Az Isten ölelése (prédikáció, Szentháromság ünnepe utáni 19. [Biblia-]vasárnap, 2019.10.27.)
textus:
Apcsel 18,5-11
„5Amikor
pedig Szilász és Timóteus megérkezett Makedóniából, Pál
teljesen az ige hirdetésének szentelte magát, és bizonyságot
tett a zsidók előtt, hogy Jézus a Krisztus. 6Amikor azonban ellene
szegültek és szidalmazták, lerázta ruhájáról a port, és ezt
mondta nekik: Véretek a ti fejetekre szálljon: Én tiszta vagyok!
Mostantól fogva a pogányokhoz megyek. 7Ekkor eltávozott onnan, és
egy Tíciusz Jusztusz nevű istenfélő ember házába költözött,
akinek a háza szomszédos volt a zsinagógával. 8Kriszpusz, a
zsinagógai elöljáró pedig hitt az Úrban egész háza népével
együtt, és a korinthusiak közül, akik hallgatták őt, szintén
sokan hittek, és megkeresztelkedtek. 9Az Úr egy éjjel látomásban
ezt mondta Pálnak: Ne félj, hanem szólj, és ne hallgass: 10mert
én veled vagyok, és senki sem fog rád támadni és ártani neked,
mert nekem sok népem van ebben a városban. 11Ott is maradt egy évig
és hat hónapig, és tanította közöttük Isten igéjét.”
Én, bár vidéki voltam/vagyok, de több mint 10 évet éltem Budapesten a főiskola, majd az egyetem miatt, később pedig már lelkészként is szolgáltam fővárosunkban. Azonban a vidéki származás arra predestinált, hogy rengeteget utazzak. Jogosítvány és autó nem lévén, viszonylag sok időt töltöttem vonatozással. Egyetemistaként rendszeresen ott voltam én is (főleg a Keleti) pályaudvaron, a hátizsákomon ülve, várva a vonat megérkezését, hogy felszállhassak rá. Ott ültünk együtt én és velem együtt sok ezer hasonszőrű diák és dolgozó ember, meg a végtelen mennyiségű galamb. Ez a várakozás volt hogy rövidebb ideig tartott, de volt hogy igen hosszúra sikeredett. Mert mindig volt valami. Felsővezeték szakadás, váltóbefagyás, pályafelújítás, nem várt műszaki esemény, miegyéb. Már akkor sem lehetett kiszámítani előre az utazási időt.
Amire
viszont lehetett számítani az az, hogy ha nemzetközi gyors jön,
akkor az majdnem biztos, hogy késik. Nos, nem csoda, több ezer
kilométeren összeszedni egy fél órás késést nem nagy
mutatvány. És az a nemzetközi, amivel én rendszeresen utaztam, a
görögországi Szaloniki városából érkezett be a Keletibe, majd
indult is vissza, szülővárosomon, Szolnokon keresztül. Tudtam, ha
Szaloniki, akkor késés. Akkor kezdett érdekes lenni a dolog
(mármint az, hogy Szalonikiből jön a késős nemzetközi), amikor
rájöttem, hogy a görögországi Szaloniki városa azonos a bibliai
Thesszalonikával. Csak akkor még így hívták. Ha valaki észak
felől érkezik Görögországba – mondjuk például vonattal –
akkor ez első nagy tengerparti város Szaloniki.
Gyorsan
be is ütöttem az útvonaltervezőbe, hogy ha mondjuk fenn maradtam
volna a Szalonikiba tartó nemzetközin, a szintén a mai Görögország
területén található Korintoszba (amely a Bibliában Korinthus
néven szerepel),és nem mellesleg a mai igénk helyszíne, akkor azt
vajon hogyan lehetne, és az vajon mennyi kilométer lenne. Jelentem,
egészen pontosan 572 kilométer, Athénen, a fővároson keresztül.
Nyitom a Bibliát, olvasom az Apostolok Cselekedeteinek könyvét, és
mit látok? Pál apostol, Isten szeretetét hirdetve milyen útvonalon
megy? Thesszalonika, Athén, Korinthus. Neki ugyan még nem volt
útvonaltervezője, de az utak már akkor is arra vezettek. Mai igénk
ezzel kezdődik: „Szilász és Timóteus megérkezett
Makedóniából” Pálhoz Korinthusba. Minden valószínűség
szerint, Makedóniából, észak felől érkezve, ők is ugyanezt az
utat tették meg, mint Pál, és tettem volna én, ha fenn maradok a
vonaton. Ebből is kitűnik, hogy nem valami tanmeséről van szó a
mai igénkben, hanem valóságos megtörtént eseményeket ad ma
nekünk a Biblia.
De
mi is történik itt? Pál apostol, zsidó lévén, belső
indíttatástól és nemzeti érzelmektől fűtve, ha eljutott egy
városba, akkor nem a vakvilágba prédikált, hanem először a
helyi zsidósághoz, honfitársaihoz ment hirdetni az evangéliumot.
Így tett Korinthusban is, mai igénk helyszínén. Csakhogy mint oly
sok más városban, itt sem fogadták szívesen a zsinagógában. Így
aztán a nem zsidó származásúakhoz – a Biblia szóhasználata
szerint, a „pogányokhoz” – ment a feltámadott Krisztusról
hitvallást tenni. Közülük pedig többen hittek és
megkeresztelkedtek, keresztényekké lettek. Egy éjjel Pál látomást
látott, ahol Krisztus megjelent neki és bátorította: „Ne
félj, hanem szólj, és ne hallgass: mert én veled vagyok, és
senki sem fog rád támadni és ártani neked, mert nekem sok népem
van ebben a városban.” Ennek megfelelően Pál még másfél
évig prédikált a városban.
A
Bibliát olvasva mindig nagyon érdemes odafigyelni, hogy mi az, amit
Krisztus mond. Különösképpen is a feltámadása után. Az
Apostolok Cselekedeteinek könyvében mindössze háromszor olvasunk
arról, hogy a feltámadott Krisztus direktben megszólítja Pál
apostolt. Először mikor megtér, a damaszkuszi úton (Apcsel 9,5kk), itt (a mai szakaszban), és élete vége felé, amikor
kijelenti neki, hogy Rómába kell mennie és a császár előtt is
hitvallást kell tennie (Apcsel 23,11). Minősített ponton vagyunk,
azt hiszem ez már mindannyiunknak világos…
De
mit mond az Úr? „Ne félj, hanem szólj, és ne hallgass: mert
én veled vagyok, és senki sem fog rád támadni és ártani neked,
mert nekem sok népem van ebben a városban.” Kire érti
Krisztus ezt, hogy „sok népem”, hiszen éppen azt olvashattuk,
hogy a választott nép, az izraeliták úgy kiebrudalták Pált,
hogy a csak na…! Nyilván nem rájuk érti, hanem azokra, akik már
megtértek és azokra akik majd meg fognak térni, hitre fognak
jutni, Pál prédikálása nyomán. Pál, bár talán ő maga se
fogadott volna arra, hogy sikeres lesz Korinthusban – valószínű
pont ezért volt szüksége erre bátorító látomásra – mégis
folytatta a munkát, saját népe, nemzete fölötti csalódása
ellenére is.
Vajon
ma, amikor azt látjuk, és úgy tűnik, hogy a kereszténység
napja, legalábbis a mi vidékünkön, Európában, leáldozóban
van, akkor vajon mi hiszünk-e az Úr szavának, hogy „nekem sok
népem van ebben a városban”/ne adj' Isten faluban? Tud-e
számunkra bátorító lenni, tud-e számunkra erősebb lenni a
Krisztus szava, mint a statisztika? Mert, igen…, az Úr erősebb a
számoknál, nálunk, és mindenki másnál is. „Isten
„erőtlensége” erősebb az emberek erejénél” (1Kor
1,25)- olvassuk Pálnak az egyik levelében, amit jóval később,
pont itt, a Korinthus városában megszületett gyülekezet számára
írt. Hát bizony ez sem kamu, hanem igaz szavak mögötti valódi
tartalom. Ebből ma igen nagy hiány van…!
És
ez az erő, ez az isteni erő, gyűjti össze Krisztus népét. De
tegyük fel az újabb kérdést: Milyen Krisztus népének tagja
lenni? Mi az, amire ma meghív bennünket Pál apostol szolgálata
nyomán az élő Krisztus?
Egyről
már beszéltünk is. Pál először a saját népéhez, a választott
néphez, a zsidósághoz fordul, de onnan elhajtják. Azonban nem áll
le, hanem megy mindenki máshoz (is). Ebből – és abból, hogy
Pált a „pogányok apostolának” is szokták nevezni –
világosan látszik, hogy az Isten színe előtt nincsenek
különbségek. Az Isten színe előtt nincsenek származási
különbségek! Azt ne higgyük már, hogy attól, hogy valahova
születtünk, akár földrajzilag, akár nemzetiségileg, akár
társadalmi osztályok szintjén, az bármit is számít az Úr
előtt! Nem csak a zsidóság, de sokan mások is, és nem csak
egykor, hanem ma is, el vannak telve magukkal, hogy milyen nagyszerű
helyre születtek, vagy milyen nagyszerű néphez, csoporthoz,
osztályhoz, etnikumhoz stb. tartoznak. El kell árulnom, hogy ez egy
fikarcnyit sem számít az Isten szemében. Nem véletlen az, hogy
oda születünk, ahová, de ebből ne vonjunk le messzemenő
következtetéseket. Ugyanis az Istennél nem számít a bőrszín, a
származás, a pénztárca (erről múlt héten beszéltünk),
a politikai irányultság, hovatovább még a vallási címke sem!
Ebből
pedig két dolog következik. Mégpedig az, hogy mi az, ami valóban
számít! Mi az ami valóban számít? A kapcsolat. Hogy kapcsolatban
vagyunk-e Istennel vagy sem,… Ez az egyik. A másik pedig a jó
hír, hogy Isten szeretete, igéjében, a Bibliában kinyilvánított,
és hétköznapokban is megtapasztalt szeretete, sokkal szélesebb
ölelésre képes, mint amit el tudunk képzelni!
Ma,
az egyházi év útmutatása szerint, Szentháromság ünnepe utáni
19. vasárnap van, vagy más néven, Biblia-vasárnap. És ma ezt a
tág ölelésű Istent hozza ma elénk a Biblia. És nem csak ma,
hanem minden vasárnap, hiszen Isten igéjét vesszük elő minden
alkalommal. És ma (is) arra hív bennünket a Biblia, hogy ehhez az
Istenhez tartozzunk!
*
És
még egy dolog a végére. Milyen Istennel találkozunk ebben az
ölelésben? Olyannal, aki nem tagadja, hanem nyilván tartja
alapvető szükségeinket. Nem kivenni akar bennünket a
hétköznapokból, hanem ott lenni velünk az élet minden
pillanatában. Pálnak, ebben az időszakban, több nehézséggel is
meg kellett küzdenie. Egyrészt marha magányos volt,
másrészt anyagilag sem volt túlzottan eleresztve,
harmadrészben pedig (és erről már beszéltünk) valószínű,
hogy eléggé el volt csüggedve, amiatt hogy saját népe nem
fogadta be. „Talán még az Isten is elhagyott…”- gondolhatta.
Ugye ismerősek ezek a helyzetek. „Egyedül vagyok. Talán sokan
vannak körülöttem, mégis magányos vagyok…”; vagy „Miből
fogom kifizetni a számláimat? Hogyan veszek új cipőt a gyereknek?
Hogyan jövök ki a pénzemből?”; vagy „Hol van ilyenkor az
Isten? Miért hagyta ezt, miért engedte?” (ez utóbbiról is beszéltünk már). Magány, anyagi nehézségek, spirituális,
lelki éhség. Ezek nem csak Pál nehézségei voltak, hanem
időről-időre mindannyiunké. Az ige nem tagadja el ezeket, hanem
bemutatja nekünk a szükséget betöltő Isten képét. Mert ezekre
meg van a válasza Istennek. Timóteus és Szilász, barátok és
munkatársak érkeznek Pálhoz, Szilász ráadásul a már egyik
korábban megalakult gyülekezet adományát hozza (Fil 4,10)
amely biztosítja Pálnak az anyagi biztonságot, hogy minden idejét
a prédikálásnak szentelhesse, és Krisztus is megjelenik, és
bátorítja, megerősíti Pált. Közösség, gondoskodás, lelki
megerősítés – ez Isten válasza. Ezt az Isten „kínálja”
nekünk a Biblia, és ezzel az Istennel találkozhatunk a
mindennapokban.
Ő
adja meg, hogy így legyen! Ámen
Igazi "ötcsillagos" esemény volt:
VálaszTörlés- Remek volt a felépítése.
- A "nyitódal" feldolgozása eszméletlenül jó volt.
- Szép volt a prédikáció (mint mindig).
- Végre ismét lehetett a rádióban úrvacsorát hallani.
- Semmi sallang, csak a lényeg - köszönjük szépen! :-)