Nem fóbia (prédikáció, Somlószőlős-Kerta-Kamond, Ötvened vasárnap, 2016.02.07.)
textus: Péld 9,10
„A bölcsesség kezdete az Úrnak félelme, és a Szentnek a
megismerése ad értelmet.”
A
félelem rossz dolog. Az emberiség ősi és elemi érzelmei közé tartozik. Ez így
van, mióta világ a világ és nem is hiszem, hogy ez változni fog, amíg mindennek
vége nem lesz. Annyi mindentől lehet félni: a sötéttől, a haláltól, a orvostól,
a hó végétől... és még sorolhatnám. A modern tudomány pedig megalkotott rá egy
műszót, pontosabban egy felet, ami nem más, mint a -fóbia. És ez elé a sokat
sejtető kis szócska elé pedig már szinte bármit be lehet rakni, ugyanis se
szeri, se száma az élet és a természet azon aspektusainak, amitől félni képes az ember. Például a tériszony, az akrofóbia, vagy a bezártságtól való félelem a
klausztrofóbia, vagy a pókoktól való félelem az aratnofóbia stb. stb. stb.
„A
bölcsesség kezdete az Úrnak félelme, és a Szentnek a megismerése ad értelmet.”
Úgy tűnhet, hogy a mai igénk egy új fóbiát fog bevezetni a többi közé. Isten
félelme, azaz az istenfélelem = istenfóbia? Talán a Mindenható nem más, mint még
egy "dolog", még ha nagy is,
amitől félni lehet, vagy félni kell? Ugyan dehogy! Sokan félreértették a
fogalmat "istenfélelem", főleg ha pl. egy ilyen mondatban hangzik el:
"nem féled az Istent!". Mert itt nem arról a rettegéssel terhes
félelemről van szó, amit a tériszonyos a magasban érez, vagy aratnofóbiás, ha
meglát egy pókot. Mert az istenfélelem nem más, mint annak a felismerése, hogy
mennyivel hatalmasabb és mennyivel nagyobb és szentebb az Isten az embernél.
Mint amikor az ember mellett elmegy egy hatalmas jármű, egy kamion, vagy
kombájn és az ember olyan kicsinek és gyengének érzi magát mellette, vagy
amikor megállunk egy hatalmas épület előtt és felnézve olyan aprónak tűnünk
mellette. És persze minden példa sántít, de hát valami ilyesmiről van szó,
amikor az élő Istennel találkozunk. És hogy van e benne félelem? Persze hogy
van, hiszen a Mérhetetlen Mindenható az ember számára - teljes egészében - felfoghatatlan, de ez nem rettegés, hanem
csak a helyünkre találás az Istennel való viszonyunkban.
„A
bölcsesség kezdete az Úrnak félelme, és a Szentnek a megismerése ad értelmet.”
És ha helyünkre találnunk az Isten oldalán, akkor ott kezdődik a bölcsesség.
Milyen érdekes, hogy nem a hit, vagy a bizalom az ami itt előkerül, hanem pont
a bölcsesség. Mert bizony a bölcsesség is egy azok között a dolgok között, amit
az Istenben megkaphatunk. Mert az Isten egységes egésszé teremtette az embert,
aminek nem csak a lélek és a hit, hanem a test és a bölcsesség is a része. Az
egyház sokszor a gondolat útjában állt, pedig ebből az igéből is kitűnik, hogy
Isten a legnagyobb inspiráció és mozgató erő nem csak a lélek, de az elme
számára is. Sokan az egyház történetében eretneknek és elvetendőnek tartották a
szabad gondolkodást és szent együgyűséget hirdettek. Pedig az Isten nem akarja,
hogy együgyűek legyen, hanem azt, hogy 1 ügyünk legyen, azaz az Ő félelme és
az ő megismerése legyen életünk motorja.
Ezt
mutatta meg egészen nyilvánvalóan Jézuson keresztül. Mert Jézus volt az, akiben
ott lakozott az Isten teljessége és ő volt az, akin keresztül igazán
megmutatta, ha úgy tetszik kinyilatkoztatta magát. Mi volt a mai vezérigénk,
amit az istentisztelet elején felolvastam, mintegy mottóként? „Íme, felmegyünk
Jeruzsálembe, és beteljesedik mindaz, amit a próféták az Emberfiáról megírtak.”
- mondta Jézus a tanítványoknak. (Lk 18,31) A Golgota és a kereszt felé kell
hogy forduljon a tekintetünk. Már ráléptünk arra az útra, amely a húsvét felé
vezet. Jézus Krisztus áldozata és győzelmes feltámadása felé. Igen, így mutatta
meg legjobban magát az Úr nekünk. Ebben a hatalmas, de egyben alázatos,
áldozatban.
Mit
gondolunk, az az Isten, aki így mutatta meg magát, az azt akarná, hogy egy fóbia
legyen a hitünk és bölcsességünk alapja? Ugyan dehogy. Hanem a szeretet. Mert,
kedves testvérek, a szeretet az alapja az istenfélelemnek, az Istennek a
szeretete. És - ezt követően - ebből táplálkozik a mi szeretetünk Őfelé.
A
böjtelő lezárásaképpen búvárkodásra hív bennünket az ige. No, nem tengerbe,
vagy folyóba, tóba, hanem az Isten mélységeibe. Arra hív, hogy hitünkkel
megragadva az Istent, kezdjük el és akarjuk őt megismerni. Megismerni a vele
való kapcsolaton keresztül, az igén keresztül. Mert ez a kezdete a
bölcsességnek. "a Szentnek a megismerése ad értelmet." Értelmet is ez
adhat. Nem csak agyi szinten, hanem cél és perspektíva szintjén is. Mert az
Úrban való elmélyedés célt adhat, legyünk bármilyen céltalanok is.
Ezen
felül pedig ahogyan jobban megismerjük az Urat, jobban megismerjük magunkat is.
Eligazodunk az életben, hiszen kapunk egy olyan biztos pontot, ami által
viszonyítani, értékelni tudjuk a mindennapi élet dolgait. És még gyógyulhatunk
is. Mert az Úr nem hogy nem fóbiával akar bennünket terhelni, de segíthet
legyőzni a félelmeinket is („Mert nem a félelem lelkét adta nekünk Isten, hanem
az erő, a szeretet és a józanság lelkét.” 2Tim 1,7). Kérhetjük, hogy
szabadítson meg az aggodalmaskodástól, a félelmektől a bűnöktől, a terhektől.
Vessük
bele magunkat az Ő megismerésébe, kérjük szabadítását bátran hiszen Ő biztat
erre bennünket.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése