jelenti a kulcsot. A tisztviselő hitt Jézusnak, majd
ezt követően megtapasztalhatta a gyógyulás örömét. A kánai
menyegző történetében, ahol Jézus a vizet borrá változtatta,
ott pedig Jézus édesanyja, Mária mondja ki a sarkalatos mondatot:
„Bármit mond nektek, tegyétek meg!”.
Kedves Testvérek! Vigyük magunkkal a megtapasztalható
Jézus-kapcsolat valós ígéretét és reménységét. Hitünkkel
ragadjuk meg őt és járjunk az ő útján, végtelen szeretetéből
táplálkozva tegyük a jót. És biztos vagyok abban, hogy ő majd
megmutatja magát nekünk, munkáját az életünkben csodálatos
módon, abban az időben, amikor a legjobb lesz nekünk. Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése