Pont itt! (prédikáció, Ajka, a Reformáció 500. évfordulója, 2017.10.31.)
textus: Zsoltárok 46,2-12
„2 Isten a mi oltalmunk és erősségünk, mindig biztos
segítség a nyomorúságban. 3 Azért nem félünk, ha megindul is a
föld, és hegyek omlanak a tenger mélyébe; 4 ha háborognak és
tajtékoznak is vizei, és tombolásától megrendülnek a hegyek. 5
Egy folyó ágai örvendeztetik Isten városát, a Felségesnek szent
hajlékait. 6 Isten van benne, nem inog meg, megsegíti Isten
reggelre kelve. 7 Népek háborognak, országok inognak, ha az Úr
mennydörög, megretten a föld. 8 A Seregek Ura velünk van, Jákób
Istene a mi várunk. 9 Jöjjetek, lássátok az Úr tetteit, aki
bámulatos dolgokat művel a földön. 10 Háborúkat szüntet meg a
föld kerekségén, íjat tör össze, lándzsát tördel szét,
harci kocsikat éget el. 11 Csendesedjetek el, és tudjátok meg,
hogy én vagyok az Isten! Magasztalnak a népek, magasztal a föld.
12 A Seregek Ura velünk van, Jákób Istene a mi várunk.”
1517. Ötszáz év… Ötszáz… Elképzelni is nehéz, ha nem
lehetetlen, ekkora időszakot. „Ez még gombócból is sok” -
szokták mondani. A százötvenedik évben, 1667 óta, ünnepeljük a
reformáció indulását, azaz azt az eseményt, ami elindította a
mozgalmat, aminek eredményeképpen ma egyházunk létezik és olyan,
amilyen. Maga az esemény – tudjuk jól – az volt, hogy Luther
Márton kiszögezte 95 tételét a wittenbergi vártemplom kapujára,
amiben szerepeltek mindazok az helyzetek, tendenciák, gondolatok,
egyházi dolgok, amiket visszaélésnek és rossznak gondolt, hitt,
és ott voltak ezekre adott válaszai is. Mert, hogy ez volt a célja:
a megreformálás, az egyház újraértelmezése. Az, hogy ez sajnos
egyházszakadás(ok)hoz vezetett, az tragikus hozadéka, nem pedig
célja volt a reformációnak.
De mi is volt konkrétan a reformáció középpontjában? Mi volt a
legfontosabb eredménye? Ebben az évben nagyon sokat hallottunk
arról, hogy mi mindent köszönhetünk a reformációnak. Kulturális
forradalom is volt, rengeteg művészt, zenészt megihletett a
folyamat. Nyelvi forradalom is volt, hiszen az anyanyelvi prédikációk
és a könyvnyomtatás által szélesebb rétegek számára
elérhetővé vált a tudás és műveltség, és még sorolhatnánk…
Mégis mindezek – az amúgy jó dolgok – eltörpülnek a
leglényegesebb tény, a reformáció igazi középpontja mellett,
ami pedig nem más mint a valóságos Isten személye
megismerésének vágya!
Mert Luthert ez a kérdés hajtotta és mozgatta: Hogyan találhatok
kegyelmes Istenre? És Luther meg is találta a választ, hiszen ott
van a Szentírásban: Isten kegyelmes, és ő velünk van! „Isten
a mi oltalmunk és erősségünk”; „A Seregek Ura velünk
van, Jákób Istene a mi várunk.” - írja a 46. Zsoltár, amit
felolvastam az igehirdetés elején, és ahonnan evangélikus
köszönésünk, az „Erős vár a mi Istenünk” is származik.
Az volt, és ma is az a reformáció középpontja, hogy az Úr, a
mi oltalmunk, erősségünk és várunk. De nem olyan vár, amibe be
kellene jutnunk ostrommal, csellel, vagy éppen be kellene
vásárolnunk magunkat, mondjuk jó tettekkel, hogy ott aztán
biztonságban és békében élhessünk, hanem egy olyan vár,
amely adott a számunkra, mindenfajta emberi feltételtől mentesen.
És a hit, azaz Isten megragadása ezzel a „hatodik érzékszervvel”
az, ami a várban lételhez szükséges! És ott tényleg
biztonságban leszünk nem számít, „ha megindul is a föld, és
hegyek omlanak a tenger mélyébe; ha háborognak és tajtékoznak is
vizei, és tombolásától megrendülnek a hegyek. ”, mert ezen
a biztonságon nem ronthatnak a körülmények.
Pont az elmúlt vasárnap volt egy nagy vihar Akkora volt, hogy el
is nevezték: mégpedig Nárcisznak. Sokan maradtak áram nélkül,
és a tűzoltók, a katasztrófavédelem munkatársai, a rendőrök,
a mentősök, és még sokan mások is, akiket nem soroltam fel,
fáradságot nem ismerve dolgoztak azon, hogy mentsék, amit és akit
lehet. Eddig 300 millió forintra becsülik a kárt. Ekkor szoktak
elhangozni ilyen és hasonló kérdések, mint például: „hogyan
engedhette ezt Isten?”, vagy „hogyan engedhette ezt a te
Istened?”, „hol van ilyenkor az te Istened?” Tényleg nagy
vihar volt vasárnap, tegnap még jeget is kaptunk hozzá. De vannak
ennél nagyobb viharok is. Sőt nem csak természeti csapások
keserítik az életünket, hanem a mindennapok tragédiái is.
Érzelmi és anyagi gondok, boldogtalanság, sárga csekk,
egyedüllét, veszteség, gyász, betegség… és a végtelenségig
sorolhatnám.
„Hol van ilyenkor a te Istened?” - szól a kérdés. „Pont
itt!” - mondja az ige. Pont itt, ahol te is vagy. Pont ott, ahol és
ahogy éppen vagy. Mert az Istennel való viszonyunk nem egy
szerződés, amiben a feleknek teljesíteni kell dolgokat. Én teszem
a jót, és akkor az Isten megsegít! Vagy éppen „Segíts magadon,
Isten is megsegít.” Nem, mert az Istennel való viszonyunk nem
szerződés, hanem kapcsolat. Személyes kapcsolat. Az Isten soha
nem ígérte meg azt, hogy minden egyszerű lesz, hogy könnyű lesz.
Még a híveinek sem ígérte meg. Ha minden oké lenne, akkor Jézus
Krisztusnak nem kellett volna eljönnie a világba, akkor nem neki
kellett volna elhordozni a bűnt, a szenvedést és a halált. De azt
ígérte az Úr – és elszántságára pontosan Jézus Krisztus
áldozata a bizonyíték – hogy bármi is történik, Ő pont itt
van! Nem külső szemlélőként, nem kárörvendő nézőként,
hanem erős várként, amely a legnagyobb vihar közepette is
biztonságot adhat. Mert Luther pontosan ezt fedezte fel (újra):
Isten nem gonosz, törődik velünk, (Madáchnak nincsen igaza: „a
gép forog az alkotó pihen” gondolatával), de nem is akarat
nélküli robotként vagy rabszolgaként kezel minket, hanem
méltósággal fordul felénk, teremtményei felé, és kész a
személyes kapcsolatra. Micsoda ajándék ez!
[…]
Kedves Ünneplő Gyülekezet! A reformáció egy történelmi
tény, de nem kezelhetjük úgy, mint egy pontszerű eseményt, vagy
egy időben behatárolható szakaszt a világ folyásában (még ha
olyan impozáns is, mint az 500 év), ha hűek akarunk maradni annak
lelkiségéhez. Mert a reformáció célja az hogy hasson, hogy az
Istenre találásban mi is átformálódhassunk, re-formálódhassunk.
Nem az Isten változott meg a reformáció által, hanem Ő az, aki
átformálta, újra formálta az embereket. És most bennünket is
megszólít: „Csendesedjetek el, és tudjátok meg, hogy én
vagyok az Isten!” - írja a zsoltár. Ez az elcsendesedés nem
a hang nélküliséget jelenti, hiszen tudjuk jól, hogy attól, hogy
csöndben is lehet szenvedni, lehet belül ordítani, háboroghat a
lelkünk. Arra biztat minket az Úr, hogy nyugodjunk meg és szónak
nemes értelmében, veszítsük el a kényszeres kontrollt a
környezetünk, de legfőképpen magunk felett! Mert az Úr itt van,
dolgozik értünk, fölösleges terheket vesz le rólunk, és várja,
hogy kapcsolatba lépjünk vele.
Az internetet használók minden bizonnyal ismerik a következő
képet, ha nem is ebben a verzióban.
A „Keep Calm”, azaz „nyugodj meg”, „ne
pánikolj” feliratok elárasztanak mindent. Van közöttük sok
vicc, meg sok értelmetlen verzió is. De ez biztosan jó „Keep
calm and trust God”, azaz „Nyugodj meg, és bízz Istenben!”
Erre hív bennünket az Úr, ez volt az előző ötszáz év
lényege, és legyen a következő ötszázé is. Ámen
Boldog új évet! Kezdődik az 501-edik. Köszi az igehirdetést!
VálaszTörlésÉljen a Reformáció! :)
VálaszTörlésErős vár a mi Istenünk!