Minden az olajról szól (prédikáció, Padragkút-Ajka-Devecser, Szentháromság ünnepe utáni 11. vasárnap, 2018.08.12.)
textus:
Róm 11,17-24
„17 Ha azonban az ágak közül egyesek kitörettek, te pedig
vad olajfa létedre beoltattál közéjük, és az olajfa gyökerének
éltető nedvéből részesültél, 18 ne dicsekedj az ágakkal
szemben. Ha mégis dicsekszel: nem te hordozod a gyökeret, hanem a
gyökér téged. 19 Azt mondod erre: „Azért törettek ki ágak,
hogy én beoltassam.” 20 Úgy van: azok hitetlenség miatt törettek
ki, te pedig a hit által állsz. Ne légy elbizakodott, hanem félj!
21 Mert ha Isten a természet szerinti ágakat nem kímélte, téged
sem fog kímélni. 22 Lásd meg tehát Isten jóságát és
szigorúságát: az elbukottakkal szigorú, veled pedig jóságos, ha
megmaradsz jóságában, mert különben te is kivágatsz. 23 De az
elbukottak is, ha nem maradnak meg a hitetlenségben, beoltatnak
majd, mert Istennek van hatalma arra, hogy ismét beoltsa őket. 24
Hiszen ha te a természeted szerinti vadolajfáról levágattál, és
természeted ellenére beoltattál a szelíd olajfába, akkor
mennyivel inkább be fognak oltatni a saját olajfájukba azok, akik
természetük szerint odatartoznak!”
Tudom, hogy sokan kertészkednek azok közül, akik most itt vannak. Azt lehet mondani, hogy szezonban vagyunk a kerti munkák között talán a locsolás, idényzöldségek szüretelése és befőzés időszakában vagyunk. Van dolog a kertben az biztos.
Mindenki
tudja, aki kerttel foglalkozik, legyen az akár haszon, vagy
dísznövénykert, legyeken azok gyümölcsfák, vagy gabonafélék,
hogy vannak a kertnek, a földművelésnek bizonyos szabályai. Csak,
hogy nagyon alap dolgokat említsek, például: harminc fokban délben
nem locsolunk, mert kiéghet minden, vagy például, hogy a
futónövényeknek, mint a tök, nagy hely kell. De még sorolhatnám…
Ezek olyan evidenciák, amiket senki nem von kétségbe, mert
teljesen egyértelműek és a gyakorlatban igazolhatóak.
Jézus
és Pál apostol idejében a kertnek, meg úgy általában a lokális,
a helyi mezőgazdaságnak, óriási szerepe volt. Ugyanis ezeknek a
kerteknek, földeknek az „eredményességén” állt vagy bukott
egy-egy közösség élelmezése. Nem volt fagyasztó, hogy onnan elő
lehessen kapni dolgokat, nem volt nagy távolságú áruszállítás
sem, legalábbis a romlandó áruk tekintetében biztosan nem. Nem
lehetett azt mondani, hogy „Beteg lett a paradicsom a kertben? Nem
gond, elmegyek a zöldségeshez veszek amennyi kell.” Ha nem
termett, vagy megbetegedett, elszáradt, vagy bármi baj érte, akkor
egyszerűen nem volt és kész! Ez persze nem azt jelentette, hogy
nem volt kereskedelem, dehogynem volt, csak éppen sokkal
korlátozottabban és kevesebb potenciállal, mint ma.
Az
egyik legfontosabb termék, amely viszont szállítható is volt és
bizony még fizetőeszközként is szolgált az az olaj. Itt persze
nem a kőolajra gondolok, ami a ma fő kereskedelmi terméke, hanem a
növényi olajra, mint mezőgazdasági termékre, azon beül is az
olívaolajra. Az olívaolajat az a olajfa terméséből, az
olívabogyóból sajtolják. Az olívaolaj olyan fontos termék volt,
hogy pénzként is funkcionált. Egyes kutatók azt állítják, hogy
Izrael népének és a filiszteusoknak a háborúi (filiszteus volt
pl. Góliát is) eredetileg azért indult, hogy a két nép
megmérkőzzön az Izrael területén található olajfaligetek
ellenőrzéséért! Fontossága nem csökkent Jézus korára sem.
Számtalan történetben játszik fontos szerepet az olaj.
A
mai történetünk üzenete is egy példára, egy kertészeti példára
épül fel, aminek középpontjában az olajfa áll. „azonban az
ágak közül egyesek kitörettek, te pedig vad olajfa létedre
beoltattál közéjük, és az olajfa gyökerének éltető nedvéből
részesültél […]
te a természeted szerinti vadolajfáról levágattál, és
természeted ellenére beoltattál a szelíd olajfába”
Kérdezem azokat, akik a gyümölcsfákkal kapcsolatban képben
vannak, és értenek az oltáshoz, mi az ami furcsa ebben a két
mondatban? […] Igen. Itt egy kertészeti nonszensszel állunk
szemben! Mi az, hogy a vad olajfa ága van beoltva a szelíd
olajfába? Alapból ennek fordítva kellene lennie! Mégis a mai
igénk ezzel a furcsa kijelentéssel (hogy tudatosan használta-e
Pál, vagy sem, azt nem tudjuk) igencsak felhívja magára a
figyelmet. Nyilván nem kertészeti ismereteket akar átadni, hanem
valahogyan mögé kell néznünk ennek a képnek.
