Jézus tarkója (prédikáció, Böjt 3. vasárnapja, 2019.03.24.)
textus:
Mt 10,38-39
Mostanában sokat halljuk azt a kifejezést, azt a szót, hogy radikális. Radikális, radikálisok, radikalizálódik, radikális párt, radikális intézkedés, stb. De tudjuk-e, hogy mit jelent ez a szó? A Magyar Értelmező Kéziszótár szerint, a radikális: „Gyökeres megoldásra törekvő”; „Alapos, mélyreható” személy, vagy helyzet, ami/aki nem válogat az eszközökben, vagy éppen nagyon is tudatosan választ eszközöket célja elérésére.
„aki
nem veszi fel keresztjét, és nem követ engem, az nem méltó
hozzám. Aki megtalálja életét, az elveszti azt, aki pedig
elveszti életét énértem, az megtalálja azt.”
Mostanában sokat halljuk azt a kifejezést, azt a szót, hogy radikális. Radikális, radikálisok, radikalizálódik, radikális párt, radikális intézkedés, stb. De tudjuk-e, hogy mit jelent ez a szó? A Magyar Értelmező Kéziszótár szerint, a radikális: „Gyökeres megoldásra törekvő”; „Alapos, mélyreható” személy, vagy helyzet, ami/aki nem válogat az eszközökben, vagy éppen nagyon is tudatosan választ eszközöket célja elérésére.
Ennek fényében azt mondhatjuk, hogy a mai igénk igenis radikális,
és nem is kicsit: „aki nem veszi fel keresztjét, és nem követ
engem, az nem méltó hozzám. Aki megtalálja életét, az elveszti
azt, aki pedig elveszti életét énértem, az megtalálja azt.”-
mondja Jézus. Hát, ha valami radikális, akkor az ez a mondat!
Keresztet felvenni?! Életet elveszíteni?! Ezek azért súlyos
kijelentések! No, de tegyük egy kicsit tisztába azt, hogy miről
is van itt szó.
Jézus,
Máté evangéliumának 10. fejezetében, egy nagy beszédet mond.
Ezen nem kell meglepődnünk, hiszen Jézust nagyon szerették
hallgatni, és Máté evangélista különösen is szerette
lejegyezni ezeket a beszédeket. Gondoljunk csak például a
Hegyibeszédre (Mt 5-7). Ezt a beszédet a legszűkebb tanítványi
köréhez intézi, a 12 apostolhoz. El van terjedve az a tévhit,
hogy Jézusnak 12 tanítványa volt, miközben a Biblia tanúságot
tesz arról, hogy több száz (1Kor 15,16). Ezért mondom,
hogy legszűkebb tanítványi kör. Máté 10. fejezetében járunk a
28-ból, szóval még a közepén sem az eseményeknek. Nekünk,
kétezer évvel Jézus után, itt Európában, nem üti meg a
fülünket a „kereszthordozás” mint kifejezés. Még mondásunk
is van rá, hogy „mindenkinek meg van a maga keresztje”. És azt
gondoljuk, hogy a tanítványok is pontosan így voltak vele. El is
képzeljük őket, frissen borotválva, finom kezeiket áhítatosan
összetéve, félre- fölnézve, szemük kicsit fel van akadva, mint
az oltárképeken, szentképeken, egyéb ábrázolásokon, és némán,
odaadással hallgatják a Mestert… Nos, azt bizton állíthatom,
hogy ha valahogy ez nem történt, akkor így! Mint mondtam,
az evangélium felénél sem járunk, itt nem hogy keresztről, de
még Jézus haláláról sincsen szó! A kereszt (ekkor még
„csupán”) egy gyalázatos, csak a leggonoszabb bűnözők és a
rabszolgák számára „fenntartott” kivégzési eszköz volt a
tanítványok számára. Ez pontosan olyan, mintha ma, a 21.
században Jézus azt mondaná: „aki nem akasztja a fejét a
hurokba, és nem követ engem, az nem méltó hozzám”; vagy
mondhatnám még radikálisabban: „aki nem akasztja akasztja fel
magát, és nem követ engem, az nem méltó hozzám” És senki ne
botránkozzon meg, ugyanis Jézus szavai kb. ezt jelentették. Ma
már, amikor jóformán csak dekoráció és kulturális jelkép a
kereszt, és ott van mindenütt, akkor jó, ha néha tudatosítjuk
magunkban, hogy mit is jelent hitünk legszentebb szimbóluma…
Ma,
böjt harmadik, azaz Oculi vasárnapja van. Ki tudja mi az üzenete
ennek a vasárnapnak? […] Honnan jöhet az „oculi” szó? […]
Igen, az „ókulláré” azaz a szemüveg kifejezést fedezhetjük
ebben fel. Ma a látás vasárnapja van. Nem a fizikaié, hanem a
lelkié. És abban az értelemben, hogy kire tekintünk, kire nézünk,
ki az, akire felnézünk, kit követünk. Nem véletlen kaptuk ezt az
igét, amely a követésről szól. A Krisztusra tekintés vasárnapja
ez. Az ige arra indít bennünket, hogy Jézusra úgy tekintsünk,
mint követendő példára, de nem csak mint példára, hanem
követendő személyre, akit effektíve lehet követni, nem csak úgy
átvitt értelemben, hanem egésze konkrétan.
És
ennek a követésnek az egyik kulcsa a kereszt felvétele. De
tulajdonképpen mit jelent ez? Mit jelent számunkra a
kereszthordozás? Talán egyszerűbb onnan megközelíteni, hogy mit
nem jelent. 1. Nem erkölcsi példakövetést jelent. Nem azt
jelenti, hogy én megpróbálok azok szerint a vélt vagy valós
szabályok és irányelvek szerint élni, amit Jézusnak
tulajdonítok, vagy más neki tulajdonít, akire meg én hallgatok.
2. Nem jelenti a mindennapok szenvedéseit sem. Ha beteg vagyok, ha
szenvedek, ha fogyatékosságom van, ha fizikai fájdalmaim vannak,
stb. az nem kereszt. Durva is lenne, ha Jézus elvárná, hogy
betegek legyünk, ahhoz, hogy követhessük őt. 3. Nem jelenti azt,
amikor mások rosszul bánnak velem, vagy elhagynak azért, mert ők
gonoszak, vagy mert én kiállhatatlan vagyok. Pl.: sokszor
hallom, hogy „Jaaaaaj! Mekkora kereszt az az XY személy, abban a
családban!” Hát nem. A rossz kapcsolatok sem előfeltételei a
Krisztus követésnek. 4. És nem is önsanyargatást, aszkézist
jelent. Jézus nem várja el, hogy az ember direktbe szenvedtesse
magát.
De
hát akkor mi a kereszt? 1. A kereszt a küldetés komolyan vétele.
Annak a küldetéséé, hogy én Krisztus tanítványa vagyok. Hogy
ez nem vicc, nem szabadidős elfoglaltság, nem hobbi, nem a torna és
a úszás közé beiktatott programpont, nem a vasárnapi időtöltés,
hanem küldetés, hivatás! 2. Másrészt pedig kereszt mindaz, amit
emiatt szenvedek el, márminthogy Krisztus követése miatt. Ha a
hitem miatt ér engem hátrány, vagy kár,… nos, az már kereszt!
Ugyanis ez a hivatáshoz, követéshez tartozik. Főleg, ha kitartó
vagyok, hogy nem úgy váltogatom a hitet, a „követést”, mint a
ruháimat, hogy ha éppen nem jön be, vagy nem előnyös, akkor
„leveszem”, nem vagyok keresztény, ha meg jól jön, akkor meg
„felveszem”, az vagyok! Hát, ez így nem fog működni. De
legalábbis nem lesz igazi. Másokat, és még magamat is
becsaphatom, de Jézus biztosan nem.
És
ennek fényében, szerintem, már tudjuk értelmezni a második felét
a mai igének: „Aki megtalálja életét, az elveszti azt, aki
pedig elveszti életét énértem, az megtalálja azt.” Szó
szerint: „aki megtalálója az életének, az el fogja azt
veszteni, aki pedig elveszítője az életének énértem, az meg
fogja találni azt” Ugyanis a követés csak úgy működik, ha
megyek az után, akit követek. És Jézus azt várja el tőlünk,
hogy ez az utána menés feltétel nélküli legyen. Nagyon nagy
bizalom kell ahhoz, hogy úgy tudjunk követni, hogy közben
kiengedjük a kezeink közül a gyeplőt, azaz rábízzuk az
életünket Jézusra. Mert az élet „elveszítése” ezt jelenti.
Rábízom magam Jézusra, úgy egészen, ahogyan vagyok, mindenestül.
Hogy a hitemmel eljutok odáig, hogy Ő jobban tudja. Mint amikor
orvoshoz megyek, és műtenek. Akkor is rábízom az életemet, az
egészségemet másra, mert hiszek abban, hogy ő jobban tudja mint
én, és meg van a szakértelme, a képessége és a gyakorlata arra,
hogy segítsen. Ugyanúgy az életünk sem lehet követés, csak
abban az esetben, ha meg tudjuk hozni azt a döntést, hogy Jézusra
bízunk mindent! De Jézus segít ebben is. Egyrészt kapcsolatba
akar kerülni vele, hogy az a bizalom, amely kell ehhez az átadáshoz,
meglegyen bennem. Nem csak egyszer, hanem újra és újra. És az ő
esetében „műhibának”, vagy „kórházi fertőzésnek” még
esély sincsen. Az ő kezében mindig jó helyen van az életem. És
az ő kezében az életem az enyém marad, nem tűnik el, hanem
igazán rá fogok találni! „ki pedig elveszti életét énértem,
az megtalálja azt”
Mindenkinek
meg van maga keresztje? Sajnos nincs. Nagyon nincs. Bárcsak
mindenkinek meg lenne a keresztje! Mert ez azt jelentené, hogy
komolyan vett hittel, hívő élettel követi Krisztust. Bárcsak
mindenki a maga keresztjével a vállán, a Mesterre emelt
tekintettel vándorolna az öröklét felé! Bárcsak nem csupán
Oculi vasárnapján, hanem minden nap hátulról látnánk Krisztust,
a tarkójára szegeződne a tekintetünk, mert akkor biztosra
vehetnénk, hogy követjük őt és nem mi akarjuk megszabni az utat!
Erre segítsen bennünket a Mindenható! Ámen
Mi mást lehetne mondani, mint azt, hogy "ámen"?!
VálaszTörlésElolvasásra kötelezően ajánlott mindenki számára!