Jó, de mit jelent? (prédikáció, Ajka-Nemeshany-Pusztamiske, Szentháromság ünnepe utáni 13. vasárnap, 2016.08.22.)
textus: Lk 10,23-37
„23 Tanítványaihoz fordult, és nekik külön ezt mondta:
Boldog az a szem, amely látja, amit ti láttok. 24 Mert mondom
nektek: sok próféta és király szerette volna látni azt, amit ti
láttok, de nem látták, és hallani azt, amit ti hallotok, de nem
hallották.
25 Ekkor felállt egy törvénytudó, hogy megkísértse őt, és
ezt kérdezte: Mester, mit tegyek, hogy elnyerjem az örök életet?
26 Ő pedig ezt mondta neki: Mi van megírva a törvényben? Hogyan
olvasod? 27 Ő pedig így válaszolt: „Szeresd az Urat, a te
Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes erődből és
teljes elmédből, és felebarátodat, mint magadat.” 28 Jézus ezt
mondta neki: Helyesen feleltél: tedd ezt, és élni fogsz. 29 Ő
viszont igazolni akarta magát, ezért megkérdezte Jézustól: De ki
a felebarátom? 30 Válaszul Jézus ezt mondta neki: Egy ember ment
le Jeruzsálemből Jerikóba, és rablók kezébe esett, akik
kifosztották, meg is verték, azután félholtan otthagyva elmentek.
31 Történetesen egy pap ment azon az úton lefelé, de amikor
meglátta, elkerülte. 32 Hasonlóképpen egy lévita is odaért arra
a helyre, de amikor meglátta, ő is elkerülte. 33 Egy arra utazó
samaritánus pedig, amikor odaért hozzá és meglátta, megszánta,
34 odament, olajat és bort öntött sebeire, és bekötötte azokat.
Azután feltette őt a saját állatára, elvitte egy fogadóba, és
gondját viselte. 35 Másnap elővett két dénárt, odaadta a
fogadósnak, és azt mondta neki: Viselj rá gondot, és ha valamit
még ráköltesz, amikor visszatérek, megadom neked. * 36 Mit
gondolsz, e három közül ki volt a felebarátja a rablók kezébe
esett embernek? 37 Ő így felelt: Az, aki irgalmas volt hozzá.
Jézus erre ezt mondta neki: Menj el, te is hasonlóképpen
cselekedj!”
Klasszikus a történet. Azt hiszem ezt a sztorit mindenki ismeri,
de ha mást nem, akkor a fogalmat, hogy „irgalmas samaritánus”,
vagy régiesen „irgalmas szamaritánus”, (esetleg „samáriai”,
vagy „szamáriai”), már mindenki hallotta. Olyannyira népszerű és közszájon forgó ez a történet, hogy állandó jelző kerekedett
az irgalmas samaritánusból, ami a másokon önzetlenül segítő
embert jelenti. Jézus példázata, (amely formáról már beszéltünk), valóban nagyon hangsúlyos az ő tanításán belül
is. Maga a történet is milyen képszerű, és minden korban
helytálló. A bűnözők által félholtra vert ember és a
prominens személyek, akik ilyen vagy olyan mondvacsinált okok miatt
simán elmennek mellette, sorsára hagyva, és egy különös, aki egészen más és
kívülálló, segít neki. Onnan jön a segítség, ahonnan nem
várnánk.
De a legnagyobb tanulság a történetnek mégsem ez, szerintem. Azt igazán maga a téma adja meg. Ezt szem előtt tartva próbáltam egy
olyan mondatot összehozni, ami jól összefoglalja a történetet,
vagy ha úgy tetszik, akár címe is lehetne. Ez kerekedett ki
belőle: Az irgalmas samaritánus és a felebarát szeretete.
Miután ezt a címet megalkottam, nagyon megörültem magamnak. De ez
nem tartott soká, mert rá kellett döbbennem, hogy ebből a
„cím”-ből semmi sem egyértelmű. Mi az, hogy „irgalmas”?
Mi az, hogy „samaritánus”? Mi az, hogy „felebarát”? És mi
az, hogy „szeretet”? Az „irgalmas” szónak olyan
szerencsétlen felhangja van, „irgalomra szorulni”, mintha ez nem
egy jó állapot lenne. A „samaritánus”, az valami foglalkozás,
vagy tisztség? A „felebarát”? Annyit használjuk, de
tulajdonképpen azt jelenti, hogy valaki csak a félig barátom? A
szeretet? Azt tudom mi. Vagy mégsem...? Döbbenetes mennyiségű kitűnő
teológiai könyvet írtak már ezekről a fogalmakról. De ma nem
feladatunk ezeket áttekinteni, de még csak szemezgetni sem belőlük.
Egyszerűen megpróbáljuk „aprópénzre” váltani, ezt a
történetet, ezzel a négy kulcsfogalommal: irgalom, samaritánus,
felebarát, szeretet.
Egy példázatnál mindig fontosak a szereplők, ezért kezdjük itt
is a főszereplővel: a samaritánussal. A „samaritánus” egy olyan
népcsoport tagját jelöli, akik a Szentföld területén éltek egy
Samária nevű helyen. Ők egy amolyan "az egyiknek kevés, a
másiknak sok, sem ilyen, sem olyan” nép voltak. Izraelnek, a
választott népnek olyan csoportosulása voltak ők, akik a
történelem egy kritikus pillanatában, Isten akaratának nem engedelmeskedve, hajlandók voltak elkeveredni
más népekkel. Többé-kevésbé megtartották az izraeli szokásokat
és vallást, de hogy úgy mondjam, sokkal lazábban és
rugalmasabban kezelték a dolgot. Jézus idejére már több száz
éve külön úton haladtak a többi izraelitől. Emiatt általános
közutálat övezte őket Izraelben. Olyannyira, hogy ha valakinek
dolga akadt egy távoli vidéken és Samárián keresztül vezetett
volna az útja, inkább kikerülte időt és energiát nem sajnálva,
nehogy véletlenül kapcsolatba kerüljön velük, akárcsak azzal
is, hogy az ottani utakat használja.
„szeretet”: Azt hisszük tudjuk mit jelent, pedig tudni igen
kevés. A Biblia gyönyörű és nagyon mély szakaszokat tartalmaz a
szeretettel kapcsolatban. A szeretetnek azonban rengeteg formája
létezik, és sokszor félreértjük. Az ebben a történetben szereplő szeretet, az
istentől jövő, a tőle származó szeretetet. Ebben semmi negédes felhang
nincsen, nem „a szeressük egymást gyerekek” mismásoló
lelkülete van ebben, hanem a Teremtő, Megváltó és Mindeneket
Magához Vonzó Isten cselekvő akarata és hozzánkfordulása. Ez a
szeretet, a másik felé odafordulás motívuma, és másoktól a
másik viselkedésétől függetlenül.
És így tudjuk igazán megérteni, hogy mit is jelent az „irgalom”,
amely a harmadik fogalmunk ma, a „samaritánus” és a „szeretet”
mellett. Az irgalom ennek az Istentől
származó, belőle táplálkozó szeretetnek a megnyilvánulása,
cselekedetre váltása. Amikor a másik személyétől függetlenül
a helyzetét látva és tapasztalva, indíttatást érzünk arra,
hogy tegyünk érte, tegyük érte a jót, segítsünk, és... meg is
tesszük! Milyen jó az, ha az Isten indít bennünket, és az ő
akaratának engedve szeretetét közvetítjük mások felé, szóban
és tettek által is.
Egy dolog maradt már csak. Az hogy ki felé vezérelhet bennünket
ezzel a cselekvő szeretettel az Isten? „Felebarát” olvassuk.
Olyan sokszor használjuk ezt a fogalmat, de tulajdonképpen mit
jelent?
Van egy nagyon jó történetem ezzel kapcsolatban. Hogy tényleg
megtörtént-e, és így, nem tudom. De egy ilyen történetnél
talán nem is ez a leglényegesebb… Szóval,
egyszer történt, hogy egy amerikai újságíró interjút készített Teréz anyával. Az interjú végeztével feltette a kérdést.- De, kedves asszonyom, miért csinálja azt, hogy mindenáron segít az embereknek, éjt nappallá téve, fáradságot nem ismerve? Hiszen úgysem tud mindenkin segíteni…Teréz anya ezt válaszolta neki:- Valóban nem tudok mindenkin segíteni. De mindig ott van mellettem a következő.
Ez a történet nagyon jól megvilágítja, hogy mit is jelent a
„felebarát”. Ugyanis ha ezt a bibliai szót lefordítjuk, akkor
úgy is lehetne „barát”, „testvér”, „szomszéd”, és
„közel lévő”. Ebből most nekünk ez utóbbi kettő érdekes.
Hiszen a történetben a samaritánus személye megmutatja, hogy sem
barátról, sem testvérről szó sem lehet. És ez utóbbi kettőből, a "közel lévő"adja meg nekünk az igazi mélységet. Mit jelent hát a felebarát? Azt az embertársat, aki éppen, akkor ott van, akivel egy levegőt szívok. Ezt mondta Teréz anya is abban a bizonyos
interjúban. Mert a távolból szeretni könnyű, de közelről
szeretni és irgalmasnak lenni, na az már feladat.
Foglaljuk hát össze, mire is indít bennünket ma ez a történet. Mindenek előtt nyitottságra, az Isten szeretetének
befogadására, hiszen Jézus is azt mondja a példázat előtt, hogy
„Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes
lelkedből, teljes erődből és teljes elmédből,”
És aztán ebből fakadóan, az Isten szeretetéből merítve tudjuk
majd tevékenyen szeretni a felebarátot, a közel lévőt,
cselekedve, irgalommal.
Ez magunktól nem megy, semmiképpen
sem, de ha engedjük Őt dolgozni az életünkben, akkor jó
eszközei, jó csatornái lehetünk szeretetének és munkájának.
És ez nagyon jó, boldog és áldott dolog, ahogyan ezt Jézus
többször is elmondja (23.v.). Jó megtapasztalni ezt cselekvőként,
segítve a közel lévőt, de milyen ha olyan felebaráttal(!)
találkozom, aki maga is eszköz, s akkor én is lehetek befogadója
ennek, amikor szükségem van rá. És talán akkor és ott, ahol és
akitől nem várná. Bárcsak minél nagyobb hálót „szőhetnénk”
e világ köré igazi irgalmas felebarátokból! Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése