Három család (prédikáció, Somlószőlős-Somlóvecse-Kerta-Kamond-Rigács-Karakószörcsök, Karácsony, 2015.12.24-26.)
textus:
Lk 2,1-15
„4
Felment József is a galileai Názáretből Júdeába, Dávid
városába, amelyet Betlehemnek neveznek, mert Dávid házából és
nemzetségéből származott, 5 hogy összeírják jegyesével,
Máriával együtt, aki áldott állapotban volt. 6 És történt,
hogy amíg ott voltak, eljött szülésének ideje, 7 és megszülte
elsőszülött fiát. Bepólyálta, és a jászolba fektette, mivel a
szálláson nem volt számukra hely. 8 Pásztorok tanyáztak azon a
vidéken a szabad ég alatt, és őrködtek éjszaka a nyájuk
mellett. […] 13 És hirtelen mennyei seregek sokasága jelent meg
[…] 15 Miután elmentek tőlük az angyalok a mennybe, a pásztorok
így szóltak egymáshoz: Menjünk el Betlehembe, és nézzük meg
azt, ami ott történt, amit az Úr tudtunkra adott.”
Milyen
jó, hogy így ma együtt vagyunk! Milyen jó ez a közösség! Jó
együtt ünnepelni, énekelni, ajándékozni, találkozni. De tudjuk,
hogy miért vagyunk ma itt? Hogy mi az oka annak, hogy ezen az estén/napon együtt vagyunk, pont ezek az emberek és pont itt a templomban?
Azt
szokták mondani, hogy a karácsony a család ünnepe. És ez igaz
is, méghozzá háromszorosan is. Mert valóban a család ünnepe. A mi családunk ünnepe (ide mindenki behelyettesítheti a sajátját.) Ha
innen hazamegyünk, akkor ünneplünk, ajándékozunk (bár lehet,
hogy valakinél már megtörtént, valakinél pedig csak holnap lesz
majd), karácsonyfa, bejgli, töltött káposzta, szaloncukor kinél mi a szokás... Bár sokaknak sajnos ez sem
adatik meg. Aztán ott van a második család is. Ezzel a családdal nehéz nem találkozni ilyenkor karácsony tájban. Hol ilyenek, hol olyanok. Hol magasak, hol egészen kicsik. Hol van fedél a fejük felett, hol nincs. Találkozhatunk velük a településeken, a médiában, vagy levelezőlapokon, vagy éppen az ajándékok csomagolópapírján. Igen, mert karácsony a
szent család ünnepe is, hiszen gyermek érkezett a világba. Akinek van, az tudja miről
beszélek.
De
aztán ott a harmadik család, amire már csak nagyon kevesen
gondolnak és még kevesebben ünnepelnek emiatt. Ez pedig nem más,
mint Istennek, és az ő gyermekei nagy családja. Mert bizony csak az értheti meg a karácsony valódi jelentőségét
és tapasztalhatja meg a valódi ünnep fényét, aki ennek a
harmadik családnak is érti(?), hiszi(?), megéli(?)... az ünnepét!
Mert csak az Istennel - mindezen a történések mozgatójával -
való kapcsolat az, ami feltárja előttünk a lényeget és segít
megkülönböztetni a látszatot a valóságtól. Mert mi a látszat
és mi a valóság? - ez az igazi kérdés ma. A pásztorok sem
véletlenül mondták azt: "Menjünk
el Betlehembe, és nézzük meg azt, ami ott történt..."
(2,15)
Hajlandóak vagyunk mi is erre? Ki tudjuk azt mondani mindannyian így
együtt, hogy "menjünk el Betlehembe, és járjunk a dolog
végére"? Had´ invitáljak meg mindenkit erre az utazásra!
Utazásunk alapja pedig magának az Istennek a cselekedete, aki
szintén ahogyan mi is, alámerül. Alámerül a maga által
teremtett világba, belehelyezkedik abba Jézuson keresztül, és nem
derogál neki általában az emberek, de konkrétabban, a mi
közösségünk része lenni. És ez az a tény amivel először
tisztában kell lennünk.
