Tömeg közlekedés (prédikáció, Padragkút-Ajka, Szetháromság ünnepe utáni 7. vasárnap, 2017.07.30.)
textus: 2Móz 16,2-3.11-15
„2 És zúgolódni kezdett Izráel fiainak egész közössége
Mózes és Áron ellen a pusztában. 3 Mert azt mondták nekik Izráel
fiai: Bárcsak meghaltunk volna az Úr kezétől Egyiptomban, amikor
a húsos fazekak mellett ültünk, és jóllakásig ehettünk
kenyeret! Hát azért hoztatok ki bennünket ebbe a pusztába, hogy
ezt az egész gyülekezetet éhhalálra juttassátok? […]
11 Azután így beszélt Mózeshez az Úr: 12 Meghallottam Izráel
fiainak a zúgolódását. Ezért így szólj hozzájuk: Estére húst
esztek, reggel pedig kenyérrel laktok jól, és akkor megtudjátok,
hogy én, az Úr vagyok a ti Istenetek. 13 Így történt, hogy még
azon az estén fürjek szálltak oda, és ellepték a tábort,
reggelre pedig harmat borította a földet a tábor körül. 14
Amikor fölszikkadt a lehullott harmat, apró szemcsék borították
a pusztát: mintha apró dara lett volna a földön. 15 Amikor
meglátták ezt Izráel fiai, azt kérdezték egymástól: Mi ez? Nem
tudták ugyanis, hogy mi az. De Mózes megmondta nekik: Ez az a
kenyér, amelyet az Úr adott nektek eledelül.”
A nyár sokak életében az utazások ideje. Nem csak a nyaralásra
kell itt gondolni, hiszen nem mindenkinek adatik meg, hogy
nyaralhasson, azaz elmehessen valahova pihenni, ejtőzni, szórakozni,
kikapcsolódni, hanem gondolhatunk itt más helyzetekre is. Például
ilyen a családlátogatás. A legtöbb családban a nyár szokott
lenni az összejövetelek, látogatások ideje. Hiszen akár van
szabadság, akár nincsen, akár több időnk van, akár nem, mégis
valahogyan bele van kódolva az emberbe, hogy „majd a nyáron…”.
Jómagam is ilyenkor szoktam a családot az Alföldön meglátogatni.
Ilyenkor mindenki a lehetőségekhez, a pénztárcához, vagy az
ésszerűség elve szerint választ közlekedési eszközt. Kocsi,
busz, vonat, repülő, kinek mi a választása… Sokan vonattal
mennek, ami szerintem a közép-hosszú távú tömegközlekedésnek
a legjobb fajtája. Amikor az ember vonattal megy, akkor bizony
alkalmazkodni kell a menetrendhez, a körülményekhez, hiszen
„tömeg-közlekedésről”
van szó, nem egyéni
közlekedésről. Ilyenkor nem minden megy úgy, ahogyan elképzeljük
(persze máskor sem feltétlenül). Régen a vonattal való utazás
egyet jelentett a késéssel. Ha vonat, akkor késik. Még egy
szólást is gyártottunk gimnazista koromban erről. Nem azt
mondtuk, hogy „ami késik nem múlik”, hanem azt mondtuk „ami
késik… az a vonat”. Örömmel tapasztaltam, hogy ez ma már nem
így van.
Mégis, amikor régen a vonat
igazán nagy késésben volt, emlékszem rá (egyetemistaként nagyon
sokat közlekedtem vonattal), mindig mindenki okosabb volt, és
szidta a vasúttársaságot, de legfőképpen a kalauzt. Volt, hogy
egészen súlyos lincshangulat alakult ki egy-egy vagonban. Az ember
nagyon könnyen elcsábul, hogy ilyen módon vezesse le a benne lévő
feszültséget, és mindezt tisztán érzelmi alapon, hiszen ha az
ember egy kicsit belegondol, rájön, hogy szegény kalauz nem tehet
semmiről. Ő ugyanúgy a vonaton ragadt, neki is van/lehet családja,
aki várná haza, és biztosan lenne neki is jobb dolga, mint a vonat
késése miatt túlórázni. De az ember egyszerűen ilyen.
A mai igénk is egy hasonló
„tömeg-közlekedési” helyzetet ír le. Izrael népe (mint tömeg) közlekedik a sivatagban, bár nem vonattal, hanem főleg gyalog. És
akárcsak a tömegközlekedés kapcsán, amikor egy tömeg
közlekedik, bizony nem mindig alakulnak úgy a dolgok, mint, ahogyan
várnánk, várták.
„És
zúgolódni kezdett Izráel fiainak egész közössége Mózes és
Áron ellen a pusztában. Mert azt mondták nekik Izráel fiai:
Bárcsak meghaltunk volna az Úr kezétől Egyiptomban, amikor a
húsos fazekak mellett ültünk, és jóllakásig ehettünk kenyeret!
Hát azért hoztatok ki bennünket ebbe a pusztába, hogy ezt az
egész gyülekezetet éhhalálra juttassátok?”
Isten kivitte a népét az egyiptomi rabszolgaságból, Mózes és
Áron vezetésével. Csakhogy az utazás – bár nem biztos, hogy
nyáron, de – nagyon forró időjárásban történt, hiszen a
sivatagban vándorolt, vagy ha úgy tetszik, közlekedett a nép.
Márpedig a sivatagban nem sok minden van, ami az élet fenntartását
hosszú távon segítené. Alig van víz, és emiatt nem sok az
élelem sem. Az Isten csodálatos módon adott vizet (a szinte
semmiből) a népnek, de az étel egyre csak fogyott, és nem volt
remény arra, hogy a helyzet megváltozik. Én teljesen megértem,
hogy a nép zúgolódott, hiszen ha nem lenne mit ennem, én is
zúgolódnék. Azonban ezt az indulatot, csakúgy, mint az utasok és
a kalauz esetében, rossz személyeken vezették le, Mózesen és
Áronon, akik ugyanúgy éhesek voltak, mint bárki más a népből.
Ebben
az érzelmi viharban a nép kimond egy nagyon súlyos mondatot:
„Bárcsak
meghaltunk volna az Úr kezétől Egyiptomban, amikor a húsos
fazekak mellett ültünk, és jóllakásig ehettünk kenyeret! ”
Visszavágyódnak az egyiptomi rabszolgaságba, ahol rabszolgatartóik
ellátták őket élelemmel (nyilván nem szívjóságból, hanem
azért, hogy dogozni tudjanak), és inkább ott haltak
volna meg, mint itt – úton az ígéret földje felé – éljenek.
Lépjünk
ki egy kicsit a vonatos hasonlatunkból, és nézzünk a mélyére
annak, mi zajlik itt. Micsoda emberi tragédiának lehetünk itt fül
(szem) tanúi! „Inkább meghaltunk volna Egyiptomban!” Az ember –
ma is – sokszor inkább választja a biztos rosszat, minthogy
kockáztasson a jobb jövő érdekében. Ezt még talán meg is lehet
érteni. De ha hívő emberekről van szó, és az Isten ígéri a
jobbat, a meglévő rossz helyett, akkor viszont ez a legnagyobb
tragédia. Mégis milyen istenképük volt? Az az Isten, aki annyi
minden tett Izraelért, aki annyi jót tett velük, az ne tartaná
be, amit ígért?! Nem, ez képtelenség. Mégis Izrael inkább
választja a biztos rosszat, a rabszolgaságot, a bizalom nélküli
kényszerített függést, mint bizalmon alapuló Istenre utaltságot!
Igen
– és nem csak akkor, hanem ma még hatványozottabban – ez a két
választásom van. Vagy egy kényszerített bizalom nélküli
függésben élek, kiszolgáltatva a rossznak, a bűnnek, a világnak
(azaz az Istentől elválasztó erőknek és körülményeknek), vagy
pedig bizalmam van az Úrban, akire rá vagyok utalva, és ez
szabaddá tesz. Hiszen mi lehet nagyobb szabadság annál, ha a
végtelen Istenhez kötöm magam? Ehhez képest minden más helyzet
csak egy szűkre szabott terrárium.
Kössük
oda magunkat az Úrhoz újra és újra, és meglátjuk, hogy ő
gondoskodik rólunk. Persze nem mindig úgy, ahogyan mi elképzeljük,
vagy ahogyan akarjuk. Isten a népnek „mannát” adott kenyér
gyanánt a pusztában, ami egy dara-szerű valami volt, ami minden
reggel a harmat felszáradásával ott volt mindenütt körülöttük.
Ezen kívül fürjeket is küldött, amelyek a hús-forrás voltak a
vándorlás évei alatt. Persze az egyiptomi „húsos fazekak”,
ahogyan ők fogalmaztak sokkal egyszerűbb és „emészthetőbb”
dolog. De a szabadság munkával és közdelemmel jár.
Nem
tudom tudtuk-e, hogy honnan a „manna” szó? A szövegben, amikor
először meglátják a „mannát” nem tudják mi az. A „Mi ez?”
kérdő mondat pedig így hangzik a héberben „min hu”, ebből
jön a „manna” szó. És milyen csodálatosan szimbolizálja ez a
szó a lényeget. „Nem tudom mi ez, de az Úr adta és jó lesz
nekem.” Az Isten nem mindig úgy ad, ahogyan én azt „elvárom”
tőle, de abban a bizalommal megerősített kapcsolatban, amit ő
ajánl fel, csak jó lehet, csak a hasznomra lehet. Akkor is, ha most
még nem látom, akkor is, ha úgy tűnik nem ez az „igazi”.
Persze történhetnek rossz dolgok és történni is fognak. Vannak
hiányok, szükségek és lesznek is, de az Úr minden esetben
gondoskodik rólunk.
Honnan
tudom? Onnan, hogy ha Izrael népével így tett, akkor azokkal akik
az ő Fiáról vannak elnevezve kereszténynek, hatványozottabban
így fog tenni!
Nem
egyszerű út ez, nem is könnyű. Nem véletlenül mondja ezt Jézus
„keskeny útnak”, a világ által kínált „széles út”
helyett (Mt 7,13-14).
De ez az igazibb, az emberibb, az istenibb és az egyetlen
végigjárható és végig járható út! És ezen az úton, hogyan a
vasárnap, az oltár előtt már felolvasott igéje mondja: „Ezért
tehát nem vagytok többé idegenek és jövevények, hanem
polgártársai a szenteknek és háza népe Istennek.”
(Ef 2,19) Ámen
Nagyon érdekes dolog az, amit Lelkész úr fentebb taglalt!
VálaszTörlésÉn magam is voltam már hasonló helyzetben. A "biztos rosszból" szerettem volna "szabadulni", kértem is az Urat, hogy "tegyen érdekemben valamit".
És amikor eljött a "szabadulás ideje", amikor végre elindulhattam, akkor nem kellett sok idő hozzá, hogy (mondjuk nem az éhség miatt) azt mondjam: inkább maradtam volna a fenekemen; nem is értem, minek álltam ebbe bele, tulajdonképpen nem is volt nekem annyira rossz, sőt; bárcsak meg...
Aztán persze az Úr megsegített, kaptam tőle mammont, és eljutottam oda, ahová szerettem volna.
Utólag visszagondolva azonban... nagyon szégyellem magam, még mindig!
Azóta próbálom (ha másként nem megy) imádkozás mellett a fejembe verni, hogy az Úr nem hagy el, mindig velem van... vagyis kvázi az egész 23. zsoltárt "mantrázni".