Köszöntél rendesen? (prédikáció, Padragkút-Ajka, Virágvasárnap, 2018.03.25.)
textus: Jel 1,4-6
„4 János, az Ázsiában levő hét gyülekezetnek: Kegyelem
nektek és békesség attól, aki van, és aki volt, és aki
eljövendő, és a hét lélektől, akik trónja előtt vannak, 5 és
Jézus Krisztustól, a hű tanútól, aki elsőszülött a halottak
közül, és a föld királyainak fejedelme, aki szeret minket, és
vére által megszabadított bűneinktől, 6 aki országa népévé
tett minket, papokká Isten, az ő Atyja előtt: övé a dicsőség
és a hatalom örökkön-örökké.”
Mi az, amit először megtanulunk, ha idegen nyelvet akarunk
elsajátítani? […] Igen, a köszönést – vagy ha komplexebben
nézzük – akkor a bemutatkozást. Miért? Mert egy kapcsolatnak,
legyen az bármilyen, az alapja és kezdete a köszönés és a
bemutatkozás. De ehhez nem kell idegen nyelvet tanulni, hogy érezzük
a köszönés fontosságát. Emlékszem, kislányomnál is, már
egészen pici korától kezdve, mikor jött hozzánk valaki, mindig
mondtuk neki: „Köszönjél szépen Zoé!”. Persze még a hátáról
a hasára sem tudott fordulni, de valahogy minden szülő
kényszeresen meg akarja mutatni, hogy a gyerek köszönne,… csak
még nem tud. Elköszönésnél pedig nem maradhatott el (a gyerek
kezét megfogva, és azzal integetve) a „pápá”. Saját
gyerekkoromból pedig jól emlékszem, hogy lelkemre kötötték:
„köszönjél rendesen”, és én köszöntem rendesen, és a
felnőttek pedig konstatálták: „Milyen rendes gyerek ez. Köszön
rendesen.”. Nos, azt hiszem nem kell taglalni tovább, hogy a
köszönés milyen fontos dolog.
Kicsit tovább görgetve a gondolatot, az sem mindegy, hogy hogyan
köszönünk. Egy köszönés sok mindent elárul a köszönőről,
arról akinek köszön, és a kettejük kapcsolatáról is. Nem
mindegy, hogy „helló”, „szevasz”, „szia”, „csókolom”,
„jó napot”, „tiszteletem”, a napszaknak megfelelő vagy
éppen valamilyen más köszönés. Másképpen köszönünk egy
családtagnak, egy barátnak, másképpen egy munkatársnak,
másképpen a főnöknek, vagy a beosztottnak, másképpen egy
ismerősnek és egy ismeretlennek… Sőt még az alapján is
változhat a köszönés, hogy hol tartózkodunk. Gondoljunk csak
egyházi köszönésünkre: „Erős vár a mi Istenünk!”.
A mai igénk egy köszönés, egy üdvözlés. Ugyan nem személyes,
szemtől szembeni, hanem egy levélben megírt köszönés, de attól
még az. Hallgassuk meg még egyszer: „Kegyelem nektek és
békesség attól, aki van, és aki volt, és aki eljövendő, és a
hét lélektől, akik trónja előtt vannak, és Jézus Krisztustól,
a hű tanútól, aki elsőszülött a halottak közül, és a föld
királyainak fejedelme, aki szeret minket, és vére által
megszabadított bűneinktől, aki országa népévé tett minket,
papokká Isten, az ő Atyja előtt: övé a dicsőség és a hatalom
örökkön-örökké.” Elsőre – pontosabban másodjára –
kicsit terjengősnek tűnhet. Talán egy „üdv”, vagy maximum egy
„Erős vár a mi Istenünk” is megtette volna… János apostol
köszönése, üdvözlése eredetileg ázsiai (ami nem a földrészt,
hanem a Római Birodalom egy tartományát, kisebb területét
jelentette) gyülekezetek számára íródott, de most nekünk is
szól. Azonban János nem azért köszön így, mert mondjuk grafomán
volt, vagy éppen szerette a barokkos, túlcizellált
megfogalmazásokat, de nem is a túl sok levélpapír kényszerítő
ereje volt ennek a köszönésnek, de legalábbis a hosszának az
oka, hanem az, mert már ez is önmagában üzenetet hordoz. Hiszen
azt mondtuk, hogy a köszönés sok mindent elárul a köszönőről
és arról, akinek köszönnek és a kettejük kapcsolatáról. Az
ige most nekünk „köszön”. De mit árul el ez a számunkra?
Az első nagyon fontos dolog az, hogy az János nem úgy köszön,
mint aki direkt kapcsolatot feltételez közötte és (most éppen)
közöttünk. Köszönésben nem csupán az ő és a mi kapcsolatunk
jelenik meg, hanem elsősorban az a személy, aki összeköt
bennünket, téren és időn át. És ezzel ki is mondja, hogy a
keresztény emberek közötti kapcsolat azért lehetséges úgy,
ahogy most van, mert van, AKI összeköt bennünket. Ez pedig nem más
mint Jézus Krisztus.
És miért ilyen formán szólít meg bennünket az ige? „Kegyelem
nektek és békesség”- így kezdi János. Mert az a kozmikus
háló, AMI összeköt bennünket, keresztény testvéreket és
pluszban még összeköt bennünket a Úrral is, az nem más, mint a
Jézus által, számunkra lehetővé, elérhetővé tett kegyelem és
békesség.
De mi a kegyelem? Az ige ezt is megosztja velünk. „…és
Jézus Krisztustól, a hű tanútól, aki elsőszülött a halottak
közül, és a föld királyainak fejedelme, aki szeret minket, és
vére által megszabadított bűneinktől” A feltámadás, a
szeretet, a bűntől való szabadítás, és az bennünket elfogadás
döbbenetes munkája, melyet Jézus tett meg értünk! Ő, aki
halálával nem elbukott, hanem győzött, legyőzve magát a halált
is! Ezért írja János: „övé a dicsőség és a hatalom
örökkön-örökké” Ez a győztes Krisztus az, aki összehoz
és összeköt bennünket, legyünk akárkik is. És innentől kezdve
nem számít, hogy ki milyen, honnan jött, mi a beosztása,
társadalmi helyzete, – és ami mostanában igen hangsúlyos –
politikai nézete, stb. Mert a kapcsolat közös alapja a Krisztus.
Vajon tudunk-e így tekinteni a Krisztusra az elkövetkező nyolc
napban, a nagyhét eseményei során? Tudunk e a Krisztusra mint
bennünket összekötő Úrra tekinteni, nem csak akkor, amikor
dicsőségesen bevonult Jeruzsálembe, ahogyan ma olvastuk az oltár
előtti igében (Mt 21,1-9), és akkor, amikor feltámad, hanem akkor
is, mikor szerény vacsoráját költi a toprongyos tanítványokkal,
amikor az egyikük elárulja, mikor elfogják, megverik és brutális
módon kivégzik…! És tudunk-e rá így tekinteni nem csak akkor,
amikor kegyelmesen megadja nekünk, amit kérünk, ott van, segít,
hanem akkor is, amikor (látszólag) messze van, nincsen ott, vagy
éppen nem halljuk, nem tapasztaljuk őt? Mert ő akkor is győztes
Úr, akkor is a világ Ura, akkor is Megváltó, akkor is övé a
dicsőség!. Úr. Tudok-e megrendülni ezen? És aztán le tudok-e
borulni elé, és kimondani: Uram…?
Ma virágvasárnap van. Nem tudom, hogy tudjuk-e, hogy honnan ered a
mai nap elnevezése? Eredetileg Palmarum volt neve, ami – nem
meglepő – pálmát jelent. Nálunk valószínűleg azért lett
virágvasárnap, mert akár még száz évvel ezelőtt is, az
embereknek fogalmuk sem volt arról, hogy mi az a pálma. Így lett
Palmarum-ból Virágvasárnap, és a pálma díszítésből barka,
ami már (szerencsés esetben) van ilyenkor.
Pálmaágakat lengetve köszöntötték Jézus az emberek, amikor
bevonult Jeruzsálembe. Királyi fogadtatásban részesítették,
pedig Jézus szamárháton vonult be a városba. Vajon én hogyan
tudom köszönteni őt, amikor közeledik felém? Amikor most, a
kereszténység legnagyobb ünnepének, a húsvétnak a kapujában
itt van közöttünk? Mert azért jön, hogy megmutassa kegyelmét,
és ebben nekünk ne feszültségünk, terhünk vagy zaklatottságunk,
hanem a legnagyobb békességünk legyen! Az a tudat, hogy Krisztus
az enyém és én az övé vagyok! Ámen
Ámen! Kitűnő virágvasárnapi prédikáció, köszönöm szépen, hogy olvashattam! :)
VálaszTörlés