Pál
apostol azt magyarázza a római gyülekezetnek, akik között
vegyesen voltak pogány vallásokból érkező emberek és
keresztényekké lett zsidók, hogy mi a kapcsolat közöttük. Pál
azt mondja, hogy volt a szelíd olajfa, Izrael, Isten népe, majd
Krisztus szolgálata és keresztje miatt olyanoknak is lehetőségük
lett Isten népéhez tartozni, akik nem tagjai a zsidó népnek. És
itt, ezen ponton, meg is állhatnánk, hiszen meg van a jelentése a
szakasznak, röviden, tömören.
Azonban
nem mehetünk el amellett a tény mellett, hogy ez az ige, elsődleges
jelentésén túl még nagyon sok mindent megvilágít számunkra.
Olyan dolgokat, tényeket, amelyek a nekünk is döntő fontossággal
bírnak. Nézzük sorban ezeket.
1.
Pál rólunk is beszél. Ez az ige nem egy olyan szakasz, amely
csupán egy múltbeli eseményt ír le, hogy attól a bizonyos
pillanattól kezdve mindenki számára ott a lehetőség, hogy Isten
népéhez tartozzon. A szakaszból világosan látszik, hogy ez egy
egyéni folyamat. Tehát az, hogy én annak a bizonyos fának az ága
lehessek, hogy be legyek oda oltva, az mind az én életemnek a része
és eseménye. Ezt nekem kell megélnem, nem pedig valaki másnak.
Gáncs
Péter (most már) nyugdíjas püspök úrtól halottam ezt a
mondatot: „Az Istennek nincsenek unokái, csak gyermekei vannak.”
Nagyon szeretem ezt a mondatot, mert világosan megmutatja, hogy
attól, hogy nekem milyen felmenőim vannak, hogy milyen hagyományt
hozok magammal, vagy „minek vagy keresztelve” az bizony fontos
dolog. De ehhez még bizony kell valami. Mégpedig az, hogy
kapcsolatban, személyes kapcsolatban legyek az Istennel! Nos, akkor
tudom azt mondani, hogy „be vagyok oltva” abba a bizonyos
olajfába!
2.
Amikor Pál olajfákról beszél, és amikor minket olajfa ágnak
nevez, akkor azt mondja: „Értékes vagy!” Az Istenhez
tartozás lehetősége, a beoltatás nem egy „Ám legyen… Na
jó...”-dolog, hanem azért van, mert az Isten értékesnek tart
mindannyiunkat, legyünk bármennyire „vadak”!
3.
Pál világosan leírja – és ez evangélikus egyházunk egyik
legfőbb tanítása – hogy az Istenhez való tartozást nem lehet
„kibulizni”, megfizetni, megszolgálni. Akárhányszor is
beszél Pál a beoltásról mindig passzív szerkezetet használ: „be
van oltva valaki által”. És ez a valaki pedig nem más, mint a
Mindenható Isten. Ő az, aki ezt megteszi nem pedig mi vagy bárki
más. És ez a hitünkön át történhet meg: „te pedig a hit
által állsz”.
4.
Meg van az esélye a elbukásnak és az újrakezdésnek is. Igen,
van úgy hogy elbukunk, elrontjuk a dolgokat, kiesünk, leszáradunk
az olajfáról. Azonban – hála Istennek – ez nem kell, hogy
végleges legyen. „Istennek van hatalma arra, hogy ismét
beoltsa őket”- mondja Pál a hitetlenség miatt elbukottakról.
Milyen fantasztikus dolog, hogy az Isten nem „csupán” a
beoltás munkájában, de a megmaradásban, sőt… az elbukás utáni
újrakezdésben is ott van velünk, és lehetőséget ad, hogy újra
és újra visszataláljunk hozzá.
A
mai napon Pál egy kertészeti nonszenszet hoz elénk. Nem tudom,
hogy tudatos volt, de fantasztikus megmutatja, hogy mennyire
nonszensz az a szeretet, amivel az Isten az irányunkban viseltetik!
Ezt nem is tudjuk megérteni. De azt hiszem nem is kell! Ahelyett,
hogy megpróbálnánk boncasztalra tenni, inkább éljünk vele és
benne! Ámen
Nehéz igeszakasz, sőt! De így könnyebb megérteni - köszönöm szépen! :-)
VálaszTörlés