Bűnös vagyok? (prédikáció, Vízkereszt ünnepe utáni 1. vasárnap, 2019.01.13.)
textus:
Ézs 48,6b-11
„De mostantól fogva új dolgokat hirdetek neked, rejtett
dolgokat, melyekről még nem tudsz. 7 Most teremtem őket, nem pedig
régen, ezelőtt nem hallottatok róluk; nem mondhatod, hogy tudtál
róluk. 8 Nem hallottad, nem is tudtad, sohasem volt nyitva a füled.
Tudtam én, hogy milyen hűtlen vagy, születésed óta hitszegőnek
hívnak. 9 Csak nevemért tűrtem ilyen sokáig, dicsőségemért
fékeztem magam, és nem pusztítottalak el. 10 De megolvasztottalak,
mint az ezüstöt, a nyomorúság kohójában próbára tettelek. 11
Önmagamért, önmagamért cselekszem, hogy engedhetném, hogy
gyalázzanak? Nem adom másnak dicsőségemet!”
A
21. század embere nem nagyon tud mit kezdeni a bűnnel, mint
olyannal. Persze – úgy gondoljuk – értjük a fogalmat: valami
rosszat tenni. Bár ez a meghatározás „több sebből is vérzik”,
ugyanis rögtön eszünkbe juthatnak Babits halhatatlan sorai:
„vétkesek közt cinkos aki néma” (Jónás könyve, Harmadik rész), és akkor már mindjárt tágul ez a fogalom. Meg persze
ott vannak mulasztások, amikor tenni kellett volna valamit, de nem
tettük. De még ebben az esetben is azt mondanánk, hogy „jó,
akkor kb. most már tudjuk mit jelent a bűn: tettek, mulasztások,
és ha nem akadályozom meg a rosszat”. Vallásos szempontból
műveltebbek rögtön hozzá is tehetnék, hogy azért a
Tízparancsolat kb. lefedi ezeket, de legalábbis érinti mindazt,
amit a „nyugati” világban (bár, amúgy nagy részben az egész
világon) bűnnek tartanak az emberek.
De
sajnos – bármennyire is furcsa ilyet hallani szószékről – ez
sem fedi le a valóságot. Ugyanis még tovább gondolva, ott vannak
azok az emberek, akik nem tartanak bűnnek olyan dolgokat mint pl. a
lopás, vagy a gyilkosság. Nem arról van szó, hogy tudják, hogy
rosszat tesznek, de mégis megteszik, hanem olyanok, akik nem is
tartják rossznak. Vannak ilyenek szép számmal, sokkal többen mint
gondolnánk. Ugyanis sokan el is követik ezeket, de sokan azonban
nem. De nem azért nem követik el, mert rossznak gondolják, hanem
azért, mert félnek a büntetéstől, a retorziótól. Az ő
szemükben ez nem rossz. Erre viszont azt mondhatjuk, hogy „de a
többség úgy gondolja, hogy rossz, úgyhogy ez már stabil
rendszer”. De el kell árulnom, és szerintem nem titok előttünk,
hogy nem mindig a többségnek van igaza!
Nos,
most már elég ebből a gondolatkísérletből. Röviden
összefoglalva: az, hogy mi a bűn az – emberi szempontból –
rettentően szubjektív, akár egyénenként is változó lehet.
Éppen ezért van szükség a jogra, amely – jobb esetben – egy
olyan konszenzus, amihez egy adott társadalom tudja tartani magát.
És
pontosan ez a jogilag meghatározott bűn-fogalom az, ami leterhelte
a bűn fogalmát a kereszténységben is. Pedig a hit kapcsán nem
beszélhetünk bűn fogalomról csupán jogi értelemben. Mivel az
Isten nem adott mindenre kiterjedő listát, vagy „büntető
törvénykönyvet”, hogy mit szabad, meg mit nem, ezért nem is
érdemes a cselekedetek, a tettek mentén keresni a megoldást arra,
hogy micsoda is a bűn. Ugyanis bárhogyan is akarnánk (mi emberek)
meghatározni, jól körülírni a bűnt, mint olyat, mindig lenne
olyan ember, aki másképpen gondolkodik, hiszen mindannyian a saját
nézőpontunkat képviseljük végső soron, amely lehet nagyon más
mint másoké.
De
közben érezzük azt is, hogy valami megoldásnak lennie kell. Ez a
megoldás pedig nem más, mint egy szilárd pont, egy olyan, ami
„objektív”, ami nem részrehajló. És itt helyes lesz az „amit”
„aki”-re kicserélni, hiszen ez nem lehet más, mint a Mindenható
Isten! Mert a bűn mindig viszonyítás kérdése, végső soron
mindig szubjektív. De az egyetlen helyes út ebben a helyzetben, ha
viszonyításunk kizárólag az Istentől, az ő „objektív”
személyétől függ.
És
az eddig tárgyalt kérdés azért annyira égető, mert a bűn ott
van mindnyájunk életében! És nem is kicsit! És ezzel
kapcsolatban Ézsaiás próféta sorai kíméletlenek: „Tudtam
én, hogy milyen hűtlen vagy, születésed óta hitszegőnek
hívnak”- mondja az Úr. Ez bizony egy kegyetlen tény… Ó,
de félreértés ne essék, nem az Isten kegyetlen, hanem mi! Mert
bizony – bár eredetileg Izrael népének szóltak – ezek a
szavak, ma ránk is érvényesek. Ahogyan Pál írja: „mivel
mindenki vétkezett, és nélkülözi Isten dicsőségét” (Róm
3,23). Számba sem tudjuk venni az életünkben mindazt, ami véteknek
számít. Sem minőségileg (erről beszéltünk eddig), és így
nyilvánvaló, hogy mennyiségileg sem.
De
akkor mégis mi van ilyenkor? Hol a megoldás? „Csak nevemért
tűrtem ilyen sokáig, dicsőségemért fékeztem magam, és nem
pusztítottalak el. […]
Önmagamért, önmagamért cselekszem, hogy engedhetném, hogy
gyalázzanak? Nem adom másnak dicsőségemet!”- írja a mai
igénk. És ezekből a sorokból egy kegyelmes Isten alakja
rajzolódik ki! Egy olyan Istené, aki teljes mértékben tisztában
van azzal, hogy milyenek vagyunk, hogy töredékes a létünk ebben a
világban. Teljes mértékben tisztában van azzal is, hogy milyen
büntetést érdemelnénk még így (még ebben a töredékes
állapotban is), de Ő mégsem így cselekszik! Nem a mi
érdemeinkért, hanem egyes egyedül önmagáért! Első
olvasásra/hallásra úgy tűnhet, hogy ez milyen önző dolog; „csak
önmagamért”! DE! Ézsaiás még nem tudta, mi ma azonban már
tudjuk, hogy ez az „önmaga” a legteljesebben és
legvilágosabban, Jézus Krisztusban jelent meg! Őbenne, akiben ott
volt az Isten teljessége (Kol 2,9), akiben maga az Isten lett
emberré! Az Ő szolgálata, keresztje az az „önmaga”, amibe
kapaszkodva tudott, nem tudott, körvonalazható, vagy éppen
homályos bűneinket letehetjük és szabadulhatunk tőlük. Éppen
ezért ki kell mondanunk, hogy a bűn, csakúgy mint bűnbocsánat
kapcsolat és nem tettek kérdése!
A
mentálhigiénében van egy alapszabály: minden, ami kapcsolatban
romlott el, csak kapcsolatban gyógyulhat meg! És ez igaz az
Istennel való kapcsolatunkra is! Mert a bűn nem az, hogy rosszat
teszünk, mulasztunk, félrenézünk, stb., hanem az, hogy távol
vagyunk az Istentől! Ez minden rossznak a forrása. A tetteink csak
„tünetek”, a „betegség” maga az Istentől való távolság!
És ez csak a Vele való kapcsolatban, Krisztus által gyógyulhat!
Ez
az az „új dolog”, amiről Ézsaiás beszél. Nem abban az
értelemben új, hogy eddig nem volt nyilvánvaló. De nagyon is az
volt (erről beszéltünk a múlt héten), hanem abban az
értelemben, hogy számunkra új. Mert bár már legtöbben
hallottuk, de vajon meg is hallottuk? És vajon újra és újra
meghallottuk? Mert erre az „új”-ra naponként szükségünk
van! Így hát, amikor az Isten elé állunk, amikor tudatosítjuk,
hogy most az Ő színe előtt vagyunk, akkor legyünk készek a
változásra! Legyünk készek arra, hogy az Isten átformáljon,
megtisztítson bennünket. És ettől nem valamiféle „idegenek”
leszünk, hanem megtelik az életünk az Ő szeretetével,
kegyelmével és olyanok leszünk, amilyennek lennünk kell,
amilyennek ő megálmodott bennünket a teremtés hajnalán!
Ő
adjon ehhez erőt, hitet és kitartást nekünk! Ámen
Remek körbejárása a bűn 'fogalmának'! Remélem, hogy különösen az utolsó előtti bekezdésben leírtak sok-sok emberhez fognak eljutni! :-)
VálaszTörlés