Otthon vagy (prédikáció, Somlószőlős, 3. Családi Istentisztelet, 2015.10.25.)
textus:
Jn 1,35-39
„35 Másnap ismét ott állt János két tanítványával
együtt, 36 és amikor megpillantotta Jézust, aki arra
járt, így szólt: Íme, az Isten Báránya!
37 Meghallotta a két tanítvány, hogy ő ezt mondta, és
követték Jézust. 38 Jézus megfordult, és amikor látta,
hogy követik őt, megszólította őket: Mit kerestek? Ők pedig ezt
válaszolták: Rabbi – ami azt jelenti: Mester –, hol laksz? 39 Ő
így szólt: Jöjjetek, és meglátjátok. Elmentek tehát,
meglátták, hol lakik, és nála maradtak azon a napon;"
Mit
jelent nekem az otthon? Mitől itthon az otthon? Mi alapján nevezek
egy helyet az otthonomnak? […] Talán a ház, ahol felnőttem? Vagy
amit én építettem? Vagy a lakás, amit vettem, az teszi az
otthont? Vagy, amit bérlek, ha nincsen sajátom? Az is lehet otthon?
Vagy azt a helyet, házat, ingatlant nevezem otthonnak, ahová
emlékek kötnek? Vagy mindegy is a lakás/ház, csak a település
számít? Vagy csak az ország? Van is a közmédián ilyen műsor, sőt egy ilyen weboldal is: „Itthon vagy – Magyarország szeretlek”.
Vagy csupán megszokás kérdése és bármi/bárhol lehet otthon?
Vagy tárgyak teszik az otthont? Bútorok, díszek, eszközök, amik
ha megvannak, akkor bárhol lehet az otthon? Vagy az emberek teszik
otthonná az otthont? Ha azok az emberek ott vannak, akiknek kell,
akkor már rögtön otthon az otthon?
Fontos
kérdés, hogy mit nevezünk otthonnak. Ezerféle választ lehet erre
adni, talán annyit is, ahányan vagyunk. De ez rendjén is van. Mert
otthonra mindenkinek szüksége van, vagyis inkább az
„otthon-érzésre” biztosan, ami által meg lehet nyugodni, ami által rendben
lehetsz, ami miatt biztonságban érzed magad. Nem véletlen a mondás
sem: „mindenütt jó, de legjobb otthon”.
Én
a legutóbbi meghatározás felé hajlok, miszerint a körülöttünk
lévő emberek teszik otthonná az otthont. Éppen ezért nagyon
fontos és kényes kérdés az, hogy kit engedünk be az otthonunkba.
Tényleg ki az akit beengedünk az otthonunkba? […] Mindenek előtt,
akit ismerünk. Meg persze, akiben megbízunk.
A
felolvasott ige, a történet igen tanulságos és, ha jobban
belegondolunk, akkor nagyon extrém is. Keresztelő János ott áll a
tanítványaival (neki is voltak tanítványai), és meglátja
Jézust és mondja: „Íme, az Isten Báránya!” Valószínűleg a
Szentlélek súgta meg neki ezt a mondatot, hiszen ekkor még senki
sem tudhatta, hogy Jézusnak, mint az egész emberiség bűnéért
való áldozatnak, mint egy áldozati állatnak, báránynak meg kell
halnia. És a hallgatóság, ami mindig nagy volt Keresztelő János
körül, valószínűleg nem is értette pontosan, hogy itt miről
van szó. De (szintén a Szentlélek munkája által) megérezhettek
valamit, mert János tanítványai (akik itt most éppen ketten
voltak) azonnal Jézus után eredtek. János nem tiltakozott, hogy
„Hé, itt hagytok?! Ennyi volt a nagy tanítványság, aztán ha
jön valaki érdekesebb, akkor meg elmentek?!”, hanem tudta, hogy
így kell lennie, hiszen Jézus előtt készítette, az ő
számára készítette az utat. Szóval, a két tanítvány követte
Jézust. Csak az egyik nevét tudjuk: András.
Jézus
pedig nyilvánvalóan észrevette, hogy követik, jönnek a háta
mögött. Meg is szólította őket:
-
„Mit kerestek?”
Ők
így válaszoltak:
-
Mester „hol laksz?”
No,
ez egy igazán furcsa beszélgetés! Azért akármennyire is hízelgő,
hogy valaki követ,... mondjuk például, ha az ország másik felében prédikálnék
és utána elkezdenének követni (mert tetszett nekik, amit hallottak) és mikor megkérdezem, hogy mit
akarnak, akkor az lenne a válasz, hogy „hol laksz?” és persze
azzal a nyilvánvaló szándékkal tennék fel a kérdést, hogy odáig fognak követni,
akkor biztos nem az lenne a válaszom, hogy a lakcímkártyámat a
kezükbe nyomom, hogy még véletlenül se tévesszék el a
házszámot. Nyilván nem mondanám meg, hogy hol lakom. Mert nem
ismerem őket, nem bízhatok bennük, pontosabban a bizalomnak nem lenne
semmilyen alapja.
De
Jézus nem így tett. Azt válaszolta: „Jöjjetek, és
meglátjátok.” És aztán
„Elmentek tehát, meglátták, hol lakik, és nála maradtak azon a
napon” - valami egészen furcsa dolog történt… VOLNA, ha
nem Jézusról lenne szó. Mert ő ugyan emberként jött a földre,
de Isten Fiaként. Ő pontosan ismerte János mind a két
tanítványát. Pontosan tudta, hogy az ő tanítványain lesznek és
ezért feltétel nélkül meginvitálta őket. Be az otthonába, sőt
nála is maradtak!
De
miért érdekes ez nekünk? Azért testvérek, mert Jézus gyakorlata
nem változott. 2000 év eltelt, és ami változott, ehhez a
történethez képest, az nem más, mint az, hogy megtörtént a
megváltás, a kereszt, Jézus kereszthalála és a feltámadás, és
már nem az ember Jézus hív bennünket egy négy fal és tető
alkotta otthonba, hanem a Feltámadott Krisztus az,
aki meghív ma bennünket igéjén, az úrvacsorán, a kegyelmén
keresztül, hogy lépjünk be az otthonába, lépjünk a jelenlétébe
a közelségébe, egészen be és legyünk az övé, az ő oltalma
alatt, az Isten oldalán.
A
családi istentiszteletek témája, ebben a munkaévben, „Találkozás
Jézussal”. A mai textusunk arról beszél, hogy ha találkozunk
Ővele, akkor nem csak mi fog(hat)juk be őt, de Ő befogad minket
otthonába, életébe, kegyelmébe, országába. Nem egyszerű ezt
elfogadni, ahogyan az első találkozáskor nehéz belépni valakinek
az otthonába, talán feszélyez is bennünket a dolog. De higgyük
el, ebben az esetben nem lesz ilyen, mert az egyetlen érzés, ami a
megváltott embert érheti Jézus jelenlétében a befogadása alatt,
az a szeretet.
Legyen
ebben mindannyiunknak része! Így legyen!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése