Megbocsátok, és nem felejtek (prédikáció, Padragkút-Ajka, Filadelfia-vasárnap, 2016.10.23.)
textus: Mt 18,21-35
„21 Akkor Péter odament hozzá, és ezt kérdezte tőle: Uram,
hányszor kell megbocsátanom az ellenem vétkező testvéremnek? Még
hétszer is? 22 Jézus így válaszolt: Mondom neked, nemhogy
hétszer, hanem még hetvenszer hétszer is. 23 Ezért hasonló a
mennyek országa ahhoz a királyhoz, aki el akarta számoltatni a
szolgáit. 24 Amikor hozzákezdett, egy olyan embert vittek elé, aki
tízezer talentummal volt adósa. 25 Mivel nem volt miből fizetnie,
megparancsolta az úr, hogy adják el őt és feleségét, gyermekeit
és mindenét, amije van, és úgy fizesse meg. 26 A szolga ekkor
leborult előtte, és így esedezett: Légy türelemmel irántam, és
mindent megfizetek neked. 27 Az úr pedig megszánta a szolgát,
elbocsátotta, és elengedte az adósságát. 28 Amikor azonban
kiment az a szolga, találkozott egyik szolgatársával, aki száz
dénárral tartozott neki. Megragadta, fojtogatni kezdte, és ezt
mondta neki: Fizesd meg, amivel tartozol! 29 Szolgatársa ekkor
leborult előtte, és így kérlelte: Légy türelemmel irántam, és
megadom majd neked. 30 De az nem engedett, hanem elmenve börtönbe
záratta őt, amíg meg nem fizeti a tartozását. 31 Amikor
szolgatársai látták ezt, nagyon felháborodtak. Elmentek, és
jelentették uruknak mindazt, ami történt. 32 Akkor magához
hívatta őt ura, és így szólt hozzá: Gonosz szolga, elengedtem
minden tartozásodat, mivel könyörögtél nekem. 33 Nem kellett
volna neked is megkönyörülnöd szolgatársadon, amint én is
megkönyörültem rajtad? 34 És ura haragjában átadta őt, hogy
kínozzák, amíg meg nem fizeti neki az egész tartozását. 35 Így
tesz majd az én mennyei Atyám is veletek, ha szívetekből meg nem
bocsátotok, mindenki az ő testvérének.”
Ha szabad ezt mondanom, prémium témánk van ma az ige kapcsán. Ez
pedig nem más, mint a megbocsátás. Prémium, abban az értelemben,
hogy a legnépszerűbb, leginkább előtérben lévő, legtöbbet
elhangzó témák között szerepel a megbocsátás az egyházban. Az
egyik olyan „erény”, amit általában a kereszténységhez
szoktak társítani olyan bibliai, vagy nem bibliai, vagy
félig-meddig bibliai képekkel, mint az erőszakmentesség („tarts
oda a másik orcádat”); vagy „te keresztény vagy, neked meg
kell bocsátanod”; „a papoknak az a dolga, hogy
megbocsássanak”; vagy „az Isten dolga, hogy
megbocsásson”.
Valljuk be azonban őszintén, hogy a sok beszéd mellett, igen
kevéssé gyakoroljuk a megbocsátást. Persze, akinek nem inge ne
vegye magára, de még a keresztény emberek túlnyomó többségében,
talán minden igyekezet és jó szándék ellenére, is van tüske. „Jó,
oké, megbocsátok, de azt… na, azt nem. Azt sosem tudom
megbocsátani.” Lehet itt persze egészen személyes dolgokra
gondolni, bennünket ért sérelmekre, vagy bántásokra,
támadásokra. De egészen nagyban (közösségi, vagy össztársadalmi szinten) is jelen van a megbocsátani nem
tudás, vagy nem akarás. Ma nem tudunk nem gondolni az 1956-os
eseményekre, annak sikertelenségére, és a negyven év
kommunizmusra, ami talán helyrehozhatatlan károkat is okozott, és
nem csak gazdasági-társadalmi szempontból, hanem az emberekben is.
Hiszem, hogy ez a mai textus, igehirdetési alapige segíteni tud
azoknak, akik akarnak, de nem tudnak megbocsátani, hogy tudjanak, és
azoknak is, akik nem akarnak, hogy akarjanak.
Mi is szerepel a mai példázatban? Van egy király, akinek vagy egy
szolgája. Mivel lesz még egy szolga, az egyszerűség kedvéért
nevezzük az elsőt, „szolga1”-nek, a másodikat „szolga2”-nek.
Ez szolga1 tartozik a királynak „tízezer tálentummal”. Ha itt pénzről, akkor aranyról van szó, és ez egy elképzelhetetlen nagy összeg. Ugyanis egy
tálentum az bő 40kg. Gyors fejszámolással ez 400.000 kg arany.
Ez jelenlegi árfolyamon (14 karátossal számolva) 2644 milliárd
forint. Nos, nyilvánvaló, hogy ilyen kölcsön nincs. Jézus itt az
elképzelhetetlenül nagy tartozást fejezte ki ezzel. Szóval, adott
egy ilyen hihetetlen tartozás. Szolga1 pedig könyörög a királynak,
hogy „Légy türelemmel irántam, és mindent megfizetek neked.”
- nos, az is nyilvánvaló, hogy ez nem igaz. Ennyit nem lehet
megfizetni. De a király, fogja magát és elengedi a tartozást.
Hát, az elengedés pontosan annyira döbbenetes, mint a tartozás.
Ezután Szolga1 boldogan megy a dolgára. Micsoda felszabadultság lehetett benne.
Találkozik Szolga2-vel. Szolga2 100 dénárral tartozik Szolga1-nek.
A dénár (vagy drachma) egy 4g súlyú ezüstpénz volt akkoriban.
Ez mai árfolyamon kb. 60.000. forint. Szolga2-nek nincsen pénze
megadni ezt a tartozást: „Légy türelemmel irántam, és
megadom majd neked.” - könyörög szinte ugyanazzal a mondattal, mint
az előbb Szolga1 a királynak. De Szolga1 nem tágított, „hanem
elmenve börtönbe záratta őt, amíg meg nem fizeti a tartozását.”
Fülébe jutott ez a királynak és ezért átadta Szolga1-et az
igazságszolgáltatásnak, amíg ő is meg nem fizeti a megfizethetetlen tartozását.
Jézus pedig elmondja a tanulságot a végén: „így tesz majd
az én mennyei Atyám is veletek, ha szívetekből meg nem
bocsátotok, mindenki az ő testvérének.”
Hogyan lehetett volna happy end a példázat végén? Hogyha Szolga1
azt mondta volna Szolga2-nek: „Tudod mit, elengedem a tartozásodat,
mit számít az 60.000. az én 2644 milliárdomhoz képest!” De nem
ezt tette. És maga király is kimondja: „Gonosz szolga, elengedtem
minden tartozásodat, mivel könyörögtél nekem. Nem kellett volna
neked is megkönyörülnöd szolgatársadon, amint én is
megkönyörültem rajtad?”
Egy példázatban mindig az a legfontosabb, hogy megtaláljuk
a szereplők és a téma megfelelőit a való életben. Kicsoda, kit szimbolizál.
Itt, a király az Úr, Szolga1 vagyunk mi, és Szolga2 az embertárs, testvér.
A téma pedig – a tartozás elengedése – a megbocsátás.
Furcsa, hogy bár mi a megbocsátást (általánosságban véve) érzelmi vonalon közelítjük meg, azaz azt fogadjuk el
megbocsátásnak, amikor már nem érzünk negatívat a másik irányába,
a példázatban az egyetlen érzelmi alapon döntő személy a Úr.
És a példázat sem egy érzelmes, hanem egy gazdasági-pénzügyi
kerettörténetbe illeszkedik bele. Legtöbben, akik nem tudnak
megbocsátani pontosan azért nem tudnak, mert érzelmi döntésnek
(már, ha lehet egyáltalán ilyenről beszélni) gondolják a
megbocsátást. Pedig elsősorban nem az. Hol olvasunk itt
szeretetről, a szónak egymás nyakába borulás értelmében?
Sehol. Pontosan ezért alkotta meg valaki egyszer a „megbocsátok,
de nem felejtek” szállóigét. Mert az ember nem tudott megfelelni
a saját maga által felállított megbocsátás definíciónak
(miszerint elsősorban érzelmi kérdés) és kellett valami frappáns
kibúvó, amivel meg is bocsátok meg nem is.
Ezzel szemben ebben a példázatban azt olvassuk, hogy a
Szolga1-nek, nekünk, azért kell elengedni a tartozást, azaz
megbocsátani, mert a Király, az Úr is ezt teszi velünk szemben.
Azért, mert végtelen tartozásunk van az Istennel szemben, soha nem
tudnánk ezen átjutva megközelíteni őt. De ő ezt elengedte, sőt
gyermekévé akar fogadni bennünket! Ezért, amikor a tanulságot
olvassuk, hogy az Isten sem fogja elengedni a tartozást, „ha
szívetekből meg nem bocsátotok, mindenki az ő testvérének.”,
akkor a szívben nem a másik iránt érzett forró szeretetnek kell
lennie, hanem Isten iránt érzett, cselekvésre indító hálának!
Magyarul: nem azt teszem a másikkal, amit ő tett velem, vagy ami
jogos, vagy igazságos lenne, amit megérdemelne, hanem annak
pontosan ellenkezőjét, azt, amit az Úr tett velem. Ez a megbocsátás. És persze
fantasztikus dolog az, hogy ha az Úr egyszer megadja azt, hogy
érzelmileg is fel tudjam dolgozni az engem ért sérelmeket és
elengedjem a haragot, a sértettséget, a bosszúvágyat, de ez
a koronája és nem alapja a
megbocsátásnak.
A mai igénk egy fölösleges terhet akar levenni rólunk. Egy
terhet, amit talán mi raktunk magunkra. Cselekedj az Úr szerint! -
ezt jelenti a megbocsátás. Írjuk, hát át a témaadó
szólás-mondásunkat, mostantól nem „megbocsátok, de nem
felejtek”, hanem „megbocsátok, és nem felejtek”, mert ige, meg
tudok bocsátani, tudom nem azt tenni a másikkal, amit ő tett
velem, mert nem felejtem, amit az Úr tett értem! Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése