Úr és Szolga (áhítat, EHE, 2013.10.29.)
textus: Apcsel 26,16
„ 16De
kelj fel, és állj a lábadra, mert azért jelentem meg neked, hogy
szolgámmá tegyelek, hogy tanúbizonyságot tegyél arról, amiket
láttál, és arról, amit ezután fogok neked magamról
kijelenteni.”
Pont a múlt héten
ez vers – ami amúgy az egyik mai útmutatói ige – része volt
annak a bibliai szakasznak, amivel az ifin foglalkoztunk. Ezzel
kapcsolatban is a bizonyságtétel volt a téma. Mit is jelent ez a
szó? Mit takar ez a „kegyes” kifejezés valójában?
De kezdjük az
elejétől. Pál Cezáreában fogságban van a hite miatt. Az aktuális
római báburalkodóban van annyi, hogy nem akar elítélni senkit
koholt vádak alapján, csak úgy, hanem legalább egyszer
meghallgatja a vádlottat, így Pált is. Pál pedig elmondja, hogy
mit is takar a hite, miben hisz, mi a hite tárgya – és nem
mellesleg – ki az alanya. Mindezt nem egy dörgedelmes
prédikációban teszi meg, hanem egy bizonyságtétel formájában.
Elmeséli, hogy mit tett vele az Isten. Rengeteg-féle definíciója
lehet a bizonyságtétlenek, de valamiképpen mindegyiknek ide kell
kilyukadnia: Ezt tette velem az Isten. Ez a bizonyságtétel.
Ez a vers, ebből a
bizonyságtételből „a” pillanatot ragadja meg. Igen, ez volt az
a pillanat, amikor elhívott engem az Isten egy új életre. Nyilván
nem mindenki számára fogalmazódik meg ez ennyire pontszerűen, de
lényeg nem is az, hogy én mennyire tudok fogalmazni (persze egy
bizonyos szintig), hanem hogy ki az akinek a nevében
beszélek. Jézus szavait örökíti meg Pál és nem arról beszél,
hogy Jézus ekkor és ekkor ezt mondta, hanem arról amit neki
mondott, ahogyan hozzá szólt. Ezért bizonyságtétel.
„ 16De
kelj fel, és állj a lábadra, mert azért jelentem meg neked, hogy
szolgámmá tegyelek, hogy tanúbizonyságot tegyél arról, amiket
láttál, és arról, amit ezután fogok neked magamról
kijelenteni.”
De ez a
bizonyságtétel, ezek a szavak, ma nekünk is jelentést hordoznak,
nem csak akkor és csak Pálnak. Jézus két dolgot húz alá ebben
az egy versben. Az egyik az, hogy Pál csak arról beszéljen, amit
megtapasztalt, amit látott és hallott és amit Jézus mondott neki,
abból táplálkozzon. Érdemes ezt magunkra venni. Van tapasztalatom
Jézusról, amit magam láttam, hallottam, amit mondott nekem? Ezt
mindenki saját maga válaszolja meg.
A másik dolog ami
itt előtérben van, az nem is egy másik üzenet, hanem az, ahogyan
az elsőt elmondja Jézus. „De kelj fel, és állj a lábadra,
mert azért jelentem meg neked, hogy szolgámmá tegyelek”.
Minden bizonnyal
mindenki látott már kosztümös filmeket, ahol egy fiktív vagy
valós középkori (vagy „jellegű”) világba csöppenünk. Pl. a
Trónok Harca, vagy a Vikingek stb. A lényeg az, hogy mit szokott
mondani az úr a szolgának, amikor hozzá szól, megbízza. Azt,
hogy „Térdre!” vagy éppen „Borulj le urad előtt!” Ha
valaki, akkor Jézus nyugodtan megtehetné minden alkalommal, amikor
találkozunk vele. És van, hogy meg is teszi. Megjegyzem
fantasztikus dolog az Úr színe előtt leborulni. De itt nem erről
van szó, nem így tesz. Azt mondja: „De kelj fel, és állj a
lábadra, mert azért jelentem meg neked, hogy szolgámmá tegyelek”
Kedves testvérek!
Jézus nem csak üzenetet és felelősséget bíz a követeire, a
tanítványokra, hanem méltóságot is. Az üzenet nem teherként
kell hogy nyomjon bennünket (még ha sokszor úgy is érezzük),
hanem szárnyként repít! Éljük ezt testvérek? Az amit tett
velünk az Úr, az evangélium Viktor szerint, vagy Péter szerint,
vagy Kálmán szerint, vagy Judit szerint, stb. az repít, az
felemel? Ezen is érdemes elgondolkodni.
De mégis a
legfontosabb kérdés az, hogy miért teszi ezt így Jézus? Azért
kedves testvérek, mert ő tudja milyen szolgának lenni! Ha valaki
tudja, akkor az ő! Ő, aki mindannyiunkért szolgált életével,
és... halálával is! Ő az, aki tökéletes Úr és Szolga egy
személyben, aki mindig ki tudja adni a tökéletes utasítást és
mindig el tudja tökéletesen végezni a feladatot! És bennünket is
segít ebben, és ő ott van, nem csak feladat kiadásában, hanem a
végrehajtásban is!
Nagy áldás, ha
felfedezzük ezt életünkben!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése