Gyomros indok (prédikáció, Ajka-Öcs, Szentháromság ünnepe utáni 19. vasárnap, 2018.10.07.)
textus:
Jn 6,24-29
„24
Amikor tehát látta a sokaság, hogy sem Jézus, sem a tanítványai
nincsenek ott, beszálltak a hajókba, és elmentek Kapernaumba, hogy
megkeressék Jézust. 25 Amikor megtalálták a tenger túlsó
partján, megkérdezték tőle: Mester, mikor jöttél ide? 26 Jézus
ezt válaszolta nekik: Bizony, bizony, mondom nektek, nem azért
kerestek engem, mert jeleket láttatok, hanem azért, mert ettetek a
kenyerekből és jóllaktatok. 27 Ne veszendő eledelért
fáradozzatok, hanem az örök életre megmaradó eledelért, amelyet
az Emberfia ad majd nektek, mert őt pecsétjével igazolta az Atya
Isten. 28 Ekkor megkérdezték tőle: Mit tegyünk, hogy Istennek
tetsző dolgokat cselekedjünk? 29 Jézus ezt felelte nekik: Az az
Istennek tetsző dolog, hogy higgyetek abban, akit ő küldött.”
Nem
tudom, hogy hallott e már valaki a Láthatatlan Színházról? […] A Láthatatlan Színház egy olyan –
tágabban értelmezett – interaktív színházi előadás, melyben
a nézők a főszereplők. A színpadi tér titkos, senki sem
láthatja. Minden egyes nézőnek bekötik a szemét, és egyesével
a kísérők (a révészek) átvezetik őket a színpadon, ahol a
történeseknek ők lesznek a (látás nélküli) résztvevői.
Döbbenetes élményekben lehet része azoknak a bátor „nézőknek”,
akik ebben részt mernek venni. Magam is voltam már „néző”
Láthatatlan Színházban. A tanulság – sok más egyeben túl –
hogy milyen az, amikor az ember nem csak egy-két érzékszervét
használja, ahogyan szokta, hanem máshogyan, és olyanokat, amelyek
– így ebben a szokatlan rendszerben – sokkal érzelemdúsabban
adják vissza az élményt. Speciel a Láthatatlan Színházban a
látásunk, amely az érzékelésünk 80-85%-t adja, ki van
kapcsolva. Éppen ezért minden más felerősödik: a hallás, a
tapintás, a szaglás, és még néha az ízlelés is. Meglepő, hogy
milyen képet tud adni a világ, ha nem megszokott módon közelítjük
meg.
A
mai igénk is az érzékszervek körül forog. A a sokaság ugyanis
nem találja, vagy ha úgy tetszik, nem látja Jézust. Ez egy új
tapasztalat. Történetünket megelőzően két csoda is történik,
ahol Jézus hatalmának lehettek tanúi az emberek. Az egyik az
ötezer ember megvendégelése (a kenyérszaporítás), a másik
pedig a vízen járás. Mind a két esemény nagyon nagy hatással
volt az érzékszervekre. (Bár ez utóbbinak csak a tanítványok
voltak tanúi.) Látni, hogy mire képes Jézus, sőt ízlelni is, a
kényér és a hal formájában. Ezek után pedig Jézus eltűnik. A
túlfűtött érzékszervi élmények után egy ingerszegény, vagy
hogy úgy mondjam, Jézus-szegény környezet meglehetősen sokkolóan
hatott. El is kezdték Jézus keresni, és a tenger túlsó partján
találták meg.
Az
innentől következő beszélgetés Jézus és a tömeg között,
nagyon izgalmas. Már csak azért is, mert két kérdést tesznek fel
Jézusnak, de ő egyikre sem válaszol! Pontosabban másra válaszol.
Mindig nagyon érdemes odafigyelni azokra a párbeszédekre az
evangéliumban, ahol Jézus nem a feltett kérdésre válaszol.
Ugyanis nem kitérni akar, nem is elmismásolni a dolgot, hanem arra
kényszerít bennünket, hogy átgondoljuk a kérdést. Ugyanis a jó
kérdés legalább annyira fontos, mint a jó válasz.
„Mester,
mikor jöttél ide?” - hangzott az első kérdés. A tömeg
annak ellenére, hogy csoda történt velük, egyszerűen nem tudtak
elvonatkoztatni. A kenyér a fizika törvényei meghazudtolva
megszaporodott, mégis megkérdezik, „Jézus, mikor jöttél ide?”.
Frappáns válasz lehetett volna Jézustól, pl.: „Pont akkor,
amikor akartam.” Jót is nevettünk volna a butuska tömegen. De
Jézusnak nem célja oltogatni, szégyenbe hozni másokat. A válasz
így szólt: „Bizony, bizony, mondom nektek, nem azért kerestek
engem, mert jeleket láttatok, hanem azért,
mert ettetek a kenyerekből és jóllaktatok.”
„Nem az a jó kérdés, hogy hogyan tudom ezeket a dolgokat
megtenni” - mondhatta volna Jézus - „hanem az, hogy ti miért
követtek engem!” Vagy, hogyha le akarnánk ezt az egészet
fordítani az érzékszervek síkjára, szintjére, akkor így is
hangozhatott volna a dolog: „Nem jó érzékszervetek hozott ide
benneteket!” Igen, a tömeg szó szerint megízlelte Jézus
hatalmát a kenyérszaporítás kapcsán, és ez volt az, ami miatt
keresték őt. Az ingyen kenyér.