Amíg
városban laktam, főleg Pesten, addig fogalmam sem volt arról, hogy
mit is jelentett a gyakorlatban az, hogy Jézus istállóban
született. Persze tisztában voltam magával a ténnyel, de hogy ez
mit jelent, azt nem tudtam. Csak magát az idillt érzékeltem, ami
ezt az egész eseményt körüllengi. Egy boldog család, friss,
ropogós szalma, barátságosan bégető, bőgő, mekegő állatok...
Ez egészen addig tartott, amíg nem találkoztam egy valódi
istállóval. Ahol enyhén szólva csípős a levegő, legyek
repkednek, és a szalma sem mindig olyan friss és ropogós, mint
képes Bibliákban, a levelezőlapokon, vagy a Facebookra posztolt
csilli-villi gif animációkon! Egy kedves kis kép helyett lássuk a
valóságot. Az Isten a maga végtelen szeretetétől vezérelve
olyannyira alámerül a maga által teremtett világba, hogy a
világtörténelem legnagyobb eseménye egy istállóban kap helyet!
Döbbenetes az a tény, hogy ekkora szeretet és alázat van az
Istenben!
A második dolog, amit látnunk kell, az Jézus személye, születése.
Jézus gyermekként született meg. Nem spórolta meg az emberlét
állomásait. Nem lett egyből felnőtt és nem lett azonnal mester.
Hanem ahhoz, hogy mi igazán megérthessük őt és igazán
magunkénak érezzük az ő üzenetét, teljesen emberré, teljes
emberré lett. Érte rossz és jó, gyászol temetésen és örült lakodalomban, nem "bliccelte el" az emberélet egyik szeletét sem. Mégis a maga emberségében csoda, ahogyan és
amiként történt az ő születése. Jelek voltak mindenütt, hogy
itt valami több történik, mint elsőre látszik.
A harmadik állomásunk ezen az úton: a gyermek Jézus. Egy újszülött. Szerintem
mindannyian tudjuk, hogy egy gyerek, főleg egy újszülött, mennyi
munkával és energiával jár. Folyamatosan ott kell lenni mellette,
a gyermek pedig folyamatosan dolgoztatja a szüleit és a
környezetét. Mindenki azon igyekszik, hogy a gyermeknek jó legyen.
És akármennyire is így lehetett Jézussal is, már itt, már itt a
jászolban kiviláglott, átragyogott Lukács írásán, hogy ő nem azért jött, elsősorban, hogy dolgoztasson bennünket, hanem hogy ő szolgáljon
nekünk. (Mt 20,28) Mert ez a betlehemi csecsemő ugyanaz a Jézus,
aki később bármit hajlandó volt bevállalni az emberiségért, és
meghozta a végső áldozatot a kereszten. Nem véletlen az az állítás sem, hogy a karácsony a húsvét fényében kapja meg a valódi jelentését.
Milyen
jó, hogy így ma együtt vagyunk! Milyen jó ez a közösség! Jó
együtt ünnepelni, énekelni, ajándékozni, találkozni. De tudjuk,
hogy miért vagyunk ma itt? Hogy mi az oka annak, hogy ezen az estén
együtt vagyunk, mégpedig a templomban? Most már tudjuk, mert
útitársként egy megjártuk és megtapasztaltuk. Igen, Jézus
személye és érkezése az ünnep mozgatórugója. Ott lapul -
sokszor talán elrejtőzve, észrevétlenül - az ajándékaink között
Isten ajándéka, a legnagyobb ajándék: Jézus. De ezt az ajándékot, őt, nem kézbe, hanem szívbe kell venni. Mert ez a kisbaba, azért jött, hogy bennünket megmentsen, és Istenhez vezessen. Ő
nem egy tanítás, nem egy elvont fogalom, de nem is erkölcsi-etikai
tételek, szabályok gyűjteménye, hanem élő és valóságos
személy, aki az életünk része és ünnepe szeretne lenni. Legyen
ez így! Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése