Gyógyulni? Csak okosan. (prédikáció, Padragkút-Ajka-Devecser, Szentháromság ünnepe utáni 20. vasárnap, 2018.10.14.)
textus:
Mt 6,9
„Ti
azért így imádkozzatok: Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy,
szenteltessék meg a te neved”
Kb.
két héttel ezelőtt Zoéval, a kislányommal, az egyik délután
elmentünk cukrászdába, ovi után. Különleges alkalom volt, mert
én mentem érte. A családi dinamika nálunk úgy alalkult, hogy én
viszem minden reggel oviba, és feleségem hozza. Ezen a délutánon,
azonban én hoztam. Zoé rögtön le is csapott a dologra, és
elbűvölő-cukin rám nézett: „Apa, menjünk cukrászdábaaaaaa!”.
Hát, lehet erre nemet mondani? Oké, menjünk. Fagyiztunk.
Pontosabban ő fagyizott, én meg ittam egy kávét. Igen,
meglehetősen utószezonban voltunk/vagyunk szóval nem túl nagy
volt a választék. De – háta Istennek – volt a kedvence:
citrom. Leültünk és annyira örültünk egymásnak, a
cukrászdának, meg a citrom fagyinak, hogy bohóckodni kezdtünk.
Csináltunk is több, nagyon jó képet, ahogyan grimaszolunk.
Gondoltam is, fel is teszem a Facebookra, olyan jó kép. De, aztán,
úgy gondoltam, hogy ráér később. Napokkal az eset után megint
eszembe jutott. De egyre kevésbé volt – valami miatt –
hajlandóságom feltölteni a képet. Aztán az az egészen szokatlan
gondolatom jött, hogy mi lenne, ha egyáltalán nem tenném fel? Mi
lenne, ha most nem elbüszkélkednék a lányommal, vagy éppen a
kapcsolatunkkal (de legalábbis azon pillanatával), hanem
megtartanám. Magamnak, nekünk. Egy pillanatra nem is értettem a
saját gondolatomat. „Ha nem teszem mindenki számára elérhetővé
a képet, akkor minek csináltam?”- jött a kérdés. „Magamnak,
magunknak.”- válaszoltam. És így, végül, az a bizonyos kép a
minénk és csakis a minénk lett.
Ennek
az élményemnek a kapcsán gondoltam át, hogy mennyire megváltozott
minden az utóbbi egy-két évtizedben. Nem vagyok egy technika
ellenes, luddita alkat, magam is használom az okos és egyéb
eszközöket. De tény, ami tény, sok minden megváltozott. Az
emberek találkozás helyett a virtuális térben vannak inkább
„együtt”, valódi kapcsolatok helyett inkább az elektronikus
került az előtérbe, és a különleges-személyes sőt titkos
dolgok helyett a végtelen és korlátlan kitárulkozás,
transzparencia jellemzi a mindennapokat. És milyen paradox, hogy
miközben a technikai vívmányok alapvető célja az, hogy
megkönnyítsék az életünket, ezzel párhuzamosan egyre több időt
vesznek el az életünkből. És szinte szünet nélkül teret
követel az életünkben.
És bizony ebben a környezetben/helyzetben (is) szól az
evangélium. A mai szakaszunk igéi az egyik legismertebb bibliai
szakasz bevezető sorai: „Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy,
szenteltessék meg a te neved” Igen, talán ez az egyik
legismertebb, és éppen ezért, talán az egyik legkevésbé
átgondolt mondat a Bibliában. Olyan ez, mint mikor egy ismert, már
többször olvasott könyvben átlapozzuk, vagy sokszor nézett
filmben áttekerjük azokat a részeket, amelyekre emlékszünk. Vagy
éppen olvassuk/nézzük, de nem is figyelünk oda rá. Pedig ez az
egy sor pontosan rávilágít azokra a hiányokra, amivel ma, a jelen
társadalmában annyira küzdenek az emberek. Ráadásul úgy
küzdenek, hogy sokszor észre sem veszik.
Három
szót emelnék ki ebből a szakaszból: „mi”; „Atyánk”; és
„szent(eltessék)”. Ez a három szó pontosan megmutatja a mai
társadalom hiányait. Ahogyan fentebb is írtam: Az emberek
találkozás helyett a virtuális térben vannak inkább „együtt”
(„mi”), valódi kapcsolatok helyett inkább az elektronikus
került az előtérbe („Atya”), és a különleges-személyes sőt
titkos dolgok helyett („szent”) a végtelen és korlátlan
kitárulkozás, transzparencia jellemzi a mindennapokat. Nézzük meg
ezeket a hiányokat fordított sorrendben.
- „Szent”, avagy a szent tér: Amikor az ember szinte közönség előtt éli le az életét, akkor nagyon szükség van megkülönböztetett helyekre, amelyek mások, mint a mindennapiak. És ennek megkülönböztetettségnek a legmagasabb formája a szent hely. Itt nem földrajzi lokációra, hanem inkább érzésre, tapasztalatra, időre kell gondolni. Mekkora igénye van a szentre az embernek! Minden emberben ott van a vágy, hogy valami/valaki magasabbal találkozzon, ami túlmutat az olykor szebb olykor nyomorúságosabb életen! Ami/aki túlér a fizikán és a biológián, ami értelmet és célt tud adni. Ma, ezt nagyon elveszítettük. Nagyon hiányzik.
- „Atya”, avagy a bensőséges kapcsolatok: Jézus úgy szólítja meg Istent, és tanítás nyomán mi is, hogy „Atya”, azaz Apa, ez egy nagyon bensőséges kifejezés. Nincs még egy vallás, ahol olyan bensőséges lenne az kapcsolat a transzcendenssel, mint ahogyan a kereszténységben alapból lehet! Ugyanis az ember kapcsolatokra (és ezen belül bensőséges kapcsolatokra is) van teremtve. A családban, a lakóhelyén, a munkahelyén, az iskolában, vagy az oviba. Mennyire nagyon szükség van ezekre a kapcsolatokra és sokszor mennyire hiányzik.
- „Mi”, avagy az igazi közösség: Mekkora szükség van ma közösségekre! Igaziakra. De sajnos nagyon megtanultam azt, hogy a hiány és az igény nem mindig esik egybe. Pedig ahelyett, hogy otthon gubbasztanék mennyivel jobb lenne, ha lennének olyanok, akiknek a szemébe nézhetek, akikkel kezet foghatok, vagy éppen megölhetem őket… Ezek azok a dolgok, amelyeket másképpen nem tudok megélni csak úgy, ha ténylegesen és fizikálisan együtt vagyunk.
De
Jézus szava ezekben a hiányokban is megszólít: „Mi
Atyánk, aki a mennyekben vagy, szenteltessék
meg a te neved” És ez a mondat nem csak felfedi hiányokat,
hanem a hiányok betöltésére is utat mutat! Ezek a mondatok, nem
csupán „diagnosztizálnak”, hanem gyógyítanak is!
- „Szent”, avagy a szent tér: Jézus ezáltal az imádság által szent térbe visz minket. Hiszen ott, ahol az Isten nevét, magát az Istent szentnek különlegesnek, a mindennapok sodrásától, sőt az emberi akarattól független Úrnak tekintenek és tisztelnek, ott szent tér alakul ki, hiszen maga a Szent van ott.
- „Atya”, avagy a bensőséges kapcsolatok: Ő pedig úgy viszonyul hozzánk ebben a szent térben, mint egy jó Atya. Alapvetően nem szeretem az archaizálást, a régies szavak használatát, de itt kifejezetten jó, hogy meghagyták a bibliafordítók: „Atya”. Igen, persze, ő apa is, és úgy akar hozzánk közeledni, mint egy jó apa, de ennél sokkal több is, Mindenható Atya. Ő valódi kapcsolatot kínál, amely kapcsolatban és e kapcsolat által az emberi kapcsolataink is alakulnak, gyógyulnak, újra formálódnak. Engedjük az Atyát az életünkbe.
- „Mi”, avagy az igazi közösség: Nem véletlen, hogy Jézus így kezdi az imádságot „Mi Atyánk” és nem úgy, hogy az „Én Atyám”. Mert bár igaz, hogy Isten mindannyiunknak az atyja egyenként is, de ő közösségre (is) elhívott minket. Valódira. Ezt nevezzük gyülekezetnek, egyháznak.
Ma
a gyógyító Krisztus van előttünk. Ő, aki által mi,
kapcsolataink, közösségeink épülhetnek, gyógyulhatnak. A Mi
Atyánk Szentségét ajánlja fel nekünk. Ebben a világban élünk.
Jézus így imádkozik elfogása előtt a Főpapi imában: „Nem
azt kérem, hogy vedd ki őket a világból, hanem hogy őrizd meg
őket a gonosztól.” (Jn 17,15) Ennek a világnak a része
vagyunk, de nem vagyunk e világ uralma alatt. Élhetünk, igazából,
gyógyulhatunk igazából. Így legyen, ámen.
Nagyszerű prédikáció, minden egyes szavával egyetértek.
VálaszTörlésHa mindenki úgy gondolkodna a képek posztolásáról és az ilyen jellegű transzparenciáról, mint Lelkész Úr tette, akkor okos eszközök ide, fb oda, sokminden más lenne ebben a világban.
Hogy egy apró adalékot mondjak: egy ismerősömnek annyira elege van már ebből az egészből, hogy fogta magát, és a rokonait meg néhány közelebbi havert, barátot, ismerőst leszámítva senkit nem követ fb-n, mert már annyira elege van ebből az egészből. Őszintén szólva ez sem normális dolog, de törölni nem akarja onnan magát, és hát ugye hatás-ellenhatás...
Szerény véleményem szerint a legjobbkor "került elő" ez a bizonyos első sor. Egyre jobban belemegyünk az őszbe, a reformáció hónapja van, hamarosan halottak napja, lassan vége az egyházi évnek, és lassacskán látni már a naptári év végét is...
Mikor kerüljön elő, ha nem most?!