Ég hívja embert! Ember, jelentkezz! (prédikáció, Padragkút-Ajka-Devecser, Szentháromság ünnepe utáni 6. vasárnap, 2018.07.08.)
textus:
1Sám 7,3-6
Az utóbbi időben sokat gondolkodtam nagyon alapvető dolgokon. De nem csak úgy általában, hanem egészen konkrét helyzetekre bontva. Így a hitem is górcső alá került. Nagyon fontos minden hívő ember számára, hogy időről időre számot vessen a hitével. Ne csak “építgesse”, ne csak “táplálgassa”, hanem úgy általában rátekintsen, hogy mi is a helyzet. Ehhez a rátekintéshez pedig a legjobb út, ha kérdéseket teszünk fel. Kérdéseket, amelyek talán túl simának, túl egyszerűnek, esetleg bagatellnek, vagy éppen magtól értődőnek tűnnek. Merjük ezeket is feltenni, újra és újra.
“Akkor
ezt mondta Sámuel Izrael egész házának: Ha tiszta szívből
akartok megtérni az Úrhoz, akkor távolítsátok el magatok közül
az idegen isteneket, és Astartékat! Ragaszkodjatok szívből az
Úrhoz, egyedül neki szolgáljatok, akkor majd megment benneteket a
filiszteusok kezéből. Akkor eltávolították Izrael fiai a
Baalokat és az Astartékat, és egyedül az Úrnak szolgáltak.
Majd
ezt mondta Sámuel: Gyűjtsétek össze egész Izrael Micpába, és
imádkozni fogok értetek az Úrhoz. Összegyűltek tehát Micpában,
vizet merítettek, és kiöntötték az Úr előtt. Böjtöltek azon
a napon, és ezt mondták: Vétkeztünk az Úr ellen! Sámuel pedig
igazságot szolgáltatott Izrael fiai között Micpában.”
Az utóbbi időben sokat gondolkodtam nagyon alapvető dolgokon. De nem csak úgy általában, hanem egészen konkrét helyzetekre bontva. Így a hitem is górcső alá került. Nagyon fontos minden hívő ember számára, hogy időről időre számot vessen a hitével. Ne csak “építgesse”, ne csak “táplálgassa”, hanem úgy általában rátekintsen, hogy mi is a helyzet. Ehhez a rátekintéshez pedig a legjobb út, ha kérdéseket teszünk fel. Kérdéseket, amelyek talán túl simának, túl egyszerűnek, esetleg bagatellnek, vagy éppen magtól értődőnek tűnnek. Merjük ezeket is feltenni, újra és újra.
S
bár az egyéni elmélkedést, az egyéni munkát nem helyettesíti,
de valahogy tegyük ezt meg most, közösen, itt az istentiszteleten.
Tegyük föl alapvető kérdéseket. Mi lehetne a hívő ember
legalapvetőbb kérdése? […] Persze tudom azt, hogy talán
mindenkinek más, de próbáljunk meg, a személyes hitünkre
tekintettel, egy olyan kérdést feltenni, amely talán nem csak
engem érinthet, hanem esetleg mindenki mást is. […] Szerintem,
mivel a hívő ember Istenhez kapcsolódik – nyilván ettől hívő
– akkor mindenképpen Vele kell kapcsolatban lennie a kérdésnek.
Talán így lehetne azt a bizonyos kérdést megfogalmazni, ami a
hívő ember legalapvetőbb kérdése, a “hívőség”
tekintetében: Hogyan lehetek az Isten közelében?
Biztos
vagyok benne, hogy ezt a kérdést sokan úgy értik/értjük, hogy
“vajon hogyan lehet az Isten közel hozzám”? Bennem is
imádságaimban, elmélkedéseimben, az igét olvasva, az merül fel
legtöbbször, hogy vajon itt van-e most az Isten? Sokszor érzem a
jelenlétét, egészen konkrétan, de sokszor pedig nem. Hogyan
lehetek, akkor biztos abban, hogy az Isten meghallgat, hogy
egyáltalán ott van?
Azzal
a ténnyel kell szembesülnünk, hogy mint emberek, nem vagyunk
képesek magunkhoz, vágyainkhoz, kéréseinkhez “odahajlítani”
az Istent! Ebben az esetben viszont – hogy valahogy mégiscsak
elérjük a célunkat – azon kell változtatni, alakítani,
állítani, amin, ill. akin tudunk! Ezért érdemes először a
magunk háza táján söprögetni… Vajon imádságainkban,
elmélkedéseinkben, az igét tanulmányozva, aközben, hogy azon
görcsölünk, hogy vajon ott van-e az Isten, feltettük e már a
kérdést, hogy vajon ÉN ott vagyok-e? ÉN itt vagyok-e? Jelen
vagyok-e az imában? Jelen vagyok-e a templomban? Jelen vagyok-e az
Isten előtt, úgy igazán? Nem csak testben, hanem lélekben is,
mindenhogyan. Emlékszem, amikor régen, az iskolában, elbambultam
óra közben, akkor volt olyan tanár, aki azzal a bizonyos űrhajós
mondattal élt, és rántott ki a bambulásból: „Föld hívja
Viktor! Viktor jelentkezz!” Alakítsuk át ezt a mondatot most,
minden tekintetben, a mai témánkra tekintettel: „Ég hívja
Józsit, Ferit, Máriát, Erzsit, Bélát… és mindannyiunkat!
Kérlek jelentkezz!”
Tudunk-e
kapcsolódni, tudunk-e ott lenni, jelen lenni az Isten színe előtt,
amikor odalépünk elé, nem másra figyelve, nem letudni akarva a
dolgot? Tudunk-e úgy az Isten színe elé lépni, hogy nem a akarok
tőle semmit? Hogy nem akarom, hogy szabadító legyen, vagy a
jóságát érezzem, vagy, hogy ítélő legyen, vagy éppen a
teremtő erejére vágyva,… hanem Őrá magára, az Úrra! Mert
persze Ő jó, a teremtő, az ítélő, a kegyelmes, minden… De
ahhoz, hogy én jelen tudjak lenni, ahhoz, hogy kapcsolat alakuljon
ki, ahhoz nem tulajdonságok, elvégzett tettek, eredményes
munkák, (bár nyilván az se rossz), hanem személyek kellenek!
A közelséghez nem produktumok kellenek, hanem maguk a személyek!
Például, ha elutazom és a feleségem készít nekem útravalót,
akkor mikor azt megeszem, az összekapcsol bennünket. De azt az
elemózsiát el tudom úgy is fogyasztani, mikor ő nincsen ott. Sőt
pont azért készült, mert ő nincsen ott! De akkor vagyok igazán
kapcsolatban vele, ha ott vagyunk egymásnak, egymás jelenlétében
vagyunk! Igazán, testben és lélekben egyaránt. Ugyanez igaz az
Istenkapcsolatra is. Pontosabban fordítva. Ugyanaz igaz az emberi
kapcsolatainkra, mint az Isten-kapcsolatunkra!
Mai
igénk központi témája – bár nem jelenik meg szó szerint benne
– a frigyláda körül mozog. A frigyláda, vagy más néven a
szövetség ládája egy tényleges láda, tartó eszköz volt,
melyben ott voltak Izrael népének legszentebb ereklyéi. Például
Mózes kőtáblái vagy egy tállal a pusztai mannából. Mindez a
nép számára Isten jelenvalóságát, jelenlétét jelentette,
egészen konkrétan. Azonban ezt a ládát ellopták a filiszteusok,
de most úgy tűnik, hogy visszakerül a néphez. Nem véletlen, hogy
ezt mondja Sámuel ebben a kritikus pillanatban Izrael népének: “Ha
tiszta szívből akartok megtérni az Úrhoz, akkor távolítsátok
el magatok közül az idegen isteneket, és Astartékat!” “Ha
azt akarjátok, hogy a Szövetség ládája visszakerüljön, hogy
Isten jelen legyen közöttetek, akkor nektek is jelen kell lenni.
Takarítsatok el mindent az életetekből, ami azt akadályozza, hogy
az Isten személye a megfelelő helyre kerüljön bennetek. Kifelé
az idegen istenekkel!”
Ugyanis
csak abban az esetben lehet köztem és Isten között kapcsolat, ha
Őt annak tekintem, aki: Istennek, és… ennek megfelelő helyet
biztosítok számára az életemben. Nem csupán a tetteit, az
ajándékait, a jóságát, a kegyelmét, a szeretetét akarom, hanem
a személyt, Őt magát! Nem lehet különválasztani a tettet és a
személyt. Nem lehet azt mondani, hogy “Nekem csak az áldásaid
kellenek, meg a csodáid, meg gyógyításod stb., de te…? Hát…
Annyira nem. Inkább ne szólj bele a dolgaimba! Jó lenne, ha ezt
meg azt elintéznéd, de ennyi. Több nem kell belőled!” Ilyen
nincsen.
És
ez visszafelé is így kell, hogy működjön. Mert az egész Isten
(személyével és tetteivel egyaránt) egész embert kíván. Nem
csak tetteket, de személyt is, és nem csak személyt, de tetteket
is. Így működik a kapcsolat. Ezért ment el Izrael népe Micpába,
ezért imádkozott, böjtölt, összegyűlt, változásra, alakulásra
készen, mert rájött, hogy ez egy mindent vagy semmit helyzet!
Tegyük
fel hát a végén újra a kérdésünket. Hogyan lehetek az Isten
közelében, jelenlétében? Úgy, hogy őt, mint személyt keresem,
és magam is egészen jelen vagyok ő előtte! És ebben a
közösségben áldásra, kegyelemre, gyógyulásra fogok lelni! Így
legyen Ámen!
Nálam is pont így volt/van: jómagam is már egy ideje felülvizsgálom (vagy csak próbálom?) a hitemet, és kérdéseket kellett feltennem magamnak.
VálaszTörlésÉs pont a fent leírtakra jutottam: nem tudom "odahajlítani" az Urat, és mellette azt is tisztáznom kellett, hogy én magam ott vagyok-e, a közelében vagyok-e?!
És itt, a fenti sorokat olvasva most ismét iránymutatást kaptam Tőle - köszönöm szépen!