Mi van a másik "orcámmal"? (prédikáció, Szentháromság ünnepe utáni 8. vasárnap, 2019.08.11.)
textus:
Lk 6,27-35
„27Nektek
pedig, akik hallgattok engem, ezt mondom: szeressétek
ellenségeiteket, tegyetek jót azokkal, akik gyűlölnek titeket;
28áldjátok azokat, akik átkoznak, és imádkozzatok azokért, akik
bántalmaznak titeket! 29Aki arcul üt téged, tartsd oda annak arcod
másik felét is, és aki elveszi felsőruhádat, attól alsóruhádat
se tagadd meg! 30Adj mindenkinek, aki kér tőled, és aki elveszi a
tiedet, attól ne követeld vissza! 31És amint szeretnétek, hogy az
emberek veletek bánjanak, ti is úgy bánjatok velük! 32Ha azokat
szeretitek, akik szeretnek titeket, mi a jutalmatok? Hiszen a bűnösök
is szeretik azokat, akik őket szeretik. 33És ha azokkal tesztek
jót, akik veletek jót tesznek, mi a jutalmatok? Hiszen a bűnösök
is ugyanezt teszik. 34És ha azoknak adtok kölcsönt, akiktől
remélitek, hogy visszakapjátok, mi a jutalmatok? Bűnösök is
adnak kölcsönt bűnösöknek, hogy visszakapják azt, ami jár
nekik. 35Ti azonban szeressétek ellenségeiteket, tegyetek jót, és
adjatok kölcsön, semmit sem várva érte: nagy lesz akkor a
jutalmatok, és a Magasságos fiai lesztek, mert ő jóságos a
hálátlanok és gonoszok iránt.”
2013-ban kezdtem el küzdő sportolni. Mindig is szerettem volna, de valahogyan nem sikerült hamarabb elkezdeni. Nagyon élveztem, ráadásul volt reggeli edzés héttől fél kilencig, ami nekem külön jó volt. Szóval elég jól haladtam is a dologgal, teljesítettem, vizsgáztam, és persze az edzőtársakkal barátkoztam. Jó hamar kiderült, hogy mi a foglalkozásom, hogy lelkész vagyok. Azt kell mondjam, hogy az akkori pesti edzőtársaim nem a legcizelláltabb, legműveltebb személyiségek voltak vallásos szempontból (sem), mégis szinte azonnal megkaptam: „Hogy kerülsz te ide lelkészként? Neked szabad visszaütni? Nem kéne odatartani a másik »orcádat« is?” Akkor és ott, nem bocsátkoztam a magyarázat kifejtésébe, de most nem lehet megúszni…
Igen,
azt hiszem ez az egyik olyan szakasz a Bibliában, amelyik nagyon
sokszor elhangzik. Elhangzik egyrészt kritikaként AZ egyház felé,
amikor valamely dologban/ügyben a sarkára áll, másrészt pedig AZ
egyén, a keresztény ember felé, amikor felemeli a hangját, ha
dühbe gurul, ha kiborul, ha visszaüt… Nyilván, akik ezt a
kritikát megfogalmazzák – egyházon kívülről – nem a
teológiai pontosságot, vagy tiszta Krisztus követő életet
akarják bennünk számonkérni, hanem előnyökhöz akarnak jutni
egy vitában, vagy éppen a hívő ember kihasználásában! „Mert
ugye neked, keresztény embernek, nem szabad szóvá tenni, nem
szabad haragudni, nem szabad ellenállni, nem szabad kiállni
magadért...” stb., stb., stb.
Amikor
egy bibliai szöveget vizsgálunk (különösen, ha jézusit), akkor
mindig érdemes megnézni, hogy kinek szól az az adott szakasz. Mert
nem minden szól mindenkinek. „Nektek pedig, akik hallgattok
engem, ezt mondom”- így kezdi Jézus. Ez a szakasz alapvetően
a tanítványoknak szól. Az akkoriaknak és a maiaknak egyaránt.
Közvetlenül a mai alapige előtt a Boldogmondások lukácsi
verziója található (Általában a mátéi verziót szoktuk
emlegetni, mint pl.: „Boldogok a lelki szegények, mert övék
az Isten országa.” stb.), ami általános, és nem csak
kizárólag a tanítványokra vonatkozó elveket,
törvényszerűségeket, állapotokat fogalmaz meg. Itt azonban
kifejezetten a tanítványoknak és a tanítványokról beszél
Jézus. „Nektek pedig, akik hallgattok engem, ezt mondom”
Tehát itt valami más minőségről van szó. Valami olyanról, ami
lehet (sőt biztos), hogy nem jellemzi az átlagembert, hanem a
Krisztus-követő, újjáteremtett ember sajátja – vagy ha úgy
tetszik – magatartásformája.
De
miben is áll ez? Nézzük meg mit mond Jézus, milyen példákat
hoz.
1.
„Aki arcul üt téged, tartsd oda annak arcod másik felét is,”
2.
„aki elveszi
felsőruhádat, attól alsóruhádat se tagadd meg!”
3.
„Adj mindenkinek, aki kér tőled, és aki elveszi a
tiedet, attól ne követeld vissza!”
Hát
ez elég erős! Ez tényleg nem az alapvető emberi magatartás
leírása! Ez tényleg valami… emberfeletti viselkedésmód! Még
azt is ki merem mondani, hogy mission impossible, lehetetlen
küldetés…! Akkor mégiscsak az edzőtársaimnak volt igaza? Nem
visszaütni, hanem a másik felét is odatartani? És a kritikusoknak
volt igaza, akik szerint az egyház nem lehet ellenálló, és a
keresztény embernek szent passzivitásba, semmittevésbe kell
visszavonulnia, ha valami rossz éri?
Nem
hinném. Ugyanis azt gondolom, hogy akik ezt a pár példát
receptként, forgatókönyvként próbálják érvényesíteni az
életükben, azok a lényeget vétik el. Nem lehet arról szó, nem
hiszem, hogy Jézus azt akarná, hogyha az utcán megtámadnak, akkor
ne védjem meg magamat! Nem hiszem el, hogy télen, ha egy idegen
odajön és elkéri a kabátomat, akkor oda kellene adnom, hogy aztán
tüdőgyulladást kapjak! Nem hiszem el, hogy a józan észt
„elhajítva”, kihúzva a falatot a saját családom szájából,
a hó végi utolsó forintjaimat is adjam kölcsön annak, aki
biztosan nem adja vissza! Ezt nem hiszem el!
Ahhoz,
hogy megértsük a szakaszt, nézzük meg ennek a résznek a keretét,
az elejét és a végét. Nagyon hasonló a kettő, nyilvánvalóan
Lukács direkt heylezte ebbe a keretbe a jézusi mondatokat. Így
hangzik az eleje: „Nektek pedig, akik hallgattok engem, ezt
mondom: szeressétek ellenségeiteket, tegyetek jót azokkal, akik
gyűlölnek titeket; áldjátok azokat, akik átkoznak, és
imádkozzatok azokért, akik bántalmaznak titeket!” És a vége
pedig: „Ti azonban szeressétek ellenségeiteket, tegyetek jót,
és adjatok kölcsön, semmit sem várva érte: nagy lesz akkor a
jutalmatok, és a Magasságos fiai lesztek, mert ő jóságos a
hálátlanok és gonoszok iránt.” A jézusi mondások elején
és végén egy nagyon markáns gondolat áll: „szeressétek
ellenségeiteket”! Ez is egy sarokkő a kereszténységben, és
ugyanúgy rendszeres számonkérés tárgya, mint a másik arc
odatartása. Azonban ez a radikális kijelentés, most nem
bonyolítja, hanem inkább segíti a helyzetünket. A görög
nyelvben, ahogyan a magyarban, több szó van a szeretetre. Ahogyan
ott van a szeretet és szerelem megkülönböztetése
anyanyelvünkben, úgy a görögben is ott vannak a különböző
fajtái a szeretetnek, még ha más vonal mentén is. Az a szó, ami
itt szerepel az „agapé”, az agapé-szeretet. Ez az isteni, avagy
Istentől jövő, Istentől származó, Istenre támaszkodó
szeretetet jelenti. Nem baráti szeretetről van itt szó, nem
szimpátiáról, nem túláradó érzelmekről, nem ölelgetős
babusgatásról, és nem is a másik iránt érzett olthatatlan
vágyról, hanem valami egészen másról.
„szeressétek
ellenségeiteket” Az agapé-szeretet egy döntés. Döntés
arról, hogy Krisztusian fogok cselekedni az embertársammal. Miért?
Nem azért, mert annyira szeretem őt, hogy a keblemre ölelném,
hanem azért mert a Krisztust szeretem! Isten nem várja el, hogy
pozitív érzelmet sajtoljak ki magamból az iránt, aki rosszat tett
velem, hanem azt, hogy ne a rosszra, hanem Krisztusra tekintve
viszonyuljak még ellenségeimhez is! Ennek a szakasznak nem az a
lényege, hogy képmutatva, műmosollyal, fogcsikorgatva adjam
kölcsön az utolsó forintjaimat, vagy adjam oda kabátomat az
utcán, vagy hogy szimmetrikusak legyenek a kék-zöld foltok az
arcomon, tartsam oda a másik oldalát is egy soron
következő ütés számára! Nem! A szakasz lényege az, hogy
felszámoljam azt a lelkületet magamban, amely azért ad, hogy
cserébe kapjon a másik embertől! Mert, akit szeretek, és a
akivel kapcsolatban vagyok (legtöbb esetben) azért szeretem, mert ő
is szeret, viszontszeret engem. Adok neki azért, mert tudom, hogy
számíthatok rá, hogy ő is ad. És ez tök jó, ez rendben is van
így. De mi van azzal a nagyon sok emberrel, akit nem ismerek, vagy
éppen nagyon is, túl jól ismerem és ezért nem állnak közel
hozzám?
Nos,
ezekre az emberi kapcsolataimra vonatkozik ez az agapé-szeretet.
Miért? Mert az Isten az üzletszerű, adok-kapok kapcsolat
egyeduralmát akarja felszámolni ember és ember
között, hogy Krisztuson keresztüli, vagy ha úgy
tetszik, egy krisztusi átjátszóállomáson keresztüli egészséges
kapcsolat lehessen belőle! Ahol a másik embert
Krisztuson át nézem, az ő szemén és lelkületén át. Ahol nem a
nem a magam nagylelkűsége, hovatovább nagyszerűsége, irányítja
szolidaritást, az irgalmat, az odafordulást, hanem a Krisztustól
jövő erő! És ahol nem rossz feltételezése az első, hanem
jó önzetlen cselekvése!
Könnyű
ez? Nem, nagyon nem. De lehetetlen? Korán sem. De döntenem kell!
Minden helyzetben, amikor kapcsolatba kerülök másokkal, akár
ellenséggel, és lehetőségem van gyakorolni az agapé-szeretetet,
akkor el kell döntenem, hogy teszem-e, és ha igen, akkor hogyan. De
nem vagyok ebben egyedül. Jézus ott van velünk ebben is. De csak
akkor tudok jól dönteni, akkor tudok jó döntést hozni, ha ebben
is Jézusra támaszkodom. Ehhez azonban az kell, hogy folyamatosan
kapcsolatban legyek vele. Ha szabálykönyvet akart volna adni Jézus,
akkor nem kellene kapcsolatot tartanom vele, hanem csak felcsapni a
megfelelő passzust, aztán cselekedni. Egy idő után azonban nagy
eséllyel kiüresedett volna az egész, meghalt volna a lényeg,
ahogyan ez megtörtént a mózesi törvényekkel is (lásd a
képmutató farizeusok). De Jézus nem törvénykönyvet, hanem
kapcsolatot hagyott ránk! Örökké tartó kapcsolatot, ahogyan ő
mondta: „én veletek vagyok minden napon a világ végezetéig”
(Mt 28,20)
Nagyon remélem, hogy a fenti szavak, gondolatok nemcsak az egykori edzőtársakhoz jutottak el! :-)
VálaszTörlés