De
– tisztázzuk – én nem ítélem el a sokaságot! Minden
valószínűség szerint én is a kenyér miatt kerestem volna
Jézust, ha én is olyat tapasztaltam mint ők. Galilea, a meg úgy
általában a környék, egy nagyon szegény térség volt, ahol a
minden egyes falatért meg kellett dolgozni, és akkor sem valószínű,
hogy jutott elég. (De tegyük színünkre a kezünket. Ma
Magyarországon, ahol a kutatások szerint minden harmadik magyar gyerek szegénységben él és ahol tízezerszámra éheznek rendszeresen. És ez csak gyerekek… Plusz a felnőttek… De
most nem ez a témánk.) Szóval, egy ilyen helyzetben szinte
borítékolható, hogy ha valakinek van egy ilyen „kenyeres”
tapasztalata, akkor az lesz az igazi, a legmélyebb motivációja. Az
emberek – el nem ítélhető módon – a hasukat követték és
nem pedig Jézust. Mert a gyomruk még a csodák tapasztalatát is
felülírta.
Jézus
így folytatja: „Ne veszendő eledelért fáradozzatok, hanem az
örök életre megmaradó eledelért, amelyet az Emberfia ad majd
nektek, mert őt pecsétjével igazolta az Atya Isten.” Ezzel
Jézus nem azt akarja mondani, hogy az éhezés az smafu, csak
lelkizzetek, és akkor rendben lesztek. Ha így gondolta volna, akkor
nem szaporítja meg a kenyeret ötezer éhes ember számára. Arra
akar rávilágítani, hogy rossz érzékszervet használnak. Ugyanis
ahhoz, hogy valaki Jézus igazán követni tudja, ahhoz nem elég
ízlelni, szagolni, nem elég látni, nem elég tapintani, vagy
hallani.
A
Jézus körülvevő tömeg azonban nem tud kilépni a kenyér
„bűvöletéből”. Így hangzik a második kérdés: „Mit
tegyünk, hogy Istennek tetsző dolgokat cselekedjünk?”
Magyarul: Hogyan tudunk fizetni ezért az „örök életre
megmaradó” kenyérért? Mit kell érte tenni? Újabb nagyon is
reális tapasztalat szólal meg bennük: mindennek ára van. Talán
ott lehetett a rettegés, hogy ha a sima kenyérért sem tudunk
megdolgozni annyira, hogy elég legyen, akkor hogyan tudnánk azért,
ami „örök életre megmaradó”.
Jézus
azonban itt sem a kérdésre felel: „Az az Istennek tetsző
dolog, hogy higgyetek abban, akit ő küldött.” Nem kell és
nem is lehet tenni ezért a „örök életre megmaradó”
eledelért, kenyérért. Hiszen az maga Jézus az a „kenyér”!
(Ez kiderül a beszélgetés folytatásából, ami már nem az
alapigénk része [6,35]). És Jézus megjelöli azt az
„érzékszervet”, amit használni kellene az ő követésében,
ahhoz, hogy igazán hozzá tartozzunk: a hitet.
Döbbenetes,
ahogy ebben az egy hogy mondatban lecsupaszodnak a tények! Jézust
az Atya küldte, a hittel lehet vele kapcsolatba kerülni, és ez
tetszik az Istennek. És nyilván, ha a Teremtő Isten ezt a
„módszert” adta akkor ennek működnie kell, hiszen ő ezt
értünk tette.
Bámulatos,
hogy mit megtapasztalhat az ember, ha a megfelelő „érzékszervet”
használja! A Láthatatlan Színházban kikapcsolva a látást, Jézus
követésében pedig „bekapcsolva” hitet. Micsoda kapuk és terek
nyílnak meg, ha az ember hittel kapaszkodik Jézusba! Ez persze nem
azt jelenti, hogy ne ízlelhetnénk: „Érezzétek, és lássátok,
hogy jó az Úr!” (Zsolt 34,9) Itt szó szerint ez szerepel:
„Ízleljétek és lássátok, hogy jó az Úr!”. Vagy hogy
ne láthatnánk-hallhatnánk: „Amit tehát láttunk és
hallottunk, azt hirdetjük nektek is, hogy nektek is közösségetek
legyen velünk: a mi közösségünk pedig közösség az Atyával és
az ő Fiával, Jézus Krisztussal.” (1Jn 1,3) stb. Ez inkább
egy óvó figyelmeztetés: Ne hagyjuk, hogy ezek az érzékszervek
elnyomják a legfontosabbat, a hitet! Mert sok motiváció lehet a
Jézus követésben, de az ő vele való kétirányú kapcsolatot
csak a hit tudja megadni.
Hívjuk
segítségül az Isten Szentlelkét, hogy ébressze bennünk hitet,
újra és újra, minden nap. Ámen
Azt hiszem, hogy kedvet kaptam a Láthatatlan Színházhoz. ;-)
VálaszTörlés"Mindig nagyon érdemes odafigyelni azokra a párbeszédekre az evangéliumban, ahol Jézus nem a feltett kérdésre válaszol. Ugyanis nem kitérni akar, nem is elmismásolni a dolgot, hanem arra kényszerít bennünket, hogy átgondoljuk a kérdést. Ugyanis a jó kérdés legalább annyira fontos, mint a jó válasz." - Ez mennyire igaz, 1000%ban igaz!
"Jézus megjelöli azt az „érzékszervet”, amit használni kellene az ő követésében, ahhoz, hogy igazán hozzá tartozzunk: a hitet." - Ez talán a kulcsmondat ebben a remek prédikációban.
És persze a cím is remek! ;-)