Valami megváltozik (prédikáció, Somlószőlős-Kerta-Kamond, Böjt 2. vasárnapja, 2016.02.21.)
textus:
1Thessz 4,1-8
„1
Egyébként pedig, testvéreim, kérünk titeket, és intünk az Úr
Jézus nevében, hogy amint tőlünk tanultátok, hogyan kell
Istennek tetsző módon élnetek – s amint éltek is –, ebben
jussatok még előbbre. 2 Hiszen tudjátok, milyen rendelkezéseket
adtunk nektek az Úr Jézus nevében. 3 Az az Isten akarata, hogy
megszentelődjetek: hogy tartózkodjatok a paráznaságtól, 4 hogy
tanuljon meg mindenki szentségben és tisztaságban élni
feleségével, 5 nem a kívánság szenvedélyével, mint a pogányok,
akik nem ismerik Istent; 6 és senki ne károsítsa meg és ne csalja
meg testvérét semmiféle ügyben. Mert bosszút áll az Úr
mindezekért, ahogyan már előbb megmondtuk nektek, és bizonyságot
is tettünk róla. 7 Mert nem tisztátalanságra hívott el minket
Isten, hanem megszentelődésre. 8 Aki tehát ezt megveti, az nem
embert vet meg, hanem Istent, aki Szentlelkét is rátok árasztja.”
Az
elmúlt időszakban sok fontos fogalomról beszéltünk. Beszéltünk
az istenfélelemről, arról, hogy Jézus milyen főpap,
hogy mi a bölcsesség az Úrban... stb. Mind komoly témák
voltak, amelyek egy célt szolgáltak, mégpedig azt, hogy
fejlődjünk. Nem testben, hanem az Isten megismerésében és a
keresztény élet dolgaiban. Mert bár sokan úgy gondolják, hogy a
hit és a kereszténység, az egyház egy maradi, statikus valami,
ami letűnt korok véletlen maradványa, de nem így van! A hívő
élet: kapcsolat. Mégpedig nem mással, mint a Szentháromság egy
igaz Istennel. És mint minden kapcsolat ez is fejlődik, vagy
legalábbis fejlődnie kellene és lehetőleg nem vissza, hanem
előre.
Ma
egy újabb fogalommal kell megismerkednünk, ami alapvető a
keresztény életünk szempontjából. Ez a megszentelődés. Ha
találgatnunk kellene, akkor mit mondanánk, mit jelent ez a szó?
[...] Ez a fogalom a második lépés. Az első a megtérés, amikor
az Isten rátalál az emberre és megszületik a közösség Isten és
ember között. Olyan közösség amely Isten szeretetén alapszik és
közös akaratból táplálkozik. A második lépés pedig a
megszentelődés. Ami nem jelent mást, mint hogy az ember az Isten
útján járva, az ő akaratát követve él. Már megismerte az
Urat, már tud a szeretetéről, már ott a kapcsolat, de ennek a
kapcsolatnak egyenes következménye kell, hogy legyen a megváltozott
élet. Jó irányba, persze. Mert, ha Jézus a megváltóm, akkor nem
élhetek úgy mint annak előtte. Már tudom, hogy ő jót akar
nekem, így kész vagyok követni az útmutatását. Már csak ha
magát a szót nézzük, az is segít nekünk. Megszentelődés: a
„szent” szó van benne. Itt magasságos Istenről van szó. Ő a
„szent”, sőt „Szent”, sőt „A SZENT”.
Az ige arra
bátorít ma bennünket, hogy lépjünk rá a megszentelődés
útjára. Mert ne gondoljuk azt, hogy a ha valaki vallásos, akkor
már meg is szentelődött. Ez nem egy pillanat műve, hanem egy
élethosszig tartó tanulás. Mert nem állandó statikus dologról
van szó, hanem fejlődésről. Ezért adta nekünk egyházunk ezeket
az igéket, hogy többet és jobban értsünk hitünkből, s, hogy biztasson
engedelmességre Isten akarata, az ige iránt.
Pál
a házasság példáját hozza elénk a megszentelődés kapcsán,
mint egyfajta katalizátort, jelzőberendezést, lakmuszpapírt. Egy részt, mert
mindig is a párkapcsolatban való viselkedés jól jelzi egy adott
személynek az irányultságát, lelkületét, Istenhez tartozását,
másrészt pedig a házasságnak az egyik alapköve, sőt talán
igazi összetartója, alapértéke, a szereteten-szerelmen kívül, a
hűség. És megszentelődésnek szintén az alapja a hűség, az Úr
iránti hűség. Mert akkor lehet igazán fejlődni, igazán és
jobban megismerni az Urat, az Ő útján járva, ha mindezt hűségesen
tesszük, azaz kiálljuk az idő és kizárólagosság próbáját.
Magyarul mondva, szánunk rá időt, hogy odafigyeljünk az Úrra,
tanulva tőle, követve őt! Másrészt pedig akkor, ha ebbe a kapcsolatba nem
hozunk be mást! Nem lehet más, akit az Úr helyére akarunk ültetni,
az életünkben, de még közelébe sem. Persze ez is komoly tanulási
folyamatot igényel.
Sokaknak problémát jelent az, hogy Jézus
legyen az első helyen az életükben, mert „a családomat, a
páromat, a házastársamat, a gyerekeimet jobban szeretem”. Nem,
Jézus felé nem ugyanazzal a szeretettel kell közeledni, mint a
párom, vagy a családom, vagy a barátaim felé. Ő nem a párom,
gyerekem, az unokám, ismerősöm akar lenni, hanem az ÚR az
életemben. És ez a fontos: ne más legyen az Úr az életem felett,
hanem ő. Ő legyen az, akinek a szavára végsőleg hallgatok,
akinek a szava az utolsó szó! És az első is!
Itt
ír Pál egy olyan fogalomról is, hűség ellentéte, a paráznaság.
Sokszor mondjuk ki, hiszen benne van a Tízparancsolatban is. Ez egy
széles jelentésű fogalom, de leginkább hűtlenségként
értelmezhetjük is. A biblia használja szexuális visszaélés,
erőszak, aberráció jelentésben is, de használja akkor is, amikor
Isten népe elfordul a Urától és mást, vagy másokat kezd
„istenként” tisztelni. Bálványok, más emberek, uralkodók,
politikai irányzatok, ideológiák, a pénz, a hatalom, és még
sorolhatnánk azt, hogy mi mindent tud az ember „istenné tenni”
az életében. És nem szolgálhatunk két úrnak. (Mt 6,24)
Csak egy Urunk van és csak egy Urunk lehet!
És
mint a jó házasság, ahol nem a birtoklás és az erőszak-játszma
az úr, hanem együtt megélendő szeretet, úgy az Istennel való
kapcsolatban és megszentelődésben is így van. Tanulás,
csiszolódás, megismerés, változás. Az Úr úgy teremtette meg a
világot és benne bennünket, hogy a megszentelődés útján
legyünk igazán otthon. Ahogyan Luther írja a Kis Kátéban
(tartalmilag idézek): Legyen bennünk az Isten országa.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése