Nem, nem, hanem... (prédikáció, Somlószőlős-Karakószörcsök, Húsvét utáni 2. vasárnap, 2016.04.10.)
textus: 1Pét 2,20b-25
„Ellenben ha kitartóan cselekszitek a jót, és tűritek érte a szenvedést, az kedves az Isten szemében. 21 Hiszen erre hívattatok el, mivel Krisztus is szenvedett értetek, és példát adott nektek, hogy az ő nyomdokait kövessétek: 22 ő nem tett bűnt, álnokság sem hagyta el a száját, 23 mikor gyalázták, nem viszonozta a gyalázást; amikor szenvedett, nem fenyegetőzött, hanem rábízta ezt arra, aki igazságosan ítél. 24 Bűneinket maga vitte fel testében a fára, hogy miután meghaltunk a bűnöknek, az igazságnak éljünk: az ő sebei által gyógyultatok meg. 25 Mert olyanok voltatok, mint a tévelygő juhok, de most megtértetek lelketek pásztorához és gondviselőjéhez.”
Úgy gondoltam, mivel holnap (április 11.) költészet napja lesz,
kezdjünk egy verssel, mégpedig – egészen különleges módon –
egy gyerekvers részlettel.
„Hány
keze van anyunak? Öt?
Amikkel mosogat, tereget, köt?
Vagy három? Vagy kilenc? Vagy tíz, és egy fő?
Vagy számold meg, ennyi? Nem, nem, hanem kettő?
Amikkel mosogat, tereget, köt?
Vagy három? Vagy kilenc? Vagy tíz, és egy fő?
Vagy számold meg, ennyi? Nem, nem, hanem kettő?
Hogy
jön nagymama mihozzánk által?
Elefántháton?
Vagy rénszarvasszánnal?
Vagy (mivel a gyaloglás nem bírja szusszal)
helikopterrel? Nem, nem, hanem busszal.
Elefántháton?
Vagy rénszarvasszánnal?
Vagy (mivel a gyaloglás nem bírja szusszal)
helikopterrel? Nem, nem, hanem busszal.
Mit
kell tenni a virággal, ha kókadt?
Vinni neki finom ennivalókat?
Biztatni?
>>Te virág, magadat bízd el<<?
Nem, nem, hanem meg kell locsolni vízzel.”
Vinni neki finom ennivalókat?
Biztatni?
>>Te virág, magadat bízd el<<?
Nem, nem, hanem meg kell locsolni vízzel.”
„Nem,nem, hanem” - ez a címe Varró Dániel egyik gyerekverses
kötetének, amely lényegében egy nagy vers, melyet kislányommal
is szívesen forgatunk. Az a koncepciója a könyvnek, hogy verses
formában állít hamis dolgokat egy-egy tárgyról, állatról,
helyzetről, stb. majd kimondja, hogy „nem, nem”, azaz ez nem
igaz, „hanem”... és itt pedig egy helyes állítás következik.
A
Szentírásban is sok olyan részt találunk, amely ezen az elven
alapul. Persze nem gyerekversként, nem játékos tanulás céljából,
hanem az élet és az Isten mélységeinek megértése, megragadása
okán. Mert sok olyan helyzet/dolog/viselkedés van, amit a bennünket
körülvevő világ nyomása miatt alapvetőnek, vagy igaznak
gondolunk, pedig valójában hamis, nem igaz. A Biblia pedig leírja,
hogy „nem, ez nem így van, hanem...”. Jézusról olvasunk itt
egy ilyen szakaszt. „Krisztus is szenvedett értetek […]
ő nem tett bűnt, álnokság sem hagyta el a száját, mikor
gyalázták, nem viszonozta a gyalázást; amikor szenvedett, nem
fenyegetőzött” Nem, nem! Jézus nem úgy tett, ahogyan azt
alapvetőnek gondolnánk, mert, amikor igazként szenvedett, akkor
nem visszaütött, nem harcolt a kínzói ellen.
„Hanem…?”
- kérdezhetnénk. Hanem valahogyan egészen máshogyan tett. Nagyot
tévednénk, ha Jézust az egész passióban, szenvedéstörténetében
passzívnak, vagy éppen pacifistának gondolnánk. Jézus komolyan
és a végsőkig harcolt, de nem a kínzói, vagy más emberek ellen,
hanem pontosan értük! És értünk! A halál és a bűn ellen, az
emberekért. „Bűneinket maga vitte fel testében a fára, hogy
miután meghaltunk a bűnöknek, az igazságnak éljünk: az ő sebei
által gyógyultatok meg.” - írja az ige. Hatalmas munka volt
ez Megváltónk részéről, amit teljes egészében, – és gyorsan hozzáteszem – sikeresen véghezvitt!
A
húsvét utáni vasárnapok célja az, hogy kicsit kibontsák a
húsvét üzenetét. Így volt ez a múlt héten is és így van ez ma is.
„Misericordia Domini plena est terra…” - azaz „az Úr
szeretetével van tele a föld”, ez a mai vasárnap neve, s
üzenete. Az Isten szeretete olyan, ami bármin, bárkin, és
bármilyen helyzeten keresztül áradhat, megvalósulhat. És
talán a legnagyobb „hanem” pont ez: Jézus szenvedésén és
halálán át mutatkozott meg a legtisztább isteni szeret!
Nem
olyan régen kaptam meg egy kommentelőtől, hogy milyen botrányos
és provokatív egy kivégzőeszközön lógó ember látványa
(ti. Jézus a kereszten). És gondoljunk csak bele,… végül is igaza
volt, valóban botrányos és provokatív. Csakhogy nem azért,
amiért ez a bizonyos személy gondolta. Nem azért, mert csúnya
látvány, nem azért, mert halál van rajta, nem azért mert ha egy TV
műsorban menne akkor 18-as karikát kellene rakni a képernyő
aljába… Hanem? Hanem azért, mert ez kellett és így kellett
ahhoz, hogy mi emberek békében lehessünk az Istennel! És, hogy
mindez nem egy haragvó isten vérszomjának kielégítésére
szolgált, hanem az Isten szeretetének legmélyebb megnyilvánulása.
És ha az ember erre rádöbben, ha ez megérint, akkor már nem a
halált, a kivégzést, az emberi gonoszságot és 18-as karikát lát
az ember, féltő szeretetet, áldozatkészséget, és főleg…:
életet és győzelmet! Mert ebben az eseményben, ebben a jelben
élet és győzelem van!
És
a keresztből reménységet, erőt tudunk meríteni,... és
példát venni. Így érthető meg az a másfél mondat, amivel az
egész alapige kezdődik: „Ellenben ha kitartóan cselekszitek a
jót, és tűritek érte a szenvedést, az kedves az Isten szemében.
Hiszen erre hívattatok el…” Mert itt nem arról van szó,
hogy a kereszténység vagy a Krisztus követés valamiféle
önsanyargató, mazochista vallás lenne, ahogyan azt sokan hiszik, hanem arról van szó, hogy a Jézus követő, aki mestere nyomdokán
jár, óhatatlanul is másképpen cselekszik, másképpen viselkedik,
mint ahogyan az a világban látható, tapasztalható, tanulható. És
emiatt bizony nem – sok esetben – nem fogják megdicsérni, nem
fogják megveregetni a vállát, hovatovább bajba kerülhet emiatt,
szenvedések érhetik. És fogják is… De mit mond az ige? Azt,
hogy ez ezzel jár. Ha nem vagy olyan mint a többi, akkor azt a
„többi” nem fogja jó szemmel nézni. De amikor így cselekszel,
a jót cselekszed és ezért rosszat kapsz cserébe akkor tudd, hogy
Megváltód ösvényére léptél, amelyen akkor is az Isten
szeretete és kegyelme az úr, ha az botrányos és provokatív!
Ó,
bárcsak erről ne csak beszélni tudnánk, hanem megélni is! Mert
ha így lenne, és imádkozzunk azért, hogy így legyen, akkor igaz
lesz ránk az igénk utolsó mondata: „Mert olyanok voltatok,
mint a tévelygő juhok, de most megtértetek lelketek pásztorához
és gondviselőjéhez.” Út és hely, otthon és biztonság, az
Isten kezében rejtőző élet. Ennél többet nem is lehet kívánni!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése