Jézus a jó kőműves (prédikáció, Padragkút-Ajka-Devecser, Vízkereszt utáni 2. vasárnap, 2018.01.14.)
textus: Jn 2,1-11
„1 A harmadik napon menyegző volt a galileai Kánában, és ott
volt Jézus anyja. 2 Meghívták Jézust és tanítványait is a
menyegzőre. 3 Amikor elfogyott a bor, Jézus anyja így szólt
hozzá: Nincs boruk. 4 Mire Jézus azt mondta: Vajon énrám tartozik
ez, vagy terád, asszony? Nem jött még el az én órám. 5 Anyja
így szólt a szolgákhoz: Bármit mond nektek, tegyétek meg! 6 Volt
ott hat kőveder a zsidók tisztálkodási rendje szerint, amelyekbe
egyenként két vagy három metréta fért. 7 Jézus így szólt
hozzájuk: Töltsétek meg a vedreket vízzel! És megtöltötték
színültig. 8 Majd ezt mondta nekik: Most merítsetek, és vigyetek
a násznagynak! Ők pedig vittek. 9 Amikor a násznagy megízlelte a
vizet, amely borrá lett, mivel nem tudta, honnan van, csak a szolgák
tudták, akik a vizet merítették, odahívta a vőlegényt, 10 és
így szólt hozzá: Minden ember a jó bort kínálja először, és
amikor megittasodtak, akkor a silányabbat: te pedig mostanáig
tartogattad a jó bort. 11 Ezt tette Jézus első jelként a galileai
Kánában, így jelentette ki dicsőségét, és tanítványai hittek
benne.”
Ki az, aki végzett már valamilyen kőműves munkát? […] Nem akarok sztereotip lenni, elnézést a hölgyektől, de ez egy férfias példa lesz. Azzal tudok főzni ami van. Nos, a kőműves munkának két része van. Vagy épít az ember, vagy bont. Vagy odarak valamit, vagy elvesz. Jómagam érettségi után, az egyetem előtt, egy ideig kőműves segédmunkásként dolgoztam, lakásfelújításban. Nagyon sok értékes tapasztalatot szerez az ember, ha igazán, két kézzel dolgozik… Szóval kőműves segédmunkásként nagyon jó volt látni, hogy egy lakás hogyan meg tud szépülni. Jó volt látni, hogy épül, alakul. Sok munkában, hivatásban – így a lelkésziben is például – nem látja az ember mindig a munka gyümölcsét, legalábbis nem azonnal. Egy kőműves viszont ha felrakott egy falat, akkor az ott van, ha bevakolt egy részt, akkor az be van van vakolva. Ott van, látszik. Minden kőműves tudja azonban, hogy nem mindent lehet felújítani, nem mindent lehet megmenteni. Van, hogy bontani kell előtte. Nem véletlen az, hogy sokszor a kőműves mielőtt belekezdene a dologba, belevágja a falba a kalapácsot, hogy megnézze milyen „belülről”. Mi meg kapkodunk a szívünkhöz, hogy „jaj, te jó ég! Mit csinál ez a lakásommal?!” Pedig a dolgát végzi, meg kell néznie, hogy a felújítás előtt bontani kell-e vagy sem.
Jézus komoly „kőműves munkát” végez a hívő ember
életében. És nagyon jó megtapasztalni, amikor nem egy lakás, de
egy élet épül, szépül, alakul. Időbe telik, ára van, de
gyönyörű lesz. Jézus azonban jó „kőműves” és tudja, hogy
nem lehet mindent felújítani, megmenteni, van, hogy bontani kell!
És Jézus bizony, az igén keresztül is, bontogatja lefelé azokat
a dolgokat, amiket nem lehet, és nem is kell megmenteni, átmenteni
a hívő életbe. Vagy ha mégis megtettük, akkor ki kell takarítani
onnan.
Az első ilyen „fal”, amit Jézus le akar ma bontani az a
probléma központú istenkép. Az, hogy akkor fordulunk csak az
Isten felé, amikor baj van. Sajnos egy kicsit az egyház is ráerősít
erre, amikor azt mondja, hogy „majd meglátjátok, ha baj lesz,
akkor úgyis eszetekbe jut az Isten!” Mert ugye, zuhanó
repülőgépen nincsen ateista – tudjuk jól. És igen, persze az
Isten megsegít, valóban. Ez nem is kérdés, de ő nem egy
problémamegoldó menedzser, aki mindenféle módszerekkel egyengeti
az utunkat.
Múlt héten beszéltünk arról, hogy Vízkereszt ünnepe
Jézus nyilvánvalóságának ünnepe. Annak az ünnepe, hogy az
emberek számára nyilvánvalóvá vált, hogy kicsoda Jézus. Vagy
legalábbis rájöttek arra, hogy ő nem csupán egy ember. Ehhez az
ünnephez tartozik a napkeleti bölcsek (régies nevén: három
királyok) látogatása Jézusnál (Mt 2,1kk) Jézus
megkeresztelkedése (Mt 3,13kk), és a mai történetünk is,
a kánai menyegző. Jézus itt teszi meg az első csodáját, vagy
ahogyan az ige eredeti nyelve fogalmaz a „kezdeti csodát”. Ha
bárkit is megkérdezünk, akár egyháztól távoli embereket, hogy
mondjon két-három csodát, amit Jézus tett, akkor biztos hogy a
vízen járás (Mk 6,45kk) mellett, a víz borrá változtatása
is szerepelni fog a listán.
De térjünk vissza a történetünkhöz. Adott egy lakodalmi
helyzet. Már önmagában is izgalmas, hogy Jézust egy ilyen
környezetben látjuk. Mulatozás közben, lehet, hogy még ivott és
táncolt is! Ilyesmi tudniillik elő szokott fordulni egy lakodalmon.
Ez már önmagában falakat bontogat… Szóval lakodalmi helyzet, és
Mária Jézus anyja odalép Jézushoz és mondja neki, hogy elfogyott
a bor. Ez baj. Nagy baj. Főleg egy lagziban. Jézus azonban nagyon
érdekesen reagál: „Vajon énrám tartozik ez, vagy terád,
asszony? Nem jött még el az én órám.” Jézus egyszerűen
negligálja az édesanyját. „Nem rám tartozik. Nem vagyok sem
borász, sem beszállító, de még csak esküvőszervező sem!”
Később Jézus persze megoldja a problémát, hiszen a vizet borrá
változtatja, de nem azért, amiért elsőre gondoljuk. Nem azért,
mert (1) neki az a dolga, hogy a problémákat, sőt, a mi
problémáinkat megoldja, és még csak nem is azért (2) mert az
anyja kérte rá! Főleg a katolikus testvérek értelmezik ez utóbbi
gondolat szerint a történetet. Látszik is, hogy elég komolyan
lepattintja Máriát. A kapcsolat ugyanis, (amely a mi Jézushoz
és az Atyához való viszonyulásunk is az alapja) nem a probléma
és Jézus, de még csak nem is Mária és Jézus között van
(legalábbis ebben a helyzetben), hanem történetben néma és
meg sem jelenő ifjú pár és Jézus között van! Jézus nem Mária,
a násznép, a vőfély, az esküvőszervező vagy még ki tudja
kinek a problémáját oldotta meg, hanem az ifjú párnak, aki nem
mellesleg, semmit nem tudott az egészből. Nekik okozott örömet,
és tette zavartalanná számukra a nagy napot!
Jézus lebontja a problémamegoldó istenkép falát és a
boldogulásunkat és örömeinket is szem előtt tartó Istent hozza
elénk. Ez milyen jó!
A második fal, amit Jézus lebont nagyon hasonló. Az eszközként
használt Isten képét bontja le bennünk. Sokszor (akinek nem
inge…) bizony eszközként tekintünk Istenre és az imára. Én
imádkozom, esetleg még próbálkozom úgy is élni, ahogyan
gondolom, hogy Istennek tetszik, és akkor ő megadja majd, amit
kérek. Csakhogy ez nem ilyen „adok-kapok-mindenki jól jár”
dolog. Miután Jézus beszélgetése lezajlott Máriával, Mária ezt
mondta a szolgáknak: „Bármit mond nektek, tegyétek meg! Volt
ott hat kőveder a zsidók tisztálkodási rendje szerint, amelyekbe
egyenként két vagy három metréta fért. Jézus így szólt
hozzájuk: Töltsétek meg a vedreket vízzel! És megtöltötték
színültig. Majd ezt mondta nekik: Most merítsetek, és vigyetek a
násznagynak! Ők pedig vittek.” Csak, hogy értsük a dolog
súlyosságát: Egy „métréta” kb. 40 liter. Minden kőkorsóba
2-3 métréta fért bele. Tehát a legóvatosabb becslések szerint
is 480 liter vizet kellett odahordani a szolgáknak. És higgyük el
lett volna jobb dolguk is, egy lakodalomban, mint vizet hordani. És
nem volt kerti csap meg slag, hanem valószínűleg vödrökkel
tették meg, kútból húzva! Ez azért nem kis munka. Aztán miután
megtették vinni kellett belőle a násznagynak, hogy kóstolja meg,
a mosakodási célra használt kővedrekbe hordott vizet! Érezzük,
hogy milyen abszurd! Mégis megtették! Micsoda példa ez a
számunkra! A csodára, Isten örömszerző-gondoskodó szeretetére
éhes hívő ember példát meríthet ebből. Jézus természetesen
bárhogyan meg tudta volna tenni, és ma is bárhogyan megtenné a
csodát. De ebben a történetben kaptunk egy jó, követendő
példát: Az ember akkor tapasztalhatja meg igazán az Isten
közelségét és munkáját, ha életvitelszerűen hallgat Őrá!
Nem eszköznek tekinti, hanem annak ami, Istennek, és rábízza
magát, még akkor is, ha látszólag, emberi számítás és a
racionalitás szerint nonszensz! Persze az ember magából indul
ki, de akkor is tudnunk kell, hogy Isten nem ember, nem úgy
viselkedik, nem úgy gondolkodik „Bizony, a ti gondolataitok nem
az én gondolataim, és a ti utaitok nem az én utaim – így szól
az Úr.” - írja Ézsaiás (55,8)
Ez azonban jó hír! Milyen jó, hogy van Istenünk, és ő valóban
Isten, és akként viselkedik is! Mi a dolgunk azon túl, amiről
beszéltünk, hogy ne csak a problémákat megoldó eszközt lássuk
Őbenne? A nyitottság, hogy nyitottak legyünk az Úrra. Járjunk
hát nyitott szemmel, hogy észrevegyük az ő csodáit, és járjunk
nyitott szívvel, hogy szívünkre is vegyük azokat! Ámen
Tökéletes prédikáció, 10/10-es! :) Köszönöm hogy olvashattam!
VálaszTörlés