Megjelenés-beépítés (prédikáció, Padragkút-Ajka-Devecser, Vízkereszt ünnepe, 2017.01.08.)
textus: Mt 2,1-12
„1 Amikor Jézus megszületett a júdeai Betlehemben Heródes
király idején, íme, bölcsek érkeztek napkeletről Jeruzsálembe,
2 és ezt kérdezték: Hol van a zsidók királya, aki most
született? Mert láttuk az ő csillagát napkeleten, és eljöttünk,
hogy imádjuk őt. 3 Amikor ezt Heródes király meghallotta,
nyugtalanság fogta el, és vele együtt az egész Jeruzsálemet. 4
Összehívott minden főpapot és a nép írástudóit, és
megkérdezte tőlük, hol kell megszületnie a Krisztusnak. 5 Azok
ezt mondták neki: A júdeai Betlehemben, mert így írta meg a
próféta: 6 „Te pedig, Betlehem, Júda földje, semmiképpen sem
vagy a legkisebb Júda fejedelmi városai között, mert fejedelem
származik belőled, aki legeltetni fogja népemet, Izráelt.” 7
Ekkor Heródes titokban hívatta a bölcseket, és gondosan
kikérdezte őket, hogy mikor jelent meg a csillag, 8 majd elküldte
őket Betlehembe, és ezt mondta: Menjetek el, és kérdezősködjetek
a gyermek felől; mihelyt pedig megtaláljátok, adjátok tudtomra,
hogy én is elmenjek, és imádjam őt! 9 Miután meghallgatták a
királyt, elindultak, és íme, a csillag, amelyet láttak
napkeleten, előttük ment mindaddig, amíg odaérve meg nem állt a
hely fölött, ahol a gyermek volt. 10 Amikor ezt látták, igen nagy
volt az örömük. 11 Bementek a házba, meglátták a gyermeket
anyjával, Máriával, és leborulva imádták őt. Kinyitották
kincsesládáikat, és ajándékokat adtak neki: aranyat, tömjént
és mirhát. 12 Mivel azonban kijelentést kaptak álomban, hogy ne
menjenek vissza Heródeshez, más úton tértek vissza hazájukba.”
Mindig is lenyűgözött az emberi agynak az összetettsége és
komplexitása. Mennyi mindenre képes, és pontosan úgy, ahogyan
kell. Az Isten csodálatos fantáziája és kreativitása nyilvánul
meg ebben is. A sok-sok feladata és funkciója közül talán az
egyik legkülönlegesebb és egyben leghétköznapibb feladata – a
szónak laikus értelmében – az emlékezés. Hogy meg tudunk
jegyezni dolgokat és azokat visszahozni, vagy beépíteni az
életünkbe. Az információk tárolásának és az emlékek
kezelésének rengeteg formája van, nem is akarom nem is tisztem ezt
fejtegetni. Egy – triviálisnak tűnő – folyamatot emelnék csak
ki. Mégpedig azt, hogy sok mindenre tudunk emlékezni, de egy csomó
minden, úgymond, csak átsuhan rajtunk. Látjuk, vagy más módon
érzékeljük, de aztán elfelejtjük, vagy csak a tudatalattinkban
tárolódik el. Vegyünk egy példát. Megyünk az utcán. Látjuk az
embereket, a kirakatokat, a házakat. Érzéklejük, hogy rajta most
piros sál van, az a ház sárga, az az autó elég ramaty állapotban
van. Mindezeket feldolgozzuk, de nem maradnak meg bennünk, nem válik
a részünkké. Legalábbis tudatosan biztosan nem. De, ha például
találkozunk egy számunkra fontos személlyel és beszélgetünk is
vele az utcán, akkor arra – jó eséllyel – emlékezni fogunk.
Mert bizony nem ugyanaz érzékelni és emlékezni, azaz nem mindegy,
hogy csak az adott pillanatban tudomásul veszünk valamit, vagy
beépítjük az életünkbe.
A mai történetünk pontosan ennek az
érzékelésnek-emlékezésnek-beépítésnek a folyamatait tárja
elénk, csak éppen nem az agy, hanem a lélek oldaláról nézve.
Vízkereszti istentiszteleten vagyunk együtt. Ennek az ünnepnek a
neve eredetileg Epifánia volt, ami egy görög szó és
„megjelenést” jelent. Annak az ünnep ez, hogy Isten Krisztusban
megjelent a világban. Meglehetősen mostoha sorsú ünnep ez (talán
abból adódóan, hogy nem vándorünnep, tehát dátumhoz van kötve,
de nem kapcsolódik hozzá olyan szokásrendszer, mint pl. a
karácsonyhoz), pedig nagyon gazdag tartalma van. Ide kapcsolódik
Jézus megkeresztelkedése (Mt 3,13-17), innen az ünnep magyar neve.
Ide kapcsolódik a kánai menyegzőn történt csodatétel, a víz
borrá változtatása, ami Jézus első csodája volt (Jn 2,1-12), és
a mai történetünk a napkeleti bölcsek (régies, és téves
nevükön „három királyok”) látogatása Jézusnál.
Ez utóbbi történetben mintha kicsit keveset szerepelne Jézus.
Van szó egy csomó mindenről, egy rakás szereplővel találkozunk,
Jézus pedig alig van említve. Pedig Ő van ennek a szakasznak is a
középpontjában. Egészen pontosan az ővele való viszony. Két
hozzáállás ütközik nagyon határozottan, a napkeleti bölcsek
Jézus kereső, őt imádni akaró felfedezési vágya és Heródes
paranoiája.
A keleti bölcsek, csillagászok égi jelenséget követve érkeznek
meg Jeruzsálembe. Ezt az égi jelenséget mi Betlehemi csillagnak
nevezzük, és valószínűsíthető, hogy a Jupiter és a Szaturnusz
két évig látható együttállása volt. Szóval ők kutatják a
zsidók királyát, a megváltót, hogy imádhassák őt. Hol
keresik? Egyértelmű, hogy a fővárosban, Jeruzsálemben, a királyi
palotában. Csakhogy ott nincsen. Heródes pedig, a király,
összehívatja a főpapokat és az írástudókat, akik jól ismerik
az Isten igéit, hogy hol kell megszületnie a messiásnak. Betlehem
– jön a válasz. Heródes pedig elküldi a bölcseket Betlehembe,
hogy nézzék meg igaz-e a hír vagy sem. De nem azért tette ezt
Heródes, hogy mert ő is vágyott az Isten szabadítására (hiába
mondta ezt a bölcseknek), hanem azért, hogy „elhárítsa” ezt a
„veszélyt” hatalma útjából. Ugyanis annyira hatalommániás
volt, annyira féltette a hatalmát, hogy mindent és mindenkit
„kiiktatott”, aki – vélten vagy valósan – fenyegette azt!
Családtagjait, barátait, szolgáit, rengeteg embert öletett meg
emiatt! S, később látjuk, mivel a bölcsek nem térnek vissza
hozzá, mert egy angyal figyelmezteti őket, megöltei a környékbeli
fiúgyermekeket két éves korig, nehogy már új király léphessen
a régi helyébe! Döbbenetes kegyetlenség!
Megjelenik a megváltó, Vízkereszt ünnepén ez az üzenet. Ez nem
is kérdés. A kérdés az, hogy mi hogyan reagálunk rá! Csak
futólag érzékeljük, mint az utcai eseményeket, hogy rajta most
piros sál van, az a ház sárga, az az autó elég ramaty állapotban
van, vagy pedig beépül az életünkbe és a részünkké válik.
Mert Krisztus nyilvánvalóan megjelent közöttünk. Az ige lapjain,
de a hétköznapokban is. Az vele való találkozás lehetősége
adott, a kérdés az, hogy mi milyen lelkülettel megyünk el őhozzá,
az imádat, a hódolat és a hála lelkületével, a szabadulás
örömét megtapasztalni, vagy pedig féltjük – ha nem is a
hatalmunkat, de – az életünket, annak irányítását őtőle?
Mert ez a két lehetséges út van, nincsen középút, nincsen
határhelyzet, így vagy úgy lehet Jézust „meglátogatni”!
De ez nem kell, hogy fenyegessen bennünket! Mert ebben a
történetben nincsen fenyegetés Jézus, vagy Isten részéről. Az
egyetlen fenyegetés az embertől jön. Mert az Úr vár bennünket,
nem akadályokat gördít, nem elbizonytalanít, hanem vár.
Bennünket vár! Bárcsak nem hiába várna! Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése